![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Octavia 1, 2, 3, 4
-> Milan 136: -> palinator: A teď ještě vysvětlit pro nás elektricky slabší? Protože mi v tom ty pánovém na S/Š dokázali nadělat takovej bordel, že mi ten obrázek moc nepomáhá ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Milan 136:
Zásah-potopená.![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Zásah-potopená.
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
A nejsou v tý cívce náhodou cívky 2? Vtahovací a přidržovací vinutí?
-> StepaNoFUN 06.04.21 21:32:08: Co ti na tom tehdy konkrétně nevyšlo ? Já si ho do 309 GTI nedávno dělal a nepřipadalo mi to jako problém, oproti "běžným" starterům..
-> saskyn2 07.04.21 00:28:11: Tak tu cívku zkus zapojit tak, jak tvrdí Štěpán - tzn výstupní silový kontakt na minus a plus na 50ku a uvidíš, co to udělá. Pokud nic, tak je ten startér řešený jinak... ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> saskyn2 06.04.21 23:46:37: Ale on má fakt pravdu, předsedo. Alespoň s těmi cívkami na 742/781 startérech je to, jak píše Štěpán, jak je to u jiných, netuším...![6](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
![6](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
-> StepaNoFUN: Taky nemůžu mluvit za všechny startery, ale ta bosch cívka prostě jede na kostru a plus na 50. Zítra schválně najdu a zkusím Valeo. Já chápu jak to myslíš
proudový úbytek určitě bude, ale i ten proudový úbytek se bude přeci měnit se stavem motoru/starteru, v zimě bude vyšší, u studenýho motoru než u teplýho, dle stavu baterie a dalších vlivů.![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> saskyn2: jenze tam bude ubytek napeti a tudiz nejakej pruchod proudu, kterej staci na pridrz civky...Jak pisu - je to v podstate nelogicky, aleje to vlastnost
-> StepaNoFUN: To jak to popisuješ, je cívka s motorem starteru zapojená v serii, souhlas? Akorát ve chvíli kdy ta cívka sepne, ti tam pustí doprostřed mezi sebe a motor plnej plus z baterky, tj, v tu chvíli bys měl motor starteru zapojenej sice dobře, ale na cívce 2x plus. To z elektrikářskýho hlediska prostě nemůže nikdy fungovat.
-> Bukaj 06.04.21 23:23:02: Ježíši už i ty?
To co tam vidíš, nemůže to být právě vedení pro ten pomocný kontakt pro překlenutí odporu na zapalovací cívce?
-> Bukaj 06.04.21 23:23:02: Ježíši už i ty?
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> saskyn2: Nemůžu mluvit za všechny startery, ale prostě to napájení cívky přes motor je běžně používaný a funkční. Omezí to potřebnej proud a funguje to... I když je to vcelku "duchařina" a bez dalších souvislostí se to těžko pochopí.
-> StepaNoFUN 06.04.21 23:16:54: Mám tu nějaký rozebraný startery, takže jsem zkoušel samotnou cívku bez starteru
Je pravda že teda bosch ne valeo.
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> StepaNoFUN: Nojo, máš asi recht, že jeden konec vinutí cívky na novějších 742 startérech (s pomocným kontaktem pro překlenutí odporu na zapalovací cívce) je napájen na oko na výstupním silovém kontaktu. Starší startéry od MB po užovky do modelu 80 (bez pomocného kontaktu) měly tento pól přímo na obale (kostře) cívky...
Jen mi tedy není jasné, jak je možné, že cívka funguje i sama o sobě (byť nemá sílu) při připojen minusu na kostru - že by vodivý prach ze silového kontaktu?
Jen mi tedy není jasné, jak je možné, že cívka funguje i sama o sobě (byť nemá sílu) při připojen minusu na kostru - že by vodivý prach ze silového kontaktu?
-> saskyn2: Viz edit: - máš ten kabel od startéru (motoru k cívce) přerušenej/odpojenej?
-> StepaNoFUN: Trvat můžeš ale je ti to prd platný, byl jsem to zkoušet
viz-> saskyn2 06.04.21 22:13:52:
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> saskyn2: Na tom kabelu od motoru má bejt plus od motoru. Ale pokud se motor netočí, tak je tam mínus. Protože stojící motor je zkrat. Ten čistej zkrat (netočícího se motoru) přitáhne cívku. Na její "přídrž" stačí cca třetinovej proud. A ten tam probíhá, i když se sartér už točí... Kostra cívky je přes motor. Na tom trvám.
Je to ve svý podstatě pikačovina. Na první pohled dost nelogická. Ale vezměte jako fakt, že to takhle udlaný je. Je to furt jednodušší, než omezovat nějakým slozitým způsobem (třeba 2 polohy, jalo máme na bagrech) proud cívky a nedudat baterku do nesmyslu a nemuset předimenzovávat cívku.
-> saskyn2 06.04.21 22:13:52: Máš ten kabel od startéru k cívce přerušenej?
Je to ve svý podstatě pikačovina. Na první pohled dost nelogická. Ale vezměte jako fakt, že to takhle udlaný je. Je to furt jednodušší, než omezovat nějakým slozitým způsobem (třeba 2 polohy, jalo máme na bagrech) proud cívky a nedudat baterku do nesmyslu a nemuset předimenzovávat cívku.
-> saskyn2 06.04.21 22:13:52: Máš ten kabel od startéru k cívce přerušenej?
-> StepaNoFUN: Má pravdu. Tohle mi vysvětloval můj nynější šéf už v učení.. ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> StepaNoFUN: I kdyby to šlo přes vinutí, co se stane po sepnutí silového kontaktu? Na "tvou" kostru dostaneš + cívka odpadne? Já dneska hodil tělo cívky na minus, na ovládací kontakt přivedl + a cívka magnetizovala, ale neměla sílu sepnout kontakt.
-> saskyn2: -> Bukaj: Ano jsem elktrikář. Do řiti já snad půju (zejtra - dneska už na to seru) hledat nějkou cívku ze 742 (od tý doby se to nezměnilo)... Fakt je tam tahle pikačovina... :-/ Klidně nevěřte...
-> Athlonek 06.04.21 18:00:34: mě si to stáhlo ovladače samo ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> saskyn2: -> StepaNoFUN:
Vždyť je to blbost, aby se cívka kostřila přes vinutí starteru![6](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Vždyť je to blbost, aby se cívka kostřila přes vinutí starteru
![6](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
-> StepaNoFUN 06.04.21 21:52:22: Ale hovno, na tom kabelu do motoru je plus do motoru. Sám si elektrikář, tak snad chápeš že když zapojíš plus na 50ku-ten malej kontakt jak to nazýváš, tady na tom máš plus do motoru, tak mi teda vysvětli kde bere ten mínus. Takže podle tebe se cívka kostří přes plus starteru kterej vlastně sama spíná jo?
Jinak si mě tak STRAŠNĚ nasral že jsem to byl právě vyzkoušet
A volové jednou pro vždy MÁM PRAVDU JÁ, CÍVKA SE SPÍNÁ BEZ ZAPOJENÝHO KABELU DO STARTERU!!!!
Jinak si mě tak STRAŠNĚ nasral že jsem to byl právě vyzkoušet
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> saskyn2: Druhej pól cívky je na tom vstupním šroubu od motoru. Kuwa si to změř. ;-) Stačí ohmmetr. Cívka nemá ani jeden pól spojenej s kostrou jako takovou. ;)
Edit: "mínus" je na přívodu od motoru (na tý silový svorce vylejzající z mooru), "plus" je na tom pomocným (spínacím, malým) kontaktu od startéru.
Edit: "mínus" je na přívodu od motoru (na tý silový svorce vylejzající z mooru), "plus" je na tom pomocným (spínacím, malým) kontaktu od startéru.
-> StepaNoFUN: Jo, po kostře, proto je ta cívka přišroubovaná vodivě ke starteru, ten starter k převodovce a ta převodovka je propojená ke karoserii. Ale ten upálenej kabel co tady řešíte je napájení(plus) pro motor starteru, který právě spíná ta cívka. Kdyby na tom byla kostra tak kde by si asi bral plus pro motor starteru?
-> saskyn2: Osobně by jsme to měli asi za 3 minuty vyřešený... Takhle to bude na dlouho... :-(
-> saskyn2: Kostra startéru je kostra - fakt. Nicméně cívka si bere kostru přes motor startéru. Satrtér se netočí - zkrat. Cívka sepne. Je to kvůli omezení proudu cívky. Na sepnutí je potřeba vyšší proud, než na přídrž...
-> saskyn2: Tak prostý to není. Fakt ta kostra jde u 99% startérů přes motor.
-> StepaNoFUN 06.04.21 21:39:19: tvl kostra je kostra a ten kabel je plus pro motor starteru a ne žádná kostra! Když na něj připojíš kostru tak vyskratuješ baterku když ti sepne cívka.
-> Pavel P@nkáč: Jo evidentní problém tam je vidět
Ale ta cívka musí cvakat i bez toho upálenýho kabelu. Dyt právě do něj cívka spíná napětí pro starter, ne opačně.
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> saskyn2: kostra cívky jde přes motor startéru.
-> Shader: Připoj kostru na ten zbytek kabelu směrem k cívce a zkus ji. ;-)
-> Shader: Připoj kostru na ten zbytek kabelu směrem k cívce a zkus ji. ;-)
-> saskyn2: podle mě na tom starteru na foto je problem evidentní...civka bude dobrá...si myslim
-> StepaNoFUN: -> Pavel P@nkáč: Souhlas s -> saskyn2:
-> Shader: Pokud o není startér s čelníma (trojúhelníkovejma) uhlíkama, tak bych šel do repasu. U těch čelních uhlíků mi to nikdy "nevyšlo".
-> StepaNoFUN: Jakou samostatnou kostru? Kostra je pořád kostra a když tu cívku resp. starter ukostříš a přivedeš plus na 50ku tak musí cvakat
-> StepaNoFUN: tak tak..-> Shader: dříve jsem občas napájel velkou pájkou i nový kabel co jsem vypreparoval třeba z kabelu od starteru ale při současné ceně toho uhlikového držaku už bych se stím neparal...
-> Shader: Protože cívka je spíaná přes motor startéru. Nemá samostatnou kostru. Vyměň blok uhlíků a bude fungovat dál.
-> Milan 136: Proč by ne? Ta cívka musí makat i samostatně. Ovládacím napětím 12V spínám silový kontakt pomoci cívky.
-> Shader 06.04.21 20:59:34: Ta cívka ti asi s tím upadlým vedením k uhlíkům cvakat nebude. Pokud jsi ji zkoušel takto.
-> saskyn2: Jo, ta cívka odešla taky. Jako repasovat ho nebudu, spíš zvažuji co koupit, jestli zainvestovat do origa nebo koupit nějaký jetý.
-> Athlonek: FTDI pro WIN 10 není problém. ;-)
-> Shader 06.04.21 20:26:01: jako cívka na tom starteru myslíš? Bych to zahodil a koupil jinej, podle čísla to je manuál, prodávají se jetý tak kolem litru, můžu kouknout co mám, ale jak říkám, osobně bych nějakej jetej vůbec neřešil.
-> 11mAjA11: Ano... 02M 911 023 N
-> Shader: mas z toho to cislo Valeo ?
-> saskyn2: Ano, je to Valeo. Odešla i cívka. Právě mám teď těch investic do tří pr... tak ještě koukám jaké jsou možnosti a co se dá pořídit.
-> Athlonek: Normálně ovladače pro FTDI. I neorigo kabely mi fungovaly s aktuálníma ovladačema k origo VAGu.
-> Shader: Zrovna tohle není problémový bosch(vypadá to na valeo), ale stejně si myslím že to stojí zato dát trojku za nový který bude točit o dost líp než tenhle. Nedávno jsem taky teda dával na nějakýho SI taky jen cívku, ale to jednak už je stará plíva, druhak jsem ji tady měl z nějakýho jinýho starteru na vyhození a hlavně to majitel chtěl řešit co nejlevněji, na svoje bych dal automaticky celý nový...
-> Athlonek: Normálně zkus ty ovladače co máš, pokud je to nevezme tak pátrat dál
-> Shader: s klidem bych tam dal AS na Alhambre, Smaxu naftovým a dalsich jinych vozech funguje úplně v poradku, nez delat repas tak tohle je uplne cajk.