skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
výběr autobaterie
-> Tomaso435: Takovej oblbovák na chcanky může fungovat leda u nějakejch prvních verzí, kde se neměří výstup SCR.
ono se snad bude prodávat nějakej mezikus někam aby to dobíjelo furt.. stejně jako se prodává hladina ADblue , jako že je furt plná a přitom tam nic není.
..mimochodem to je pravda že na mazdě nejde dotankovat ad blue, že to musí dělat autorizák co 20 000km ?
![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
..mimochodem to je pravda že na mazdě nejde dotankovat ad blue, že to musí dělat autorizák co 20 000km ?
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> bouchy 10.01.19 10:31:27: Tykrávo, svět se fakt v prdel obrací ne? To jsou teda kundoviny, že bych z toho blil. Doufám, že mi ta herka z roku 2003 ještě vydrží :(
Teď jsem bleskově pro srandu počítal sestavu Li-ion baterek pro funkci startovacího akumulátoru. Abych dosáh výkonových parametrů 12V/63Ah/700 A olověný baterky, musel bych použít 151 Li-ion článků, což by dalo jmenovitě 14,8V/196Ah/570 A. Cena článků nějakejch 69 000 Kč vč. DPH. ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> bouchy 10.01.19 10:31:27:
A to se chce na baterky jezdit, přitom se neumí dát do auta se spalovákem baterka, která by vydržela zátěž asi 5% trakční energie. I když je fakt, že lithiová baterka schopná dát 1000 A by asi nebyla za 2000 Kč.
A to se chce na baterky jezdit, přitom se neumí dát do auta se spalovákem baterka, která by vydržela zátěž asi 5% trakční energie. I když je fakt, že lithiová baterka schopná dát 1000 A by asi nebyla za 2000 Kč.
-> Jirik_Tuňák1983: ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> minno 10.01.19 15:47:37: Teď o tom byl někde článek, že ho představil Fiat Regata v roce 1983. ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
www.idnes.cz/auto/.../fia t-regata-start-stop.A18122 7_115254_auto_ojetiny_fdv
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
www.idnes.cz/auto/.../fia t-regata-start-stop.A18122 7_115254_auto_ojetiny_fdv
-> Bukaj 10.01.19 15:06:20: Asi by to chcelo trochu viac otvoriť oči a nežiť v praveku :-) Ja teda nové technológie tiež nesledujem nijako moc (skoro vôbec), ale Start-Stop systém je tu už fakt dosť dlho na to, aby o tom človek zaujímajúci sa aspoň trochu o autá, nevedel.
Stejně ty autobaterie chrlí jedna továrna a lepí na ně nálepky podle toho, jak se povedou, ne? :)
Z mých zkušeností je docela zajmavý, že už přes 10 let máme ve Škodovce autobaterii, kterou jsme tehdy koupili zatraceně nouzově v kauflandu (stávající baterka umřela v sobotu večer náhle a totálně), oproti tomu v motorkách jsem vyzkoušel Vartu, Yuasu i Exide a všecky s životností maximálně 3 roky.
U Feldy mi drží Exide premium 64Ah už 4 roky aniž bych se o ni nějak staral.
Z mých zkušeností je docela zajmavý, že už přes 10 let máme ve Škodovce autobaterii, kterou jsme tehdy koupili zatraceně nouzově v kauflandu (stávající baterka umřela v sobotu večer náhle a totálně), oproti tomu v motorkách jsem vyzkoušel Vartu, Yuasu i Exide a všecky s životností maximálně 3 roky.
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> bouchy: Zajímavé čtení.
Myslím, že dnes 90% uživatelů aut vůbec netuší, co jejich nové auto "provádí za brikule"...
Zajímavý je také ten konec článku s testováním "obyčejné" baterky v Rapidu se SS systémem (o kterém jsem se dozvěděl relativně nedávno, když jsem koumal, proč tolika moderním vozům na křižovatkách a v kolonách "chcípá motor"
)
![8](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
Myslím, že dnes 90% uživatelů aut vůbec netuší, co jejich nové auto "provádí za brikule"...
![7](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/7.gif)
Zajímavý je také ten konec článku s testováním "obyčejné" baterky v Rapidu se SS systémem (o kterém jsem se dozvěděl relativně nedávno, když jsem koumal, proč tolika moderním vozům na křižovatkách a v kolonách "chcípá motor"
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![8](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
Pravda je někde uprostřed. Na 100% to vyleze málokdy, leda s hoodně dlouhým brzděním motorem (nebo např. zanutým vyhříváním sedaček aj. kdy se dobíjí maximem), zároveň jsou to ale rychle se střídající peaky:
www.auto.cz/nespolehlivos t-baterii-modernich-aut-kd o-chce-jezdit-musi-dobijet -125770
viz graf.
www.auto.cz/nespolehlivos t-baterii-modernich-aut-kd o-chce-jezdit-musi-dobijet -125770
viz graf.
-> palinator: Zato já ti asi rozumím, jen jsem si to teď musel přečíst s odstupem znova, abych pochopil, jak přesně to myslíš... a myslíme v zásadě oba to samé.
-> dragon_cb_cz:
Já ti nerozumim. Když máš plnou baterku (kterou jsi předtím "zbytečně" nabíjel alternátorem při běžné jízdě a stálo tě to palivo), tak přeci rekuperovat takřka nemůžeš (jen do odběru palubní sítě - což se vlastně děje i dneska). Nevim proč se oháníš proti výrazům "možnost rekuperovat", když z její podstaty úspora paliva přímo vychází.
Nebudu tu spekulovat jak přesně battery management funguje, každopádně o baterce musí mít docela přesnou znalost (viz přizpůsobení při výměně baterky přes diagnostiku).
Já ti nerozumim. Když máš plnou baterku (kterou jsi předtím "zbytečně" nabíjel alternátorem při běžné jízdě a stálo tě to palivo), tak přeci rekuperovat takřka nemůžeš (jen do odběru palubní sítě - což se vlastně děje i dneska). Nevim proč se oháníš proti výrazům "možnost rekuperovat", když z její podstaty úspora paliva přímo vychází.
Nebudu tu spekulovat jak přesně battery management funguje, každopádně o baterce musí mít docela přesnou znalost (viz přizpůsobení při výměně baterky přes diagnostiku).
-> palinator: To co píšeš je ale nesmysl taky ("udržuje se částečně nabitá, aby bylo možný rekuperovat") - cílem přece není mít možnost rekuperovat, ale ušetřit palivo. Že zrovna je baterka plná když by byla možnost rekuperovat ti nevadí. Takže když budeš mít dojezd domů 30km z kopce, tak klidně dobiješ do plna ![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
Praktická realizace asi bude u různých automobilek a možná i různých modelů různá, ale tipoval bych, že to nutně nemusí být buď/nebo, ale že to podle úrovně nabití bude více či méně spojitě regulovat ochotu dobíjet v různcýh režimech. Ta zátěž se dá řídit spojitě podle toho na jaký napětí se bude regulovat, ne? A jinak jak píše Nepér.
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
Praktická realizace asi bude u různých automobilek a možná i různých modelů různá, ale tipoval bych, že to nutně nemusí být buď/nebo, ale že to podle úrovně nabití bude více či méně spojitě regulovat ochotu dobíjet v různcýh režimech. Ta zátěž se dá řídit spojitě podle toho na jaký napětí se bude regulovat, ne? A jinak jak píše Nepér.
-> palinator 06.01.19 11:59:25: jj, logictejsi je, co pise -> Nepér 05.01.19 18:22:17:
-> StepaNoFUN:
Jakej by ten tvůj popsanej režim měl mít význam? Podle mě je to jak píšou ostatní, že se baterka udržuje nabitá jen částečně, aby se mohlo rekuperovat. Při jízdě v tahu to zase dobíjet přestane. Ideově to význam má, otázka je, kolik to reálně ušetří a jestli to zaplatí drahý a brzo zlikvidovaný baterky. Ve FIII 1,0 TSI jsem si všimnul, že když se dobrzďuje na křižovatce, tak ventilátory foukaj víc, než když se to následně rozjíždí.
Jakej by ten tvůj popsanej režim měl mít význam? Podle mě je to jak píšou ostatní, že se baterka udržuje nabitá jen částečně, aby se mohlo rekuperovat. Při jízdě v tahu to zase dobíjet přestane. Ideově to význam má, otázka je, kolik to reálně ušetří a jestli to zaplatí drahý a brzo zlikvidovaný baterky. Ve FIII 1,0 TSI jsem si všimnul, že když se dobrzďuje na křižovatce, tak ventilátory foukaj víc, než když se to následně rozjíždí.
-> Tomaso435: Nejvíc to dobíjí, když brzdíš z kopce motorem ![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
Do kopce to zase moc nedobíji. Kvůli spotřebě paliva prej. Trochu rekuperace.
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
Do kopce to zase moc nedobíji. Kvůli spotřebě paliva prej. Trochu rekuperace.
-> Tomaso435: Hele na skodahoumu je na to několik x stránkoých témat. Doporučuju přečíst. Lidi si s rok starým autem kupujou navou baterku do poličky. Jde to vypnout, ale celkem složitě (nestačí vytáhnout kabel (od čidla) apod - ne u nejnovějších aut). Naštěstí celá tahle opičárna se deaktivuje při cca < +4°C, takže nenastartovat v zimě, to je fakt pech.
-> Tomaso435 05.01.19 16:04:12: tak roztlacime ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> StepaNoFUN: tak hlavně aby ta 70% kapacita nebyla když to mám přes víkend v mrazu odstavený na horách a ráno potřebuju v -17 nastartovat a odjet :-D
-> Tomaso435: Ale dobíjí se úplně. Jen to nabíjení začne třeba až při 70% kapacity. Pak se dobije na 100% a zase pokračuje cyklus "bez dobíjení" až na na nějaký procenta. říkají tomu "inteligentní dobíjení".
Proto jsou v novejch autech AGM baterie, který snesou těch cyklů daleko víc, než klasický s tekutým elektrolytem.
Proto jsou v novejch autech AGM baterie, který snesou těch cyklů daleko víc, než klasický s tekutým elektrolytem.
co je pravdy na tom že v rámci ekologie aby byly emise co nejnižší, že u nových aut baterie se nedobíjí uplně , ae udržuje je je to jen na nějaký unosný míře pro start aby alternator měl co nejnižší odpor ? ![9](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/9.gif)
![9](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/9.gif)
-> Matthes, záškodník z TechWebu:
To mi říkat nemusíš.
Nicméně tady právě nejsou jedinou proměnnou nižší otáčky startéru. Ale napětí naprázdno a vnitřní odpor baterie, což už je složitější na zjištění, jak je na tom ve výsledku startér proudově (vlastně je startér napájenej nižším napětím, proto má nižší proud, nižší otáčky zase vedou k nižšímu indukovanýmu napětí, což opět vede na vyšší proud, vyšší proud vede na úbytek napětí na vnitřním odporu baterie, což způsobí pokles napájecího napětí startéru, to je nižší proud, nižší otáčky,...a tak dále)...
A protože jsem na tom s matematikou špatně, chtělo by to změřit. ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
To mi říkat nemusíš.
![6](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
Nicméně tady právě nejsou jedinou proměnnou nižší otáčky startéru. Ale napětí naprázdno a vnitřní odpor baterie, což už je složitější na zjištění, jak je na tom ve výsledku startér proudově (vlastně je startér napájenej nižším napětím, proto má nižší proud, nižší otáčky zase vedou k nižšímu indukovanýmu napětí, což opět vede na vyšší proud, vyšší proud vede na úbytek napětí na vnitřním odporu baterie, což způsobí pokles napájecího napětí startéru, to je nižší proud, nižší otáčky,...a tak dále)...
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> palinator 04.01.19 16:43:31: Měření jsem neprováděl, ale sériový DC motor má největší odběr při nulových otáčkách.
-> Matthes, záškodník z TechWebu:
No, spíš je horší baterka neschopná vůbec nějakou pořádnou špičku generovat. Pak je jasný, že to startéru možná trvá o trochu dýl, než se roztočí na nějaký otáčky, který je schopen s danou baterkou o určitým (vyšším) vnitřním odporu zvládnout.
Jinak, na toto téma jsi provedl nějaké měření? Ve smyslu, že by měl vycházet proudovej odběr pomaleji se točícího startéru větší, než s baterkou tvrdou a pořádně nabitou, která s ním motá jako o život? Na druhou stranu u dieselu (obvlášť v kombinaci s problémem teplých startů nebo s problematickými starty studenými) je přínos schopný baterky životnosti startéru naprosto jasný bez debat.
Tyhle elektrický kundoviny fungujou pouze s natočeným motorem a u novějších aut dokonce pokud je palubní napětí vyšší než určitá mez. Jinak to regulérně jednotka odpojí. I když dneska je tam tý logiky ještě víc. U starších aut volnoběh jednoznačně nemusí pokrejt vysokej proudovej odběr. Budicí vinutí altíku je rozpálený do běla, řemen skoro klouže, ale altík nestíhá.![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
No, spíš je horší baterka neschopná vůbec nějakou pořádnou špičku generovat. Pak je jasný, že to startéru možná trvá o trochu dýl, než se roztočí na nějaký otáčky, který je schopen s danou baterkou o určitým (vyšším) vnitřním odporu zvládnout.
Jinak, na toto téma jsi provedl nějaké měření? Ve smyslu, že by měl vycházet proudovej odběr pomaleji se točícího startéru větší, než s baterkou tvrdou a pořádně nabitou, která s ním motá jako o život? Na druhou stranu u dieselu (obvlášť v kombinaci s problémem teplých startů nebo s problematickými starty studenými) je přínos schopný baterky životnosti startéru naprosto jasný bez debat.
Tyhle elektrický kundoviny fungujou pouze s natočeným motorem a u novějších aut dokonce pokud je palubní napětí vyšší než určitá mez. Jinak to regulérně jednotka odpojí. I když dneska je tam tý logiky ještě víc. U starších aut volnoběh jednoznačně nemusí pokrejt vysokej proudovej odběr. Budicí vinutí altíku je rozpálený do běla, řemen skoro klouže, ale altík nestíhá.
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Matthes, záškodník z TechWebu: To si ted nejsem jistej (asi jo), nicmene i kdyby, tak kdyz to vsecko pozapines, tak altik pokreje tuhle spotrebu a baterii temer nedobiji, takze je i tak lepsi mit vetsi kapacitu baterie :)
-> Syny 04.01.19 08:40:59: Tak ale tyhle elektricky kundoviny by mely fungovat jen s motorem ne? Jestli to lze provozovat jen na baterku, tak je to dmnc :-D Jako vyhrejvat si sedacku proudem z baterky...
Jinak baterku urcite vzdy tu nejvetsi co se tam vejde...
-> palinator 04.01.19 08:11:20: Ta proudova spicka je tam velmi kratky cas. Respektive cim horsi mas baterku, tim pomaleji ta proudova spicka klesa. To si spousta lidi neuvedomuje, ze kdyz maj v prdeli baterku a starter pri kazdym startu toci pomaleji nez by mel, tak dostava na prdel nejen baterka a kabelaz, ale prave i starter.
Jinak baterku urcite vzdy tu nejvetsi co se tam vejde...
-> palinator 04.01.19 08:11:20: Ta proudova spicka je tam velmi kratky cas. Respektive cim horsi mas baterku, tim pomaleji ta proudova spicka klesa. To si spousta lidi neuvedomuje, ze kdyz maj v prdeli baterku a starter pri kazdym startu toci pomaleji nez by mel, tak dostava na prdel nejen baterka a kabelaz, ale prave i starter.
-> radekp 03.01.19 14:07:18: Ono dneska ty baterie davaj do aut dle me hrozne poddimenzovany. Ja treba nedavno menil baterii v mem aute. Puvodni po skoro 9ti letech umrela total. Byla to 61Ah origo baterie - v aute, ktere ma klimu, vyhrejvany sedacky i zrcatka a jeste je to TDicko. Na druhou stranu ale vydrzela docela dlouho i takhle slaba. Chvili jsem uvazoval, ze tam dam tu samou, ale nakonec me jisti lide prekecali a koupil jsem tam 72Ah originalku economy. Stala 2000 Kc, coz mi prijde vic nez pekny. Takze je mozny, ze ta baterka co tam mas tam zkratka patri. Naper tam tu nejvetsi co se tam vejde do drzaku a financne to je jeste rozumny.
-> palinator 04.01.19 08:11:20: Tak jasně - pokud znáš hodnotu odběru ampér kolik Ti daný auto reálně v průměru bere (nikoliv že bys to počítal z výkonu startéru teoreticky),protože se to mění jednak podle komprese,podle teploty motoru atd. Ideál mit proudoý kleště a změřit. A podle toho už je na baterce vyznačenej startovací proud a proud za studena.(Kterej samozřejmě musí být větší,než odebíranej.)
-> George88:
A o čem to bude vypovídat? Když jsme měřili proudovej odběr startéru na TDI tak v počáteční špičce to bylo dost přes 1 kA.
A o čem to bude vypovídat? Když jsme měřili proudovej odběr startéru na TDI tak v počáteční špičce to bylo dost přes 1 kA.
-> radekp 03.01.19 18:28:51: 2kW je výkon. Ty potřebuješ vědět, kolik Amper má odběr. Zkusím se ti v práci podívat do dat a dám vědět..
Edit: datalist říká 70Ah 450A
Edit: datalist říká 70Ah 450A
-> radekp 03.01.19 18:28:51: Do Itala patří morálně Magneti Marelli, ale rozhodnutí je na tobě. ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Díky za rady, ona větší o moc víc nestojí. Starér má 2kW. Zkusím Exide.
-> radekp 03.01.19 14:07:18: alternátor je věc jedna( stejně je potřeba každou baterku aspon jednou za dva měsíce externí nabijeckou doplna dobít) ale je potřeba se podívat kolik A potřebuje startér. Podle toho je potřeba taky vybírat. Pokud dáš míň, baterku při každém startu nadměrně zatěžuješ a zkracuješ životnost.
Edit: jinak značku Exide..
Edit: jinak značku Exide..
-> radekp 03.01.19 14:07:18: Mám tam 74 Ah / 680 A. Magneti Marelli. Dle štítků je z orig. přísluš. Fiat / Alfa / Lancia.
-> radekp 03.01.19 14:07:18: Na naftu bych se nebál 74Ah. Jistota je jistota a vždy se mě větší baterka osvědčila. Třeba Banner Power Bull 80Ah ze Žlutky co byla kvůli muzice funguje od roku 2004 doteď. Teď teda už 3 roky pod ponkem jako záložní zdroj, ale pořád má 12,4V a žije.
-> palinator: origo majú na pole týždeň a rok vyrazený
ja by som sa tej eco rady až tak nebál , ako hovorím ,predávam ich a vo felde ju mám 5 rokov
ja by som sa tej eco rady až tak nebál , ako hovorím ,predávam ich a vo felde ju mám 5 rokov
-> radekp 03.01.19 14:07:18: Mohu se podívat, co tam mám já.
Také uvažuju o koupi nové baterie do Alfy Romeo 159, 1,9 jtdm, 110kW. Mám tam baterii, kterou museli dát do auta v autobazaru, protože nemá ani 60Ah. Když vyfiltruju v e-shopech baterii podle typu auta, nabídne mi to 60-74Ah baterky.
Alternátor má 120A, jakou kapacitu baterky byste doporučili? Manuál k autu kapacitu neřeší...
Parkuju v garáži, v mrazu startuju tedy jen za dne, po pár hodinách od jízdy, auto stojí max 4dny.
Jak tady čtu tak zaručeně kvalitní značka, na které by se tady lidi shodli není, ale asi bych zkusil Exide Premium...
Alternátor má 120A, jakou kapacitu baterky byste doporučili? Manuál k autu kapacitu neřeší...
Parkuju v garáži, v mrazu startuju tedy jen za dne, po pár hodinách od jízdy, auto stojí max 4dny.
Jak tady čtu tak zaručeně kvalitní značka, na které by se tady lidi shodli není, ale asi bych zkusil Exide Premium...
-> StepaNoFUN 31.12.18 17:58:18:
No vida a já zrovna Škoda Economy 85 Ah chtěl.
Tak holt Exide Premium 77 Ah (tu mám v Toledu první rok) nebo 85 Ah.
E: jinak u škodovky Banner 44 Ah po 2 letech KO, Varta Silver 52 Ah jede doteď (od roku 2007 tušim) i když byla několikrát vybitá uplně nasračku, 2. Varta Silver 52 Ah asi čtyřletá, rovněž minimáně jednou hluboce vybitá - stále funguje.
Oproti tomu Varta Blue v několika autech lehla brzo a i Varta Silver nějaká 77 Ah nebo kolik v turbodieselu nevydržela nic moc. Exide vyzkoušené nemám.
Nevíte jak poznat rok výroby na OEM VW baterkách (Varta/Exide)? Konkrétně mám v Octě nějakou AGM Exide.
No vida a já zrovna Škoda Economy 85 Ah chtěl.
![8](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
E: jinak u škodovky Banner 44 Ah po 2 letech KO, Varta Silver 52 Ah jede doteď (od roku 2007 tušim) i když byla několikrát vybitá uplně nasračku, 2. Varta Silver 52 Ah asi čtyřletá, rovněž minimáně jednou hluboce vybitá - stále funguje.
Oproti tomu Varta Blue v několika autech lehla brzo a i Varta Silver nějaká 77 Ah nebo kolik v turbodieselu nevydržela nic moc. Exide vyzkoušené nemám.
Nevíte jak poznat rok výroby na OEM VW baterkách (Varta/Exide)? Konkrétně mám v Octě nějakou AGM Exide.
-> Tomaso435 01.01.19 14:43:03: mas nejakej aktivni?
-> Jarda: jasný, ale tady to vyšlo. ještě ji zapojim na měsíc ten desulfátor a uvidime co na to řekne. tohle byl prostě pokus za 50kč :D
-> Tomaso435 01.01.19 11:59:06: ale ne vsemocnej - nasypal jsem ho do baterky 74Ah, ktera loni prestala fungovat v naftovej octe a probudilo ji to, odjel jsem s tim Albanii a no problem, tocila vyborne, no pak jsem auto nechal stat, prisel jsem k nemu za tyden a baterka ani tuk, total se rozpadl jeden clanek, ale dostala tam i hodne narazu, vzdy tam dam nejakou starsi baterku a vetsinou po jednom tripu je po ni
-> Jarda - zrušená registrace 01.01.19 11:20:01: amper je dobrej. probudil baterku která byla uplně KO a byla hozená 2 roky venku že ji odvezu.... :D nasypal sem to tam dobil a baterka šlape :-D
-> hans1 01.01.19 08:58:49: ja ted v O1 mam 40Ah banerku asi 7 let starou a nenastartoval jsem jen jednou, kdyz jsem nekde nechal pritelkyni v aute a ona otocila klickem a pustila si vyhrev sedack, no bylo ji jedno, ze je zapnutejch jeste nekolik spotrebicu, vc. moji sedacky
Dnes do ni chci nasypat amper plus a hodim tam jinou, protoze se to musi nechat pusobit 48h.
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> Jarda: To je divné já mám vartu v o1 cca 4roky a v mb cca 7let a to v podstatě vyjíždím tak max 1 za měsíc někdy i 3měsíce stojí nabíjel jsem jednou preventivně a nikdy se mi nestalo že bych nenastartoval
Je teda pravda že mb stojí v garáži kde mrzne pouze při větších mrazech a dynamo mám seřízené že dobíjí trochu víc(jezdím se světlama +topení).
![6](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
-> StepaNoFUN 31.12.18 18:34:07: me okolo 2 let stari odchazely vpodstate jen varty
s jinyma znackama spis nebyl problem, ani na starline vzhledem k cene si nemohu stezovat - pres 5 let dalo vse
![7](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/7.gif)
V škodovke mám Vartu Silver, kupovaná 2011 a zatiaľ OK, i keď kapacita už nie je čo bývala, ale na moje použitie stále postačuje.
V Punte mám Vartu Blue kupovanú pred 2 rokmi a zatiaľ OK.
V Punte mám Vartu Blue kupovanú pred 2 rokmi a zatiaľ OK.
-> StepaNoFUN: možno náhoda