
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
zadní kotoučové brzdy
-> Eidy:
Jasně - tak vodovodní řád to fakt není..

-> Jozka: Myslel jsem tím v řádu stovek. Abychom se nebavili o 20b. 

Poměr plochy pístů u 2p v 4p jsem kdysi počítal a vychází to kolem 10%, takže nic moc rozdíl.
-> darklord: Ak sa ti chce, tak to prerátaj. Mne sa nechce

-> minno: aha, lebo som mal pocit ze si to napisal nejak inak
Kazdopadne, to rozdelenie je prave pre to, aby sedeli cca objemy, a zaroven boli "dva okruhy". Ak mas poruke priemery piestikov 2p/4p tak sa da jednoducho porovnat celkova plocha aby bol vidiet pomer. V klude to este mozeme skomplikovat aj tym, ze do 86 sa k 4p brzdam davali 22mm prasiatka dozadu miesto 19mm.

-> darklord: To je síce tiež pravda, ale...
S tými vývodmi si to napísal rovnako, ako ja :) 60% ide na zadok.
S tými vývodmi si to napísal rovnako, ako ja :) 60% ide na zadok.
-> minno: trecia sila nezavisi od plochy. Skus si prepocitat tlak, resp silove posobenie na velky piestik 2p vs silove posobenie na 2x maly piestik 4p. To je podla mna jedine porovnatelne. Velkost platnicky je prd, tam ide len o velkost materialu a jeho tepelnu kapacitu. A co sa tyka tych vyvodov, mal som za to ze je to naopak, cize 40% je predna polka, a 60% je zadok a predna druha polka, ci?
Jeden z dôvodov, prečo ma napadlo nad tým uvažovať, je aj to, že u eMka sú dve verzie bŕzd:
1. 2p + bubny
2. 4p + bubny
4p majú o dosť väčšiu plochu platničiek. Ak by u 4p ostalo zapojenie okruhu ako u 2p (t. j. s použitím prepojok), rozloženie brzdnej sily (P/Z) musí mať zákonite nesúlad v porovnaní s 2p verziou.
No a práve to, že sériový 130 rozvod (2 hadice vpredu) je zapojený tak, že "predný" 60% vývod HBV ide na zadok + 2 piestiky dopredu a "zadný" 40% vývod HBV ide na zvyšné 2 piestiky vpredu.
Je to len kvôli rozloženiu objemu kvapaliny, alebo to kompenzuje aj potrebný vyšší brzdný účinok na zadok?
1. 2p + bubny
2. 4p + bubny
4p majú o dosť väčšiu plochu platničiek. Ak by u 4p ostalo zapojenie okruhu ako u 2p (t. j. s použitím prepojok), rozloženie brzdnej sily (P/Z) musí mať zákonite nesúlad v porovnaní s 2p verziou.
No a práve to, že sériový 130 rozvod (2 hadice vpredu) je zapojený tak, že "predný" 60% vývod HBV ide na zadok + 2 piestiky dopredu a "zadný" 40% vývod HBV ide na zvyšné 2 piestiky vpredu.
Je to len kvôli rozloženiu objemu kvapaliny, alebo to kompenzuje aj potrebný vyšší brzdný účinok na zadok?
-> Eidy 22.10.20 23:45:55: Spíš stovce barů.. nebo půldruhý stovce - možná někdy a krátkodobě, u bubnovejch brzd náklaďáku..
-> Eidy: A co ve chvíli, kdy při vyvolání určitého tlaku na pedál už ten jeden okruh spotřebuje veškerou dostupnou kapalinu na "naplnění" (mrtvý chod) pracovních válečků brzdy a ten tlak není ještě dostatečný k potřebnému brzdnému efektu...? Ale to se asi běžně nestává, jen při nějakém defektu (nefunkční samostavy, dlouhý chod repasovaných čtyřpístů...
)
Abych pravdu řekl - nikdy jsem nad tímto nepřemýšlel ani jsem nezkoušel okruhy prohodit.

Abych pravdu řekl - nikdy jsem nad tímto nepřemýšlel ani jsem nezkoušel okruhy prohodit.
-> Bukaj: zkoušel sis někdy počítat tlak v brzdové soustavě? Vzhledem k tlaku na pedál a přepákování, jsou ty pružinky v HBV jen na okrasu. Tam se bavíme o stovkách barů. 
-> MOLSO: To je možná právě otázka těch přechodových stavů. Zadupnutí. Nezpochybňuji zkušenosti, jen mi to nějak nedává smysl při statickém “zatížení”.

-> MOLSO: To je možná právě otázka těch přechodových stavů. Zadupnutí. Nezpochybňuji zkušenosti, jen mi to nějak nedává smysl při statickém “zatížení”.
-> Eidy: Tlak se sice v kapalině šíří všemi směry stejně, nicméně to u brzdového systému s oddělenými okruhy nelze takto posuzovat, neboť tam do toho ještě kecají ty pružinky, přepouštěcí ventilky a plovoucí pístek v HBV...
...u jednookruhových brzd je to jasné - tam je rozhodující pouze činná plocha pracovních válečků...
...u jednookruhových brzd je to jasné - tam je rozhodující pouze činná plocha pracovních válečků...
-> Eidy: ventil zbytkoveho tlaku mala stara uzovka ... ale ked sa nahodil valec z Mka ktory mal prehodene vetvy a zapojilo sa to na stavajuce potrubie tak 60 % objemu išlo na zadnú nápravu a 40 % dopredu. Auto bolo silno prebrzdené na zadok, predok sa len tak jemne doťahoval, pri zadupnutí pedálu flekovali prvé zadné kolesá. Po výmene trubiek a správnom zapojení to potom brzdilo normálne.
-> MOLSO: Vždycky? Nebude to spíš souviset s ventilem zbytkového tlaku u konkrétního vozu?
-> Eidy: ked zapojis hbv naopak a vzadu staci ze mas bubon tak auto silne prebrzduje zadok a v zatackach je to dost nebezpecne....
-> minno: Za normálních podmínek (brzdová soustava v pořádku) v podstatě ano. Samozřejmě, kdyby to rozdělení bylo 10/90 (předek/zadek), tak by to už vliv mělo. Když máš vepředu čtyřpístky, tak potřebují mnohem víc kapaliny než zadní prasátka, takže těch 10% by se spotřebovalo hned a uvnitř HBV by si pístky sedly na sebe (onen mechanický doraz) a pak už bys pumpoval jen dozadu. Jasnější?
-> Eidy: Aha, takže to objemové rozdelenie je v podstate "k ničomu". Dík za osvetu.
-> minno: Uvnitř HBV máš všude pořád stejný tlak a ten je distribuován dále. Tam žádných 60/40 neplatí. To by začalo mít vliv teprve v okamžiku, kdy by jeden s okruhů přímo v HBV šel na mechanický doraz a tlak by pak vzrůstal jen ve zbývající části.
-> Eidy: Objemový pomer HBV 60:40 na to tiež nemá žiadny vplyv? Nemyslím na tlak, ale celkovo, plnenie predku/zadku, účinnosť.
-> minno: První část asi nikdo moc neřeší. Co se druhé části týká, tak to nemá vliv. Tlak se v kapalině šíří všude stejně, takže pokud pomineme přechodové stavy a různé škrcení v propojkách atd., tak bude výsledek stále stejný. 

Podnet na úvahu.
Zaoberali ste sa niekto po "amatérskej" prestavbe zadných bŕzd na kotúčové, brzdným pomerom predok/zadok? Alebo to väčšina necháva na úrovni "tak nejako to funguje a viac neriešim"?
Vidím hlavne 2 veci:
- rozdielna veľkosť brzdičov / platničiek pri jednotlivých riešeniach (napr. predný 2-piestik vzadu, alebo 4-piest s delenými platničkami je dosť veľký nepomer voči napr. 4-piestu s nedelenými platničkami)
- zapojenie okruhu (niekto nechá predok so 4-piestami zapojený cez prepojku na predný okruh + zadná kotúčovka na zadný okruh HBV, iný rovnaké riešenie zapojené ako okruh Š130 na dve hadice vpredu, to musí byť predsa tiež dosť veľký rozdiel - nepomer v brzdnej sile, nie?)
Riešite to niekto?
Zaoberali ste sa niekto po "amatérskej" prestavbe zadných bŕzd na kotúčové, brzdným pomerom predok/zadok? Alebo to väčšina necháva na úrovni "tak nejako to funguje a viac neriešim"?
Vidím hlavne 2 veci:
- rozdielna veľkosť brzdičov / platničiek pri jednotlivých riešeniach (napr. predný 2-piestik vzadu, alebo 4-piest s delenými platničkami je dosť veľký nepomer voči napr. 4-piestu s nedelenými platničkami)
- zapojenie okruhu (niekto nechá predok so 4-piestami zapojený cez prepojku na predný okruh + zadná kotúčovka na zadný okruh HBV, iný rovnaké riešenie zapojené ako okruh Š130 na dve hadice vpredu, to musí byť predsa tiež dosť veľký rozdiel - nepomer v brzdnej sile, nie?)
Riešite to niekto?
-> darklord: Tak to už je jiná věc a je potřeba tu teorii ověřit. Ale pokud by to házelo o 3 stovky, tak na okraji kotouče to bude do 6 stovek a to je podle mě ok.
-> Eidy: ano, ale vzhladom na tu volu v ozubeni by som tipol ze ide o nahodny jav, ktory uz nemusi byt replikovatelny
-> darklord: Tak jestli tomu rozumím dobře, tak tam je maximum 3 stovky při konkrétním usazení.
-> Eidy: akoze 0.07mm ti pride OK? 

-> darklord: Zvláštní ta pravá strana. Největší rozdíly by měly být naproti sobě a ne vedle sebe. Levá celkem ok.
Tak som neni mudrejsi. Prava strana je este celkom jasna, ale na lavej to je divne. Voditkom moze byt aj to, ze na pravo som musel naboj stiahnut stahovakom a nalavo siel rukou a bolo v nom citit mikro volu voci zubom.
btw nemate niekto rozmery 130L/A zadneho kotuca co sa montuje na unasac ako bubon?
-> minno: dufam ze zistim fakt krive hriadele, ale obavam sa ze to mozno je utopicke zelanie a po novom dotiahnuti v inej polohe to nebude hrat ani na jednu moznost a zase to bude nakrivo uplne inak.
-> darklord: to som fakt zvedavý, čo zistíš.
-> darklord: Může být. Zkus a dej vědět.
-> Eidy: no urobim to len preto aby som si pripadne usetril balik penazi za nove hriadele. Ale kedze na vlas rovnake problemy som mal uz na originalnych unasacoch, predpokladam ze problem bude ta posledna vec co som este nevymenil.
-> darklord: Nevím od koho jsou a nechci se nikoho dotknout. Ale nestojí to nic a hned budeš vědět, na čem jsi. 

-> Eidy: good point, to mozem vyskusat ich pomerat, oznacit a otocit 

-> darklord 10.06.20 22:03:47: k lepsim hodinkam su nastavce ktore steft obkrocia.../mam take/ ale ako pise eidy a pisal som aj ja...skus ich otocit a uvidis kde je chyba.
-> darklord: Aha. Že vypadají jako sériový. Tak sundat a otočit o 180°. A musí to házet stejně vzhledem hřídeli, nikoliv náboji.
-> SO545: to by som musel vylisovat stefty a vzhladom na to ako tam sli by som ich mohol rovno potom zahodit... Myslim ze je aj takto uplne jasne ze to neni rovno.
-> darklord 10.06.20 20:43:19: skus to aspon merat po celom obvode naboja bude to korektnejsie meranie...
toto na nic konkretne neukazuje...mozno len kupis rovne hriadele a budes kde si...
ak su nove tak meranie k stredu moze ukazat ci je hadzavost na rovnakom mieste hoc trosku mensia.
Pripadne si poznac hadzavost voci hriadeli a naboj pootoc...bezne sa takto centruju kliestiny
Tak vylucis co bezi a co nie...
toto na nic konkretne neukazuje...mozno len kupis rovne hriadele a budes kde si...
ak su nove tak meranie k stredu moze ukazat ci je hadzavost na rovnakom mieste hoc trosku mensia.
Pripadne si poznac hadzavost voci hriadeli a naboj pootoc...bezne sa takto centruju kliestiny
Tak vylucis co bezi a co nie...
-> Eidy: no naboje su uplne nove zosilene od jedneho miestneho clena, takze to by som velmi rad vylucil...
-> darklord: A je opravdu hřídelí? Mě takhle házely náboje, tak jsem je srovnal na soustruhu a pak to bylo super. Jezdil jsem je několik let.
-> darklord: ani mi to neukazuj, lebo začínam chytať depku 
A taký optimista, že nové/druhé budú na tom lepšie, by som teda tiež nebol...

A taký optimista, že nové/druhé budú na tom lepšie, by som teda tiež nebol...
-> minno: Jo, do těch dvou našroubuješ tu podložku a podle ní svrtáš náboj i kotouč.
-> stepan: Fajn. Čiže je to takto, na kružnici Ø 108 mm, diery (závity) M8 každá po 60° od seba.
-> minno: Je to 108, výkres mám co jsem si ale sám naměřil jenom.
Nemáte niekto výkres originál zadných nábojov na vlečku? Prípadne nedá sa to niekde nájsť?
Aktuálne by ma zaujímala táto rozteč. Mne to vychádza cca na 108 mm.
Aktuálne by ma zaujímala táto rozteč. Mne to vychádza cca na 108 mm.
-> radekp: Tam právě moc vůle není.
-> stepan: Tak to je paráda potom. Predtým som si to nevšimol. Tak tým pádom je to "vystredené".
-> radekp: to myslím nik nerieši
-> radekp: to myslím nik nerieši
-> stepan: brzdy nejsou nikdy dost velké
. Pokud máš vůli disk vs. brzdič, tak vypálíš nový držák brzdičů, ne?

