skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Závodní geometrie
-> pistaa: Vždyť tohle nejezdíš.
-> Eidy: no teoria mozno hej ale v praxi to funguje nakolko to tak jazdime..
-> pistaa: To právě není pravda. Ale nemůžu namalovat obrázek. Kdyžtek večer.
-> Eidy: rozochviet sa nemoze nakolko stale drzi na 3bodoch a s trojuholnikom ktory tam je tym padom vytvoreny nemas sancu pohnut.. je to tuhy nedeformovatelny geometricky tvar :)
-> pistaa: Ale pokud nebude střed unibalu přesně v ose svisláku tak by se mohlo kolo rozechvět. Bude docházet ke změně rozchodu a sbíhavosti. Ne o moc, ale jako řešení se mi to nelíbí.
-> Eidy: ale to ze sa tam bude otacat nicomu neprekaa a zaklon nastavis na kuzeloch cez ktore je ulozena skrutka prechadzajusa kyvnym okom :))
-> Eidy: vím, chci tam dát nějaký vymezující podložky.
Lepší to asi nevymyslím
Lepší to asi nevymyslím
-> vhml: Teď už to chápu. Jako tohle mě taky napadlo, ale mám obavu z toho, že pak se bude i svislák mrdlat mezi ramenama. Svislák se bude mít vůli se otáčet kolem unibalů. Víš co myslím?
-> Eidy: vložím místo silenbloku ložisko GE17ES. Na šroub dám mezikozí trubičku, protože šroub má jen 14mm. A pak už jen ložisko axiálně zajistit jak na vnitřním tak i vnějším kroužku.
V tu chvíli nastavíš libovolnej záklon jen odfrézováním hlavy, aby šla nacpat do ramene šikmo. Cimrmanův šroub netřeba, unibal je naklápěcí přeci.
V tu chvíli nastavíš libovolnej záklon jen odfrézováním hlavy, aby šla nacpat do ramene šikmo. Cimrmanův šroub netřeba, unibal je naklápěcí přeci.
-> vhml: o týhle deformaci vím. Ale mluvíš o unibalu na svislák. Na to se ptám.
Edit: Jde mi o to jak přesně ho chceš upravit.
Edit: Jde mi o to jak přesně ho chceš upravit.
-> Eidy: Uniká :-D
Zmáčknu-li silentblok svisláku ve svěráku, vychází mi v něm deformace 0,7 stupně. Silentbloky jsou tam dva, tudíž 1,4 stupne a celý základní odklony mam v prdeli hned po zatočení.
Stejně tak půjdou unibaly i do zadní nápravy. Šikmých ramen i podélných
Zmáčknu-li silentblok svisláku ve svěráku, vychází mi v něm deformace 0,7 stupně. Silentbloky jsou tam dva, tudíž 1,4 stupne a celý základní odklony mam v prdeli hned po zatočení.
Stejně tak půjdou unibaly i do zadní nápravy. Šikmých ramen i podélných
-> vhml: Ty budeš upravovat svislák na unibal nebo co? Asi mi něco uniká.
-> Eidy: pokrátíš hlavici abys jí tam dostal šikmo a unibal už ten náklon sebere. Spís bude problém nějak elegantně zkonstruovat uložení toho unibalu aby mě neutekl.
Jinak píšeš progresivní pružiny atd. Předpokládám, že kvůli loňsku, kdy jsem řešil hrabání vnitřního kola. To už letos není tak aktuální, stabík 21mm přidal strašný množství trakce. Na 140LS to je hodně znát, ale na stovce s kyvkou a původně 16mm je to takovej malej zázrak :-)
Jinak píšeš progresivní pružiny atd. Předpokládám, že kvůli loňsku, kdy jsem řešil hrabání vnitřního kola. To už letos není tak aktuální, stabík 21mm přidal strašný množství trakce. Na 140LS to je hodně znát, ale na stovce s kyvkou a původně 16mm je to takovej malej zázrak :-)
-> pistaa: Co se kde a v čem posouvá? Pokud mám origo svislák, tak ten má v sobě šrouby a pokud nebudeš mít nějaký cimrmanovy šrouby, tak nic nenastavíš.
-> Josifek: aj do 13ky sa vojde velka brda chlape.. len to chce to poriadne spocitat a dostanes tam potom i 280 kotuc co ej myslim viac nez dostacujuce.. a kedto plne staci mne tebe bude i 2 krat verim tomu. .cize argument s velkostou brzd neakceptujem :))
-> Eidy: da sa to v tom zvyslaku posuvat dopredu a dozadu predsa.. technika to predsa umoznuje pri pouziti kyneho oka viac nez dostacujuco
-> vhml: A jak tam ten záklon chceš dělat, když zachováš (předpokládám) origo svislák a těhlici?
-> Eidy: nedotacivost mame uz ted silenou s temahle zadnima gumama
Dopredu půjdou unibaly a pak si můžu vymyslet záklon jakej chci, takže tam budu dost přidávat.
Dopredu půjdou unibaly a pak si můžu vymyslet záklon jakej chci, takže tam budu dost přidávat.
-> vhml: Vepředu to chce zřejmě větší áčka a záklon by taky pomohl. Ale tam už jsi na maximu co?
No a vzadu asi naopak změnšit no. Podle opotřebení gum to poznáš nejlíp. Na nějaký ladění bych navrhoval posunout uši na příčce ještě víc a pak podkládat příčku od kastle a zkoušet různý odklony.
Vepředu máš už 2 stabíky? Co takhle dopředu tužší pružiny a vzadu měkčí? To by mělo taky pomoct. Ale hrozí nedotáčivost, hlavně při malých poloměrech zatáčení.
Co by ti určitě pomohlo, jsou zadní progresivní pružiny.
No a vzadu asi naopak změnšit no. Podle opotřebení gum to poznáš nejlíp. Na nějaký ladění bych navrhoval posunout uši na příčce ještě víc a pak podkládat příčku od kastle a zkoušet různý odklony.
Vepředu máš už 2 stabíky? Co takhle dopředu tužší pružiny a vzadu měkčí? To by mělo taky pomoct. Ale hrozí nedotáčivost, hlavně při malých poloměrech zatáčení.
Co by ti určitě pomohlo, jsou zadní progresivní pružiny.
-> vhml 30.06.11 09:26:42: Víme, viděl jsem oboje
Tak za zkoušku nic nedáš, max. zas vrátíš sériovou příčku ![5](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/5.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![5](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/5.gif)
-> Tuner#2: kdybysme chteli jezdit okruhy tak je jezdime, to nemej strach :-)
Vim ze za to nejvic muze vnitrni kolo, ale to samostatne nevyresim, jelikoz neudelam vzadu nejakej trik jak vepredu se zaklonem :-( I kdyz uz tech hladkejch uz to bylo sporny, protoze to kolo jedinkrat nehrablo jak bylo nalepeny a stejne je ojety na vnitrek.
Vim ze za to nejvic muze vnitrni kolo, ale to samostatne nevyresim, jelikoz neudelam vzadu nejakej trik jak vepredu se zaklonem :-( I kdyz uz tech hladkejch uz to bylo sporny, protoze to kolo jedinkrat nehrablo jak bylo nalepeny a stejne je ojety na vnitrek.
-> vhml 30.06.11 09:07:34: NJ jenže ten vnitřek je ojetej kvůli hrabání a ne tomu, že to jede po vnitřku. V Mostě absolutně nejvíc odchází LZ guma a to z vnějšku, prostě se ohřeje nejvíc a je na ní největší nápor.
P.S. Udělejte místo kličkování na jedničku na letišti okruh jako jezdí pistaa a budeš vidět jak se změní sjíždění gumy
(je to JOKE než se toho zas někdo chytí)
P.S. Udělejte místo kličkování na jedničku na letišti okruh jako jezdí pistaa a budeš vidět jak se změní sjíždění gumy
![5](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/5.gif)
Tady se ten zadek krouti taky nekam doprdele a i tak je ojetej vnitrek
-> Tuner#2: i já :-)
Ale radši vycházím z pevný teorie než pokusů :-)
Ale radši vycházím z pevný teorie než pokusů :-)
-> vhml 30.06.11 09:01:55: Tak zkus a uvidíš, sám jsem zvědav co na to řekneš...
-> Tuner#2: z touhle pryzi neustreli :-D Dam ve vracaku za jedna, plnej, auto se postavi na tri a vystreli :-D Pres boky ma nejakejch 230mm a je to hladkej slik :-)
Prave, u nas jsou ty bocni sily jiny, kvuli malejm rychlostem, proto nam asi i fungujou formulovy gumy a vrcharum ne. Sice mame vic kil, ale polovicni rychlost.
Prave, u nas jsou ty bocni sily jiny, kvuli malejm rychlostem, proto nam asi i fungujou formulovy gumy a vrcharum ne. Sice mame vic kil, ale polovicni rychlost.
-> vhml 30.06.11 08:42:14: Já taky nevím jen polemizuju
ale třeba mě se sjíždí i zadek víc venku a mám tam 3° odklon. Ono jde asi o rychlost, na okruhu bys poznal, že jsou odklony ještě málo. Podívej kolik jede Eidy a taky říkal, že by to chtělo ještě víc, ale holt na pomalé kličkování na slalomu, kdy se auto nahrbí a vnitřní kolo hrabe to není ideál
Teď je otázka co to udělá když to zmenšíš, aby se sice guma méně neojížděla, ale zadek neustřeloval...
![5](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/5.gif)
![8](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
Já tě nevím. Proč myslíš nechávat? Stejne i podle fotky je vnitrek kola zatizenej o hodne vic. Sere mi ta zivotnost gum, že se roztrhaj z jedny strany. Neco snad vyresi unibal a mala sbihavost. Ale stejen bych to asi privaril o nejakej 1cm vejs a o stupen odklonu tak couvnul, nekam na 2-2,5 stupne, misto soucasnych 3,5.
Vepredu sazim na ty unibaly, jenom silenblok svislaku udela deformaci o 1,5 stupne, plus si tam pak muzu vymyslet jakejkoliv zaklon
Vepredu sazim na ty unibaly, jenom silenblok svislaku udela deformaci o 1,5 stupne, plus si tam pak muzu vymyslet jakejkoliv zaklon
-> vhml 28.06.11 15:57:38: Na předku to chce prostě větší odklony to je jasné, ale na zadku bych je nezmenšoval. Já na Most vyndavám muziku, tím se srovnají Áčka a auto je bohužel víc přetáčivé než normálně. Na zadku bych Áčka nerovnal, ono při zrychlování si stejně zadek sedne a ty gumy to bude hoblovat stejně i když trochu převaříš uši...
Pánové co mi povíte na takovou geometrii, už jsem z toho celkem zoufalej. Přední kolo, i když vypadá rozumně se strašně žere na vnějšku. Tam mi doufám pomohou unibaly na svisláku. Jinak už nemám kam s odklonem hnout pokud nepoužiju eidyho patentované řešení, do kterého se mi ale nějak nechce :-)
Zadní kolo i přes veškeré deformace v měkkém boku se žere na vnitřku.
Je mi jasný že to hodně způsobuje vnitřní kolo, které je vidět že jede tak po půlce plochy. Ale nevím jestli bych nesnesl menši odklon i na vnějším kole.
Snad mi vnitřní kolo vyřeší unibal na šikmém ramenu, kdy se rameno nebude tolik ,,vylamovat" . Ale co s tím vnějškem? Převařovat příčku? Dát auto výš? Nechat to tak?
Je to situace celkem tragická, protože na obou nápravách otáčím po závodě gumy na disku, protože to má na vnitřku dvojnásobný ojetí než na vnějšku ( a vepředu naopak).
Zadní kolo i přes veškeré deformace v měkkém boku se žere na vnitřku.
Je mi jasný že to hodně způsobuje vnitřní kolo, které je vidět že jede tak po půlce plochy. Ale nevím jestli bych nesnesl menši odklon i na vnějším kole.
Snad mi vnitřní kolo vyřeší unibal na šikmém ramenu, kdy se rameno nebude tolik ,,vylamovat" . Ale co s tím vnějškem? Převařovat příčku? Dát auto výš? Nechat to tak?
Je to situace celkem tragická, protože na obou nápravách otáčím po závodě gumy na disku, protože to má na vnitřku dvojnásobný ojetí než na vnějšku ( a vepředu naopak).
-> steyr: Pokud je to tak, jak píšeš, tak je to v pohodě. Díky za info.
-> Martin100L: stejne nechapem... pises ze chces mad odklon 0 tj asi 4,5 mm pod kozlikom a pises ze ti tam vojde 5 mm tak taco to chces prepilovat ? neda mi to logikou
-> ondie: nekoliduje to skoro nikdy , akurát tam nie je isto že pri pôsobení bočnej sily sa tá guma nestlačí a vtedy to neklepne
-> ondie: Dneska jsem se právě na tu nápravnici vrhnul a upiloval jsem ty její rohy, aby si to nepodalo ruce. A právě jsem to zkoušel měřit a na max jsem tam měl jen těch 5mm. Uvidíme, až jí budu dávat dohromady a pořádně to změřím, pak teprve budu laborovat. Jde mi hlavně o to, abych potom na nápravnici už nemusel vařit. Tak prozatím dík za ochotu.
-> Martin100L: seriový auta měly povětšinou 3+1mm na každý straně..pokud chceš dostat víc a nevejde se,propiluj kozlík..a zkus si h.rameno,jestli ti nekoliduje o vnější rohy nápravnice.
-> Martin100L: ved tam bez upravy vlozis kludne 6mm a to uz ides do A čka s odklonom
Kontrolní otázka pánové, nápravu mám rozebranou, tudíž nevím, kolik kde bylo podložek na vymezení odklonu. Auto bude na normální ježdění, proto bych chtěl zkusit geometrii jako má š 130L pro skupinu A, tedy 0° +-15´. Pokud si dobře vzpomínám(ale jistota žádná), pod kozlíky držící horní rameno byly podložky o celkové síle 5mm. Pokud podložka o síle 3mm změní odklon o 52´ a podložka 1mm o 17´a odklon byl nastaven sériově na 1° 15´, potom tedy abych získal zmíněných 0°, budu muset přidat podložky o celkové síle řekněme 4mm. To je hezký, ale jak na to, když teď na to koukám a měřím posuvkou a vejde se mi tam 5mm? Kozlík můžu propilovat, ale to maximálně tak 1mm. Tak jak na to? Přivařit na nápravnici ještě jedno spodní uložení toho kozlíku se závitem? A nebo mám nějakou divnou nápravnici? Jsem z toho nějaký jelen....
![9](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/9.gif)
![9](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/9.gif)
![9](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/9.gif)
![9](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/9.gif)
![9](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/9.gif)
![9](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/9.gif)
-> Eidy: mimochodem, obrázky od tebe už jsou ve výrobě. Po Vánocích by měli bejt hotovy...
-> Čokin: Amen
Aneb chytrému napověz, hloupého trkni.![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
Aneb chytrému napověz, hloupého trkni.
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> steyr: Ale smí, akorát Ti co stím laborují a došli k nějakým výsledkům nemají chut vést zbytečné diskuze s někým tady na virtu kdo to bude rozporovat a přitom ani pořádně neví jak přední náprava vypadá, tak proč se namáhat.
-> steyr: a co třeba hledat,nebo něco vymyslet a přijít s tím sem?
-> pistaa: nie nemusim to mat na tacke predstav si... len so msa pekne opytal ale ako vidim uz ani to sa nesmie...![7](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/7.gif)
![7](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/7.gif)
-> steyr: v tech propozociach to je, a podla toho kolko nameras si spocitas trojholnik, myslim ze to ucili uz v 6tej triede. ci vsetko musis a nemyslim len ty mat ako na tacke??
tak nikto sa nepochvali ako ma zaklonenu napravu ?![8](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
![8](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
zatial tu ale nikto nespomenul pri zvätšovani zaklonou o kolko na natoči alebo o kolko mate natocenu prednu napravu.. kolko mm podlozka... a o kolko stupnou sa tym zmeni zaklon... a este kolko je zakladny zaklon u škodovky.. nejak so msa k tomu nedopatral...
-> matoo: Matica to bola na 100%, cele je to rozhrkotane a volne ked tym otacam... neriesim, mam funglovku. V capoch som volu nezaznamenal... Ako som spomenul, tato naprava je len skuska co sa da a ako, ked uz som to mal vonku, preco to nespravit ? Nemusite ma tu hned kamenovat ze skusam nastavenia na shitnej naprave a podvozku aj ked to nebude mat mozno ucinok aspon sa naucim ako sa to robi...
-> Josifek: tak sa zamysli prv nad lepsim podvozkom a potom je rada na nejakej geometrii, a takisto, ked uz robit taketo zasahy, tak je dobre vymenit aj silenty v ramenach za nove ked uz tam nedas aspon tuhsie alebo silonove...
lepsi podvozok znamena ine tlmice a pruziny,iny stabilizator, skus sa uberat prv tymto smerom, na seriovom podvozku sa ti ta geometria nemusi ani prejavit, nakolko cez vyzmykane silenty a plno inych vyzmykanych veci vobec nic nezacitis. hovoris ze si mal volu v matici, a co gulove capy? tych si sa ani nedotkol a myslis ze to bude lepsie drzat. skus prv vsetko pomenit a potom treba ladit. napriklad ja mam trochu sportovejsi podvozok s moznostou zmeny nastavenia v priebehu 10min za tvrdsi, cize mam ako tak moznost beznej premavky a aj sportovejsieho vyzitia na nejakej uzavretej trati, ale okrem toho su tam aj dalsie upravy...a stale to neni ono
lepsi podvozok znamena ine tlmice a pruziny,iny stabilizator, skus sa uberat prv tymto smerom, na seriovom podvozku sa ti ta geometria nemusi ani prejavit, nakolko cez vyzmykane silenty a plno inych vyzmykanych veci vobec nic nezacitis. hovoris ze si mal volu v matici, a co gulove capy? tych si sa ani nedotkol a myslis ze to bude lepsie drzat. skus prv vsetko pomenit a potom treba ladit. napriklad ja mam trochu sportovejsi podvozok s moznostou zmeny nastavenia v priebehu 10min za tvrdsi, cize mam ako tak moznost beznej premavky a aj sportovejsieho vyzitia na nejakej uzavretej trati, ale okrem toho su tam aj dalsie upravy...a stale to neni ono
-> matoo: Hej, ale jazdny komfort typu pruziny a tlmice z betonu ma moc netrapi... takisto ked to dam nizsie tak nemyslim zeby som mal problem s retardermi to uz skor sa mi koleso nevojde do blatnika...
-> Josifek: ja som skor myslel cele nastavenie podvozka, uz som ti pisal ze vsetko so vsetkym suvisi....