skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Nahon tachometru S100
Tak vyzerá že sa mi podarilo zhnať nový náhon na Š100, inzerovaný ako Š1203 ale dlžkovo vyzerá že sedí. Tak ho asi skúsim vymeniť. Je nerozoberateľný, stará výroba
-> Bukaj: Tak tak.
-> minno: Náhon neovlivňuje polohu ručičky při konkrétní rychlosti - tu ovlivňuje pouze perko v budíku

-> hans1: S tou A00 v náhone potom ale treba presadiť ručičku aspoň o +10 km/h, aby ukazovala "správne", či?

-> Bukaj: Je pravda že mám zkušenost teprve 15 let a mám auto jako veterána ne jako ty spotřebáka tj.nájezd malý.Stržené kolečka jsem nikdy na žádném autě neměl ani neviděl.Jinak o nějakém pravidelném mazání se nedá mluvit v podstatě to natlačím při novém novém bowdenu ,potom maximálně jednou za x let prokápnu přes stříkačku olejem.
Výhoda prvního hustčího mazání je že jsou všechny vnitřní plochy vyplněny mazivem.
Pokud se např. vrací starý náhon musí se najít poloha jak byl.
Nikomu nevnucuji jen má zkušenost jak odstranit hlučnost a kmitání ručičky u nového náhonu.
Výhoda prvního hustčího mazání je že jsou všechny vnitřní plochy vyplněny mazivem.
Pokud se např. vrací starý náhon musí se najít poloha jak byl.
Nikomu nevnucuji jen má zkušenost jak odstranit hlučnost a kmitání ručičky u nového náhonu.
-> hans1: Ale mazivo s vyšší viskozitou má za následek vyšší namáhání plastových koleček náhonu v převodovce.
Předepsané je mazání bowdenu motorovým olejem.
Raději budu čas od času mazat bowden a ladit jeho polohu v interiéru, než vyndavat převodovku kvůli strženým zubům náhonu
Předepsané je mazání bowdenu motorovým olejem.
Raději budu čas od času mazat bowden a ladit jeho polohu v interiéru, než vyndavat převodovku kvůli strženým zubům náhonu

-> Boco 02.03.25 21:22:04: normálka u nového lanka i originálního.Musí se promazat ideálně natlačením A00,mám vyzkoušeno a funguje na 100% olej vyteče.Vazelína jak zmenší hlučnost tak i trochu brzdí lanko v bovdenu takže přestane vibovat ručka tachometru.
-> Jozka 04.03.25 17:40:44: ano obcas viac ako stastie vedie k vysledku trpezlivost a ochota to ladit.
-> SO545: Jako i pomáhá mít "kliku".. Ty tachometry řeším tak jednou za 10 let asi, čili už 4x - jednou pomohlo 2x povolit matici a pohejbat, jednou zas šíbování náhonem po autě, aby se vrátil přesně tam, kde byl zvyklej (asi), potřetí selhal budík jako takovej a to nejhorší bylo, když jsem do užovky vrátil po opravě zaseknutej (na extradémonický hodnotě 66666) - tehdy právě pomohlo až oboje - vrátit bowden na původní trasu v cílovém úseku a vícenásobná manipulace s maticí na budíku..
Ono právě když nejdeš do prvočinitelů, tak se takovýhle jevy vyskytujou častěji a jsou o to záhadnější, když k nim není ani pádnej důvod. (alespoň mě se to tak jeví)
Ono právě když nejdeš do prvočinitelů, tak se takovýhle jevy vyskytujou častěji a jsou o to záhadnější, když k nim není ani pádnej důvod. (alespoň mě se to tak jeví)
-> Jozka 04.03.25 11:34:05: asi patrim k stastlivcom. Este aj vadne tacho vo favorite som dal na prvu dobru. A kazda skodovka tachmetrovala a steracovala ako za mlada.
Favoritu trosku viazli stierace....pomohla rozborka a vycistenie viaznucich uhlikov.
Ale kto rozobera vsetko na prvocinitele....ze
Favoritu trosku viazli stierace....pomohla rozborka a vycistenie viaznucich uhlikov.
Ale kto rozobera vsetko na prvocinitele....ze

-> Boco: Originál náhony byly rozebiratelné - lano jde normálně vytáhnout do interiéru a na obou koncích má čtyřhran - na konci k převodovce jen slisovaný či zbroušený konec lana, který zapadne do čtřhranného osazení koncovky bowdenu, na druhém konci (směrem k tachometru) je na laně nalisovaná ocelová koncovka s límečkem a čtyřhranem, který zapadne do čtyřhranného otvoru v budíku.
Druhovýrobní náhony neznám, ale slyšel jsem něco o tom, že z nich se dá naopak lano vytáhnout směrem k převodovce...
Druhovýrobní náhony neznám, ale slyšel jsem něco o tom, že z nich se dá naopak lano vytáhnout směrem k převodovce...
Dozvedel som sa čo asi už viete, že origo náhony boli nerozoberateľné, ten 4hran čo ide do tachometra by mal byť na lanku nalisovaný a mala by byť medzi ním a lankom nejaká vložka (z pertinaxu?) a jej úloho má byť práve oddelenie/tlmenie vibrácií lanka do tachometra. Nejako si to neviem predstaviť ale logiku to má.
-> minno 03.03.25 18:25:13:
Naposled, když jsem do tohohle hrábnout musel, jsem pak náhon na budík nasazoval snad pětkrát, než se zase ukáznil..

-> minno: vyzerá že príčinou môže byť práve ten náhon, snažím sa zohnať originál.
-> Bukaj 02.03.25 21:39:49: Alebo existuje ďalších 1000 dôvodov...
-> Boco: Nechcem ti kaziť ilúzie, ale toto je jedna z X vecí v škodovkách fungujúca tak trochu na náhodnom princípe. Buď máš šťastie a funguje to OK a bez pazvukov (a vtedy Boh ťa cháň do toho hrabnúť! - už nikdy to nebude chodiť hladko), alebo šťastie nemáš a žiadnym prirodzeným, ani nadprirodzeným spôsobom nedosiahneš uspokojivého stavu.

-> Boco: Nechcem ti kaziť ilúzie, ale toto je jedna z X vecí v škodovkách fungujúca tak trochu na náhodnom princípe. Buď máš šťastie a funguje to OK a bez pazvukov (a vtedy Boh ťa cháň do toho hrabnúť! - už nikdy to nebude chodiť hladko), alebo šťastie nemáš a žiadnym prirodzeným, ani nadprirodzeným spôsobom nedosiahneš uspokojivého stavu.
-> Bukaj: možno to tak aj spravím, ale som skeptický lebo cvakal aj ten, akurát trocha menej mi to prišlo
-> Boco: Zkus ten originální (původní) náhon vyčistit (propláchnout bowden benzinem nebo naftou, lano též očistit, pak namazat olejem (lepší trochu hustší - PP90 apod), jestli se to nezlepší. Novovýrobě bych nevěřil...
-> Bukaj: nikde nemám ostrý oblúk...na 100 je to vcelku dobre uložené
-> Robert 106: -> Bukaj: skúšal som aj náhon vybrať z tacho, keď som ho chytil do ruky cítil som že pulzuje, taktiež som skúšal ho uvoľniť a povytiahnuť trocha aj viac.. cvakanie sa v istej miere mení v závislosti od ohybu náhonu, ale je tam stále prítomné. Dĺžka je ako má byť, cca 261cm, sedí aj so starým náhonom. Asi by som dal ešte jeden pokus kúpiť ďalší nový, ideálne z inhého zdroja. Má prípadne niekto tip kde kúpiť alebo dať vyrobiť na mieru?
-> Boco: Náhony tohle dělají buď při deformaci lana (ohnutím) nebo při příliš velkém ohybu - pnutí bowdenu někde cestou. Neměl by být nikde moc úzký oblouk...
-> Boco: Zajímavé, většinou to skáče okolo 20-40 km a mnohem víc. jdiné co mě napadá, že by hranol nezajel úplně do tachometru a byl nahrbenej. zkusil bych trošku povolit převlečnou matku na tachometru pak už nevím.
Dnes som to zase testoval. 2 iné tachometre (prvý z inej Š100, druhý Š120), výsledok rovnaký. Keď sa chytím náhonu počas jazdy cítiť veľmi silné pulzovanie v rytme toho cvakania, ide to z náhonu. Otázne je prečo... je nový, kupovaný u Lišky, prišiel pekne zabalený bez náznaku prelomenia a poškodenia. Pred montážou som lanko vybral, riadne namazal prevodovým olejom PP80, pri montáži som náhon určite nijako nezalomil... tak nechápem čo s tým je. Nemôže byť príčina v ozubených kolečkách v prevodovke?
Starý náhon robil to isté, akurát o niečo menej (ale nebol namazaný, resp pred veľa rokmi..)
tu je video ako to cvaká (ručička sa trasie v rytme cvakania)
Nejaký dobrý nápad čo s tým?
Starý náhon robil to isté, akurát o niečo menej (ale nebol namazaný, resp pred veľa rokmi..)
tu je video ako to cvaká (ručička sa trasie v rytme cvakania)
Nejaký dobrý nápad čo s tým?
-> Boco: Ahoj,
tikání tachometru může také způsobit přílišný odpor tachometru samotného.
Podívej se do něj jestli se ti nezadírají kolečka počítadla.
tikání tachometru může také způsobit přílišný odpor tachometru samotného.
Podívej se do něj jestli se ti nezadírají kolečka počítadla.
Ahoj trocha oživím túto tému.
Dnes som menil náhon na tacho na 100, cvakalo mi z tachometra, tak so m dúfal že sa to novým náhonom vyrieši a prd, je to rovnaké, náhon je nejaká súcčasná druhovýroba, dá sa vytiahnuť od prevdovky, namazal som ho prevodovým olejom.
A ešte niečo, doma mám 2ks náhonov ktoré sú výrazne kratšie, cca 241cm, koncovky rovnaké ako na klasické škodovky. Neviete z čoho to je? Na Favorita mi to príde príliš dlhé...
Dnes som menil náhon na tacho na 100, cvakalo mi z tachometra, tak so m dúfal že sa to novým náhonom vyrieši a prd, je to rovnaké, náhon je nejaká súcčasná druhovýroba, dá sa vytiahnuť od prevdovky, namazal som ho prevodovým olejom.
A ešte niečo, doma mám 2ks náhonov ktoré sú výrazne kratšie, cca 241cm, koncovky rovnaké ako na klasické škodovky. Neviete z čoho to je? Na Favorita mi to príde príliš dlhé...
Prisiel spravny
Len teda zase taky debilny ze sa da vytiahnut od prevodovky miesto od budika...

Len teda zase taky debilny ze sa da vytiahnut od prevodovky miesto od budika...
-> darklord: Ak by došlo k výrobe do 5 kusov by som naskladnil aj ja,záleží od ceny.
-> minno: specialne som zdoraznil po ziadavku na dlzku a bol som uisteny ze dlzka sedi. Tak dufam ze pride co ma, lebo som tam uz teda urobil vacsiu objednavku nech maju trochu biznis ked uz musia posielat na SK co na stranke odmietaju 

-> darklord: No len ešte aby ti aj prišiel 281 cm náhon. Aj ja som objednával "posledný 281 cm" a prišiel mi 295 cm, viď. -> minno 16.06.20 15:40:51:
-> minno: mne sa prave podaril objednat posledny kus 2810mm z ciech, takze nutne dalsi nepotrebujem. Ale poslal som panovi email s potvrdenim dlzky a stym ze v pripade vyroby by som zobral 1-2 do zasoby. Tak uvidim ako sa rozhodne, vobec netusim ze ako sa takato vyroba riesi...
-> darklord: V literatúre som to nikde nenašiel, ale dĺžky súhlasia. Meral som 4q origo náhon a mal 287 cm (ale už neviem odkiaľ pokiaľ som meral).
Náhon k 5q po skrátení na 281 cm, na podlahe je vyrovnaný a v kufri takýto oblúk, čo je asi OK.
Ale kryt tam nenasadím bez toho, aby som ten náhon nepripučil, neviem či to tak bolo aj z fabriky.
Ak budeš dávať vyrobiť 5q náhon, mal by som záujem aj ja.
Náhon k 5q po skrátení na 281 cm, na podlahe je vyrovnaný a v kufri takýto oblúk, čo je asi OK.
Ale kryt tam nenasadím bez toho, aby som ten náhon nepripučil, neviem či to tak bolo aj z fabriky.
Ak budeš dávať vyrobiť 5q náhon, mal by som záujem aj ja.
Mate niekto odkaz na literaturu kde sa uvadzaju dlzky nahonov 281 pre 5q/287 pre 4q? Ja som nasiel len toto viz fotka. Je to z tej fialovej knizky z "tohoto tisicrocia". Ale rad by som to mal este idealne aj z nejakej dobovej literatury, aby som ho mohol zodpovedne nechat objednat u pana co ich necha vyrobit. Lebo mi ponukal 287cm ako 5q a 296 ako 4q. Zaujimalo by ma odkial sa tieto cisla vzali kedze je to zjavne moc dlhe.
-> Bukaj: V skratke: Je to na kkt naprojektované

Skúmal som včera pohmatom otvor pre náhon, ktorý je hneď za prístrojovkou. Ten otvor je len malý kúsok za koncovkou náhonu a náhon ide cez tú priechodku dosť výrazne v spodnej časti, čiže dosť vyosene, to asi nebude oblúkom náhonu, skôr mám podozrenie, že ten otvor nie je presne súoso s budíkom. Ani by som sa tomu nečudoval, ak by to tak naozaj bolo.
Včera som to tak nejako dal dokopy, potunil budík, potunil náhon, takže to chodí relatívne pekne a relatívne ticho. Zvedavý dokedy.


Skúmal som včera pohmatom otvor pre náhon, ktorý je hneď za prístrojovkou. Ten otvor je len malý kúsok za koncovkou náhonu a náhon ide cez tú priechodku dosť výrazne v spodnej časti, čiže dosť vyosene, to asi nebude oblúkom náhonu, skôr mám podozrenie, že ten otvor nie je presne súoso s budíkom. Ani by som sa tomu nečudoval, ak by to tak naozaj bolo.
Včera som to tak nejako dal dokopy, potunil budík, potunil náhon, takže to chodí relatívne pekne a relatívne ticho. Zvedavý dokedy.
-> minno 25.05.21 15:26:08: No to právě není - to by platilo v případě, že bowden je neohebná trubka, ale ve chvíli, kdy bowden je pružný a do interiéru prochází skrz ty dvě přepážky v oblouku, středěn pružnými gumovými průchodkami a ještě na něj tlačí kryt pedálové konzole...

-> minno 25.05.21 15:26:08: U kila je to asi o něco lepší - ale u MB je to dík kabeláži velká proměnná..

-> Bukaj 25.05.21 08:06:06: No ale "úhel spoje budíku s bowdenem" je snáď pevne daný otvorom pre bowden v karosérii, resp. priechodkami, nie? Tam na tom nie je čo meniť.
-> castrol: Asi nebude treba
-> Bukaj 25.05.21 08:06:06: Tých náhonov je viac typov a čo som tu tak čítal, tak aj origo bolo viac prevedení. U niektorých sa lanko nedá vybrať a naopak zastrčeniu lanka do bowdenu na strane tachometra nič nebráni. Toto moje teraz je taký mix (-> minno 20.07.20 23:09:45: ) :) Nové malo nejakých 296 cm. Skracoval som ho na 5q-tových 281 cm, koncovku bowdenu som nechal čo bola a koncovku lanka som použil z origo náhonu, pretože z výroby to lanko bolo ukončené len "zalisovaním do hranata" - -> minno 19.07.20 20:11:12: .

-> Bukaj 25.05.21 08:06:06: Tých náhonov je viac typov a čo som tu tak čítal, tak aj origo bolo viac prevedení. U niektorých sa lanko nedá vybrať a naopak zastrčeniu lanka do bowdenu na strane tachometra nič nebráni. Toto moje teraz je taký mix (-> minno 20.07.20 23:09:45: ) :) Nové malo nejakých 296 cm. Skracoval som ho na 5q-tových 281 cm, koncovku bowdenu som nechal čo bola a koncovku lanka som použil z origo náhonu, pretože z výroby to lanko bolo ukončené len "zalisovaním do hranata" - -> minno 19.07.20 20:11:12: .
-> Bukaj 25.05.21 08:06:06: no uz len podla toho co pise tak ma novodobe nejake tretovyrobne lanko ktore nejde vybrat z bowdenu ako original a tym padom nema ani to ukoncenie ktore zabranovalo zasunutiu do bowdenu.
-> minno: Lanko snad u budíku má límeček, který nevleze do bowdenu a přitažením převlečné matice bowdenu jeho koncovka zatlačí lanko do budíku právě přes ten límeček...
...tikání u budíku dělá (alespoň v mém případě) úhel spoje budíku s bowdenem - když budík není přesně v ose s koncem bowdenu. Je to na laboraci s vypodložením budíku nebo celé přístrojovky, když to dovedeš k dokonalosti, tak jednou vyndáš přístrojovku kvůli výměně žárovičky a celé znovu, navíc se to mění s teplotou, jak materiály jednotlivých "akčních členů" rozdílně pracují. Já na to rezignoval a ten zvuk, zvláště patrný v zimě před vytopením auta, beru jako standard
...tikání u budíku dělá (alespoň v mém případě) úhel spoje budíku s bowdenem - když budík není přesně v ose s koncem bowdenu. Je to na laboraci s vypodložením budíku nebo celé přístrojovky, když to dovedeš k dokonalosti, tak jednou vyndáš přístrojovku kvůli výměně žárovičky a celé znovu, navíc se to mění s teplotou, jak materiály jednotlivých "akčních členů" rozdílně pracují. Já na to rezignoval a ten zvuk, zvláště patrný v zimě před vytopením auta, beru jako standard

-> minno: mam objednat este jeden sprej ?

Tak som to dnes vymenil za náhon ako píšem tu -> minno 23.05.21 22:24:32: . Konečne to dĺžkovo sedí tak ako má a nikde žiadne záhyby navyše. A ručička ide na parádu bez kmitania od najnižších rýchlostí, takto mi to posledných minimálne 13 rokov ešte nechodilo. Ale nechcem to zakríknuť, aby sa to zas nedosralo.
Akurát to stále tiká (zvuková kulisa), tentoraz trochu v inom spektre, ale to bude problém predpokladám medzi budíkom a koncovkou náhonu. Lanko po nasadení budíku príliš zalezie nazad do bowdenu a do budíku vojde potom z koncovky len kúsok. Ako to tam zasunúť celé a nejako zafixovať?
Akurát to stále tiká (zvuková kulisa), tentoraz trochu v inom spektre, ale to bude problém predpokladám medzi budíkom a koncovkou náhonu. Lanko po nasadení budíku príliš zalezie nazad do bowdenu a do budíku vojde potom z koncovky len kúsok. Ako to tam zasunúť celé a nejako zafixovať?
-> minno: uz ma nic ine nenapada . Ten olej , teda aspon mne v urcitom rocnom obdobi robil strasne vela . Od kedy pouzivam 75w90 od motulu tak nemam ziadny problem jak s prevodovkou tak s nahonom .
-> MISCHO: Do tunela mi tiež vchádza s jemným oblúkom a potom je tam väčší oblúk na podlahe, pretože pridlhý 4q náhon.
V prevodovke Castrol Syntrans Transaxle 75W-90, ale to na to snáď nemôže mať vplyv.
Už mám nachystaný druhý nový náhon skrátený na 5q dĺžku namazaný teflónovým olejom, tak ho tam šupnem a som zvedavý.
V prevodovke Castrol Syntrans Transaxle 75W-90, ale to na to snáď nemôže mať vplyv.
Už mám nachystaný druhý nový náhon skrátený na 5q dĺžku namazaný teflónovým olejom, tak ho tam šupnem a som zvedavý.
-> minno: na podlahe ti ako vchadza do tunela ? Ja som tam robil jemny obluk . Aky olej mas v prevodovke ??
-> MISCHO: Budík premazaný a skúšaný aj druhý. To je náhonom všetko. Už rok nemám nasadený ani kryt valcov v kufri, aby sa náhon oň neopieral, nebol tam lom. Také základné všetko prejdené za tie roky a nebolo to nikdy "ono".
-> minno: budik si premazal? Mne takto chrastilo v budiku ked boli suche kolecka . Druhy krat som mal pri posilovaci prudky ohyb
-> minno: Zvláštní.. jsem vždycky vystačil s grafitovou vazelínou naředěnou trochou oleje.. ale provozuju pouze dobový originály.
Po roku od výmeny náhonu (namazaný prevoďákom) ručička zas začala trochu poskakovať a v budíku chrastí
Do 40 kmh bola ručička nekľudná už od výmeny.
Dávam teda dokopy konečne druhý nový náhon skrátený na "5q dĺžku" ako píšem v -> minno 20.07.20 23:09:12: .
Čím to teda namazať, aby to fungovalo správne?
Osobne ma láka namazať to teflónovým olejom, pri brzdových lankách sa mi to osvedčilo.

Dávam teda dokopy konečne druhý nový náhon skrátený na "5q dĺžku" ako píšem v -> minno 20.07.20 23:09:12: .
Čím to teda namazať, aby to fungovalo správne?
Osobne ma láka namazať to teflónovým olejom, pri brzdových lankách sa mi to osvedčilo.
-> Bukaj: Tak podezřelý dopaden. Kroužek na čtyřhranu, kterej se má opřít o rozválcovanej kroužek v bovdenu prošel dál a tim pádem vycouval z budíku. Jestli se to stalo, protože si tam to okýnko vyrobil, nebo protože se on opotřeboval, nevím.
Na čtyřhran jsem si z plechu natvaroval dutej čtyřhran, kterej ho o půl cm prodlouží, a teď to funguje. Na jak dlouho zůstává otázkou.
Na čtyřhran jsem si z plechu natvaroval dutej čtyřhran, kterej ho o půl cm prodlouží, a teď to funguje. Na jak dlouho zůstává otázkou.

Tak se trochu přidám.Škoda 120 kulatej tachometr.Ručička jde normálně,ale najednou skočí o třeba 20km nahoru,nebo dolů.Pak se vrátí na správnou rychlost.Kde je chyba?
-> Tom Troll: Neměl jsi někde moc velký ohyb?
Nebo holt druhošková kvalita, no...
Nebo holt druhošková kvalita, no...
