skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Závodní geometrie
-> Tuner#2: a se sbíhavostí se více sjíždí vnitřek?
-> Tuner#2: takze teoreticky keby chcem vyladit podvozok mozem dat velky odklon a zviehavost okolo 1mm a malo by to byt v takom primeranom kompromise ?
-> MOLSO: Teoreticky ano, ale ono vyrovnat třeba 300km jízdy rovně jízdou v zatáčkách se dost blě dělá, takže ano částečně se vnitřky sjedou více, ale on to neudělá ani tak ten odklon, jako ta zbíhavost.
-> Tuner#2: takze teoreticky kebyze urobim velke odklony a jazdim dlhe rovne trate tak sa mi zoderu vnutra a keby som jazdil stale slalomy / serpentiny tak sa to zrovna ? ![9](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/9.gif)
![9](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/9.gif)
-> MOLSO: Ani moc ne musíš jezdit rychle do zatáček a ono se to vyrovná. V Mostě byl dokonce venek gumy pořád spečený a teplý víc než vnitřek na dálnici je to opačně tak je vnitřek teplej venek studenej.
-> Tuner#2: a nebere to nejako vnutorne okraje gum pri takych odklonoch ? ![6](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
![6](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
Teda mě zaráží že pistaa jezdí na okruhy rozbíhavost a zatracuje odklony. Já jsem měl tři set upy předku, napřed to byla v postatě série, jen excentry na max a odklony byli cca. na nule a sbíhavost 1mm. Auto totálně nezatáčelo a řízení takové jalové bez odezvy. Pak jsem dal 6mm podložek, odklony byli 0°45" a bíhavost 2mm a auto začlo lépe poslouchat a reagovat na řízení + bylo méně nedotáčivé, ale přesto hlavně na mokru se předek pořád sunul ven. Loni jsem udělal odklony 2°15" a sbíhavost 3mm a auto je zcela neutrální a řízení má skvělou odezvu. Teď po nasazení "slicků" je řízení opravdu přesné. Sice se s tím člověk trochu pere na nerovnostech, ale to přesně od auta pro radost čekám, abych z toho řízení taky něco měl a ne jako točit vánočkou v sériových autech ![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
vhml: nezabudaj ze zmenou zbiehavaosti sa ti menia aj odklony a myslim ze aj zaklony, aj ked nepatrne ale menia :) dokonca ak ma pamet neklame tak to ovplivnuje aj zadnu napravu nakolko ta sa meria podla prednej :) tak skus hodit na predok zbiehavost +6mm vyskusas, nebude ti to sediet, skusis napr 4mm a pod. :) neostava ti nic ine len laborovat, ono najlepsie by bolo keby si mal aspon taky ten stary pripravok na geo ;) zial som nikde nenasiel nemu dokumentaciu ako si ho vyrobit :(
Odklony záklony už mám pořešený, obojího je tam až dost. Zbýá mi už jenom nějak naladit tu sbíhavost
vhml: hrozne vela robi aj sirka diskov a pneu :) ono takto ti tazko kto poradi, najlepsie je mat vlastnu geometriu, potom sa natom mozes vyblaznit a presne zistit co tebe najviac sedi, myslim ake nastavenie, ale ak ti mozem poradit skus nastavenie ako ma eidy, predok sa pokus dostat do co najvacsich odklonov a zaklonov a zadok nehaj na zaciatok v serii :) dako zacat musis ;)
-> vhml: Tak s tvrdým uložením jsem ještě do styku nepřišel, tak ti tu jsem taky houby platnej. Jinak si teda stejně myslím, že znatelnější vliv než samotná sbíhavost by na reakci na volant měla kombinace zvětšených odklonů kol a záklonu rejdovýho čepu, tak jak píše Eidy. O něco by se ti zvětšily ovládací síly při zatáčení, ale zas by se ti rychleji vracel volant zpět...
-> Rapid05: v tvrdejch gumách. Chci aby předek reagoval hodně akčně, ale zase aby to samo neplavalo po silnici. Tak váhám mezi milimetrem po plusu, nebo milimetrem do mínusu.
-> vhml: Ono by to nijak extra necvičilo, vůle se ti vymezí vlivem valivýho odporu na kolech, nevím teda jakou máš konfiguraci na nápravě a řízení, ale pokud máš ramena v origo gumách tak bych dal sbíhavost okolo těch 2mm a nemůžeš nic zkazit, aspoň dle mě.
-> Rapid05: aby to tam právě vepředu nějak necvičilo jak by to samo klusalo ve vůlich tam a zpátky. Podle mě je nula špatně a je třeba to mít někam předepnutý.
A rukama to doženu, ale co bych se dřel když to za mě může dělat technika :-D
A rukama to doženu, ale co bych se dřel když to za mě může dělat technika :-D
-> DuriQ: ja měl s vlečkou doposavad zadek hodně pretacivej, ale hravej docela. Ale nevím bohužel kolik tam bylo. Chci ho zkrotit co nejvíc
-> vhml: Pokud dáš obě nápravy na 0, tak se vůle vymezí taky a budeš mít za jízdy ve finále na předku rozbíhavost a na zadku střídavě sbíhavost i rozbíhavost
Já bejt tebou Václave, tak něco nastavím a kašlu na to, rukama to doženeš
![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![5](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/5.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
vhml: ja som mal vpredu zbiehavost +2mm odklony 1,5 stup. LA stabik, LA riadenie, na zadku zbiehavost 0mm odklony 2,3 stup., na slalome som to mal celkom neutralne, jo.. ale vzadu mam napravu od PM.
A dotaz další. Sbíhavost i rozbíhavost tedy víceméně vymezí všechny vůle. Ale když dám 0 tak je to tedy špatně?
Takhle to řeknu z teorie :
Sbíhavost - má nejlepší stabilizační účinek, na zadní nápravě způsobí nedotáčivost, sbíhavost mají nastavená sériová auta
Rozbíhavost - má slabší stabilizační účinek, ale má. Na předku zlepší jízdní vlastnosti z tohoto důvodu. Pokud vezmeme rejd, tak vnější kolo opisuje větší oblouk, než vnitřní, tudíž je lepší, když je natočeno méně, než vnitřní (to je logické, že ano?
). Dávat rozbíhavost na zadní kola je u zadohrabu a kor škodovky volovina, protože je přetáčivá dost... Rozbíhavost na zadek se s úspěchem dá dát na předohrab.
EDIT: nastavení sbíhavosti, resp. její účinky se liší v porovnání předek - zadek
Sbíhavost - má nejlepší stabilizační účinek, na zadní nápravě způsobí nedotáčivost, sbíhavost mají nastavená sériová auta
Rozbíhavost - má slabší stabilizační účinek, ale má. Na předku zlepší jízdní vlastnosti z tohoto důvodu. Pokud vezmeme rejd, tak vnější kolo opisuje větší oblouk, než vnitřní, tudíž je lepší, když je natočeno méně, než vnitřní (to je logické, že ano?
![6](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
EDIT: nastavení sbíhavosti, resp. její účinky se liší v porovnání předek - zadek
-> Eidy: jenže setup L/A musel fungovat i na šoto. Od toho se nelze odrazit...
-> vhml: To nevím co ti na to říct. Třeba u RC autíček se kola nastavují do X. Vepředu rozbíhavý, vzadu sbíhavý jinak to neposlouchá a hlavně nezatáčí.
Ty jezdíš jiný odklony než já, jezdíš jiný tratě než já, máš třeba jinej styl než já. Odklony samy od sebe tlači kola do sbíhavosti. Pneumatika tvoří kužel s větším obvodem dál od rejdové osy.
Ty máš podvozkem blízko k L/A tak se mrkni tam. Oni věděli co a jak nastavit.
Ty jezdíš jiný odklony než já, jezdíš jiný tratě než já, máš třeba jinej styl než já. Odklony samy od sebe tlači kola do sbíhavosti. Pneumatika tvoří kužel s větším obvodem dál od rejdové osy.
Ty máš podvozkem blízko k L/A tak se mrkni tam. Oni věděli co a jak nastavit.
-> Eidy: jednou se mi to vymstí. :-D
A jakej je tvůj názor na setup 1mm vepředu aby to šlo vodit a 3mm vzadu aby to drželo stopu?
A jakej je tvůj názor na setup 1mm vepředu aby to šlo vodit a 3mm vzadu aby to drželo stopu?
-> vhml: To neděláš dobře Jaromíre ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Eidy: dobrá tedy, budu ti věřit
-> vhml: ale taky mají jinej průměr. To znamená, že sbíhavost ve stupních by třeba byla stejná, ale v milimetrech se logicky liší.
Já osobně bych při použití podložek geošku neměnil. Nevidím opodstatnění.
Já osobně bych při použití podložek geošku neměnil. Nevidím opodstatnění.
-> petr s: nu ale vždyť i pro 13" a 14" je jiná sbíhavost jelikož maj jiný ET
-> vhml: Jedině že bys je měl do klínu
-> Eidy: a jak je to teda s těma podložkama? větší sbíhavost, menší? Což? Nedělej že nevíš :-)
-> vhml: To je dost možný ;o)
-> Eidy: dojde ke zkaze vesmiru? :-D
-> vhml: A když máš sbíhavoat 0 tak se neprotnou nikdy ať máš podložky jakýkoliv takže???
-> petr s: to jo, ale ja myslel ještě něco jinýho. Když se podívaš na auto v půdorysu tak ti podélný osy kol protnou buď před autem při sbíhavosti, nebo za autem ( resp za nápravou) při rozbíhavosti. A s montáží podložek se tenhle průsečík posune. Ale nevím esli to má vliv.
-> petr s: což v praxi znamená že...? :-)
-> vhml: Ale úhel je stejný a sbíhavost také podložkami se mění Poloměr rejdu
-> Schejby: udělají, změní se mi úhel sbíhavosti.
Nebo ne teda úhel, ale podélné osy kol se protnou dál před autem
Nebo ne teda úhel, ale podélné osy kol se protnou dál před autem
-> vhml: Podložky ti se sbíhavostí nic neudělají
-> Jirik_Tuňák: Otocenim cele napravy v kastli. Jinak to nejde. Mrkni na eidiho kartu. ;-)
-> Eidy: Jak měníš záklon nápravy nebo rejdového čepu ? Děkuji. ![6](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
![6](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
-> Eidy: mě se právě vysoké rychlosti moc netýkají, jezdíme tak maximálně 100 na slalomech, pokud zrovna nestavím trať já. Ale to už je jiná pohádka o tom jak jsem na skoro rovném slalomu pojel Imprezu GT, chlapec z toho byl nějakej nemocnej
Ještě jeden dotaz ohledně podložek. Řekněme, že mám nějakou sbíhavost, která je ideální a nasadím pak podložky. Musím sbíhavost následně zvětšit nebo zmenšit?
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Ještě jeden dotaz ohledně podložek. Řekněme, že mám nějakou sbíhavost, která je ideální a nasadím pak podložky. Musím sbíhavost následně zvětšit nebo zmenšit?
-> Eidy: Přesně tak nějak podobně jsem se to pokoušel říct o trochu níže
-> pistaa: Odklony jsou dobrý proto, že když ve vysoký rychlosti zatáčíš, tak nezatáčíš moc, že jo. No a záklon rejdové osy se při malém úhlu natočení neprojeví, Proto to simuluje odklon kola. Takhle to vidím já. A protože vnitřní kolo v zatáčce přenáší jen zlomek toho co vnější kolo, tak je lepší na adhezi vnitřního trochu ubrat a na vnějším hodně přidat. Toho docílíš odklonem.
A navíc po rovince to jede o něco rychleji, páč kola se točí víc po hraně, takže to má menší tření.
Možná![40](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/40.gif)
A navíc po rovince to jede o něco rychleji, páč kola se točí víc po hraně, takže to má menší tření.
Možná
![40](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/40.gif)
-> vhml: No ono při sbíhavosti se ti lépe vracejí kola do příměho směru což je zrovna u slalomu celkem výhodnější oproti rozbíhavosti.Samozřejmě při rozbíhavosti musíš mít minimální odklony protože vlastně sbíhavost a odklon jsou dvě veličiny na sobě závislé protože u těchto náprav se při odklonu kola tzn.při propérování mění i sbíhavost kola.Samozřejmě ti to lépe reaguje při rozbíhavosti protože jsou vymezeny 100%všechny vůle v řízení.Ale rozbíhavost se používá spíše u hnacích řídících kol.Takže já bych postavil pěkný odklony protože ty vymezují vůle v ložiskách a snižuje se namáhání rejdového čepu což samozřejmě znamená že se ti bude i lépe(lehčeji)zatáčet protože se tím zmenšují i ovládací síly a navíc je menší i namáhání upevňovacích šroubů kol. A pak sbíhavost kolem 1-2mm.
Já to budu řešit tento týden a zkusím si nechat nastavit sbíhavost předek 2mm zadek 3mm odklon vpředu 3stupně a odklon vzadu 4stupně a uvidím
Já to budu řešit tento týden a zkusím si nechat nastavit sbíhavost předek 2mm zadek 3mm odklon vpředu 3stupně a odklon vzadu 4stupně a uvidím
-> Schejby: myšlenku odklonu a zaklonu znam a mam vyresenou, ted mi jde o nastaveni te sbihavosti.
Proc se pri rozbihavosti nakroutim volantem? Když to má reagovat rychlejs? Já mám autopredmety ve skole az dalsi semestr :-(
Proc se pri rozbihavosti nakroutim volantem? Když to má reagovat rychlejs? Já mám autopredmety ve skole az dalsi semestr :-(
-> vhml: No nevím s tou rozbíhavostí se ukroutíš volantem si myslím se strmím řízením možná ano,ale já bych radši volil sbíhavost.Odklon kola pozitivně působí proti bočním silám je to laicky řečeno reakční síla na boční síly v zatáčce a působí to jak na přední tak i na zadní ose.Má to i vliv při zatáčení protože se ti jedno kolo odlehčuje a to druhé když je ve větším odklonu je méně náchylné ke smeknutí tzn.že vydrží větší boční síly.Ale přesně si to už nepamatuju mechaniku vozidel jsem měl naposledy na šloke.A vím že když jsme tam dělaly Porsche Spider chtěl ve předu i vzadu celkem velké odklony aby mu to lépe drželo
-> pistaa: jenže ty jezdíš vicemen okruhy vrchy atd že jo?
My to pbčas vezmem i na rychlsotku, nebo se jede slalom na rozbitým a pak si to občas uhejbá kam chce. Je to při jízdě rovně neklidný
Jinak jezdíme 160/530 R13, ve směsi R1. Foukaný 1,9 za tepla
My to pbčas vezmem i na rychlsotku, nebo se jede slalom na rozbitým a pak si to občas uhejbá kam chce. Je to při jízdě rovně neklidný
Jinak jezdíme 160/530 R13, ve směsi R1. Foukaný 1,9 za tepla
-> vhml: neviem nemam problem v 5ke plnej co je cca 200 u mna pustit to a ide to rovno.. a ake mas pneu v predu? ja 185 530 matador 1,2 bar okruhove.. a je to kludne.. ale je pravda ze to mam vsetko natuho ulozene a nic nema kam uchadzat ja to prikladam v mojom pripade tomu sze je to kludne..
-> pistaa: ano, mám myšlenku stejnou, takže nemám tak velký odklon, jsem záklon jsem změnil.
Jneom mi pořád není jasná ta rozbíhavost. Vždyť to musí být neklidné hrozně.
Jneom mi pořád není jasná ta rozbíhavost. Vždyť to musí být neklidné hrozně.
-> vhml: ja som s predkom spokojny maximalne..
uvidime ked to bude konecne aj brzdit a bude sa to jazdit v vacsich rychlostiach ked sa spolahnem ze to vie zastavit...
ja laborujem ...ale s odklonom ani nie.. sam neviem naco to je dobre.. skorej s zaklonom prednej napravy, odklon vzadu chapem (naprava sa nenataca a nema zaklon) ale nechapem naco je v predu odklon ked pri jazde rovno ho dla man neni treba..
Ak teda nefuka bocny vietor :D a ak zatocis prejavy sa ti zaklon kola pri drzani stopy a nie odklon neni tak?
pripadne mi to prosim objasnite.. aj po icq staci..
uvidime ked to bude konecne aj brzdit a bude sa to jazdit v vacsich rychlostiach ked sa spolahnem ze to vie zastavit...
ja laborujem ...ale s odklonom ani nie.. sam neviem naco to je dobre.. skorej s zaklonom prednej napravy, odklon vzadu chapem (naprava sa nenataca a nema zaklon) ale nechapem naco je v predu odklon ked pri jazde rovno ho dla man neni treba..
Ak teda nefuka bocny vietor :D a ak zatocis prejavy sa ti zaklon kola pri drzani stopy a nie odklon neni tak?
pripadne mi to prosim objasnite.. aj po icq staci..
-> Schejby: takz jsem přemejšlel nad hodnotami 0-1 a 2-3, ale neumím si to podložit pořádně žádnou teorií
A právě Eidy má sbíhavost 3mm a je spokojenej a pistaa má 3mm rozbíhavost a je taky spokojenej :-)
A právě Eidy má sbíhavost 3mm a je spokojenej a pistaa má 3mm rozbíhavost a je taky spokojenej :-)