skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Proč klouže nasolená silnice?
09:46:28
24.12.2025
24.12.2025

Milan 136
Taky si toho všímám. Nedávno nějaký den nasolili a když jsem jel z práce, tak mi to na každý křižovatce hrabalo. To se normálně neděje.
03:53:16
24.12.2025
24.12.2025

ajok
-> Bukaj: ja napred myslel, ze to delaji zimaky na mokru, ale pak jsem si toho take zacal vsimat, ze kdyz je tam sul, ze to klouze vic...
Naposled krizovka v Hlinsku, kdy mi tam vjel z vedlejsi baorak, zaslapnul jsem to, nakopalo mi ABS a dotknul jsem se jeho narazaku, pritelkyne, ze to je trochu namrzle, ale ne, bylo to poradne prosolene.
Naposled krizovka v Hlinsku, kdy mi tam vjel z vedlejsi baorak, zaslapnul jsem to, nakopalo mi ABS a dotknul jsem se jeho narazaku, pritelkyne, ze to je trochu namrzle, ale ne, bylo to poradne prosolene.
02:04:33
24.12.2025
24.12.2025

Bukaj
-> Sita: No vida!
Takže rozdíl viskozity a změna povrchového napětí, plus ještě do roztoku se uvolňují ropné produkty z živičného povrchu vozovky. Díky za vysvětlení a kdyžtak sem ten text zkopíruj, ať to tu je pro další generace
Jinak rozdíl je to propastný nejen vůči vlhké/mokré silnici, ale i vůči jílovitému bahýnku na silnici. Schválně jsem v tom posledním mokrém a mlhavém týdnu zkoušel, kdy mi začnou blokovat kola na různých površích, včetně vozovky souvisle pokryté rozježděným bahýnkem (výjezd z areálu stavby a z areálu deponie, kde přejíždějí nakladače a náklaďáky z areálu na jedné straně okresky do areálu na druhé straně, přičemž cca 50 - 100 m jedou po té okresce, občas to tam projede kropicí vůz a rozmaže to tam multikára s kartáčem) a i tam je poměrně obtížné vůz uvést do smyku, kdežto na tom nasoleném (jinak zcela čistém) úseku stačí lehce pohnout volantem nebo lehce přibrzdit a už to cítím...
Takže rozdíl viskozity a změna povrchového napětí, plus ještě do roztoku se uvolňují ropné produkty z živičného povrchu vozovky. Díky za vysvětlení a kdyžtak sem ten text zkopíruj, ať to tu je pro další generace

Jinak rozdíl je to propastný nejen vůči vlhké/mokré silnici, ale i vůči jílovitému bahýnku na silnici. Schválně jsem v tom posledním mokrém a mlhavém týdnu zkoušel, kdy mi začnou blokovat kola na různých površích, včetně vozovky souvisle pokryté rozježděným bahýnkem (výjezd z areálu stavby a z areálu deponie, kde přejíždějí nakladače a náklaďáky z areálu na jedné straně okresky do areálu na druhé straně, přičemž cca 50 - 100 m jedou po té okresce, občas to tam projede kropicí vůz a rozmaže to tam multikára s kartáčem) a i tam je poměrně obtížné vůz uvést do smyku, kdežto na tom nasoleném (jinak zcela čistém) úseku stačí lehce pohnout volantem nebo lehce přibrzdit a už to cítím...
01:37:10
24.12.2025
24.12.2025

Sita
jsem taky nepritel soleni, proto jsem to predal gpt
. Az bude vladnout AI, tak je nadeje. ze by s tim svinstvem mohli prestat: chatgpt.com/share/694b347
b-3194-8007-8d3c-d445e055d
c9b
. Az bude vladnout AI, tak je nadeje. ze by s tim svinstvem mohli prestat: chatgpt.com/share/694b347
b-3194-8007-8d3c-d445e055d
c9b23:25:34
23.12.2025
23.12.2025

Bukaj
-> Matthes, záškodník z TechWebu:
To právě není.
Nesouvisí to s množstvím vody na silnici, nesouvisí to s bordelem na silnici, nesouvisí to s teplotou, nesouvisí to s konkrétním úsekem silnice (jiným povrchem vozovky), ale jen a právě s tou solí.
Registruju to každou zimu.
Teď je to parádně znát na mém oblíbeném serpentinovitém úseku silnice z Vraného do Zvole - před cca týdnem tam jeden večer nasypali sůl (jinde nesolili, jen na tento úsek), protože trochu mrholilo a na noc asi hlásili mráz (který ani nepřišel).
Klika, že jsem ten večer jel nahoru - bylo to jak na sáních. Kdybych tam jel až ráno dolů a nevěděl o tom, tak skončím v lese
Ráno jsem jel (na mé poměry) velmi opatrně a i tak jsem cítil, jak se při otočení volantem auto hrne do smyku a při lehkém přibrzdění se blokovaly kola. Před tou ostrou levotočivou zatáčkou (kde každou chvíli tahají auto z lesa) jsem ani nemohl kloudně zpomalit a byl jsem rád, že jsem tam taky neskončil.
Během několika dnů to v horním úseku klouzalo méně, možná se to ojezdilo nebo spíš ten horní úsek částečně vyschl, ale dole, kde je to furt mokré, to klouže dodnes.
Jinak o něco méně mi to klouzalo, když jsem tam jel v neděli ze škodováckého nákupu a škodovku jsem měl narvanou dílama - zatížený vůz do kopce neklouzal. Ale včera a dnes zase v těch zatáčkách směrem nahoru jízda bokem a směrem dolů zježené chlupy na zádech a stažené půlky při snaze zpomalit a vytočit zatáčku...
To právě není.
Nesouvisí to s množstvím vody na silnici, nesouvisí to s bordelem na silnici, nesouvisí to s teplotou, nesouvisí to s konkrétním úsekem silnice (jiným povrchem vozovky), ale jen a právě s tou solí.
Registruju to každou zimu.
Teď je to parádně znát na mém oblíbeném serpentinovitém úseku silnice z Vraného do Zvole - před cca týdnem tam jeden večer nasypali sůl (jinde nesolili, jen na tento úsek), protože trochu mrholilo a na noc asi hlásili mráz (který ani nepřišel).
Klika, že jsem ten večer jel nahoru - bylo to jak na sáních. Kdybych tam jel až ráno dolů a nevěděl o tom, tak skončím v lese
Ráno jsem jel (na mé poměry) velmi opatrně a i tak jsem cítil, jak se při otočení volantem auto hrne do smyku a při lehkém přibrzdění se blokovaly kola. Před tou ostrou levotočivou zatáčkou (kde každou chvíli tahají auto z lesa) jsem ani nemohl kloudně zpomalit a byl jsem rád, že jsem tam taky neskončil.Během několika dnů to v horním úseku klouzalo méně, možná se to ojezdilo nebo spíš ten horní úsek částečně vyschl, ale dole, kde je to furt mokré, to klouže dodnes.
Jinak o něco méně mi to klouzalo, když jsem tam jel v neděli ze škodováckého nákupu a škodovku jsem měl narvanou dílama - zatížený vůz do kopce neklouzal. Ale včera a dnes zase v těch zatáčkách směrem nahoru jízda bokem a směrem dolů zježené chlupy na zádech a stažené půlky při snaze zpomalit a vytočit zatáčku...
22:27:30
23.12.2025
23.12.2025

Matthes, záškodník z TechWebu
Toho jsem si nikdy nevsiml teda, ale rekl bych, ze to bude stejne jako kdyz zacina prset a na silnici se udela to kluzky blaticko z mokryho prachu. Jakmile chvili prsi, bordel se odplavi a je to lepsi uz.
U soli to asi bude nedokonale rozpusteny blato ze solanky.
U soli to asi bude nedokonale rozpusteny blato ze solanky.
22:23:44
23.12.2025
23.12.2025

Bukaj
Dokázal by mi někdo sofistikovaně vysvětlit, proč vlhká či mokrá vozovka, ošetřená posypovou solí, klouže mnohem víc, než když posolená není (pokud není posolená, neklouže)?
Léta už nad tím při zimních jízdách bádám a napadají mne jen dvě věci, ale ani jedna se mi nezdá jako pravděpodobná příčina:
1) více vody vázané na povrchu vozovky - sůl je hygroskopická - tedy váže na sebe vzdušnou vlhkost - často je vidět v zimě při vlhčím vzduchu, že posolené úseky bývají vlhké/mokré a neposolené silnice suché. Posolené úseky usychají až při silnějších mrazech, kdy je velmi suchý vzduch. Nicméně za deště nebo dnech s vyšší vzdušnou vlhkostí je na povrchu vozovky vody určitě víc a přesto neklouže, naopak i když je povrch nasolené vozovky jen vlhký a nikoli mokrý, klouže jako čert.
2) krystalizace nebo jiný fyzikální jev - je možné, že by se na povrchu mokré posolené vozovky vytvářela nějaká "superkluzká" vrstva krystalů (nebo čeho)?
Osobně jsem tedy velký odpůrce chemického posypu (žere to auta, škodí to fauně a flóře, kontaminuje to vodu a půdu,...). A připadá mi to i poměrně nebezpečné - místo toho, aby si půl dne řidiči dali většího majzla, protože trochu mrzlo a pár hodin to bude klouzat, tak raději posypeme vozovku svinstvem, kvůli kterému to tam bude klouzat týden či déle, dokud to neoprší.
Léta už nad tím při zimních jízdách bádám a napadají mne jen dvě věci, ale ani jedna se mi nezdá jako pravděpodobná příčina:
1) více vody vázané na povrchu vozovky - sůl je hygroskopická - tedy váže na sebe vzdušnou vlhkost - často je vidět v zimě při vlhčím vzduchu, že posolené úseky bývají vlhké/mokré a neposolené silnice suché. Posolené úseky usychají až při silnějších mrazech, kdy je velmi suchý vzduch. Nicméně za deště nebo dnech s vyšší vzdušnou vlhkostí je na povrchu vozovky vody určitě víc a přesto neklouže, naopak i když je povrch nasolené vozovky jen vlhký a nikoli mokrý, klouže jako čert.
2) krystalizace nebo jiný fyzikální jev - je možné, že by se na povrchu mokré posolené vozovky vytvářela nějaká "superkluzká" vrstva krystalů (nebo čeho)?
Osobně jsem tedy velký odpůrce chemického posypu (žere to auta, škodí to fauně a flóře, kontaminuje to vodu a půdu,...). A připadá mi to i poměrně nebezpečné - místo toho, aby si půl dne řidiči dali většího majzla, protože trochu mrzlo a pár hodin to bude klouzat, tak raději posypeme vozovku svinstvem, kvůli kterému to tam bude klouzat týden či déle, dokud to neoprší.

