Dneska proběhla na mém autě geometrie zadku. S odklonem jsme nehli, na levém mám 1,5 stupně, na druhém 2,5 :-/ je tam strašný přístup ke šroubům, budu muset vyřezat díru zevnitř...
Sbíhavost mám 0,17 st. = počítám správně že je to na 14" kole 1 mm? to jsem taky mohl dát víc..
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Závodní geometrie
-> vhml: tenkrát jsem od pana Bauera dostal 190 a 210/530/13 - nějaký barumy kopcový,co měla paní Bauerová na 1100 GT,už nevim co to bylo za typ.
-> Bery: na jaké pryži?
měl jsem na rapidu 1,2 předek a 1,5 zadek a good
-> vhml: tak to jo, sem myslel ze to mas ocesane na krev ...
-> Zazaa: já mám přece jenom tu váhu dvojnásobnou, i když při menších rychlostech. 1,7 byl poslední tlak kdy to nezačalo jít do boků, s 1,6 velmi lehce na jedné straně.
Nemáš k tomu nějaké přebytečné gumy na předek? Případně se kdysi dělali i 210/510 dozadu od Matadoru...
Nemáš k tomu nějaké přebytečné gumy na předek? Případně se kdysi dělali i 210/510 dozadu od Matadoru...
zalezi na vaze ja davam 1 a 1.1 na cca 450kg prazdna hmotnost
-> Zazaa: s 1,6 uz to pomalu zacinalo jit do boků. Kolik doporucujes?
-> vhml: 1,6 to mas furt prefoukany :)
Ty formulový gumy se vůbec chovaj zajímavě, jsou to strašný balony, mam v nich nafoukano 1,6 za tepla a stejně se nelámou do boků
-> Tuner#2: gumy už jsme jeli stejné na minulém závodě, ubylo z nich mnohem více než v sobotu, kde nebylo opotřebení téměř poznat. Trať zase nějak moc rychlá nebyla. Byla svižná, ale pořád na jednotku, dvojku.
Samozřejmě se nedají dělat nějaké velké závěry po jednom závodu, ale rozhodně je to příslib lepších zítřků. Ještě zkusím dodělat zadní stabík a zaject na seřízení geometrie a místo variátoru namontovat nějakou spojku![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Samozřejmě se nedají dělat nějaké velké závěry po jednom závodu, ale rozhodně je to příslib lepších zítřků. Ještě zkusím dodělat zadní stabík a zaject na seřízení geometrie a místo variátoru namontovat nějakou spojku
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> vhml 18.09.11 09:57:58: Vše OK až na ty dva soudy na konci... Psal jsi že trať bude srozumitelná a rychlejší než loni, tak nebudou ty gumy a ten čas právě ten důvod? Ty gumy protože se prostě jezdilo víc rovně než kličkovalo a ten čas to samé, přece jen na rovině máš výkon...
-> vhml: Vzhled teda nic moc, ale funkce asi dobrá. Zajímají mě výsledky i dalších závodů, podle jednoho mi to přijde ještě předčasné, být si něčím jist, nicméně slibuje to velké zlepšení. To bych nerad upíral.
Tak už jezdím na unibalech. Fotky možno vidět v kartě auta skoda-virt.cz/cz/.../7571
-vhml-skoda-140l-a
Vepředu odklon zůstal stejný. Jen se zvětšoval záklon, viz fotky. Vzadu se naopak s odklonem hýbalo kvůli velké spotřebě pneumatik jsme převařili uši příčky o 10mm výš. Výpočtem to dělá o necelý 1stupen méně, tudíž máme cca. 2,5 stupně.
Se sbíhavostí se zatím nehýbalo, nestihl jsem ject na geometrii. Ale dle tyče je vepředu lehká rozbíhavost, vzadu sbíhavost, o něco větší než vepředu rozbíhavost.
Obecně tam rozdíl na pocitově velký není, nevědět že tam unibaly jsou, asi bych to nepoznal, ale při hlubším zamyšlení se auto chová přesněji, rychleji reaguje.
A výsledek toho všeho?
Spotřeba gum - zpravidla jsou gumy po jednom závodě na vyhození. Tentokrát z nich nic zásadního neubylo
Závodní výsledek - vždy jsme se na předních pozicích honili o desetinky sekundy a včera jsem vyhrál o 7 sekund!
Vepředu odklon zůstal stejný. Jen se zvětšoval záklon, viz fotky. Vzadu se naopak s odklonem hýbalo kvůli velké spotřebě pneumatik jsme převařili uši příčky o 10mm výš. Výpočtem to dělá o necelý 1stupen méně, tudíž máme cca. 2,5 stupně.
Se sbíhavostí se zatím nehýbalo, nestihl jsem ject na geometrii. Ale dle tyče je vepředu lehká rozbíhavost, vzadu sbíhavost, o něco větší než vepředu rozbíhavost.
Obecně tam rozdíl na pocitově velký není, nevědět že tam unibaly jsou, asi bych to nepoznal, ale při hlubším zamyšlení se auto chová přesněji, rychleji reaguje.
A výsledek toho všeho?
Spotřeba gum - zpravidla jsou gumy po jednom závodě na vyhození. Tentokrát z nich nic zásadního neubylo
Závodní výsledek - vždy jsme se na předních pozicích honili o desetinky sekundy a včera jsem vyhrál o 7 sekund!
taky zalezi na gumach ... treba diagonaly slicky nesnesou velke odklony
-> Eidy: vepředu ej 1,5 stupne malo, ojizdi se vnejsek. Vzdau 3,5 moc, zere to vnitrek.
Ted budu zkouset 1mm rozbihavost v vpredu a 1mm sbihavost vzadu. Ael to je dany pouzitim unibalu
Ted budu zkouset 1mm rozbihavost v vpredu a 1mm sbihavost vzadu. Ael to je dany pouzitim unibalu
-> zdrub: odklony velký. Tak 2-3°a sbíhavost dle kol, pneu a chování auta. 1-3mm.
-> zdrub: maximalni odklon, minimalni sbihavost :-)
Čau skládám novou přední nápravu a nevim jakou mam udělat sbíhavost a odklon. S autem bych chtěl jezdit především rallye a slalomi.
-> Zazaa: idealní je orvany stred
mimochodem sem dneska ladil geometrii a pokud sem spravne pocital otoceni semtam tak sem se pohyboval od 2° rozbihavosti po 2° sbihavosti a nakonec sem zkoncil na nule respektive nepatrne sbihavosti a snad OK
mam negativni odklon necele 2° a pri rozbihavosati to bylo neklidny pri sbihavosti zas se clovek strasne nadrel a chytalo se to kazde nerovnosti a asi od 140 to pri zataceni strasne hazelo do stran takhle to je pomerne prijemne ovladatelne v rychlosti i do zatacek me prijde
dalsi pokusy probehnou snad na okruhu
mimochodem pri spravne geometrii maj bejt na slickach lehce orvane vnejsi nebo vnitrni strany ?
mam negativni odklon necele 2° a pri rozbihavosati to bylo neklidny pri sbihavosti zas se clovek strasne nadrel a chytalo se to kazde nerovnosti a asi od 140 to pri zataceni strasne hazelo do stran takhle to je pomerne prijemne ovladatelne v rychlosti i do zatacek me prijde
dalsi pokusy probehnou snad na okruhu
mimochodem pri spravne geometrii maj bejt na slickach lehce orvane vnejsi nebo vnitrni strany ?
-> Eidy: tak tak, je to těžší, plus i přímo motor vepředu a je to vyloženě okruhovka.
Slalomy jezdí jedno kitový Saxo a tam se snad veškerý pružení odehrává v karoserii. To se postaví na tři kola, ale vnější kolo prostě do podběhu nezaleze.
Slalomy jezdí jedno kitový Saxo a tam se snad veškerý pružení odehrává v karoserii. To se postaví na tři kola, ale vnější kolo prostě do podběhu nezaleze.
-> Eidy 31.08.11 16:52:22: NJ tak Ty se tomu alespoň blížíš... Ohledně výpočtu, EVO je ale těžší, takže ten přepočet bude možná kolem 250N/mm v porovnání s našima autama a jsme na čísle, kde seš Ty ![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> Eidy: To je ale pěknej přední spoiler, to teď bude mít půlka virtu ![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
Nevěděl jsem, kam to šoupnout, tak tedy sem.
speedhunters.com/archive/ .../car-feature-gt-gt-bozz -speed-evo-6.aspx
Zaujaly mě pružiny, resp. jejich tuhost. Má to McPherson a přitom je tuhost přední pružiny 160N/mm. Na škodovku by to při stejné hmotnosti auta znamenalo cca 300N/mm. Proti tomu jsem všichni žabaři![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
speedhunters.com/archive/ .../car-feature-gt-gt-bozz -speed-evo-6.aspx
Zaujaly mě pružiny, resp. jejich tuhost. Má to McPherson a přitom je tuhost přední pružiny 160N/mm. Na škodovku by to při stejné hmotnosti auta znamenalo cca 300N/mm. Proti tomu jsem všichni žabaři
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> vhml: To je gut. Asi pojedu tam kde před lety.
-> Jirik_Tuňák: u nás přizvedávají za nápravy, na prahy ne.
Zvedají na geometrii celý auto a nebo ne?
Když jsem byl před 150ti lety, tak jsem jen najel na nájezdy a on si pod tím šlapačkou přizvedával ramena a polonápravy. Párkárt jsem ale viděl fotky jak byl někdo na geometrii a měli to zvednutý za prahy na zvedáku. Jenomže to byly nový auta, který mají na prazích vyztužený místa za který se to má a dá konkrétně zvedat. U Škodovky to nezřídka znamená deformaci prahů, nebo aspoň toho rantlu (už jednu zkušenost mám), jak to teda dělali vám, ať mám klid.
Když jsem byl před 150ti lety, tak jsem jen najel na nájezdy a on si pod tím šlapačkou přizvedával ramena a polonápravy. Párkárt jsem ale viděl fotky jak byl někdo na geometrii a měli to zvednutý za prahy na zvedáku. Jenomže to byly nový auta, který mají na prazích vyztužený místa za který se to má a dá konkrétně zvedat. U Škodovky to nezřídka znamená deformaci prahů, nebo aspoň toho rantlu (už jednu zkušenost mám), jak to teda dělali vám, ať mám klid.
-> vhml: ok, si tě kdyžtak pozvu se svářečkou ![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> Luky.: vylety vydrzi :-D Nebal bych se
-> vhml: a vydrží to nevyztužená náprava? Přeci jen to auto slouží jen na výlety... ![47](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/47.gif)
![47](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/47.gif)
-> Luky.: spíš bych řešil přední pružiny.
A stabík nejsilnější co se dá sehnat na slalomy
A stabík nejsilnější co se dá sehnat na slalomy
-> vhml: já mám vpředu zkrácený pružiny, vzadu jsou přední ze staré Octavie (jakou mají charakteristiku nevím, jsou ze silnějšího drátu ale mají víc závitů než originál), přední tlumiče ze žigula, zadní od Kurky.
Takže ještě snížit? Tvrdší pružiny dozadu? S jakou charakteristikou? Jsem objevil prima zdroj v jedné pérovně, takže bych si asi mohl něco nechat umotat. Stabík nevim jakej tam je
Takže ještě snížit? Tvrdší pružiny dozadu? S jakou charakteristikou? Jsem objevil prima zdroj v jedné pérovně, takže bych si asi mohl něco nechat umotat. Stabík nevim jakej tam je
-> Luky.: je to o hodne sirsi a nizsi nez mas ty a ty tlumice jsou hodne tvrdy
-> vhml: no právě, a nenaklání se jim to...
-> Luky.: josef tam ma jen tlumcie od kurky, nic vic. Ani stabik eMkovej, dokonce jen 14mm ze stovky.
-> vhml: no tak to jsme na tom podobně
Já nemam moc problém u litra s jízdníma vlastnostma. Jsou sice tragický, ale mě to baví
Spíš se to hrozně naklání a vypadá to nehezky. Ostatně slalomovat ve Lnářích jsi mě viděl. Ve srovnání s Bouřilovic stovkou jsme sto let za vopicema, ta se ani nehne. Co s tim mají? Asi nic moc, ne? Jsem se jich tam ptal...
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> Luky.: uřezaný pružiny, tlumiče kurka, stabík sériovej, pevný nervy a velký srdce ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Mr.Lumpy: a viděl ho někdy někdo ten original dobovej? nebo je to jen Urban legend z katalogu?
-> Luky.: na stovky se dával i zadní stabilizátor, je v katalogu ND
-> vhml: mohl by jsi se rozepsat jaký podvozek máš na stovce? Jak u kyvky nějak rozumně vyřešit naklánění auta? Silnější stabík zřejmě, žejo. Ale co se zadkem? Tvrdší pružiny? Jaký?
-> Eidy: v praci to jazdime..
-> DuriQ: když to jsou spíš takový čistý povrchy...oproti některým sprint slalomům a rallye.takhle jsem to myslel..ale nebudem to tu klukům zasírat![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Bery: ze by to vhml chcel na slalom ? ked ti to vadi ze to je na mokrom tak si pozri videa kde jazdia na suchom ja tam rozdiel nevidim ... tyto madari to maju postavene taktiez na slalom a drift ... ono ked bude chcet vhml jazdit okruh ok ale s toho co som si precital tak chce jazdit a jazdi slalom :)
-> DuriQ: porovnáváš klouzání na parkovišti na mokru s čim?
vid. http://www.youtube.com/wa
tch?v=n-_N_S8Wc_o&NR=1 to auto sa proste nenakloni a tie kola maju krasny styk z vozovkou a auto robi to co vodic chce aby robilo :)
vhml: na slalom by som volil podvozok z min. naklanamin, takze stabik vzadu a predu daku krutu svinu, jednoznacne ram ktory zamedzi kruteniu kasne a mno aby si sa vedel vrtet okolo kuzelov tak samosvor, co sa tyka odklonov pri tomto setupe by som ich volil tak aby mi gumy ponukali co najvacsiu treciu plochu...
Je to přehnané pro znázornění. Spojovačka řízení (zelená) se nehejbe. Modrý ramena jsou taky na místě. Červený body jsou osy otáčení. Pokud nebudou unibaly přesně v ose svisláku, dojde ke znázorněným možnostem. Černý kruh je svislák, který se otáčí kolem unibalů dovnitř a ven z auta.