![9](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/9.gif)
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Octavia 1, 2, 3, 4
-> suri: Marně přemýšlím, k čemu tahle věc může v autě sloužit? Je to chladič nějaké součástky nebo jenom držák něčeho či nějaká výztuha?![9](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/9.gif)
![9](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/9.gif)
-> King 07.12.20 21:10:51: to jeste neni legal? :) Ja to pouzivam, jak me napadne byste a by jste :)
Ale misto kvuli napsat kuly, to uz na to musi byt nejaky fistron :)
Ale misto kvuli napsat kuly, to uz na to musi byt nejaky fistron :)
-> dragon_cb_cz:
Kdyby to to bylo aspoň kůli... žejo.![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Kdyby to to bylo aspoň kůli... žejo.
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Mr._Nosferatu: Tak já úplně nesleduju kdo co jak často používá, prostě je to pravopisnej patvar (a to nejsem echt grammar nazi, protože mám taky občas mezery).
-> Mr._Nosferatu: Tak, ono je docela dobre mozny, ze ze za par let, kdyz to takhle bude psat hodne lidi, stane se z toho jazykova norma. Podobne nakroceno k "legalizaci " ma prej ten patvar "by jste"...
-> dragon_cb_cz: Docela jo, vzhledem k tomu jak často to používám...
-> Mr._Nosferatu 07.12.20 12:14:08: A pri rýchlosti okolo 20km/hod sa naspäť zapne a preruší komunikáciu s diagnostikou z bezpečnostných dôvodov...
-> dragon_cb_cz: ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Mr._Nosferatu: A ty se divíš, že se divíme? ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> Milan 136 05.12.20 19:09:51: jo kůly, divíte se tomu pokaždé co to napíšu...
Dobrá, cítím se být utlučen vaší početní převahou ![6](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
![6](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
-> kpt.Budha 07.12.20 13:23:38: když se točí a ty jsi naštorc, nesuneš se bokem ve směru silnice ale stále se odvalujícími koly dostáváš do vnitřku zatáčky mimo silnici.
Když se zablokují, auto je jako šutr, co se pohybuje v původním směru (tedy ve směru silnice) bez ohledu na skutečné postavení auta a volantu.
Nicméně i s ABS se taková situace dá přežít![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
Ve čtvrtek, nebo kdy to byl ten první sníh, jsem skoro rozesmál Mazdu 6 o svodidla
Na výjezdu z poměrně pomalého pravoúhlého odbočení (s ručkou samozřejmě) se mi hrozně rychle spakovala prdel, asi tam byl místy led, jinak si to nedokážu vysvětlit. Takže bez šance to srovnat plynem. Na brzdách se to pak kupodivu vcelku ochotně dotočilo o 180° aniž by mě odvalující se kola poslali proti svodidlům co byly všude kolem silnice. Místa jsem tam měl ještě docela dost ale vůbec nechápu co se tam přesně stalo ![36](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/36.gif)
Když se zablokují, auto je jako šutr, co se pohybuje v původním směru (tedy ve směru silnice) bez ohledu na skutečné postavení auta a volantu.
Nicméně i s ABS se taková situace dá přežít
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
Ve čtvrtek, nebo kdy to byl ten první sníh, jsem skoro rozesmál Mazdu 6 o svodidla
![8](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
![36](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/36.gif)
-> Jumbo: Chápu, ale fakt v tom případě nemáš kola naštorc a není jedno, jestli se točí nebo ne?
-> kpt.Budha: Nesmíš si to představit jako situaci v prudké zatáčce, ale třeba v rychlé pozvolné zatáčce, kdy ti uletí zadek a sic má auto velkou rychlost směrem "dopředu", směřují kola směrem do svodidel a auto to pomalu táhne "dovnitř" do zatáčky. Pokud v tu chvíli člověk zablokuje kola, samozřejmě dost rychle, vyhraje zase síla ve směru původního pohybu auta a to pokračuje dál směrem, kterým jelo před smykem. Když se ale kola nezablokují, bude to pomáhat tomu, aby se směr jízdy přehoupl do směru, kam po smyku míří celé auto, což je dovnitř zatáčky...
Snad to teď půjde pochopit...![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Snad to teď půjde pochopit...
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> kpt.Budha 07.12.20 12:45:14: vážně, Palinator to tady popisuje krásně.
Osobně vyzkoušeno několikrát při kravnuti na sněhu a jednou v Mostě, kde to měl tenkrát radekp v přímém přenosu. ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> kpt.Budha:
Já ti to na nějakým simulátoru třeba natočim na video.![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Já ti to na nějakým simulátoru třeba natočim na video.
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> Tuner#2: Vážně nebo je to ironie...nejsem si úplně jistý
Každopádně se nechci hádat, protož nevím, jen se mi vždycky zdálo, že definitivním zadupnutím brzdy ztratíš jakoukoli šanci, že se auto chytne a jen dotočíš piruetku, protože ten točivý pohyb se utrhnutím i předních kol přece nestane zase najednou přímkovým...
![6](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
-> kpt.Budha:
Hele mám to obojí na vlastní kůži vyzkoušený. Moje oblíbená příhoda s Vectrou s ABS která se stáčela do plotu versus stodvacítka, kde jsem nějak přehnal hrabání a mířil jsem s vytočenejma kolama po kružnici směr ohromná kupa sněhu. Zašlápnutý brzdy nechaly auto po přímce sklouznout a já tak nemusel řešit rozvalchovanej čumák.
E: samozřejmě je potřeba ty brzdy zašlápnout včas, jakmile se to už stáčet začne a chytne to jinej směr pohybu, tak sice pojedeš po přímce, ale stejně do příkopa.
Hele mám to obojí na vlastní kůži vyzkoušený. Moje oblíbená příhoda s Vectrou s ABS která se stáčela do plotu versus stodvacítka, kde jsem nějak přehnal hrabání a mířil jsem s vytočenejma kolama po kružnici směr ohromná kupa sněhu. Zašlápnutý brzdy nechaly auto po přímce sklouznout a já tak nemusel řešit rozvalchovanej čumák.
E: samozřejmě je potřeba ty brzdy zašlápnout včas, jakmile se to už stáčet začne a chytne to jinej směr pohybu, tak sice pojedeš po přímce, ale stejně do příkopa.
-> kpt.Budha: Řekl bych, že idea je taková, že jejich zablokováním je zbavíš trakce i v tom tečným směru - utrhneš auto jako celek, ne jen jednu nápravu.
-> palinator 07.12.20 12:28:21: Přesně tak, auto s ABS Tě třeba vtáhne dovnitř do svodidel. ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> palinator: Ale v tom případě jedou kola bokem a tam je jedno, jestli se točej nebo ne, ne? Každopádně celá ta fyzika popsaného pohybu je nějaká divná...nebo to špatně chápu, protože auto bude mít při takovém smyku spíš rotační pohyb a zašlápnutím brzd se nezmění v tečný směrem ven, ne?
-> kpt.Budha:
Je to jednoduchý. Když dostaneš přetáčivej smyk, na kterej už ti nestačí rejd, tak místo toho aby se ti to svezlo do příkopa/zdi/protijedoucíh o auta, tak prostě zašlápneš natvrdo brzdy, zablokuješ všechny 4 kola a auto přestane jet po kružnici, ale pojede po přímce ve směru hybnosti, kterou to předtím zrovna mělo.
Je to jednoduchý. Když dostaneš přetáčivej smyk, na kterej už ti nestačí rejd, tak místo toho aby se ti to svezlo do příkopa/zdi/protijedoucíh o auta, tak prostě zašlápneš natvrdo brzdy, zablokuješ všechny 4 kola a auto přestane jet po kružnici, ale pojede po přímce ve směru hybnosti, kterou to předtím zrovna mělo.
-> Borderer: Přitom stačí načíst jednotku ABS v diagnostice a tím se vypne....
-> Tuner#2: Vůbec netuším, jak myslíš, že zablokováním kol namíříš auto, kam chceš.
Neříkám, že ABS na okruhu se mi nějak extra líbí, ale když nejsi takový pilot, abys na rovině poznal zablokovaná kola a pošleš to se stojícím zadkem do zatáčky, tak bys byl moc rád za ABS (bohužel z vlastní zkušenosti). Jinak tedy zrovna já řazení k radosti z jízdy vůbec nepotřebuji, asi proto, že jsem nikdy neuměl meziplyn, ale uznávám, že řadit bezspojkovou sekvencí (pákou a trhem), se mi líbilo úplně nejvíc![6](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
Neříkám, že ABS na okruhu se mi nějak extra líbí, ale když nejsi takový pilot, abys na rovině poznal zablokovaná kola a pošleš to se stojícím zadkem do zatáčky, tak bys byl moc rád za ABS (bohužel z vlastní zkušenosti). Jinak tedy zrovna já řazení k radosti z jízdy vůbec nepotřebuji, asi proto, že jsem nikdy neuměl meziplyn, ale uznávám, že řadit bezspojkovou sekvencí (pákou a trhem), se mi líbilo úplně nejvíc
![6](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
-> Tuner#2:
Nedávno jsem jezdil na PC poslední formule. A jako první jsem si samozřejmě dal nějakej střep ze sezony 1988. A random mi to hodilo Austrálii za deště. Ten střep byl McLaren s 1,5 turbo. Jezdit se s tim nedalo ani na čtyřku, jakmile člověk přidal tak po docela brutálním turbolagu to okamžitě hrabalo.
Pak jsem si tam dal R. Schumachera s BMW, tam to byla uplná nuda, kvůli protiprokluzu, kterej v tý době měli.
Nakonec jsem dal cosi z poslední sezony a sice člověk jel nejrychlejc, že nestíhal číst okolí a na jedničku, dvojku si člověk kvůli absenci protiprokluzu musel dávat trochu bacha, ale jinak taky žádná velká zábava.
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Nedávno jsem jezdil na PC poslední formule. A jako první jsem si samozřejmě dal nějakej střep ze sezony 1988. A random mi to hodilo Austrálii za deště. Ten střep byl McLaren s 1,5 turbo. Jezdit se s tim nedalo ani na čtyřku, jakmile člověk přidal tak po docela brutálním turbolagu to okamžitě hrabalo.
Pak jsem si tam dal R. Schumachera s BMW, tam to byla uplná nuda, kvůli protiprokluzu, kterej v tý době měli.
Nakonec jsem dal cosi z poslední sezony a sice člověk jel nejrychlejc, že nestíhal číst okolí a na jedničku, dvojku si člověk kvůli absenci protiprokluzu musel dávat trochu bacha, ale jinak taky žádná velká zábava.
-> kpt.Budha 07.12.20 10:17:27: už i na závodech na okruhu jedou dost často ABS, ale tam si taky můžeš štelovat intenzitu stejně jako u kontroly trakce a ne vždy to je přínos. Třeba když se to utrhne, tak si zablokováním kol můžeš auto namířit kam chceš, to s ABS neuděláš.
Ono všechny tyhle berličky pro jezdce a "vylepšení", kdy třeba to auto řadí za 80 milisekund pádlem jsou na jednu stranu super pro čas, ale máš z toho lepší pocit jako jezdec než z klasického Háčka a když je auto plně mechanické?![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Ono všechny tyhle berličky pro jezdce a "vylepšení", kdy třeba to auto řadí za 80 milisekund pádlem jsou na jednu stranu super pro čas, ale máš z toho lepší pocit jako jezdec než z klasického Háčka a když je auto plně mechanické?
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> saskyn2: Jasné, byla to nadsázka, já jim chvilku oponoval a pak jim elegantním výkrutem na odtrhové desce dokázal, že mají pravdu ![6](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
![6](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
-> kpt.Budha 07.12.20 10:17:27: Tak pokud mluvili o autě s ESP tak mají 100% pravdu![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> King: Hlásím, že v Mostě letos a v Mýtě loni už mluvili tak, že moderní ABS je rychlejší v brždění vždy. Ale zároveň také říkali, že při přetáčivém smyku předokolky je lepší brzdit než přidat plyn, takže co oni o řízení vědí, že ![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> Borderer 07.12.20 08:48:20: Aha, 1,6 a 1,3 - Ty jsi chtěl porovnávat neporovnatelné ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Borderer 07.12.20 08:48:20: ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
EDIT: Otázkou je, jestli tím hazardem se životem myslíš manželství samotné, nebo že po vstupu do něj se hazardem se životem některé věci stávají![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
EDIT: Otázkou je, jestli tím hazardem se životem myslíš manželství samotné, nebo že po vstupu do něj se hazardem se životem některé věci stávají
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> Jirik_Tuňák1983: Jako četl jsem, že je nějaká úchylka, kdy člověka sexuálně vzruší hazard se životem, ale asi se mne to úplně netýká.
...hazard se životem....nevím proč se mi vnukl pojem "manželství".
-> Bukaj: A tachometr ! A vlastně ještě motor, protože jedna šest má na předek jinej přítlak než hliníková třináctka !!!![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Bukaj: A tachometr ! A vlastně ještě motor, protože jedna šest má na předek jinej přítlak než hliníková třináctka !!!
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> Lamac 06.12.20 22:26:59: Jasně, ale to z toho původního kontextu nebylo zřejmé - tam v debatě žádné omezení na tuhle generaci nebylo. Každopádně zajímavé se něco nového dozvědět.
-> Borderer 07.12.20 08:32:23: To jsou ty situace, které se přihodí jednou za život a vždycky se najde někdo, kdo bude tvrdě stát za tím, že se to přece nemůže stát
Jinak až budeš dělat ten test, tak nezapomeň přehodit nejen gumy, ale i kotouče, destičky, ložiska, tlumiče, a minimálně taky posilovač a veškerou bagáž z první Feldy do druhé. A i tak počítej, že test bude označen za zkreslený, protože než to všechno vyměníš, změní se třeba teplota, vlhkost nebo směr větru...![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
Jinak až budeš dělat ten test, tak nezapomeň přehodit nejen gumy, ale i kotouče, destičky, ložiska, tlumiče, a minimálně taky posilovač a veškerou bagáž z první Feldy do druhé. A i tak počítej, že test bude označen za zkreslený, protože než to všechno vyměníš, změní se třeba teplota, vlhkost nebo směr větru...
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Lamac 06.12.20 11:37:39:
Takže když já na tom stál jako na rejči, tak jsem vlastně furt ten poplašenej?![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Nemyslel jsem si že by mě mohlo lehký protočení kol a rozblikaná kontrolka tak vyděsit.![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Takže když já na tom stál jako na rejči, tak jsem vlastně furt ten poplašenej?
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Nemyslel jsem si že by mě mohlo lehký protočení kol a rozblikaná kontrolka tak vyděsit.
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Borderer 07.12.20 08:32:23: Ty nevrníš, když to ztvrdne? ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Chm, doma mi stojí dvě feldy, jedna ABS má, druhá ABS nemá. Jestli se mi podaří bejt brzo z práce, snad i ty čáry na silnici namaluju a vyzkouším to.
-> dragon_cb_cz: Sice netuším, co je na tom pravdy, ale tahle situace se mi jednou už stala a auto přestalo brzdit úplně. Jen to vrnělo a pedál ztvrdnul. Musel jsem ho pustit a prudce zašlápnout, abych nevjel do křižovatky na červenou... Nebo možná nějakej error v jednotce, nikdy předtím ani potom se mi to už nestalo.![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> dragon_cb_cz: Sice netuším, co je na tom pravdy, ale tahle situace se mi jednou už stala a auto přestalo brzdit úplně. Jen to vrnělo a pedál ztvrdnul. Musel jsem ho pustit a prudce zašlápnout, abych nevjel do křižovatky na červenou... Nebo možná nějakej error v jednotce, nikdy předtím ani potom se mi to už nestalo.
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> dragon_cb_cz 06.12.20 21:39:42: Ostatné autá- ber do úvahy autá ako octavia 1, golf iv, aj Seaty , ktoré majú jednotky totožného typu, tj. Mk20, prípadne aj Mk60...
Píšem o ABS u felicie /golfe/octavii, to žiadny snímač na volant nemá a ani nepotrebuje. ESP už snímač volantu má (okrem iných ďalších ešte k tomu), to prosím do toho ale nemotajte.
Pre info- 1J0 je vždy tzv.necanová a 1C0 je canová jednotka.
Takže ešte raz, ak tu niekto neustále tvrdí že ABS vo felicii je naprd a nefunkčná zbytočnosť, nech si v prvom rade dá poctivo dokopy brzdy.
Ešte ste v debate zabudli na MSR, to bolo v octaviach takisto, pri prudkom pustení plynového pedálu to zregulovalo elektronicky ubratie plynu, aby brzdením motora nedošlo k prešmyku
Pre poradie, všetko čo je pod danou skratkou (výbavou jednotky), jednotka už obsahuje:
ABS,EDS,ASR,ESP
takže jednotka ESP má všetko.
ASR má (MSR iba u MK60) EDS a ABS
EDS má ABS
samozrejme existujú aj nejaké výnimky,napríklad existuje jednotka ASR, ktorá nemá EDS.
Potom je tu Mk20/Mk60, u tej 60 sa dá soft nakodovať na konkrétny typ brzd, ale to je už na dlhšiu debatu.
Pre info- 1J0 je vždy tzv.necanová a 1C0 je canová jednotka.
Takže ešte raz, ak tu niekto neustále tvrdí že ABS vo felicii je naprd a nefunkčná zbytočnosť, nech si v prvom rade dá poctivo dokopy brzdy.
Ešte ste v debate zabudli na MSR, to bolo v octaviach takisto, pri prudkom pustení plynového pedálu to zregulovalo elektronicky ubratie plynu, aby brzdením motora nedošlo k prešmyku
Pre poradie, všetko čo je pod danou skratkou (výbavou jednotky), jednotka už obsahuje:
ABS,EDS,ASR,ESP
takže jednotka ESP má všetko.
ASR má (MSR iba u MK60) EDS a ABS
EDS má ABS
samozrejme existujú aj nejaké výnimky,napríklad existuje jednotka ASR, ktorá nemá EDS.
Potom je tu Mk20/Mk60, u tej 60 sa dá soft nakodovať na konkrétny typ brzd, ale to je už na dlhšiu debatu.
-> MOLSO 06.12.20 21:43:45: To nevím, tipoval bych, že spíš ne - právě proto mi nepřijde jako dobrý reprezentant množiny "ostatních aut". Je to stejný veterán jako ta felda....
-> MOLSO 06.12.20 21:43:45: Když nemá ESP tak nemá.
-> Lamac 06.12.20 21:32:16: vždyť je ta 4ka taky z roku 97
Určitě bude záměnná s 1J0 s 1C0 už asi né,nebo ano?
![7](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/7.gif)
Určitě bude záměnná s 1J0 s 1C0 už asi né,nebo ano?
-> dragon_cb_cz: a golf IV taký snímač natočenia volantu má? ![40](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/40.gif)
![40](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/40.gif)
-> Lamac: No, "Golf IV" a "ostatní auta" jsou množiny dost rozdílné míry. Tipoval bych, že třeba u většiny systémů do toho výpočtu (podle toho co jsem tu četl) vstupuje úhel natočení volantu - to asi Feldy (minimálně ty bez serva) nemají?
Nedá mi, ale ku kecom, že abs u feldy je horšie (nedomyslené) ako u iných áut- abs jednotka je totožná a plne zameniteľná s jednotkou z Golfa 4. Kto bude tvrdiť že je tam odlišný softver (lebo index jednotky je iný), nech potom vysvetlí, ako je možné že aj pri namontovaní jednotky z golfa to brzdí rovnako ako s jednotkou z feldy.
Problém je treba hľadať len a jedine u zanedbanej údržbe brzd.
Problém je treba hľadať len a jedine u zanedbanej údržbe brzd.
-> dragon_cb_cz: Podstatnym neli hlavnim úkolem ABS je zachování řiditelnosti a směrovy stability. Pochopitelně úměrně tomu co podle Kammovy kružnice umožní přenos síly na pneumatice. Je vyzkouseny ze mnho lidi tu krizi treba neubrzdi, ale jeste maji rezervu boční sily ty překážce pripadne podle situace vyhnout...Proto je nezavisle na tom co ma auto za systemy,vzdycky ten zásadní článek ta fungujici pneumatika. Pokud bude ta pneu stat za hovno, bude i ten system na to reagovat.
-> Bukaj: Zkusil jsi jet se stejným autem po stejný trase s vyndanou pojistkou ABS abys měl srovnání jak se chová bez ABS ?
-> King: OK ![171](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/171.gif)
![171](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/171.gif)