skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Renovace Alu kol
Já jsem si sehnal Ementaly a také jsou v hrozném stavu, z venku popraskana a oloupaná barva ze vnitř nanosy z brzdiču. A také jsem slyšel že pískování není to pravé ořechové, tak jsem se rozhodl že je nechám vyčistit laserem. Ale nevím co na ně jestli komaxit nebo mně napadlo jestli jsou hliníkové tak by možná šli je na eloxovat.
-> minno 08.03.24 22:11:19:
Však na chemickom čístení aj boli. Mám zaujímavé disky - čo kus, to originál. Jeden má aj väčší rádius zaoblenia trojuholníka pri strede.
Však na chemickom čístení aj boli. Mám zaujímavé disky - čo kus, to originál. Jeden má aj väčší rádius zaoblenia trojuholníka pri strede.
-> fobust 08.03.24 19:58:21: Vyzerajú dobre. Rozdiel, ktorý popisuješ, vidíš asi len ty.
AL disky sa dávajú pri renovácii na chemický odlak. Necitlivé otryskanie je pre hlinikáče smrť.
AL disky sa dávajú pri renovácii na chemický odlak. Necitlivé otryskanie je pre hlinikáče smrť.
Pre porovnanie ako vyzerali keď som ich kúpil. Originál biele, neboli ani predtým pieksované, lebo to by "zožralo" nápisy.
Tri vrstvy matnej základovky. Jeden disk je trošku odlišný - vidno to. Aj som mu spravil trochu tenší "leštený" lem medzi okrajom a lúčami, lebo tak bol proste od výroby tvarovaný. Aj pri strede to vidno, je to tam užšie medzi stredným a vonkajšími "kruhmi".
-> fobust 03.03.24 16:54:58: to je ze "závodní" 309. Malá převodovka a v ní malej diferák, tak jsem se spíš divil jak to vydrželo dlouho. Ten malej diferák bejvá docela spotřebák. Nakonci už je slyšet ja k v tom občas mlátí
-> fobust 03.03.24 16:55:43: To zjistíš časem
Kdyz kolikrat vidim duchodce pri rozjezdu na snehu a ledu, jak maj plnej plyn, motor na omezovaci, jedno kolo stoji a od druhyho se kouri, tak bych rekl, ze diferak vydrzi hodne ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> MVM 03.03.24 06:51:45: Takže zkouška špatného ložiska kola formou, že se zvedne auto na jedné straně a roztočí se motorem je špatné? To mě teď docela zarazilo (ne že bych to dělal, jen jsem to viděl u jednoho letitého mechanika).
-> ajok 03.03.24 08:01:14: Mě to je faky jasný když to dělám
Jen chci říct,že některý auta maji vysloveně zakázaný "hrabat" na jiný stupeň než na 1. Tzn žádný zimní hrabání pri kalamitě/náledí v otáčkách atd. Prostě tohle jsou z dnešního pohledu režimy se kterýma se nepočítá a chabé diferáky se rozlousnou. Nic vic nic miň.
Samozřejmě ono šudlání disku šmirglem moc momentu nebere, ale diky otáčkám tam nějaký teplo vznikat bude.
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Samozřejmě ono šudlání disku šmirglem moc momentu nebere, ale diky otáčkám tam nějaký teplo vznikat bude.
-> MVM 03.03.24 06:51:45: me to je jasny, jak to funguje... taky nepisu, ze by to potom urcite vydrzelo, jen, ze by to melo vetsi sanci![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> ajok: To nemá nic společnýho s olejem nebo nějakýma aditivama. Je to jen a pouze věc konstrukce diferenciálu. Mazání čepu satelitů je obecně techicky problémový. A satelit a planetový kolo má primárně fungovat jako zubová spojka.(v přímé jízdě). V zatáčce nebo na nerovnostech "umožňuje" diferenci (rozdíl) ale vždy ke kolu který se pořád otáčí podobně rychle jako to druhý. Když jedno kolo vyloženě stojí- je to u otevřeného diferenciálu pro čep satelitů extrémní stav.
-> SO545 02.03.24 19:50:23: vsak, nema sanci to tam vytvorit poradny olejovy film
, pomohl by tomu olej GL5 a prisada MoS2, ale zas potom chudaci synchrony ![7](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/7.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![7](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/7.gif)
-> fobust 01.03.24 18:48:48: nejde ani tak o prenos sil...ale o ich otacky na ulozeni na ktore to nieje stavane ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> ajok 01.03.24 17:53:01: Však to ani nebeží nonstop. Dávam si prestávky aj ja. Najväčší záhul v prevodovke aj tak dostáva stály prevod. Satelity to prežijú. A keby nie, mám ďalšiu klietku aj so satelitmi odloženú. Nepoviem pol slova, keby som takto hnal výkon rádovo v kilowatoch, ale čo sa tam prenáša pri brúsení disku?
-> fobust: a pak resis prevodovku :), tady souhlasim s MVM , sice mas pravdu s tou zatezi, ale i tak to neni staveny na trvaly chod, vem si jakej tam je pohyb pri jizde do zatacky a takto, kdyz to pustis, min. nedostatecne mazani![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> MVM: ruskej soustruh
-> fobust: To maji satelity v diferáku orgasmus ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Ja som renovoval jednoducho. Kúpil som Apollá v pôvodnom stave. Staré gumy som vyzul, dal dolu závažia a disky odovzdal na chemické čistenie. Po návrate som ich brúsil na aute. Úplne stačil zaradený 5. rýchlostný stupeň na voľnobehu. Brúsil som vodným šmirglom 800, 1500 a 3000 omotaným o penový hranol, ktorý vo vode držal tvar a zároveň bol trochu mäkký a ohybný. Následne som brúsené časti zamaskoval páskou, orezávatkom vyrezal prebytočné kusy pásky a disky nastriekal čiernou matnou základovou farbou na kov v troch tenkých vrstvách. Vrchný priehľadný lak som nedával, aj keď som ho kúpil. Momentálne podobne robím disky Meteor II. Tie však boli v horšom stave, možno v minulosti pieskované, ja som ich kúpil celé v bielom laku a po chemickom čistení mali značne hrubý povrch, takže sa musel brúsiť intenzívnejšie, od zrnitosti 80. Okrem toho mali vyžraté drobné "dierky" na povrchu, asi od soli, najmä na okrajoch. Vytmelil som ich hliníkovým gitom a ručne zabrúsil šmirglom 100. Budem ich znovu brúsiť vodným šmirglom na aute. Uvidíme ako sa bude hliníkový tmel tváriť, ale určite to bude lepšie ako tmavá diera. Postup brúsenia overený: zdvihnuté jedno zadné koleso, 5. rýchlostný stupeň, voľnobeh. Na jeden disk sa "prejde" asi 10 až 15 kilometrov, záleží od stavu. Vodný šmirgel 600, 1200, 2500 a 5000 je už prichystaný. Znovu použijem mäkký penový hranol, okraje sa dajú robiť aj ručne. Na okrajoch je nutné už jemnejšie tlačiť, lebo motor bez plynu na päťke trošku zakašle, keď sa silnejšie zatlačí na disk (veľká páka). Šmirgel je nutné každých pár sekúnd namáčať, aby bol na povrchu disku stále vodný film. Občas disky opláchnuť čistou vodou. Na Meteory dám zimné gumy. Možno si preleštím aj Apollá šmirglom 5000, keď to už budem robiť. Tie chytili miernu patinu po jednej letnej sezóne. Obrázok nižšie zachystáva brúsenie diskov Meteor II po chemickom čistení a pred tmelením.
-> Eidy: -> Polyš: Aha. Tak som zas múdrejší. Dobre vedieť. Vďaka za rýchlu reakciu.
A nálepka na novom ráfiku "low 113" značí predpokladám najľahšie miesto na disku?
A nálepka na novom ráfiku "low 113" značí predpokladám najľahšie miesto na disku?
-> minno 17.02.24 15:32:54: Na fordáckejch co jezdím nebyly na původních dírách,a na převrtanejch,je taky nemám.A na origo na Golfu také nejsou.
-> minno 17.02.24 15:32:54: Ocelové sedlo je spíš výjimka. Taková škodovácká.
Myslíte, že je v poriadku, keď AL disk nemá oceľové vložky na matice/skrutky?
Bol som v tom, že to je "povinnosť" pri AL diskoch...
Bol som v tom, že to je "povinnosť" pri AL diskoch...
-> minno 16.11.23 14:32:20: a s gumama 185/70 to uz je skoro 2cm, na tech balonech se mi to auto libi nejvic...
-> Bukaj 15.11.23 17:43:31: Hm. Asi by sa tomu aj dalo celkom veriť.
Keď som kedysi porovnával Apollo (5") a plecháč (4,5") tak mi prišlo, že Apollo zhruba o toho pol palca (približne 10-12 mm - bajočko), trčí viac von.
Hrubý náčrt to tak nejako dokazuje, podľa náčrtu mi to vyšlo že Apollo trčí viac von o nejakých 8 mm oproti plecháču.
Keď som kedysi porovnával Apollo (5") a plecháč (4,5") tak mi prišlo, že Apollo zhruba o toho pol palca (približne 10-12 mm - bajočko), trčí viac von.
Hrubý náčrt to tak nejako dokazuje, podľa náčrtu mi to vyšlo že Apollo trčí viac von o nejakých 8 mm oproti plecháču.
-> minno: Nevím. Našel jsem tohle, třeba se tomu dá věřit...
www.primadisky.cz/doporuc ene-produkty/962-plechovy- pouzity-disk-13-skoda-4513 -413085-et-275.html
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
www.primadisky.cz/doporuc ene-produkty/962-plechovy- pouzity-disk-13-skoda-4513 -413085-et-275.html
-> Bukaj: Vďaka. A sériový plecháč (13"), nevieš?
-> minno: Myslím, že všechny KN liťáky na škodovky byly 5Jx13 ET25...
Aké ET Majú Apolla (5")?
Chcel by som to porovnať s tými novodobými Loukoťami (5,5").
Chcel by som to porovnať s tými novodobými Loukoťami (5,5").
-> dragon_cb_cz: No, tak záleží odkud a jakým směrem jedeš. Když z Prahy po dálnici, tak je to na chvilku
Ale teď o víkendu jsem jel na otočku k Šumperku se zastávkou u Kvasin a byl z toho celodenní výlet. I když je třetina cesty po dálnici...
![6](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
Ale teď o víkendu jsem jel na otočku k Šumperku se zastávkou u Kvasin a byl z toho celodenní výlet. I když je třetina cesty po dálnici...
-> Bukaj: V ČR? Odhadem 4 hodiny promarněného času - a lehká ekologická katastrofa...
-> Bukaj: Když jsi celý týden do 17 hod. v práci,tak to nejde.
-> Polyš: Co je to 300 km? Odpolední výlet...
-> gim 13.11.23 15:26:55: Ty to nemáš tak daleko.Já 150km tam a dalších zpět.
-> Polyš: já si pro ně dojel osobně.
-> gim 12.11.23 22:39:01: Tyhle kola mi ani nepřipomínej.Také jsem je od nich chtěl.Na začátku srpna jsem poslal peníze,dva měsíce nic,a pak mi každý týden říkali,že je pošlou.Po třech měsících jsem si nechal poslat peníze zpět. :(
-> Robert 106 12.11.23 20:44:40: jednodušší je pokličky vybrousit a zkrátit dosedací plochu ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> minno: mám Mkovy náboj a sedly na něj jak prd..L na hrnec, ani se nehnuly. Je možné že si je nechávají upravit nebo dám dávají kroužky. Ale tak moc jsem to nezkoumal. Sedla tam jsou.
-> Robert 106: -> gim: Na stránke výrobcu je písaný rozmer stredovej diery 91 mm a eMko má vpredu nákružok 85,5 mm.
A má to nalisované oceľové sedlá na matky?
A má to nalisované oceľové sedlá na matky?
-> darklord: k těm 7" jsou psané 205/60.
-> isti:
v typovém listě nic zvláštního, rozměry, pláště, certifikace atd. Myslím, že tam není psané ani auto, na které jsou vhodná.
-> isti:
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> isti: vraj volaky totalne nezmyselny rozmer pneu k tym 5.5x13...