Tak kontrolná geometria dopadla dobre, tak nejako ako som čakal, po mojom zásahu L koleso odklon -0,7°, P koleso -1,0° (pred zásahom -1,5%), čiže som to na P kolese skresal o 0,5 stupňa dole (podľa odklonomera som čakal skresanie o cca 0,7°), ale aj tak super, ostal tam rozdiel (ak rátam správne) 18', čo je už myslím znesiteľné.
Zbiehavosť doladená (po mojom zásahu ostala na P strane aj tak stále rozbiehavosť 1,3 mm).
Volant rovno, ide super, ja som spokojný.
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Závodní geometrie
Doladené, asi 3/4 otáčky tyčky bolo treba povykrútiť, aby bol volant rovno.
Normálne sa mi s tým už ani nechce znova ísť do servisu na geometriu, aby mi to nerozosrali, keď už to mám tak pekne vyladené![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Normálne sa mi s tým už ani nechce znova ísť do servisu na geometriu, aby mi to nerozosrali, keď už to mám tak pekne vyladené
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Eidy: -> Bukaj: Super. Tak vari to bude už Ok.
-> minno: Přesně tak.
Takto se dá bez jakéhokoli měření docela přesně seřídit sbíhavost po výměně něčeho na jedné straně nápravy - za předpokladu, že před výměnou byla sbíhavost nastavená dobře![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Takto se dá bez jakéhokoli měření docela přesně seřídit sbíhavost po výměně něčeho na jedné straně nápravy - za předpokladu, že před výměnou byla sbíhavost nastavená dobře
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Ešte kontrólna otázka:
- pred zásahom som mal zbiehavosť nastavenú Ok, volant bol rovno
- teraz som len zmenšil odklon na P kolese (z A smerom k 0)
- P koleso muselo ísť týmto zásahom zákonite do rozbiehavosti (riadenie je za nápravou)
- volant mám teraz pri priamom smere vychýlený do ľava
- čiže by teraz malo stačiť zväčšiť trochu zbiehavosť na P strane (vykrútiť tyčku viac von), toľko, aby volant bol znova rovno a zbiehavosť by mala byť zas v poriadku (+/-)
Tak?
- pred zásahom som mal zbiehavosť nastavenú Ok, volant bol rovno
- teraz som len zmenšil odklon na P kolese (z A smerom k 0)
- P koleso muselo ísť týmto zásahom zákonite do rozbiehavosti (riadenie je za nápravou)
- volant mám teraz pri priamom smere vychýlený do ľava
- čiže by teraz malo stačiť zväčšiť trochu zbiehavosť na P strane (vykrútiť tyčku viac von), toľko, aby volant bol znova rovno a zbiehavosť by mala byť zas v poriadku (+/-)
Tak?
-> minno 23.09.23 20:51:49: no vidíš.
Pred: (odklon nie je úplne reálny, len približne skorigované, aby som vedel, o koľko sa to pohne)
No, tak v tom spoji tehlica-tlmič sú šróby skoro natesno, ale o chlp sa s tým pohnúť dá a je to poznať potom aj na odklone. Horný otvor som ešte o ďalší chlp dopiloval (možno tak o 0.5 mm) a na tej krátkej vzdialenosti medzi dolným a horným šróbom v tehlici tu urobilo možno tak 0,8 st. odklonu. Aspoň teda podľa tejto mašinky, ktorá snáď ukazuje správne.
Za jazdy je teraz volant pri priamom smere trochu doľava, takže to s tým zrejme niečo urobilo.
Takže znova na geometriu doladiť zbiehavosť a snáď to už bude ok.
Za jazdy je teraz volant pri priamom smere trochu doľava, takže to s tým zrejme niečo urobilo.
Takže znova na geometriu doladiť zbiehavosť a snáď to už bude ok.
-> Bukaj: Obrázok je nafigu, ja som to myslel trochu inak
Že keď to vykloním v spoji tehlica-tlmič, či by sa to (ak by sme to prehnali) nemalo tendenciu vykláňať v gume horného uloženia pod uhlom pôvodného odklonu. Ale to je asi blbosť.
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> minno 23.09.23 13:07:41: Tak, jak to máš na obrázku, to nemůže fungovat - zapomínáš, že vzdálenost spodního bodu je neměnná (neberu-li v potaz osu kývání) - závisí na délce ramene. Takže když to takto "zalomíš" ve spoji tlumiče a těhlice, změníš tím i odklon kola. Otázkou zůstává, zda to "zalomit" jde a jak to ovlivní dynamické vlastnosti geometrie nápravy. Ale bavíme se o pár ´, takže tím bych si hlavu nelámal...![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> Eidy: -> Milan 136: OK. Vďaka za reakciu. Skúsim sa s tým pohrať.
Horné uloženie je tam riešené takto. V kasni diera:
Horné uloženie je tam riešené takto. V kasni diera:
-> Eidy 23.09.23 15:02:56: Taky bych řekl. Poloha spodního čepu a horního uložení je stále stejná.
-> minno: No právě že nemůže. Pokud to v tom spoji zlomíš, tak se odklon kola změnit musí.
-> Eidy: To neviem, práve preto sa pýtam na názor.
-> Milan 136: Oficiálne nie, ale určitá vôľa a možnosť posunu tam asi bude.
-> Milan 136: Oficiálne nie, ale určitá vôľa a možnosť posunu tam asi bude.
-> minno: jak to může být zalomené a přitom nezměnit odklon kola?
-> minno 23.09.23 12:33:28: Není to náhodou v tomhle spoji seřiditelné?
-> Eidy: Áno, princíp mi je jasný, ja sa len obávam, či by to neostalo takto len akoby zalomené, ale reálny odklon kolesa bez zmeny. Vŕšok tlmiča (guma s ložiskom) je do karosérie len zastrčený, je tam možný výkyv v tej gume.
-> minno 23.09.23 12:33:28: Když to pošteluješ ve spoji těhlice-tlumič, tak zůstane stejný odklon rejdové osy, ale odklon kola se změní.
-> Eidy: Tlmiče boli menené a nestal sa odvtedy žiadny incident, ktorý by mohol viesť k ich deformácii.
Nápravnica ma napadla, ale do toho zasahovať radšej nebudem, navyše odklon druhého kolesa by som rád zachoval taký, aký je.
Pripúšťam ešte možný rozdiel vo vymačkanosti horného uloženia. Ono vlastne pred 3 rokmi som menil len P stranu (čosi mi vpravo búchalo, ale nakoniec to bola brzda) a L strana ostala bez zmeny od výmeny pred 6 rokmi.
Napadlo ma ešte skúsiť zmenšiť odklon povolením a našpanovaním spoja tehlica-tlmič, ale to je asi blbosť že? By si to potom akurát sadlo inak v gume horného uloženia, ale odklon by ostal bez zmeny.
Nápravnica ma napadla, ale do toho zasahovať radšej nebudem, navyše odklon druhého kolesa by som rád zachoval taký, aký je.
Pripúšťam ešte možný rozdiel vo vymačkanosti horného uloženia. Ono vlastne pred 3 rokmi som menil len P stranu (čosi mi vpravo búchalo, ale nakoniec to bola brzda) a L strana ostala bez zmeny od výmeny pred 6 rokmi.
Napadlo ma ešte skúsiť zmenšiť odklon povolením a našpanovaním spoja tehlica-tlmič, ale to je asi blbosť že? By si to potom akurát sadlo inak v gume horného uloženia, ale odklon by ostal bez zmeny.
-> minno 23.09.23 09:24:48: Tak posuň nápravnici.
-> minno 23.09.23 09:24:48: nemůže být ohnutý tlumič? Změř mezeru mezi pneu a tlumičem. Pak můžeš zkusit posunout nápravnici do strany. Pár mm a bude to tak nějak v cajku.
-> ajok: Som si to nasimuloval a 1 st. odklon u 50 cm dlhej otočnej zvislice (od horného uloženia tlmiča po spodný čap ramena) je cca 8 mm. V reáli to má možno aj viac ako 50 cm (nemeral som).
Každopádne sa mi to zdá dosť tých 8 mm, netuším, kde by to mohlo byť až takto moc "hnuté" a čo s tým.
Horné uloženie som menil pred 3 rokmi.
Každopádne sa mi to zdá dosť tých 8 mm, netuším, kde by to mohlo byť až takto moc "hnuté" a čo s tým.
Horné uloženie som menil pred 3 rokmi.
-> ajok: Čap je tam napevno.
Áno, mínus je negatív - Áčko.
Trochu ma to hnevá, ale asi s tým neurobím nič.
Áno, mínus je negatív - Áčko.
Trochu ma to hnevá, ale asi s tým neurobím nič.
-> minno 22.09.23 17:09:54: a fiat ma kulovy cep v rameni napevno nebo na 3 sroubech (nebo nytech)?, u octy s nim jde celkem hybat, u feldy po demontazi origo nytu jze propilovat otvory v rameni, aby se dal nastavovat odklon.
Ale to co mas je celkem vpoho, jestli teda minus znamena negativ (Acka), neco podobneho jsem mel u rapida vzadu.
Ja vzdy nastavim co nejvetsi Acko na obouch stranach, jedu na geometrii a to vetsi Acko stahneme podle toho mensiho, aby to bylo na obou stranach stejne.
Ale to co mas je celkem vpoho, jestli teda minus znamena negativ (Acka), neco podobneho jsem mel u rapida vzadu.
Ja vzdy nastavim co nejvetsi Acko na obouch stranach, jedu na geometrii a to vetsi Acko stahneme podle toho mensiho, aby to bylo na obou stranach stejne.
Hurá, podarilo sa mi vybaviť jeden domáci servis na geometriu "hneď".
Zbiehavosť doladená, akurát ma trochu trápi odklon predných kolies (Punto). Rozdiel L/P je 48' (L -0,7°, P -1,5°). Odklon je konštrukciou nápravy daný na pevno a nedá sa štelovať. Teda, určite by s tým šlo niečo málo pohnúť ponaťahovaním v šróbových spojoch (rameno vs nápravnica, tehlica vs tlmič), ale to by nad tým bolo treba stráviť hodne času a zaplatiť to a také služby sa dnes nenosia. Pretože všetko všade rýchlo, rýchlo... Takže kašlem na to. Ktovie, aké to malo odklony pred výmenou ramien (to už nezistím).
Ale o to viac by som mal rád prípravok na meranie zbiehavosti doma. Odklonomer som si už kúpil![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
Zbiehavosť doladená, akurát ma trochu trápi odklon predných kolies (Punto). Rozdiel L/P je 48' (L -0,7°, P -1,5°). Odklon je konštrukciou nápravy daný na pevno a nedá sa štelovať. Teda, určite by s tým šlo niečo málo pohnúť ponaťahovaním v šróbových spojoch (rameno vs nápravnica, tehlica vs tlmič), ale to by nad tým bolo treba stráviť hodne času a zaplatiť to a také služby sa dnes nenosia. Pretože všetko všade rýchlo, rýchlo... Takže kašlem na to. Ktovie, aké to malo odklony pred výmenou ramien (to už nezistím).
Ale o to viac by som mal rád prípravok na meranie zbiehavosti doma. Odklonomer som si už kúpil
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
Som netušil, že dnes je až taký veľký problém objednať sa do servisu na geometriu.
Na jar som s tým bojoval so škodovkou, teraz s Puntom. Po výmene predných ramien a čapov riadenia potrebujem doladiť zbiehavosť.
Obvolané snáď všetky normálne servisy v okolí a všade plno, čakačka 2+ týždne, alebo servisy menia majiteľov, rušia činnosť. Tam kde sa v minulosti dalo, dnes sa už nedá.
Neviete poradiť, kde by som vedel reálne kúpiť (ideálne e-shop, ideálne SK) takéto meradlo zbiehavosti, ako dal odkaz Stepan?
skoda-virt.cz/cz/.../1760 19-volant-vw?gotopost=4...
Toto konkrétne mi ako súkromnej osobe asi nepošlú, dá sa tam zaregistrovať len na firmu a aj tak nereagujú.
Na jar som s tým bojoval so škodovkou, teraz s Puntom. Po výmene predných ramien a čapov riadenia potrebujem doladiť zbiehavosť.
Obvolané snáď všetky normálne servisy v okolí a všade plno, čakačka 2+ týždne, alebo servisy menia majiteľov, rušia činnosť. Tam kde sa v minulosti dalo, dnes sa už nedá.
Neviete poradiť, kde by som vedel reálne kúpiť (ideálne e-shop, ideálne SK) takéto meradlo zbiehavosti, ako dal odkaz Stepan?
skoda-virt.cz/cz/.../1760 19-volant-vw?gotopost=4...
Toto konkrétne mi ako súkromnej osobe asi nepošlú, dá sa tam zaregistrovať len na firmu a aj tak nereagujú.
-> Eidy: Myslím, že to bude stavom diskov. Tie Apolla nikdy neboli úplne "dokonale" rovné, takže určitá odchýlka vtedy/teraz tam bude asi aj pre toto. Pootáčať diskom a premontovať snímač do inej polohy sme neskúšali. A iné kolesá nemám.
Nie, spodné ramená som nedával dole. Silentbloky vyzerajú ešte celkom OK.
Excentry sú na max, čiže pootočením jedného alebo druhého excentru je to ešte horšie.
Nie, spodné ramená som nedával dole. Silentbloky vyzerajú ešte celkom OK.
Excentry sú na max, čiže pootočením jedného alebo druhého excentru je to ešte horšie.
-> minno 17.03.23 11:58:45:
Jak lze ubráním podložek zvětšit Áčko? Excentry jsou naštelovaný? Spodní rameno jsi sundaval?
![41](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/41.gif)
-> minno 06.03.23 14:04:37: -> Eidy: Radšej som zeditoval svoj príspevok
Neviem rátať. Stále ma to mýli. 1° = predsa 60', nie 100'![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
3 mm podľa Andrta = 52'
3,5 mm podľa teba = 1° (60').
Tak to potom sedí.Tak teória v praxi trochu sklamala.
Na L stranu som pridal 2,8 mm podložiek, podľa výpočtov malo zmenšiť odklon z V do A o 48', no zmenšilo len o 35'.
Na P strane som ubral 0.6 mm, malo pridať odklon z A do V o 10', no vo výsledku je tam naopak ešte o 9' väčšie A![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Teoreticky som to mal mať teraz narovnako L a P, no stále mi tam ostal rozdiel 30'. Kašlem na to. Znova nápravu vyberať nebudem.
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
3 mm podľa Andrta = 52'
3,5 mm podľa teba = 1° (60').
Tak to potom sedí.Tak teória v praxi trochu sklamala.
Na L stranu som pridal 2,8 mm podložiek, podľa výpočtov malo zmenšiť odklon z V do A o 48', no zmenšilo len o 35'.
Na P strane som ubral 0.6 mm, malo pridať odklon z A do V o 10', no vo výsledku je tam naopak ešte o 9' väčšie A
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Teoreticky som to mal mať teraz narovnako L a P, no stále mi tam ostal rozdiel 30'. Kašlem na to. Znova nápravu vyberať nebudem.
-> radekp 10.03.23 18:43:45: proč myslíš? ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> vhml: ale tak nebyl bys to Ty, kdybys i Sharana obcas nepremluvil ke smyku, co?
-> Bukaj: Asi máš recht - tatík měl na nějakých 70 tisíc jen šrejchlej gumoasfalt na jedný straně (možná kdyby ho tam nebylo tolik, kolo by do něj nešlo), ale flekouš třeba (asi na tý samý straně) měl už probroušeno díru (při 140 000 snad). A jeho nápravu jsem tuším vyhodil skoro komplet..
-> Bukaj: Jasně, ne od novoty, ale v dnešní době bys to reklamoval nejpozději při druhé výměně oleje, spíš té první... takže vlastně od novoty ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
A to že nové a taky nepříliš funkční/trvanlivé řešení vydrželo až do konce výroby zadomotorů taky říká vše...
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
A to že nové a taky nepříliš funkční/trvanlivé řešení vydrželo až do konce výroby zadomotorů taky říká vše...
-> dragon_cb_cz: Tak u toho MBčka to taky nebyla vlastnost od novoty, ale tragicky poddimenzované řešení dorazu, v němž se záhy vymačkal ten čep... Proto to u kila předělali na obrobek bez čepu - to řešení vydrželo až do konce výroby zadomotorů...![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> vhml 10.03.23 09:00:23:
Ale tipuju, že tam to nebyla vlastnost od novoty
Ty už na něm máš najeto docela ranec, ne?
A souhlas, poloměr otáčení kila, to je něco...
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
A souhlas, poloměr otáčení kila, to je něco...
-> dragon_cb_cz 10.03.23 08:46:56: mě to dělá i Sharan, tak mi to vlastně moc divný ani nepřijde
Jen tam se často nestává ta potřeba plnýho kontra a abych to tudíž řešil.
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> vhml: To škrtá snad všem kilům a MBčkům. Na mým MB byly dole v těch místech ke to gumy obrušujou děravý oba podběhy a to to auto nemělo najeto snad ani 40 tisíc a celkově ta náprava působila relativně v kondici.
Já jsem u maticový nápravy dorazy dovařoval, aby víc omezovaly. Gumy mi škrtaly o podběh, což je super, když ve smyku dáš plný kontra a přední kola se zastaví o podběh
![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Jozka: Áno, na šneku rozdielne defaultné dĺžky tyčiek L a P, na hrebeni obidve strany rovnako.
-> minno: To není jako u šneku? Tam se mám dojem pro předběžný nastavení udávají před montáží na vůz hodnoty vpravo a vlevo různé - pokud se teda pamatuju dobře..
E: I když tam je to asi úplně jinak..
E: I když tam je to asi úplně jinak..
Musím ale pozrieť, či to na obidvoch stranách chodí naozaj na dorazy. Pretože pocitovo vo volante to na jednu stranu príde na doraz pekne natvrdo a na druhej strane to na konci tak akoby pruží.
-> MOLSO: ![157](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/157.gif)
-> Eidy: Možno sa len správne nechápeme, alebo ja neviem správne interpretovať, čo chcem
Mne ide len o to, aby to bolo tak, ako to má byť. Aby pri finálnom nastavení geometrie boli tyčky riadenia na oboch stranách rovnako vykrútené. Aby to bolo pekne v strede. Ale to asi vyhodnotím len ručným pomeraním tyčiek.
Je zároveň fakt, že pri takomto "ideálnom" nastavení bude na to mať vplyv tá "rozdielnosť vymačkania dorazov" a vo výsledku nemusí byť rovnaký rejd doľava ako doprava. To som si predtým neuvedomoval.
Viem pre to ešte niečo urobiť?
-> darklord:
![157](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/157.gif)
-> Eidy: Možno sa len správne nechápeme, alebo ja neviem správne interpretovať, čo chcem
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Je zároveň fakt, že pri takomto "ideálnom" nastavení bude na to mať vplyv tá "rozdielnosť vymačkania dorazov" a vo výsledku nemusí byť rovnaký rejd doľava ako doprava. To som si predtým neuvedomoval.
Viem pre to ešte niečo urobiť?
-> darklord:
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> minno: V tom případě si musíš vzít pilník a doladit dorazy na levé straně. Hřeben není limitujícím faktorem. A nebo dorazy vpravo navařit. To je druhá možnost. A nebo třetí, rozebrat řízení a nasadit na konce hřebenu kroužky, které udělají omezení v řízení.