skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Utažení náboje kola
-> Robert 106: Taky mám vzpomínku z mlada, kdy také v malé rychlosti auto projelo vlnou v dlažbě a levné přední kolo se vyvratilo do Áčka, ale neuletelo, ale byl jsem jen vnější pozorovatel.
-> COL: Byl jsem teda ještě dítě, ale uletělo nám pravé přední kolo v malé rychlosti, při odbočování doprava.
-> minno: Kdysi jsem tomu také nevěřil, ale je to skutečně tak. Ono kdyby nebyl důvod tak by to výrobci aut jen tak do foroty nedělali.
100km/h bude zřejmě rezonanční kmitočet přední nápravy, vždy +- okolo této rychlosti všechny škodovku házely, ale opravdu Modrá v té sestavě nehází prostě. Rapid s Apollama taky okolo 100 trochu cítím. Plechy mi to snad dělaly vždy.
-> minno: Kdysi jsem tomu také nevěřil, ale je to skutečně tak. Ono kdyby nebyl důvod tak by to výrobci aut jen tak do foroty nedělali.
100km/h bude zřejmě rezonanční kmitočet přední nápravy, vždy +- okolo této rychlosti všechny škodovku házely, ale opravdu Modrá v té sestavě nehází prostě. Rapid s Apollama taky okolo 100 trochu cítím. Plechy mi to snad dělaly vždy.
Tak jsem našel nová ložiska ale 30206/PLC64-4-1 (teď nevím jestli tam bylo A za 30206). Mám jich 6ks a na prd. Takže budu muset najít ty staré původní náboje a v nich jsou ložiska. Tak budu muset použít ty do druhých nábojů
-> minno 11.04.25 17:05:13: jednoznacne vystredenie kolesa na naboji je najlepsie.
Samotne vystredenie skrutkou je viac ci menej chybove a aj narocnejsie napr na vyrobu.
Skus si nasadati nejake neorigo disky ktore potrebuju strediaci kruzok na svoje auto bez neho....to bude nieco.
Zazil som aj lepsie , ako pamahaci a chranici pani obuli rezervu ale kruzok zostal.....a cuduj sa svete odpadlo nastatie uz pred servisom.
Samotne vystredenie skrutkou je viac ci menej chybove a aj narocnejsie napr na vyrobu.
Skus si nasadati nejake neorigo disky ktore potrebuju strediaci kruzok na svoje auto bez neho....to bude nieco.
Zazil som aj lepsie , ako pamahaci a chranici pani obuli rezervu ale kruzok zostal.....a cuduj sa svete odpadlo nastatie uz pred servisom.

-> Robert 106 04.04.25 21:53:44: Myslíš, še strediaci krúžok vystredí koleso lepšie, ako opatrné utiahnutie kolesa a vystredenie matkami? Ja by som povedal, že to bude nepoznateľný rozdiel.
Ale volant na škodovke mi vibroval vždy (v rýchlosti cca 110-120 kmh) od doby, ako som zamenil plecháče za Apolla (r. 2007
). Ale je pravda, že na Apollach som dával zahĺbiť strediaci otvor, lebo boli staršieho typu a mohli to urobiť blbo. Ale to by museli byť blbé všetky 4 kusy, lebo nepomáhalo ani prehadzovanie medzi sebou, ani ich rovnanie, iné pneu, x-krát vyvažované... Furt to vibrovalo.
Maxilite kolesá som stihol mať len pár mesiacov, stredil som ich matkami. Vibrácie sa trochu zmenšili a posunula sa mierne aj hranica vibrácii na vyššiu rýchlosť, ale čisté to teda nebolo...
Ale volant na škodovke mi vibroval vždy (v rýchlosti cca 110-120 kmh) od doby, ako som zamenil plecháče za Apolla (r. 2007

Maxilite kolesá som stihol mať len pár mesiacov, stredil som ich matkami. Vibrácie sa trochu zmenšili a posunula sa mierne aj hranica vibrácii na vyššiu rýchlosť, ale čisté to teda nebolo...
-> COL 10.04.25 22:26:30: Taky si myslím.
-> Robert 106: To jsem měl nějak za to, že se to lámalo kolem zathuleho uložení excentru... nebo?
Rozdíl ložisek je, ale dost markantní a přeci náboj by Musel být o takových 5 mm ven, to by nevlezlo do brzdiče ani omylem.
Jo pamatuji si dobře jak 100kám upadávaly přední kola a zadní samo taky, ale to víc u 105 a 120. (zažil jsem oboje zadní bylo asi příjemnější i když z kopce do zatáčky)
Jo pamatuji si dobře jak 100kám upadávaly přední kola a zadní samo taky, ale to víc u 105 a 120. (zažil jsem oboje zadní bylo asi příjemnější i když z kopce do zatáčky)
-> Hanz1912: U Štancla se bát nemusíš, chodím tam nakupovat, protože to mám kousek od baráku. Vede to bývalý pracovník Motoechny a v sortimentu se vyzná. V eschopu mají, ale někdy šílený zvěrstva jako například těsnění bočního víka zdvihátek na Fábii 1.4 MPI
-> Hanz1912 10.04.25 10:24:33: Pokud to na fotce není ilustrační obrázek, tak je to PLC...
...mají v tom guláš, pokud by to bylo 30206, tak to není ložisko na 105/120...
...mají v tom guláš, pokud by to bylo 30206, tak to není ložisko na 105/120...

-> Hanz1912 10.04.25 10:24:33: Ja ti to shvalujem.
Ešte vedla seba.

-> Bukaj: www.autodily-stancl.cz/st
arsi-typy/.../lozisko-pred
ni-30206-s105-s120
Takže toto je ok? Nápis zase 30206 a na ložisku PLC 64-4-2. A výrobce Slovensko je ok?
Takže toto je ok? Nápis zase 30206 a na ložisku PLC 64-4-2. A výrobce Slovensko je ok?
-> Hanz1912: Tohle je 30206 bez rádiu:
autobazar.hyperinzerce.cz /veterani-nahradni-dily/.. ./49989017889645048236-nov e-lozisko-pred-kola-puv-pl c-64-4-2-skoda-120-nabidka -stredocesky-kraj
autobazar.hyperinzerce.cz /veterani-nahradni-dily/.. ./49989017889645048236-nov e-lozisko-pred-kola-puv-pl c-64-4-2-skoda-120-nabidka -stredocesky-kraj
-> Hanz1912: Možná někdo opsal označení z vnitřního i vnějšího kroužku ložiska?
Každopádně ložisko musí mít ten rádius:
www.skoda-dily.cz/nahradn i-dil/969300304-lozisko-pr edni-napravy-vnitrni-origi nalni-dil-26302.html
Každopádně ložisko musí mít ten rádius:
www.skoda-dily.cz/nahradn i-dil/969300304-lozisko-pr edni-napravy-vnitrni-origi nalni-dil-26302.html
--> Bukaj 06.04.25 16:35:18: díval jsem se na netu na ložiska a bylo tam označení 30206E/PLC 64-4. To znamená co?
-> Eidy 04.04.25 22:09:12: presne toto napadlo aj mna. Hanz1912, skontroluj si vnutorne loziska, pripadne daj foto
-> Bukaj 06.04.25 16:35:18: Dobře, tak to byly první kila. S určitostí jsem to netvrdil. Každopádně by to mohl být tenhle případ. 

-> Eidy 04.04.25 22:09:12: MB měla úplně jiný ložiska, než pozdější škodovky.
Rozdíl byl ve vnitřním kroužku ložiska 100/110 a 105-136 - právě kvůli zesílenému náboji. Starší ložisko má označení 30206, novější PLC 64-4 (vnější kroužek je stejný, označen jako 30206, rozdíl je pouze v tom, že vnitřní kroužek má rádius pro zesílený čep)
Rozdíl byl ve vnitřním kroužku ložiska 100/110 a 105-136 - právě kvůli zesílenému náboji. Starší ložisko má označení 30206, novější PLC 64-4 (vnější kroužek je stejný, označen jako 30206, rozdíl je pouze v tom, že vnitřní kroužek má rádius pro zesílený čep)

-> Eidy 04.04.25 22:33:01: Ještě to může být správně označený šmejd, kde ten radius není udelanej. Před nějakým časem to bylo v prodeji, mam takto někde pohozene asi 4 ks.
-> Eidy: proč tě to tak napadlo? 

-> Hanz1912: Z octávky nebudou. Ale může to být to starší provedení. Neptej se mě, proč mě to napadlo. 

-> Eidy: a safra. Teď nevím která ložiska mi ten kámoš dával. Má starou Octavii tak jestli to nebylo určeno pro ní? Nooo že ty musíš na vše přijít? Možná máš pravdu předsedo!
-> Hanz1912: A máš správný vnitřní ložiska? První škodovky (snad MB?) měly stejnej rozměr ale neměly sraženou (nebo ne tolik) hranu vnitřního kroužku, protože na těhlici byl jen malý radius. To by vysvětlilo, proč jsou náboje ven.
-> Hanz1912: No tak pokud bude sedět kotouč v brzdiči. A ta co takhle označit místo na matici kde vychází závlačka a trošku tomu zářezu v korunkové matce "pomoct" - je to jen škodovka :-).
-> ajok: přesně tak. Není dostatečně hluboko. Ložiska byla na doraz. Zvonilo to jak se lisovala. A jsou tam originály. Kdyby jedna strana blbnula tak bych to viděl že nejsou nadoraz třeba. Ale obě strany stejné.. Na to se musí přijít už.
-> Robert 106: nevejde tam když je tam matice. Když ji vyšroubuju tak prostrčím tu hrubou shora i z boku. Ale chce to fous utáhnout prostě ale to jde tuze točit kolem. Mám objednány taky Jupitery i s jejich středícími podložkami. Takže kola by měla být 100% rovná. Hlavně to správně vyvážit s gumama a uvidíme.
-> Hanz1912: tak jestli to dobre chapu, tak nemas problem s pootocenim te matice, ale ze neni zasroubovana dostatecne hluboko? co jsi daval za loziska? videl bych problem tam, ze to bude celkove sirsi, krouzky v naboji asi budes mit dobre dotlacene, kor kdyz je problem na obouch stranach...
-> Hanz1912: Já to dělám podle knížky, tak jak si pamatuji, už jsem prohazoval náboje i ložiska a nikdy nebyl vyloženě problém, snad jen když jsem dával nový ložiska tak to stejně po 500 -100 km sedlo a bylo to volný.
Prostě to utáhnu golou rukou tak až se to vůbec netočí, pak gumovou palicí pobouchám náboj po obvodu. Pak to povolím a znova utáhnu, když to nevyjde přesně volím díru směrem k utažení. Náboj se, ale musí točit volně, když za něj vezmu aspoň 3 otáčky.
Někdy, ale na škodovce najdeš kombinaci dílů, že prostě nepasují k sobě.
Máš problém, že se ti nevejde závlačka, protože je tam malá díra jako, když je to málo zašroubované ? Nebo jde jen o pozici vpravo, vlevo ?
Mě házení kol okolo 100km vždy dělalo špatně vystředěné kolo na náboji, teď mám nové Maxilite a podložku s kroužkem od JK-racing, kterou mi udělali přesně podle mého nákresu a je to paráda.
Prostě to utáhnu golou rukou tak až se to vůbec netočí, pak gumovou palicí pobouchám náboj po obvodu. Pak to povolím a znova utáhnu, když to nevyjde přesně volím díru směrem k utažení. Náboj se, ale musí točit volně, když za něj vezmu aspoň 3 otáčky.
Někdy, ale na škodovce najdeš kombinaci dílů, že prostě nepasují k sobě.
Máš problém, že se ti nevejde závlačka, protože je tam malá díra jako, když je to málo zašroubované ? Nebo jde jen o pozici vpravo, vlevo ?
Mě házení kol okolo 100km vždy dělalo špatně vystředěné kolo na náboji, teď mám nové Maxilite a podložku s kroužkem od JK-racing, kterou mi udělali přesně podle mého nákresu a je to paráda.
-> Eidy: kotouč ještě změřím jestli je stejně na obou stranách. Ale podložky pod čtyřpístkama jsou. Ale mrknu. A ano závlačka nejde ani na druhou stranu. Je to úplně stejný oboustranný problém
-> Robert 106: přitom podložka pod matkou po zapáčení šroubovákem jde tak akorát. A to mám dorvat ještě víc? Nezbortí se ložiska nebo něco? A další věc je že už dlouhou dobu řeším vibrace do řízení. Tak jestli to není s tím spojené. Shodil jsem Apolla a dal plechy a dneska projel a pořád to je od cca 100 a čím rychleji jedu tím horší. Jeden svislák má minimální vůli. Kuláky by měly být v šusu. Známým jsem půjčil 14" plechy které jsou 100% vyvážené tak jak mi je vrátí tak přehodím všechny 4 kusy a pojedu projet. A Apolla mám prý údajně špatně vyvážené. Kámoš viděl jak jsou nalepené vyvážení tak to prý tak nesmí být. A na těch plechách co mám teď vepředu tak jsou pneu staré 13 let. Ale mělo by to být vyvážené na 100%. Ale kdoví co ta guma dělá
-> Hanz1912: ok. A kotouč ti sedí do brzdiče dobře? Problém se závlačkou máš na obou stranách?
Utáhnout na krev, pobouchat gumovou palicí, povolit zpět a díry jsou tam dvě, takže bys měl najít správnou kombinaci. Slyšel jsem i o nějakých podložkách,
Každopádně pozor na příliš volné ložiska, po pár km to dostane vůli.
Každopádně pozor na příliš volné ložiska, po pár km to dostane vůli.
-> Eidy: nejde prostrčit dírou v čepu.
-> Hanz1912: Závlačka tam nejde kvůli náboji nebo se nevejde do díry v čepu těhlice? Pokud první možnost, tak ji prostě trochu ohni.
Mám problém. Měnil jsem přední náboje se středícím kroužkem a jsou odlehčené. Jenže když je vše utáhnuté jak má být, aby se kolo točilo pěkně, tak mi nevleze předepaná závlačka přes čep. Mám tam závlačku tenkou jak nit. Což je o hubu. Podle katalogu by měla být 3,2x32. A já tam nedám ani 2,8.. Mám tam moc tenkou. Nevím kde je problém. Nová originál ložiska naklepnutá nadoraz.. Prostě mě nic nenapadá kde je problém. Na starých původních nábojích byla tuším hrubá závlačka. Ale nevzpomínám si 100%. Setkal se s tím někdo? Matku by chtělo více utáhnout aby vešla závlačka ale kolo bude tvrdé jak štolverk. Nevleze prostě ani shora ani z boku
-> Hrada: utiahnut co to da a po case vozenia znova skontrolovat
-> Hrada: momenťák je istý ale tiež to ťahám tak cca od oka na polmetrovej páke plná sila
Děkuju co jsem našel v přiručce tak 290Nm ale přijdemi že to mužu vzít na krev když je tma dvouřatkovy ložisko a uvnitř jse ty vnitřní kroužky dotykají :)
na krev

Prosím vás jak moc utáhnout naboj předního kola na felicie ?