Pre vlastnú potrebu / dobrý pocit / zvedavosť, či som to moc nedosral (moc nepretiahol) tým, keď som čapy na náprave dotiahol so závitmi namazanými vazelínou momentom podľa knihy, som vykonal malý subjektívny test.
Zvislákový silentblok, starý čap, vyskladané ako v ramene.
1. pokus závity odmastené, úplne nasucho, 70 Nm
2. pokus namastené vazelínou, 70 Nm.
1. sa pocitovo doťahovalo trochu horšie, bolo cítiť, že to ide nasucho, pocit "zadrhávania".
2. pocitovo doťahovanie o niečo ľahšie / lepšie.
Výsledok: vzdialenosť matky od konca šróbu v obidvoch prípadoch cca rovnaká. Nič sa nezbortilo, nič sa nenatiahlo, nič neprasklo.
Povoliť to šlo v obidvoch prípadoch pocitovo asi narovnako, pocit z povoľovania taký, že to bolo dotiahnuté v oboch prípadoch tak nejako "normálne/dobre"
;.
Záver nech si každý urobí sám. Určite na to treba myslieť a dávať si pozor ako čo robím, ale na druhej strane ideály v tom ťažko hľadať a určitá dimenzácia a blbovzdornosť tých súčiastok tam tiež je.
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
skládáme nápravu...
-> MVM 06.02.23 18:03:58:
u stabiláků ČKD je jak uveden dotahovací moment tak prodloužení šroubu(hlava ojnice,hlavní ložiska) takže pokud máš jak a čím změřit tak by to šlo teoreticky dotáhnout ne na moment ale na prodloužení
![52](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/52.gif)
-> MVM: ![158](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/158.gif)
![158](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/158.gif)
-> minno: Hrozně moc udělá to mazivo,respektive čím to namažeš. Tzn.pokud máš vyloženě suchý spoj a chceš to utahovat na Nm exaktně podle knížky, tak to stríkni lehce WD40. Pokud to namažeš vazelínou,grafitkou,měden
kou. Tak to prostě dotahneš trocha víc. Obecně pokud nebudeš dávat na klíč nástavec abys měl delší páku. Tak jsou klasický plochý/očkoplochý klíče vymyšlený tak rozměrově, abys ten šroub utahnul běžnou silou,a bylo to ok. Nebo je poučka že dotáhneš matku na dotyk lehce rukou, a potom o 90° kličem.
Ale vždycky závisí na materiálu (pevnosti) šroubu.
Pro zajímavost na obřích motorech lodí a pod M.A.N. Se hydraulicky natáhne šroub předepsanou osovou silou,matka se utáhne na dotyk, a hyraulika se uvolni.
![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
Ale vždycky závisí na materiálu (pevnosti) šroubu.
Pro zajímavost na obřích motorech lodí a pod M.A.N. Se hydraulicky natáhne šroub předepsanou osovou silou,matka se utáhne na dotyk, a hyraulika se uvolni.
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> Matthes, záškodník z TechWebu 06.02.23 16:33:23: Andrta pozriem. Ale myslím, že o mazaní tam nie je nič. Jemne potrieť závity olejom sa uvádza až pri hlavových šróboch 135/6.
No, aby sa čert v tom vyznal.
A dotiahúť momenťákom na jeden šup sa tiež často kvôli obmedzenému priestoru nedá :)
No, aby sa čert v tom vyznal.
A dotiahúť momenťákom na jeden šup sa tiež často kvôli obmedzenému priestoru nedá :)
Nebylo v Andrtovi napsáno, že každej šroubovej spoj se má mazat? Vyjímku podle mě uvádí výrobce v tabulce pro danou servisní operaci. Třeba Frod u některejch aut zakazuje mazat kolový šrouby. Třeba John Deere předepisuje u kritickejch spojů (např. šrouby hlavy) dokonce konkrétní mazivo (ne že bych to vždycky nemazal tím, co je po ruce).
Pak jsou experti, co třeba nevyčistěj slepý díry v bloku a když dotahujou hlavový šrouby, tak jim konec závitu dosedne do těch sraček na dně díry dříve než se opře hlava šroubu o hlavu motoru... To samý, když někdo hlavový šrouby namaže moc a v tý slepý díře se udělá hladina oleje...
Pak málo kdo řeší, že při dotahování momenťákem by se měla na šroub vyvíjet trvalá síla a ne, aby člověk utahoval šroub po 15 ° nebo po pár zoubcích na ráčně (jako pořád přehmatávat), to je taky špatně.
Pak jsou experti, co třeba nevyčistěj slepý díry v bloku a když dotahujou hlavový šrouby, tak jim konec závitu dosedne do těch sraček na dně díry dříve než se opře hlava šroubu o hlavu motoru... To samý, když někdo hlavový šrouby namaže moc a v tý slepý díře se udělá hladina oleje...
Pak málo kdo řeší, že při dotahování momenťákem by se měla na šroub vyvíjet trvalá síla a ne, aby člověk utahoval šroub po 15 ° nebo po pár zoubcích na ráčně (jako pořád přehmatávat), to je taky špatně.
-> minno 06.02.23 13:14:55: protože všechno s citem mažu(včetně matic kol) tak momenťák používám pouze na hlavu,ojnice,kliku(to nemažu)
-> minno 06.02.23 15:52:54: no že z utahovacího momentu se 10% energie využije na předepnutí šroubu a 90% na tření. Takže pokud o 10% snížíš tření, tak na předepnutí šroubu využiješ najednou 20% energie, tj. dvojnásobek.
-> vhml 06.02.23 15:40:54: To je pro jaký případ ten graf?
-> vhml: Áno, Nm na momenťáku budú rovnaké, ale vo výsledku tú maticu utiahnem viac otáčok a šrób viac natiahnem.
Ale hej, je to blbosť, ono to šmykové trenie na závite sa aj tak líši od ďalších X okolností, zrnitosť povrchu (zinok / FE povrch), teplota...
Tomu obrázku aj tak nerozumiem![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
Ale hej, je to blbosť, ono to šmykové trenie na závite sa aj tak líši od ďalších X okolností, zrnitosť povrchu (zinok / FE povrch), teplota...
Tomu obrázku aj tak nerozumiem
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> minno 06.02.23 15:36:42: Nevím o kolik %, ale pocitový rozdíl tření suchý/namazaný závit (a třecí plochy hlavy šroubu či matice) je poměrně výrazný. Další otázka zní, kolik z toho udělá tření na závitu a kolik tření na podložce/hlavě šroubu (matici)...
Já bych se třeba bál dotahovat nasucho šroubové spoje dvou rozdílných kovových materiálů (třeba šrouby hlavy - ocel/hliník) - jednak aby třením nezmršily závity, druhak abych to ještě někdy v budoucnu byl schopen povolit...![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Já bych se třeba bál dotahovat nasucho šroubové spoje dvou rozdílných kovových materiálů (třeba šrouby hlavy - ocel/hliník) - jednak aby třením nezmršily závity, druhak abych to ještě někdy v budoucnu byl schopen povolit...
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> minno 06.02.23 15:36:42: Nm budou pořád stejné. Ale kvůli Nm to neutahuješ. To je jen strašně jednoduchej a blbej systém jak přepočítávat osovou sílu na nějakou měřitelnou jednotku.
A ano, může to být klidně dvojnásobek síly.
A ano, může to být klidně dvojnásobek síly.
-> vhml: Čo znamená obrovské? Ak maticu, ktorá sa má doťahovať suchá 70 Nm, dotiahnem na tento moment namazanú, je z toho vo výsledku, koľko, 200 Nm?![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> minno 06.02.23 13:14:55: již jsem to tu psal několikrát. Ty rozdíly suchý/namazaný jsou tak obrovské, že skoro nemá smysl používat momenťák. Zařízení na správné utažení šroubu začíná na 20000 Eur. Zbytek je jenom hádání výsledku.
-> isti: To je to, že to dorveš na krev a moment počkáš, jestli to nepraskne.
-> minno: Čo je to moment?![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Aký máte názor / skúsenosti / odborný posudok na doťahovanie skrutkových spojov na predpísaný moment: namazaný závit / vs. nenamazaný závit? Má význam sa tými silovými stratami vôbec zaoberať? Ako to robíte vy? Z praxe: napr. čapy ramien prednej nápravy (spoj so zvislákom), predpis je 70 Nm. Toto je predpokladám "za sucha". Nepretiahnem to moc, ak závit namastím a dotiahnem to na tento moment? Btw. urobil som tak, vydržalo to a po kontrole obyč. kľúčom to vyzerá byť dotiahnuté "akurát"
.
Otváram diskusiu k tejto téme![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Otváram diskusiu k tejto téme
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> P@WL 30.01.23 09:03:46: A z kterého obchodu jsi nakonec objednal?
-> P@WL: To je tá akože čína? Pomeraj priemer tých čapov. Inak z týchto fotiek nie je poznať nič.
-> isti 30.01.23 10:14:20: Originál silentblok vydrží mraky. Len to treba správne dotiahnuť, čiže nie na vyvesenej náprave.
-> P@WL: Takhle nevidím rozdíl od originálu, jen ten silentblok je trochu jinej. Tady by možná víc napověděla zkouška tvrdosti materiálu (škoda, že už na Virtu není Jarda), jinak tam není co koumat...
-> P@WL: Ja by som bál len o silent v hornom oku,ale to rozpadne aj u originálu.
-> Bery 30.01.23 10:00:03: Jasné to je aj v pláne...
Skôr ma zaujímalo spracovanie na porovnanie...lebo mi prídu dosť podobné
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Skôr ma zaujímalo spracovanie na porovnanie...lebo mi prídu dosť podobné
co na tom chceš porovnávat? flákni to do auta, stáhni, namaž a jezdi.
Detail spracovania
Ideálne by som uvítal na požičanie nejakú z druhošiek tesne po pôvodných ČSSR na porovnanie...
Ideálne by som uvítal na požičanie nejakú z druhošiek tesne po pôvodných ČSSR na porovnanie...
Taaak, balíček dorazil a vyzerá to v orig. balení asi takto...
-> Bery 26.01.23 15:59:09: Jo, tuhle příhodu jsem kdysi na Virtu zaregistroval, tuším Štěpán ji tu zmiňoval...
...ale to už je fakt ekström tvrdého jádra![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
...ale to už je fakt ekström tvrdého jádra
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> minno 26.01.23 15:50:00: Jo, na 130LPG mažu dvakrát do roka a vždy je tam po roce (30-40 tisíc km) zase lehká vůle... Ale třeba je to tím, po jakých cestách (a necestách) s tím autem jezdím. Jen než se dostanu od domu na asfalt, tak je to několik set metrů a okresky kolem Prahy taky stojí celkem za pendrek - hlavně v zimě a na jaře...
...taky nebrzdím před retardérama, to může mít též vliv na pouzdra svisláků (ale třeba kuláky neměním nikterak často - jen když se rozsype přes zimu manžeta a kulák je při jarní údržbě chycenej, ale ještě bez vůle, nebo hřebenové řízení je v autě původní (380 tisíc km), jen jednou jsem měnil silonové pouzdro a manžety a stále v dobré kondici
).
![7](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/7.gif)
...taky nebrzdím před retardérama, to může mít též vliv na pouzdra svisláků (ale třeba kuláky neměním nikterak často - jen když se rozsype přes zimu manžeta a kulák je při jarní údržbě chycenej, ale ještě bez vůle, nebo hřebenové řízení je v autě původní (380 tisíc km), jen jednou jsem měnil silonové pouzdro a manžety a stále v dobré kondici
![6](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
S tými prachovkami zvislákov sú problémy len s novodobými kúpenými samostatne, alebo aj s prachovkami zo sady?
-> Bukaj: ohnul jsem CrMo ramena - dle Wlada zatím asi jako jediný...
Ale to je vývoj:-)
Ale to je vývoj:-)
-> Bukaj: Púzdra sa zvyknú vydrať aj pri pravidelnom mazaní? Myslel som, že len vtedy, ak to tam drie nasucho.
Merali ste niekedy priemer nových zvislákov? Je normálne, že nové zo sady Tribometal (český výrobek, minimálne 15 rokov staré) má jeden 17,8 a druhý 17,9 mm?
Merali ste niekedy priemer nových zvislákov? Je normálne, že nové zo sady Tribometal (český výrobek, minimálne 15 rokov staré) má jeden 17,8 a druhý 17,9 mm?
-> Bery: Ohnout nebo urazit svislák - to už musí být řádná šlupa, po které něco bude dost v háji na to, aby vůz byl nadále pojízdný, i kdyby to svislák vydržel...
Chápu, že v rallye to dostává jinší záhul, ale v běžném provozu (i lehce offroad) se mi zatím (ťuk, ťuk) destrukce svisláku nepovedla. Ohnul jsem řídící páku, tyčku řízení, rameno, ráfek, ale svislák ještě ne...
Na běžné jezdění stačí jedna sada svisláků na celý život, pokud je člověk nenechá vyreznout. Stačí pak měnit opotřebená pouzdra a podložky...![5](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/5.gif)
Chápu, že v rallye to dostává jinší záhul, ale v běžném provozu (i lehce offroad) se mi zatím (ťuk, ťuk) destrukce svisláku nepovedla. Ohnul jsem řídící páku, tyčku řízení, rameno, ráfek, ale svislák ještě ne...
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Na běžné jezdění stačí jedna sada svisláků na celý život, pokud je člověk nenechá vyreznout. Stačí pak měnit opotřebená pouzdra a podložky...
![5](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/5.gif)
už jsem 2x ohnul, 1x urazil a na rapidu 1x repasoval. U LR máme unibaly, takže potřebuješ 1 sadu na složení a jednu rezervní - kdyby něco na rychou výměnu.
A držim aspoň 3 sady v rezervě a 3 nápravy mám uložený jako zdroj dílů, nebo na výměnu kus za kus. bohužel, doba je zlá. to samé motory, převodovky, díly karoserie, náhradní kastle.
Ještě chvíli mě doma budou srát a bude toho dost na prodej...ale to říkám vždycky...
A držim aspoň 3 sady v rezervě a 3 nápravy mám uložený jako zdroj dílů, nebo na výměnu kus za kus. bohužel, doba je zlá. to samé motory, převodovky, díly karoserie, náhradní kastle.
Ještě chvíli mě doma budou srát a bude toho dost na prodej...ale to říkám vždycky...
-> dragon_cb_cz: -> Jozka: Tu sa Š105/120 prevádzkovali vo väčšine prípadov vo vrakoidnom stave, ľudia k tomu nemali vzťah a asi ani peniaze. Tak si myslím, že ani moc nesyslili diely. Pekných udržovaných škodoviek tu bolo veľmi málo. A v 2009 prišlo šrotovné a šlo to všetko preč.
V tomto som vždy vnímal rozdiel medzi SR a ČR, keď tu občas zavítala nejaká CZ škodovka (často z pohraničných okresov F-M / Karviná...), tak to bolo slušné auto, často potunené favo motorom a LPG.
V tomto som vždy vnímal rozdiel medzi SR a ČR, keď tu občas zavítala nejaká CZ škodovka (často z pohraničných okresov F-M / Karviná...), tak to bolo slušné auto, často potunené favo motorom a LPG.
-> P@WL: Moc ne. Zatím jsem za celý život použil dva páry nových svisláků - jeden na Å (130L), druhý na 130LPG. Dřív jsem křísil mrtvoly (myšleno díly), protože času bylo dost a peníze žádné. Dnes není žádný čas a peníze občas nějaké jsou, takže když vidím díly za rozumnou cenu, tak je beru na sklad, i když je aktuálně nepotřebuju. Na Å ale není čas je namontovat a dokud jedí, tak nemám ani motivaci a 130LPG zase trpí tím mým historickým syndromem, že přece na denní vůz nebudu dávat nové díly...
A MBčka jsou kategorie "na důchod"...
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
A MBčka jsou kategorie "na důchod"...
Já jsem na tom podobně, jako Dragon - ne, že by mi někdo ty díly vysloveně vnucoval, ale zrovna svisláky považuju za dost běžný uloženkový díl. Ve výprodejích jsem je před mnoha lety kupoval za 50 Kč/kus (holý ve vosku), v nedávné minulosti už jen na burzách za 100-200 Kč/kus (za 200 leda s nalisovanými silentbloky)
Proto mne vloni překvapili Eidy se Zdrubákem, že údajně je nemůžou sehnat a že je to pro motorsport "spotřební díl" (podobně, jako synchrony)...
Takže jsem celkem rád, že někde v garáži mám zásobu syslátů...![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Proto mne vloni překvapili Eidy se Zdrubákem, že údajně je nemůžou sehnat a že je to pro motorsport "spotřební díl" (podobně, jako synchrony)...
Takže jsem celkem rád, že někde v garáži mám zásobu syslátů...
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> minno 26.01.23 08:08:24: Mě mnohokrát, ale řídne to - a navíc zrovna s čepama se nikdo moc nevnucoval, jen pár kousků se urodilo (tj. dva - tři)..
-> minno: Ono taky eMko bylo těch 10-15 let zpátky taky daleko víc braný jako "běžný auto". S kilem už jsem byl trochu za exota už tenkrát.
-> dragon_cb_cz: Nestalo sa mi ani v minulosti. Tu žije asi iná nátura ľudí:-)
-> minno 25.01.23 20:50:06: Tiež si hovorím, aj keď sa čosi dostalo tak to neboli takéto cennosti
...aj keď v dnešnej dobe sa každá použiteľná drobnosť počíta ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> minno 25.01.23 20:50:06: Mě to vyloženě domů asi nikdo nenosí, ale občas se ke mě něco stylem "hele ty máš ty škodovky, nechceš nějaký zbytky" dostalo - často pořád ty samé díly. Brzdový destičky, axiální těsnění vodní pumpy, hadice k termostatu na kilo (těch mám snad 15) a tak. Ale už to pochopitelně je pár let...
-> minno: Pár rokov dozadu sa dali kúpiť zvysláky medzi 5 -20€,hlavne ak niekto mal iba jeden kus.
-> dragon_cb_cz 25.01.23 17:57:56: -> SO545 25.01.23 19:59:50: To žijete asi niekde na inej planéte ako ja, nikdy sa mi také nestalo...
Mne naposledy doniesli domov asi mech puzdier k zvislakom.
Zo slusnodti som si vzal asi 100ks a ostatne nech skusia udat inde....
Zo slusnodti som si vzal asi 100ks a ostatne nech skusia udat inde....
-> Bery 25.01.23 09:48:36: Jo, to bych asi taky radši dělal tvrdochrom na starý origo svislák než dávat čínský...