skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Zrezla mi koule
prohledat
147 příspěvků (zobrazeno 101 až 147) od 01.11.2023 do 02.10.2024, založil/a Matthes, záškodník z TechWebu
Tak sem ji konecne sundal. Bylo to k posrani. Zkusim ji otryskat svepomoci a uvidim...
-> palinator 13.11.23 14:52:13: pokud zustane ohnuty, tak OK, ale cyklickym namahanim take drive nebo pozdeji ulitne
kdysi jsem delal zkousky cyklickych ohybu kycelnich implkantatu a vydrzely 200tis. - 15 mil. cyklu, predpis je min. 5 mil. cyklu, uvazovan 80kg clovek, v dynamice /podle nejake ASTM/ cca 2400 N sinus
s frek. do 10Hz
samo jsem daval tech 10Hz, abych tu zkousku nedelal mesic...
![7](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/7.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> ajok:
Nemám jak měřit tvrdost.. Nakonec zajímala mě hlavně ta popisovaná křehkost, která zásadním způsobem určuje bezpečnost toho spoje. Pokud se šroub ohne, v podstatě to ničemu nevadí, může být asi i celkem měkký, nemá se jak vydřít.
Nemám jak měřit tvrdost.. Nakonec zajímala mě hlavně ta popisovaná křehkost, která zásadním způsobem určuje bezpečnost toho spoje. Pokud se šroub ohne, v podstatě to ničemu nevadí, může být asi i celkem měkký, nemá se jak vydřít.
-> palinator 13.11.23 12:51:29: a meril jsi tvrdost? ikdyz tvrdost a houzevnatost nemusi uplne korespondovat, psal jsem tu uz kdysi o zkouskach, co jsme delali s technologem k dosazeni co nejvyssi houzevnatosti pri zachovani vysoke tvrdosti, vysledky jsme meli, ale byly by prilis vysoke vyrobni naklady
HRC tvrdost Ti na tom zmerit mohu, mikrotvrdost bohuzel uz moc ne, to by bylo na dlouho, nez bych se k tomu dostal...
HRC tvrdost Ti na tom zmerit mohu, mikrotvrdost bohuzel uz moc ne, to by bylo na dlouho, nez bych se k tomu dostal...
-> Bukaj:
Ale prd, to je výsledek testů na lisu. Je to M6 a je to čep sklápění řidítek. Originál čep praskl při tlaku 1 tuny, šroub se ohl a při 5 tunách se vždy rozletěly příložky.
Ale prd, to je výsledek testů na lisu. Je to M6 a je to čep sklápění řidítek. Originál čep praskl při tlaku 1 tuny, šroub se ohl a při 5 tunách se vždy rozletěly příložky.
-> palinator 13.11.23 10:46:14:
To je M8? Co na koloběžce může bejt tak namáhaný, že to udělá tohle se šroubem? To jste na té koloběžce jezdili ve dvou?
![9](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/9.gif)
To je M8? Co na koloběžce může bejt tak namáhaný, že to udělá tohle se šroubem? To jste na té koloběžce jezdili ve dvou?
-> MVM 12.11.23 17:20:39:
Onehdy jsem tu řešil pevnosti šroubů na koloběžku, kupoval jsem toto a křehkost je znázorněna na této fotce. Ten prasklý čep je originální provedení, nevim z jakého materiálu.
www.sroubyonline.cz/spojo vaci-material/.../din-912- ocel-12-9-bez-povrchove-up ravy
Onehdy jsem tu řešil pevnosti šroubů na koloběžku, kupoval jsem toto a křehkost je znázorněna na této fotce. Ten prasklý čep je originální provedení, nevim z jakého materiálu.
www.sroubyonline.cz/spojo vaci-material/.../din-912- ocel-12-9-bez-povrchove-up ravy
-> ajok: Mě to kdysi poradil jeden mechanik co byl starší než já. Od ty doby se toho držím. Ovšem doba se mění a kvalita taky.. co bylo pred 35lety není. Ale oni jezdili hobby motocross a furt jim něco praskalo ve sroubech. Tak zjistili toto.. ze jim "desítky" neprasknou..
-> MVM 12.11.23 17:20:39: -> Matthes, záškodník z TechWebu 12.11.23 17:25:38: bohuzel ne uplne vzdy, ale od stejneho dodavatele by to melo byt, jak rikas, ono zalezi jakym technologickym postupem se k te pevnosti dojde a jaky je pouzit material, takze i 12.9 muze byt houzevnatejsi.
Kdyz jsem daval neco zarove zinkovat (cca 470°C), tak jsem do zavitu dal pevnejsi srouby, nejcasteji 8.8 a z nekterych se stalo uplne blato a nektere zustaly tvrde
Ty ktere nezmekly jsem normalne vytocil a ty mekke jsem odvrtaval a celkem to slo, ale samo by bylo byvalo lepsi tam nic nedavat a provrtak a vyriznout zavit. Ty co zustaly tvrde jsem pak dokonce pouzival opakovane a nezmekly![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
Nekde jsem mel navarene nerez stefty jako opravu za puvodni cerne a tem se nic nestalo, ta potravinarska nerez mekne az nekde nad 800°C.
Kdyz jsem daval neco zarove zinkovat (cca 470°C), tak jsem do zavitu dal pevnejsi srouby, nejcasteji 8.8 a z nekterych se stalo uplne blato a nektere zustaly tvrde
![9](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/9.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
Nekde jsem mel navarene nerez stefty jako opravu za puvodni cerne a tem se nic nestalo, ta potravinarska nerez mekne az nekde nad 800°C.
-> MVM: Zajimava poznamka ![157](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/157.gif)
![157](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/157.gif)
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Tak dej zase 10.9. Ta se v případě nouze ohne a drží pořád. Kdežto 12ka praskne a uleti. ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> MVM: Mame na Nachodsky firmu Utech se spojovakem. Tam bravam do prace a zatim nebyl problem
Origo bylo 10.9, tak bych vzal 12.9 a hlavne pevnostni matici a idealne jemnej zavit no.
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> Matthes, záškodník z TechWebu 12.11.23 13:29:18: No hlavně se snaž sehnat kvalitní šrouby. Protože dnska spojovací materiál stojí za velký kulový. A ze tam v Číně daji 10.8 nebo 12.8 je jim úplně jedno. Kvalitní spojovací materiál (šrouby a pod.) jsou převážně pro automobilový průmysl. Tzn nápravy, držáky motoru atd. To, co je z Bauhaus a pod - to je tak na trámy pergoly. Tohle bych kupoval treba Fabory a pod prodejny. Možná origo tam kde dělají tažný. Řešil jsem to kdyz jsem daval novou "žehličku" na vlek..
-> Jarda/felda: Nekradu ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Matthes, záškodník z TechWebu 12.11.23 13:29:18: hmm, to Ti nezavidim, to pujde pekne blbe, ja ho u nivy taky urval - pri povolovani matice se ukroutil, ale pak jsem ho normalne vyklepl
Tak jsem prezouval focuse a rikam si, kdyz uz je nafoukanej kompresor, tak sundam tu kouli a otryskam ji venku... Dole kouli drzej dva srouby, to bude ok... Matky jsem povolil, ale srouby skrz nesly ani utahovakem, ani rucne. Tak jsem vzal trhak a na druhym konci jsem ho vyheveroval az se zvedlo auto, tak jsem poskakal na kouli a cejtil jsem, ze se sroub pohnul. Tak jsem dal pryc hever a zabral jsen rukama. Samozrejme jse urval hlavu sroubu
Tak to asi budu odvrtavat ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> isti 02.11.23 14:22:13: a ja cekal tuhou predni napravu![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Milan 136: No, že je na to krytka blbost, to je mi právě jasný :) Ale tím, že to není nijak krytý a lítá tam na to všechen bordel, vodní tříšť atd., tak by mi právě zajímalo, jestli to není za pár let na kaši i bez krytky...
-> Syny 02.11.23 22:29:55: Tam bych ho osobně udržoval suché. Je hlavou vzhůru v nárazníku.
Posledně jsem na nějakým Kodiaqu viděl klobouček. Akorát vzhůru nohama funguje maximálně jako miska na vodu![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
Posledně jsem na nějakým Kodiaqu viděl klobouček. Akorát vzhůru nohama funguje maximálně jako miska na vodu
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> darklord: I přes to, že to mám namazaný, tak nosič na kola se ani nehne. Ten je staženej na tej kouli fest.
-> Syny: neni nic lepsie ako namazane tazne, ked na neho chces chytit nosic na bicykle, a ono aj po utreti ti to "smyka" po par kilometroch ![40](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/40.gif)
![40](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/40.gif)
Ale když už jste u těch koulí - jak to maj auta co maj el. výklopnou kouli s korozí? Já mam tažné sundavací, takže ho mám v rezervě venitř auta, pěkne namazaný a je jako nový. Ale u auta s el. výklopným tažným se právě trochu obávám toho co řeší záškodník, že to bude časem shnilý na hadry.
Jsem čekal, kdy se to tady otočí
Už jsem skoro začínal mít strach, že to tady bude vážná a věcná debata ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Matthes, záškodník z TechWebu: to je hlavne zachrana v lete... odkedy som to dostal prvt krat tak mam o poznanie lepsie leto...
-> Milan 136: Ale to neni proti poceni ne? Spis proti opruzeninam a odreninam vznikajicim oterem zaparenejch kouli o stehna?
-> Eidy 02.11.23 20:44:28: Já dostal tohle. A není to vůbec blbý ![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
www.angrybeards.cz/kule/a ntistick-original-sportovn i-lubrikant-na-pytel
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
www.angrybeards.cz/kule/a ntistick-original-sportovn i-lubrikant-na-pytel
-> Eidy: Jo to znám velice dobře.
-> Tomaso435: Asi lepsi nez to smirglovat, ale jestli lze koupit novou kouli do 500... :-)
-> Eidy: Diky no, utfg umim
Me spis slo o osobni zkusenost s koulema ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Matthes, záškodník z TechWebu 01.11.23 21:02:58: vyvařil bych kouli v kyselině.... Nebo jinak, s cigarama to vem do nějaký zinkovny :)
-> charon: Nemas odkaz? :-)
-> charon 02.11.23 06:11:50: spis vykovek, nez odlitek.
Obával som sa toho najhoršieho ale je to len o ťažném.
![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Já jsem třeba teď kupoval uni kouli na nějakým Eshopu za 350 Kč. On ji teda má aby si k vleku za traktor přidělal ještě kouli pro možnost dopojit vozejk za auto.
Nicméně co jsem kdy kde koupal po různejch tažnějch, tak moc výrobců si asi vlastní koule nedělá, zejména těch co se šroubujou. On je to v podstatě jen začištěnej odlitek, možná s mírně opracovanou koulí ... a dírama pro přišroubování
Nicméně co jsem kdy kde koupal po různejch tažnějch, tak moc výrobců si asi vlastní koule nedělá, zejména těch co se šroubujou. On je to v podstatě jen začištěnej odlitek, možná s mírně opracovanou koulí ... a dírama pro přišroubování
Je to klasicka zehlicka, ktera ma navic takovou divnou paku. A vevnitr jsou v podstate brzdovy celisti, ktery sviraj kouli z boku.
-> Eidy: Aha, tak to nemam :-)
-> Matthes, záškodník z TechWebu, Bukaj: To není stabilizátor na autě ale místo klasický žehličky. Ona je to taková velká žehlička a kouli sevře velkou silou a tím snižuje rozkmitání vleku. Jsou tam nějaký speciální čelisti a ty musí přijít jen na suchou kouli. Jinak se čelisti zničí.
-> StepaNoFUN: Elektronickou stabilizaci vleku mam jen u transita, kde jsem vlek v živoetě neměl :-D
Jinak ta koroze je dost hloubková. I když to ošmrigluju, nebude to pěkný...
Jinak ta koroze je dost hloubková. I když to ošmrigluju, nebude to pěkný...
-> StepaNoFUN: Co to? To u 130LPG asi nemám... ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Bukaj: pozor s tim mazanim. Mazat je spravne. Dokud to nema stabilizator vleku...
-> Matthes, záškodník z TechWebu: prejed to smirglem a neres. Dokud nemas stavilizator, tak neni co resit. Pokud ano. Tak to prejed jemnejsim smirglem a odmasti...
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Vzal bych kouli dráťákem a pak nějakým jemnějším smirkem (400-600), omyl benzínem, namazal a nazdar.
Žehličku jen tak něco nezničí - spíš časté používání, než že bys ji vydřel. Navíc žehličku koupíš za pár kaček...
Já používám vlek hodně, často dost natěžko, kouli pravidelně čistím a mažu a žehličku jsem zatím měnil jen u kamarádova starého SportJachtu, kde byla vyrezlá a měla vůle.
A když vidím, že většina lidí kouli nikdy nemaže, natož aby ji čistili (i v půjčovně kompresorů měli vyrezlou žehličku zevnitř, takže mi druhý den jezdění po závlahách začal spoj skřípat, ač jsem měl kouli hezky očištěnou a čerstvě namazanou a když jsem kompresor vracel, na kouli byl rezavý prášek - tak jsem jim říkal, že by to chtělo namazat a oni, že prý to nemažou schválně - že se pak často ušpiněj od koule
), tak to tažné i žehlička přežije zbytek auta/vleku...![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
Žehličku jen tak něco nezničí - spíš časté používání, než že bys ji vydřel. Navíc žehličku koupíš za pár kaček...
Já používám vlek hodně, často dost natěžko, kouli pravidelně čistím a mažu a žehličku jsem zatím měnil jen u kamarádova starého SportJachtu, kde byla vyrezlá a měla vůle.
A když vidím, že většina lidí kouli nikdy nemaže, natož aby ji čistili (i v půjčovně kompresorů měli vyrezlou žehličku zevnitř, takže mi druhý den jezdění po závlahách začal spoj skřípat, ač jsem měl kouli hezky očištěnou a čerstvě namazanou a když jsem kompresor vracel, na kouli byl rezavý prášek - tak jsem jim říkal, že by to chtělo namazat a oni, že prý to nemažou schválně - že se pak často ušpiněj od koule
![7](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/7.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
Už když jsem koupil Focuse, tak měl rezavou kouli, že se tam bojim připojit vlek, abych nezkurvil žehličku... Na tažnym není štítek, ale jen cedulka s max zatížením. Není to na bajonet, ale pevný tažný. Koule se drží na dva šrouby, takže vyměnit to není problém, ale jak určit, jakou kouli a kde koupit? Jsou ty koule nějak jakoby univerzální? Či? Vypadá to nějak takhle.