TPMS

navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]

obrázky [15]:

TPMS: Přehled senzorů TPMS: Přehled senzorů TPMS: Přehled senzorů TPMS: Přehled senzorů TPMS: Momentová sada Schräder TPMS: Momentová sada Schräder TPMS: Aplikátor na nalepovací senzory TPMS: Lepidlo na nalepení gumového kloboučku TPMS: Vlepení TPMS: Samotný nalepený senzor - lze jej v pneu vyměnit bez odlepování kloboučku TPMS: Možnost rozmontování senzoru TPMS: Baterii skutečně nevyměníte TPMS: Namontovaný senzor Toyota TPMS: Namontovaný vtahovací senzor pro Subaru Levorg TPMS: Orientační gramáže

Text:

První čtyři fotografie je jen pro přehled velikostí a typů. Vybral jsem jen část toho co se vyrábí, resp. co jsem měl po ruce.

Dříve bylo senzorů několik typů sice pro jednu značku, ale pro různé modely. Nyní se snaží výrobci typy senzorů sjednotit průřezem modelů na pokud možno co nejnižší počet. Senzory se současně i zmenšují. U těch prvních velikých před X lety byly problémy i s vyvážením, protože senzor vážil i kolem 60 g.



Toyota používá např. jeden typ senzorů a z mého pohledu patří k jedněm z nejlepších.

V sadě je vždy samotný senzor, těsnící gumový kroužek, alu podložka a převlečná matice.

Někteří výrobci k senzorům s převlečnou maticí kroužek nedodávají a při dotahování se matice šoupe o dosedací plochu na disku.

Výhodou senzorů s převlečnou maticí je snadná demontáž do jiné sady kol, možnost výměnou gumového kroužku ventil přetěsnit apod. Velké množství senzorů dodává importérům firma Schräder a najdete tak mnohdy stejné typy senzorů u různých značek aut.



Levnější variantou jsou senzory vtahovací - tj. stejně jako klasický ventilek. Nevýhodou je, že při demontáži některých typů jen kvůli gumové části je ventilek na vyhození. Tomu zamezí typ vtahovacího senzoru, který má elektronickou část s gumovou spojenou malým imbusem, křížovým šroubkem apod. Při výměně části senzoru pak stačí vyměnit pouze gumovou část, pokud je baterie ještě funkční.



Senzory by měly být montovány momentovou sadou, kterou by měl být každý pneuservis vybaven. Vnitřek ventilku se utahuje šroubovákem s pevně nastaveným momentem 1.4 Nm.

Převlečná matice poté momentem v rozmezí 4.0 - 8.8 Nm. U osobních ventilků se jedná převážně o moment 4.0 Nm (na těle / el. části ventilu to bývá i napsané).



Na dalších foto je varianta TPMS, který se vlepuje do pneumatiky. Součástí sady je gumový klobouček / držák, který se vlepí na určené místo v pneumatice a samotný senzor talířového tvaru, který se do kloboučku navlékne. Místo pro lepení je nutné odmastit a lehce přebrousit jemným brusným papírem, dále použít k tomu určené lepidlo. Senzor vsazený do kloboučku se vsadí před namazáním lepidlem do aplikátoru (vypadá jako razítko) a přimáčkne se do vnitřku pneumatiky. Nárazově se objevovaly reklamace, že senzor odpadl. To může být způsobeno nedostatečným odmastěním, nanesením přebytku lepidla, nedostatkem času na vulkanizaci lepidla, nekvalitním lepidlem.



Dovolil jsem si vložit ještě foto poškozených vtahovacích senzorů, které byly přetrženy ve spoji gumová / el. část a v místě šroubování čepičky (zde se šroubuje i vtahovací páka). Nejčastěji k tomu dochází při montáži nedostatečně namazaného ventilku do neoriginálních kol, které mají v rámci tolerance menší dirku na ventilek. Tyto senzory jsou méně ohebné než klasický obyčejný ventilek.



Poslední dvě fotky jsou pro informaci, jakým způsobem lze oddělit elektronickou část od ventilku. A důkaz, že baterii v nich skutečně nevyměníte. :-)



EDIT 27.4.

Ještě jsem doplnil gramáže u několika vybraných čidel. To vpravo je jedno z nejstarších typů. Určitě teď vidíte, že pokud sečtete nevývažky na pneumatice a disku, tak se nezřídka nevyhnete pootáčení pneu na disku. Lze vyřešit natočením nejtěžšího místa na pneu ještě před nazutím, ale ne vždy to klapne. U neoriginálních disků a čidel se tak při neopatrné manipulaci nebo nedostatečně proškolené obsluze vystavujete riziku, že zejména nízkoprofilová pneu může při odrážení el. část senzoru ulomit / urazit.
hodnocení článku:

info:

Správce článku: Jirik_Tuňák1983
Založeno: 26.04.16 11:46   Poslední změna: 27.04.16 11:05

TPMS - komentáře:

13:46:53
04.05.2016
MATTESS
-> Jirik_Tuňák1983: nj, když ty kruhy nejdou dát přes sebe3
13:32:02
04.05.2016
Jirik_Tuňák1983
-> radekp 04.05.16 13:28:38: Aha, 3 dík. Tento reklamní slogan jsem bohužel nezachytil. Na to Mattessovo OOOO jsem si pořád říkal oooo a nešlo mi to do hlavy. 3

-> Milan 136 03.05.16 21:43:23: Bohužel nevím, ty se tady nikdy nevyskytly.
13:28:38
04.05.2016
radekp
-> Jirik_Tuňák1983: Oba mysleli Audi
13:23:10
04.05.2016
Jirik_Tuňák1983
-> MATTESS 04.05.16 10:22:07: Tak tomuhle taky ne. Vůbec nevím na co se ptáte.
10:22:07
04.05.2016
MATTESS
10:16:51
04.05.2016
Jirik_Tuňák1983
21:43:23
03.05.2016
Milan 136
-> Jirik_Tuňák1983: co náskok díky technice a jejich senzory?
20:01:35
03.05.2016
Přema
-> Jirik_Tuňák1983: jestli tam nastřádáš nějaké zmetky, které můžu případně zničit, klidně se můžeme domluvit. alespon bude s čím si hrát...



-> Borderer: polovodiče nevím, chce to otestovat... myslím že případný kondík nebo dioda by to vydržet měli, baterka má bezpečnou teplotu tuším do 40ti
upraveno 1x, naposled 03.05.2016 20:03:42
14:01:53
03.05.2016
Jirik_Tuňák1983
-> Borderer 02.05.16 22:41:28: Když jsem viděl co dělali se světlama v Hyundaii, tak elektronika asi snese dost. 3
22:41:28
02.05.2016
Borderer
-> Přema: A co elektronika v tom? To se moc polovodičům asi líbit nebude.
19:38:47
27.04.2016
Přema
-> Jirik_Tuňák1983: no podle mě má to lepidlo nižší teplotu tavení než okolní plast takže mě napadlo to zahřát třeba v troubě, vychytat teplotu tak aby to jen změklo ale neteklo, zároven aby se ta baterka nerozletěla, a potom to skusit vyloupnout, myslím že kdyby se mi podařilo zvládnout nějakou technologii oprav tak klidně repas za 200 jeden a jsem v balíku 3 poškozené obalem nebo deskou? možná by stačilo něco na čem by se dalo otestovat jak na to...
upraveno 1x, naposled 27.04.2016 19:39:09
18:48:11
27.04.2016
Jirik_Tuňák1983
-> Přema 27.04.16 18:08:51: Určitě to půjde, je tam normální knoflík. Ale pižlat se s tím nikdo nebude.

Vymlácenej musíš na automobilky, dealery nebo dovozce, příp. koncové majitele. Nejsme pneuservis, děláme jen prvovýrobu a pnojmatiky. 3 Max. mohu poskytnout poškozené na pokusy. 4
upraveno 2x, naposled 27.04.2016 18:50:55
18:08:51
27.04.2016
Přema
-> Jirik_Tuňák1983: kdyby jsi měl jeden nějaký ventil z vymlácenou baterkou, tak pokud by se to vyhazovalo nechal bych si to poslat... nevěřím že to vyměnit nejde, to že je to zalité v plastu pro mě není žádná překážka, troufám si tvrdit že bych byl schopný to předělat na výměnou baterku...
14:45:00
27.04.2016
Jirik_Tuňák1983
-> Discovera 27.04.16 14:22:37: Tak i Bembirlo z roku 2003 je už 13 let staré, takže si to bohužel vezme na dílech co je potřeba. Stačí kabely, které dnes už spíše připomínají vlasy, na to navazují subtilní konektory a koncovky, čidla. Ale to je u všeho. Podívej se na podstavec rychlovarné konvice, která má přes 2 kilowatty - vlasy. Ruský minigril co máme, tak má šňůru jak palec a má 750 W.



-> Borderer 27.04.16 14:37:13: Na to přijdeš až budeš starší. Bude se ti chtít čím dál tím méně ohýbat a srát se s věcmi kolem spotřebního auta. I na přehození kol jezdí čím dál tím víc aut do pneuservisu, kde za to nechají pár kaček a servisák to má na zvedáku přehozené za chvíli. Ono když už jsi starší, tak tu si něco natáhneš, tady tě loupne při povolování zakouslejch šroubů apod. Totéž i na opravy apod., dnes už se lidi chtějí zabavit ve volném čase něčím jiným (zahrada, sport, cyklistika, fotbal, výlety...) než si utírat hnáty od šmíru u auta, se kterým jezdí do práce a na dovolenou.

Na starších diskách a gumách máš úniky za sezonu i větší a u auta, které má větší hmotnost je i malý únik nic moc, poznáš to až po delší době na gumách. A když poznáš únik 0,2 atm na jízdních vlastnostech, tak se nech naverbovat do formule 1. 3



Jinak jsem článek založil pro ty co se o to zajímají a ne pro žvanily aby diskutovali, jak je to k hovnu. Na to je tady téma jaké auto a co jste dnes podělali.
upraveno 4x, naposled 27.04.2016 16:02:28
14:37:13
27.04.2016
Borderer
-> Jirik_Tuňák1983: A kde je problém v kontrole tlaku 2x do roka? Přesně to takhle dělám a za léto (nějakých 10t km) ztratí pneumatiky nula - prd, který člověk ani nepozná. Loni na jaře sem pneumatiky nafoukal na 2,3 a teďka měly 2,1.... A když nějaká pneumatika ujde, tak to poznám na jízdních vlastnostech, lenosti auta, atd....takže je to jenom další el. pYčovina, která je pro mne k ničemu a jen mne stojí peníze... Souhlasím s Discoverou, jakmile budu nucet hledat nástupce Felicie, tohle bude první věc, kterou se budu snažit obejít či jinak nenápadně vyřadit z provozu...
14:22:37
27.04.2016
Discovera
-> Jirik_Tuňák1983: No hele dědek ještě nejsem, ale začíná být čímdál víc věcí co bych raději v autě nechtěl ani za zlaté prase. Moc elektroniky a zbytečných fičur spíš podle mě škodí....víc věcí na posrání. Třeba u feldy se mi nestane jako u Berlinga, že když mi zdechne čidlo otáčkoměru, tak po nějakých pár kilometrů mi začne odstavovat motor..(sešlápnu spojku u křižovatky a bům...motor zdechne, začnu brzdit s motorrem a bům motor zdechne a na křižovatce musím držet plyn aby nezdechl) po výměně vše OK. Servis tvrdí, že to tak je u hodně aut.

Další kokotina bylo čidlo teploty v termostatu na Berlingu. Odešlo mi a hle....rafička teploty vyletěla za stupnici rozsvítila se kontrolka STOP a já tedy v domění, že mám v háji termostat zastavil. Letím k motoru a zjišťuji, že otevírá a funguje...za ani né 10 min byla teplota ani né na 70st. bo hadice nebyly horké) Na 100% jsem byl jistý, že je v háji jen teploměr. Chci z jet domů a tak vyjíždím z Jižní Moravy domů do Olmika....volá kámoš ať to nedělám, že do hodiny se mi zastaví motor, když to budu ignorovat. Rudý až za ušima jedu zpět a půjčuji auto bo v neděli na dědině nic nepořeším a jedu s rodinou dom autem od tchýně. A to je Berlingo z roku 2003 po faceliftu 1,4Mpi. Po výměně teploměru za 190kč hned vše OK. A když vidím kolik zbytečných fičur je v dnešních autech je mi zle a to mám ještě v podstatě feldu co se elektroniky týče. Ty to možná vítáš. Já bych raději měl káru pokud možno co nejblbější. Protože i tohle slavné čidlo tlaku v pneu za cenu jednoho litru? .....no hnus. Mít to v autě tak to vyhodím a fertig. Tlak si kontroluji často a nerad aby mě vyřadila chujovina někde na půl cesty. To je můj pohled na věc....nikomu nevnucuji. Proto až bude potřeba udělám i na tomhle atmosferáku generálku, než kupovat auto ce se bude kurvit ještě víc. Kdybych byl zazobaný asi bych to neřešil a kliďo co tři roky měnil auta..ale nemám na to a stačí co žere na "normálních" dílech každodenním ježděním.
upraveno 2x, naposled 27.04.2016 14:28:32
12:56:34
27.04.2016
George88
u některých aut to vypnou jde, ale je problém, že při silniční kontrole(záleží na rejpalosti příslušníka) a technické to musí fungovat u všech vozidel vyrobených od 1.11.2015 vyjímku na 5 let má akorád VW, protože nějak dokázali, že jejich pasivní systém přes ABS funguje dostatečně přesně a rychle jako aktivní systém přes čidla..
12:25:45
27.04.2016
Jirik_Tuňák1983
-> U-Geen 27.04.16 12:19:25: U AWD určitě. Namáhá to diferák. Neměl bys, přesně jak píšeš, mít rozdílné obvody kol na přední a zadní nápravě. Takže je lepší točit přední zadní kola před každou sezonou. Sice to nemá takový vliv, ale nedoporučuje se ani experimentovat s ET.
12:19:25
27.04.2016
U-Geen
-> Jirik_Tuňák1983: taky mi to prijde vcelku jako sikovna picovina. pominu-li spotrebu, tak rozdilny tlak na kolech nedela dobre i jinym castem vozu
11:36:02
27.04.2016
Nwkt
-> Discovera: U mýho passatu se do dá odkódovat třeba
Extreme Tyres