skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Odstranění vibrací volantu resp. jejich minimalizace
navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]obrázky [6]:
Text:
Nevím jestli to je na článek, ale mam z toho radost, že se mi to po 5ti letech výměn všeho možného povedlo. Začalo to výměnou svisláků a kuláků, potom rozborka řízení, výměna vnitřních čepů a pouzdra ve kterém chodí hřeben. Bylo to pořád stejné, dokonce po výměně kuláků a vnitřních lůžek čepů řízení horší. Dáno tím, že se vibrace od kol lépe přenášely. Zkoušel jsem mnoho kol, některé házely víc, některé míň, stejně tak jsem zkoušel dávat jiné náboje, měl jsem 6 párů. Zkoušel jsem vyvažovat kola i s náboji a poté to namontovat ve stejné poloze. Vše bylo bez výsledné, jen to semtam bylo trochu lepší a jindy zas horší. Geometrie také nepomohla. Zkoušel jsem dotáhnout dorazový šroub hřebenu, ale nakrajích to nešlo urvat a v přímém směru jízdy to bylo normální... Pak jsem si u rozebraného řízení všiml pístku, který díky pružině tlačí na hřeben, tak jsem tu pružinku vypodložil 2mm silnou podložkou, dorazový šroubek jsem dotáhl pouze rukou a zajistil kontramatkou. A výsledek - vibrace se na starých matadorech 165R13 velmi minimalizovaly a kdyz jsem teď dal zimní pneu (stejné co jsem měl loni) tak volant vůbec nevibruje, je to super od 80km/h do 150km/h, víc jsem to zatím nezkoušel.Zřejmě je ta pružinka po letech již unavená, popřípadě je už vychozený ten pístek a hřeben, nevím jak dlouho to vydrží, ale když to začne dělat problémy, tak to vypodložím ještě víc :) je to práce na půl hoďky.
Někdy sem dám nějakou fotku... Kdo má s tím problémy, tak doufám, že mu to pomůže a nebude se tím trápit, tak jako já :/ :).
Samozřejmostí jsou dobře vyvážená kola a kvalitní pneu. Řešil jsem to na škodě rapid - žlutý, co mám v ID. Choulostivej je na to i červenej MTX, sice mi teď s perfektně vyváženejma pneu volant nevibruje, ale je cítit, že je hřeben volnější, tak to také trošičku vypodložím.
Ještě podotknu, ze dělat to na 742 je uplně bez problému - jde to krasně na autě, pokud teda nejsou total zarezle šrouby, ale u fava nebo feldy to je na vyndani celeho řízení z vozu. Ja to na MTX dělal, když byla napravnice venku.
info:
Správce článku: Jarda - zrušená registraceZaloženo: 08.11.10 21:17 Poslední změna: 08.07.11 07:43
Odstranění vibrací volantu resp. jejich minimalizace - komentáře:
20:11:18
24.09.2017
24.09.2017
Pavell
Takže dnes jsem to zkusil podle návodu. Nejdřív jsem tam dal 2 podložky M8, to je cca 3,5 mm, nedalo se otočit volantem. Tak jsem jednu ubral a změna je tak o 80% k lepšímu Ještě bych znovu převážil kola a mohlo by to být úplně ok. Do těch 110 podle gps zcela ok pak už to zas začíná trochu vibrovat. Každopádně se teď dá v pohodě jezdit.
14:49:53
21.09.2017
21.09.2017
Pavell
-> vhml: disky jsem měl zutý na soustruhu. Dělalo mi to i s jinými ALU s menším ET.
13:53:39
21.09.2017
21.09.2017
Jarda - zrušená registrace
-> Pavell 21.09.17 13:05:47: jj, funguje to doted, akorat jsem se dival, ze mam jednu prachovku na hrebenu ko, zadek se mi trochu vrti, ale rizeni az do 150kmh nedela nic na apollech se kterymi byl problem a gumy mam uz docela stare brilantisky - na predku slusna vyska vzorku a styrele
13:17:15
21.09.2017
21.09.2017
vhml
-> Pavell 21.09.17 13:05:47: křivý disky. Na stovce mám po ráně na kanál oválnej disk. Vyvažovačka neukáže nic, protože to závažím doženeš, ale kolo prostě už není kulatý.
13:05:47
21.09.2017
21.09.2017
Pavell
Tak tohle teda rád vyzkouším, protože už opravdu nevím čím to může být. Jediné co jsem zjistil, že se vibrace mění změnou ET kol. Dám tam plechy z feldy a jsem bez vibrací). Už vše bylo na kontrole nebo úpravě na soustruhu - náboje, kotouče, kola, mám i přesný středící kroužky....
14:14:39
19.05.2013
19.05.2013
Bucin
-> Urbi: tak vyndavat se mi řízení zrovna nechce abych to otestoval a mám za to že už mám i podložku pod pružinou. Je to takový boj s větrnými mlýny dotáhnout škochtli k dokonalosti.
13:08:26
19.05.2013
19.05.2013
Petr Urban
Když se dívám na ty plechy pod tou přírubou, tak stačí jich dát méně a přítlak pružiny se zvětší ne ? Zatěsnění provést silikonem kolem příruby beru jako samozřejmost pro správnou těsnost. Takový řešení 2mm podložky dát na každý řízení se mi zdá jako dost nepřesný údaj, Pokud zvětšovat přítlak, tam vymyslet tak aby tam bylo těch 100N. Pří vyndaném řízení venku, pokud bude řízení přírubou vzhůru, vymyslet jednoduchý přípravek např. ze dvou špagátů (lépe z nějakého přesně usazeného plechu s dírou přes seřizovací šroubek) co půjdou přes tuto přírubu a na ně zkoušet zavěšovat závaží. Pokud již např. při 5-7kg bude příruba úplně přiťištěna na tělo hřebenu, je to málo a je nutné podložit a vyzkoušet znova. Ale zřejmě bych to zase nepřeháněl skrz dobrou životnost futer v kterých to řízení chodí, prostě na 100N.
Byl sem teď na geomce a zkušený mechanik co ji dělal mi říkal, že i některé nové disky hází na obvodu klidně 1-3mm do boku.
Byl sem teď na geomce a zkušený mechanik co ji dělal mi říkal, že i některé nové disky hází na obvodu klidně 1-3mm do boku.
10:44:05
19.05.2013
19.05.2013
Bucin
Už loni jsem prošel podložením pružiny, nedávno jsem dával nový kuláky a nechal udělat geo. Kola jsou vyvážený z loňska. Náprava vůli žádnou nevykazuje. Přitom ni to nad už kolem 100vky začíná vibrovat, sice ne nějak moc závratně, ale vibruje. Tak mne napadlo přidání tlumiče. Na šneku jsem jej viděl, ale na hřebenu ?
19:51:58
06.11.2011
06.11.2011
minno
-> harvyBB: jj, presne tak, ta skrutka sa zakruca vzdy rovnako. A pritlak pruziny sa bud: 1. ak mas pristroj na meranie sily pritlaku tak sa pritlak upravi na predpisanu hodnotu, 2. Ak pristroj nemas, tak sa to doladuje pokus-omyl na zaklade skusobnych jazd.
13:58:13
06.11.2011
06.11.2011
harvyBB
→ minno: ok dakujem lebo skladam komplet novu napravu a riadenie tak to chcem nastavit co nalepsie dobre zakrutim to ako pises a povozim sa potom budem spekulovat ak to bude buchat.
19:42:42
05.11.2011
05.11.2011
minno
-> harvyBB: prečítaj si niečo o hrebeňovom riadení v literatúre o škodovkách (Andrt), lebo podľa toho čo píšeš, tak nemáš potuchy ako to funguje.... Tá vymedzovacia skrutka má len jednu polohu v ktorej má byť a viac sa s ňou nehýbe. Tou fixnou polohou sa rozumie zakrútiť ju voľne na doraz, potom nazad povoliť asi o 3/4 otáčky a zakontrovať maticou.
Ak ti auto pláva a treba dorovnávať smer volantom, nie je to "nastaveným" prítlakom na pružinku v riadení, ale celkovým stavom auta (vôle v zavesení kolies, vôle v riadení, zlé tlmiče, zlá geometria atď).
Ak si riadenie zložil z nových dielov (všetky púzdra, ložiská, guľáky), tak sa s riadením v domácich podmienkach nič viac nerobí, jedine sa musí správne vymedziť ten prítlak na hrebeň aby ti to nebúchalo od riadenia do volantu, prítlak sa meria špeciálnym prístrojom, prípadne tam dáš podložiek toľko koľko aj bolo pred rozobratím a až na základe testovacích jázd, ak to búcha, pridávaš alebo uberáš podložky, ako je uvedené aj v tomto článku.
Ak ti auto pláva a treba dorovnávať smer volantom, nie je to "nastaveným" prítlakom na pružinku v riadení, ale celkovým stavom auta (vôle v zavesení kolies, vôle v riadení, zlé tlmiče, zlá geometria atď).
Ak si riadenie zložil z nových dielov (všetky púzdra, ložiská, guľáky), tak sa s riadením v domácich podmienkach nič viac nerobí, jedine sa musí správne vymedziť ten prítlak na hrebeň aby ti to nebúchalo od riadenia do volantu, prítlak sa meria špeciálnym prístrojom, prípadne tam dáš podložiek toľko koľko aj bolo pred rozobratím a až na základe testovacích jázd, ak to búcha, pridávaš alebo uberáš podložky, ako je uvedené aj v tomto článku.
19:15:58
05.11.2011
05.11.2011
harvyBB
chcem sa opytat ako treba nastavit to riadenie? Aby sa dalo hybat za spojovacky rukou ? alebo na pevno ci az na aute sa to nastavuje? lebo mam taky problem ze ked som isiel po rovine tak som musel stale vyrovnavat auto tak som utiahol tu srovbu a zase ked prejdem zakrutu tak mi nevracia volant ale ked ju len o 1/4 otacky povolim zas je volne. Teraz som sa pustil do GO napravy a riadenia je tam vsetko nove aj hreben aj puzdra aj gulaky tak ci to mam dako podlozit alebo co aby mi olej potom nevitiekol ked to bude na aute
22:26:13
05.10.2011
05.10.2011
minno
Podložky sa aj pridávajú aj odoberajú :) Odoberajú sa tie tenké plechové podložky čo sú pod tým vekom, býva ich tam väčšinou viac (2 alebo 3). Odobratím podložky je veko bližšie k hrebeňu a tým sa zvýši prítlak pružinky, alebo ak už nie je čo odobrať, tak sa pridá podložka na pružinu a tým sa tiež zvýši prítlak pružinky.
19:43:05
05.10.2011
05.10.2011
oppik
mě vibroval volant taky a vyřešil jsem to novýma pneumatikama a vyvážením :-))
19:38:15
05.10.2011
05.10.2011
Nwkt
-> Bucin: Logicky když to má přitlačovat hřeben tak se tam ty podložky dávají
19:36:42
05.10.2011
05.10.2011
palinator
-> Bucin:
Píše tam, že to vypodložil, tzn. že přidal podložku ne?
Píše tam, že to vypodložil, tzn. že přidal podložku ne?
19:32:32
05.10.2011
05.10.2011
Bucin
-> Nwkt: tak ne dám ale vyndám. Já už vyndal 3 z 5ti a stále bez požadovaného výsledku.
19:29:53
05.10.2011
05.10.2011
Nwkt
-> Bucin: Podle článku
19:29:04
05.10.2011
05.10.2011
Bucin
-> Nwkt: podložku dáš ???? jakou kam ???
19:27:28
05.10.2011
05.10.2011
Nwkt
-> Bucin: Radši dam podložku než vymejšlet rovnák na vohejbák