skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Závodní geometrie
-> Karlos (WIO46): taky si myslím i když jsou origo...
-> Milan 136: To se mi dělo na minulý feldě taky. Je to tim, že dneska ty gumy do horního uložení dělaj z lisovaný tmy, nebo co?
Mám taky příspěvek, ale s problémem. Každej ladí odklony, ale mně se dělají samy.
Takhle se mi cca po půl roce rozmačká horní uložení. Dával jsem nový gumy oři přezutí na letní![8](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
Takhle se mi cca po půl roce rozmačká horní uložení. Dával jsem nový gumy oři přezutí na letní
![8](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
-> TooM-As:
no svařit se dá. to mám vyzkoušeno..
jestli se to nerozletí?????
a další- když uděláš čep do úhlu tak vlastně prodloužíš páku (nebo jak to popsat) a nezmenšíš si tím rejd kol???
jaky bude horní uložení tlumičů??
no svařit se dá. to mám vyzkoušeno..
jestli se to nerozletí?????
![203](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/203.gif)
![21](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/21.gif)
a další- když uděláš čep do úhlu tak vlastně prodloužíš páku (nebo jak to popsat) a nezmenšíš si tím rejd kol???
jaky bude horní uložení tlumičů??
jen nevím jestli se ten čep dá vařit .
-> jaromír: Tak jak jste se bavili to vypadalo, že chcete navařit čep přímo na spojovačku.
-> jaromír: přesně.
-> Eidy:
nechápu
bude se otáčet tyčkou řízení?... pokud čep jen prodlouží třeba o kus jiného?
nechápu
![7](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/7.gif)
bude se otáčet tyčkou řízení?... pokud čep jen prodlouží třeba o kus jiného?
-> TooM-As: A jak budeš ladit geometrii s navařeným čepem?
-> Nepér:
klidně to převařím už jsem to dělal...
da se to i na prasáka bez převaření a taky to "funguje" já bych to ale nejezdil.
-> TooM-As:
čep
COčko stačí si myslím.. svár se dá i přeplátovat i jinak vyztužit
problém je uchladit čep aby se ti neroztekly pouzdra... (pokud nepoužiješ rozebíratelný)
u poloosy se vykašli na trubku! sežeň 4ři a z nich udělej dvě prodlouženy.
vem je na soustruh do jedny udělat díru na druhy čep + místo pro svár a svařit nic víc....
klidně to převařím už jsem to dělal...
da se to i na prasáka bez převaření a taky to "funguje" já bych to ale nejezdil.
-> TooM-As:
čep
COčko stačí si myslím.. svár se dá i přeplátovat i jinak vyztužit
problém je uchladit čep aby se ti neroztekly pouzdra... (pokud nepoužiješ rozebíratelný)
u poloosy se vykašli na trubku! sežeň 4ři a z nich udělej dvě prodlouženy.
vem je na soustruh do jedny udělat díru na druhy čep + místo pro svár a svařit nic víc....
-> Nepér:
já jí nepřevařoval , jen trochu pobouchal , slisoval , pak propilovat nesedící díry na šrouby a je tam.
-> jaromír:
navařit čep mě napadlo ale nevím jestli to bude stačit COčkem .
Jinak poloosy už mám zařízené , jen nevím jak silnou trubku použít . zámečník mě straší že to stejně nebude držet - i když z doslechu vím že to takhle funguje i na silnějších motorech .
já jí nepřevařoval , jen trochu pobouchal , slisoval , pak propilovat nesedící díry na šrouby a je tam.
-> jaromír:
navařit čep mě napadlo ale nevím jestli to bude stačit COčkem .
Jinak poloosy už mám zařízené , jen nevím jak silnou trubku použít . zámečník mě straší že to stejně nebude držet - i když z doslechu vím že to takhle funguje i na silnějších motorech .
-> jaromír: Nápravnice se musí převařit a to nevim, kdo mi udělá...
-> radekp: ved to nic, ja len aby nevznikla nejaka mýlka ..
-> afro100: jo, musím se naučit pozorněji číst...
-> Nepér:
rouvnou bych šel do nápravnice z felicie a nemusíš se bát že to bude třískat..
a je znát jak je tuhá na předku...
-> TooM-As:
jedině navařit čepy do úhlu.. do řízení bych nešahal.
rouvnou bych šel do nápravnice z felicie a nemusíš se bát že to bude třískat..
a je znát jak je tuhá na předku...
-> TooM-As:
jedině navařit čepy do úhlu.. do řízení bych nešahal.
-> TooM-As: Tyčky řízení bych ohnul do S tak, aby nedřely o nápravnici ani o kolo. Jenže pak bys mohl při nastavení geometrie otáčet vždy jen o otáčku, což je nesmysl. Takže tyčku byl naopak zaříznul někde v půlce, vytočil závit a na to našrouboval ono zmíněné "S" s kulákem na konci. Nevýhodou možná bude, že řízení pak bude pružit
. Tak si vyber.
![8](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
-> TooM-As: Lhotu stíháš? Jsem na to moc zvědav :-)
-> jaromír: Já právě doufám, že mi nebude vadit poloosa do spodního držáku motoru (na telefon). A kdyby to mírně vadilo, tak pár milimetrů jistě ještě spraví posunutí horního uložení dozadu (a dovnitř).
-> Nepér:
to máš akorát, já podobný jezdil a moc to rozhodně nebylo...
odklon kola byl myslím 1,5° záklon tet přesně nevím.. ale bez problémů.
-> TooM-As:
zajímavé.
co zkusit změnit horní uložení tlumičů?? nebo je v plánu? jakej bude odklon?
to máš akorát, já podobný jezdil a moc to rozhodně nebylo...
odklon kola byl myslím 1,5° záklon tet přesně nevím.. ale bez problémů.
-> TooM-As:
zajímavé.
co zkusit změnit horní uložení tlumičů?? nebo je v plánu? jakej bude odklon?
Takže při použití brutálně převařených ramen se objevilo pár problémů. 1. Poloosy jsou krátké -> navaří se , 2. Tyčky řízení jsou krátké -> taky se navaří , 3. Tyčky řízení se opírají o napravnici -> s tím si nevím rady , snad jen sehnat cepy co jsou vyhnute ale pasujou do díry.
-> afro100 22.08.12 14:49:35: Přesně tak jsem to pochopil, ostatně nač "zahodit" nastavení, když chtěl jen srovnat volant? dělal jsem to stejně už několikrát. Párkrát to vyšlo jen na přehození volantu což je teda lepší práce ![5](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/5.gif)
![5](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/5.gif)
-> radekp: lenze minno otocil oboma tyckami
-> ZdenoR: Je to možné...v tom případě by čtvrtinou otáčky změnil sbíhavist o 0,7 mm
-> ZdenoR: myslel jsi odzkoušeno
-> radekp: jedna otočka udělá 2,5-3mm na kole vzhledem k páce ridicích tyček. Odskoušeno
-> radekp: poznám to v tom, že mám volant rovno a predtým bol mierne nakrivo.
-> minno: kdybys tyčku otočil o 1 otáčku, vzhledem ke stoupání závitu ti to dudělá 1 mm na řídící tyčce, tzn. na kole to může být 1,5 mm na sbíhavosti, jestli jsi nakonec otočil o 1/4 otáčky, tak na to sere Bílý tesák, to vůbec nepoznáš
-> Nepér: koukals někdy o kolik mají nakloněný tlumič závoďáky ? dokonce i leon cupra to má nakolněné víc než já s ramenama co sem dal cpetan - ano ta prasárna je moje, ale nebyl čas ptát se kdo je kdo - je to uvařený na fuknci a né na vzhled.
Ještě jsem je ale nezkoušel snad v neděli , ale možná bude problém s poloosama to se uvidí při testu.
Ještě jsem je ale nezkoušel snad v neděli , ale možná bude problém s poloosama to se uvidí při testu.
-> cPetan: Já to teda nemám tolik a už tak si myslím, že to bude moc... No uvidíme. Ještě mám v plánu posunout to nahoře dovnitř a dozadu, aby se to kolo zase trochu vrátilo do blatníku ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> minno: nie veru, sa mi uz kopia veci co su nachystane na vymenu a dajak neni chut dotoho
-> peti: A tento rok sa ti zatiaľ ešte nechcelo, či![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> minno: v poslednej dobe prestavam byt taky zapaleny pre auto ako volakedy ze som sa do vstekeho hned vrhol, teraz si davam nacas, nikto to ajatak zamna neurobi( nikomu by som to ani nedovolil
) tak si ma to pocka a v klude to urbim ked sa mi chce
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> peti: ja som sa preto toho chytil hned, lebo poznam to ked clovek povie ze nieco necha tak len docasne
Neni to vela roboty, ani kolesa netreba zhadzovat, ak mas najazdove rampy, alebo jamu, za 15 minut spravene. Som to robil vecer v piatok pre zrazom![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> minno: spravil si to dobre, ale mne sa popravde stym nechce babrat a uz som si zvykol nato ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> peti: -> škodec: Práve to je to, že tisíchranom na volante sa to tak citlivo nedá doladiť, preto som to spravil takto. Týmto krokom čo som spravil ja, sa ale nič nerozladí, zbiehavosť ostáva ako bola. Aby som zabezpečil úplnú presnosť, tak som si na tyčky nalepil po obvode bielu izolepu a spravil čiarku fixou v polohe, kde tyčka je, pootočil o 1/4 otáčky obidve rovnako a dotiahol kontra matice. Treba ale rátať aj s výkyvnosťou guľového čapu pri povoľovaní kontramatice, aby sa tyčka nepootočila, správne si to označiť.
-> minno: -> peti: ja mam presne rovnaku vec, tiez volant malicko dolava pri priamom smere jazdy.
-> minno: stalo sa mi uplne to iste na geometrii, volant sa zafixoval rovno, ale po nastveni geometrie to jemno asi uslo lebo volant mam pootocení do jednej strany akurta tak o pol zubu, ked snim pootocim na tisic hrane o zub tak je uz mierne na druhu stranu, ale ja som sa toho nechytil a nechal to tak, nechcel som len tak sahat do toho by ocko, lebo s geomteriou spokojny![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Jeden môj postreh ohľadom (nie vyslovene závodnej) geometrie:
Minulý týždeň som bol po výmene spodných ramien prednej nápravy na geometrii so svojou škodovkou v servise. Bol som prítomný pri práci technika. Hoci volant bol zafixovaný presne do stredu a pri takto zafixovanom volante sa už dolaďovala geometria náprav, zrejme to technikovi maličko niekde ušlo, alebo sa malinko pootočil volant pri nastavovaní a vo výsledku bol volant pri priamom smere jazdy trošičku pootočený doľava. To samozrejme môjmu oku nelahodilo, tak som si to doma doladil. Posunul som obidve tyčky riadenia v smere opačnom ako bol volant nakrivo (jednu tyčku zakrútil, druhú povolil). Začal som pootočením obidvoch tyčiek o 1 celú otáčku závitu (otočenie tyčkou o 360 st.). To už bolo až primoc, volant bol o hodný kus nakrivo do pravej strany. Vrátil som tyčky nazad a pootočil ich len o 1/4 otáčky závitu. Po tomto nastavení je už volant pri priamom smere dokonale rovno.
Chcem týmto povedať len to, že aké citlivé mikrovplyvy majú účinok na nastavenie geometrie. a tiež na správanie sa auta na ceste.
Minulý týždeň som bol po výmene spodných ramien prednej nápravy na geometrii so svojou škodovkou v servise. Bol som prítomný pri práci technika. Hoci volant bol zafixovaný presne do stredu a pri takto zafixovanom volante sa už dolaďovala geometria náprav, zrejme to technikovi maličko niekde ušlo, alebo sa malinko pootočil volant pri nastavovaní a vo výsledku bol volant pri priamom smere jazdy trošičku pootočený doľava. To samozrejme môjmu oku nelahodilo, tak som si to doma doladil. Posunul som obidve tyčky riadenia v smere opačnom ako bol volant nakrivo (jednu tyčku zakrútil, druhú povolil). Začal som pootočením obidvoch tyčiek o 1 celú otáčku závitu (otočenie tyčkou o 360 st.). To už bolo až primoc, volant bol o hodný kus nakrivo do pravej strany. Vrátil som tyčky nazad a pootočil ich len o 1/4 otáčky závitu. Po tomto nastavení je už volant pri priamom smere dokonale rovno.
Chcem týmto povedať len to, že aké citlivé mikrovplyvy majú účinok na nastavenie geometrie. a tiež na správanie sa auta na ceste.
-> cPetan: Co je na tom? Vypadá to docela dobře udělaný.
-> dragon_cb_cz: totok? skoda-virt.cz/cz/.../5511
-jak-vznikala-vlecka
-> Milan 136: Hmm tak nic.
-> Eidy: právě že ne. Favorit má klouby vnitřní jako jsou na vlečkových poloosách
-> Milan 136: Tak jako u kola na vlečkový poloose? Lze to?
-> Eidy: jak to myslíš?
-> TooM-As: A co podložky pod kloub u převodovky? Je to čistý řešení.
-> Minik03: Normálně to tak musí fungovat pokud to nesvaří nějaký prase.
-> Minik03: Doporučuji přečíst si knížku "V soukolí okřídleného šípu" - tam se dočteš, že úplně stejným způsobem vznikly první poloosy na kterých škodovka testovala vlečku :) Relevantní kus je snad dokonce někde oscanovaný tady na webu.