skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Diagnóza, problémy a náhrada imobilizéru Felicia
navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]obrázky [12]:
Text:
Zdravím všechny,dost dlouho jsem zápasil se svou jednotkou imobilizéru ve Feldě a tak jsem se rozhodl, že sepíšu včechny své poznatky, protože jsem žádný ucelený dokument nikde nenašel.
Základní zapojení jednotky imobilizéru je docela jednoduché. Jdou do ní dva konektory, kdy menší, třípinový, má na starosti komunikaci se čtecí cívkou u spínací skříňky, která načítá signál z čipu v klíči a posílá ho do jednotky. Druhý konektor, šestipinový, má také docela jednoduché zapojení:
1: +12V
2: řídící jednotka motoru
3: pin 7 VAG konektoru diagnostiky
4: -12V
5: nezapojeno
6: -12V
Základní problém s jednotkou imobilizéru, která každý známe, je okamžité zhasnutí motoru po nastartování, což může mít mnoho příčin (chybné naprogramování jednotek, špatný klíček, nefukgující čip v líči, špatná čtecí cívka), nebo jenom jakákoliv náhodná chyba na jednotce imobilizéru, tak jak tomu bylo u mě.
Docela neznámá závada je ale to, že jednotka imobilizéru může přerušit komunikaci diagnostiky a řídící jednotky motoru. Je totiž zapojená tak, že veškerá VAG komunikace jde přes pin 7 z VAG konektoru do pinu 3 jednotky imobilizéru a jednotka imobilizéru buďto pošle signál dál přes pin 2 do jednotky motoru, nebo komunikuje s VAG diagnostikou sama. Tohle přepínání má na starosti bílé relé, které je součástí jednotky imobilizéru. Kdykoliv přijde signál z diagnostiky, jednotka imobilizéru ho načte a buďto zpracuje, nebo pošle dál, pokud máte jednotku venku, uslyšíte jak relé cvaká.
Problém u mě byl ten, že jednotka byla plná vody a tudíž došlo k oxidaci plošného spoje a navíc ke zrezivění vnitřních součástí relé, takže sic cvakalo, ale nevedlo signál, proto se nedalo spojit ani s jednotkou imobilizéru, ani s jednotkou motoru. Jednoduchá diagnostika vadného relé je ta, že odpojíte šestipinový konektor z imobilizéru a drátkem spojíte piny 2 a 3 (jako na obrázku 3, kde je vidět přerušovaná čára pro schéma zapojení bez imobilizéru) a pokud jednotka motoru začne komunikovat, je chyba v tomto relé.
Relé má označení V23026-D1005-X001, původní je od Siemensu, v ČR jsem ho neviděl, ale v Německu je k sehnání tady: www.pollin.de/p/miniatur- signal-relais-axicom-v2302 6-d1005-x001-9-v-1-wechsle r-340829, nebo jsem ho viděl na Ebay. Na obrázcích 4, 5 a 6 můžete vidět demontáž a montáž relé. U mě se díky výměně relé zase podařilo rozchodit komunikaci s řídící jednotkou motoru a imobilizéru, ale bohužel to nevyřešilo problém s imobilizérem samotným, který stále vyhazoval chybu:
00546 - Data wiring faulty
27-00 - Implausible Signal
Tato chyba s relé nic společného neměla, byla tam i před jeho výměnou, kdy relé ještě občas fungovalo a i po jeho výměně, i přes několik pokusu se oprava nepodařila a tak jsem se rozhodl snahy s jednotkou vzdát a zkusit najít nějakou náhradu.
Na Aliexpresu jsem za 64 Kč našel náhradu jednotky imobilizéru (VAG Immo Emulator for VW), který dle popisu funguje i na jednotku imobilizéru pro Golf III, která je totožná s felicií. Odkaz sem dávat nebudu, protože jistě již brzo nebude aktivní, ale když najdete podle obrázku stejnou, měla by fungovat. Jednotka je jednoduchá, kompletně nahrazuje imobilizér tím, že do jednotky motoru pošle správný signál a ten si myslí, že je vše v pořádku.
Já se rozhodl ji zapojit tak, že jsem odstřihl původní konektory jednotky imobilizéru a naletoval je rovnou do otvorů v jednotce nové (viz obrázky 9-11). Konkrétně pin 1 do +, pin 6 (nebo 4) do - a pin 3 do K-Line. !!!POZOR!!! Pro správnou funkci diagnostiky motoru je třeba spojit piny 2 a 3 na konektoru jednotky imobilizéru, já to udělal tak, že jsem pin 2 zapojil do K-Line a na něj napájel pin 3, vyšlo to pak pěkně vedle sebe.
Zapojení na obrázku 11 je funkční, několikrtát jsem bez problémů nastartoval a spojil se s jednotkou motoru přes diagnostiku, takže můžu jen doporučit.
Ještě mám v plánu si uříznou plastovou destičku ve tvaru původní desky plošného spoje motoru, osadit ji na plastové čelo a přilepit k ní náhradní jednotku, aby se za jízdy nevyklepala, ale to už je jen věc designu a bezpečnosti.
Doufám, že tenhle návod někomu v budoucnu pomůže a až bude řešit podobné problémy, jako já, tak se mu povede je vyřešit rychleji a bez zbytečného bádání ve schématech.
Jumbo
info:
Správce článku: JumboZaloženo: 11.02.19 20:43 Poslední změna: 17.02.19 20:43
Diagnóza, problémy a náhrada imobilizéru Felicia - komentáře:
15:49:59
20.05.2022
20.05.2022
Vici
Kdyby někdo potřeboval tak umím imobilizér vypnout přímo v jednotce motoru
22:09:12
03.05.2021
03.05.2021
Edvard Galić
1,3 MPI instalováno při šteta 105
22:03:21
03.05.2021
03.05.2021
Edvard Galić
Díky za odpovědi jsem dal do MPI kit MPI, udělal jsem otvor pro Hallův senzor, imobilizér byl resetován v procesoru motoru, prostě nevím, jak připojit 6pinový konektor s aktivním uhlím a obd.
08:19:36
27.03.2019
27.03.2019
Jumbo
-> tatos: Podle mě to možné není... Zkoušel jsem to různě, ale pokud jednotka motoru nedostane po startu správný signál, tak prostě motor vypne, to relé pouze přepíná komunikaci VAG diagnostiky mezi jednotkou imobilizéru a jednotkou motoru.
Jestli to blbne, kup z Aliexpresu ten IMO emulátor, jako mám já a zapoj místo jednotky imobilizéru.
Jestli to blbne, kup z Aliexpresu ten IMO emulátor, jako mám já a zapoj místo jednotky imobilizéru.
18:24:41
02.03.2019
02.03.2019
tatos
Ahoj
dá se propojením nějak ten imo vyřadit na tom relé ?
Někde jsem četl ukostření nějakého vstupu od řídící jednotky
IMO Felicie 1,3MPI - blokuje palivové čerpadlo
díky za nápady
dá se propojením nějak ten imo vyřadit na tom relé ?
Někde jsem četl ukostření nějakého vstupu od řídící jednotky
IMO Felicie 1,3MPI - blokuje palivové čerpadlo
díky za nápady