![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Olej v bubnech
-> Bukaj: To nie je chybnou montážou, to je ťuknuté asi od niečoho iného. Klínok som vždy nechával na kuželi povystrčený, zľahka nahodil bubon a klínok dodatočne zastrčil po hranu bubna. Ale teraz je to už bezpredmené, kyvku nemám a ani už nechcem ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> minno 21.09.21 12:16:36: Ono by to fungovalo, kdyby ten plech byl k bubnu přidělán "olejotěsně" a ta dírka se při provozu vozidla neucpávala bordelem (jednak z otěru brzdového obložení, druhak zvenčí). Ta parodie na přidělání toho plechu z výroby, kdy často je lem bubnu roznýtován tak nešťastně, že ten plechový kroužek záhy vypadne, je tristní.![8](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
Jinak na té Tvé fotce je hezky vidět i to poškození chybnou montáží (natažení hrany drážky pro klínek v důsledku příliš zasunutého klínku při dotahování bunbu)...
![8](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
Jinak na té Tvé fotce je hezky vidět i to poškození chybnou montáží (natažení hrany drážky pro klínek v důsledku příliš zasunutého klínku při dotahování bunbu)...
-> minno:
Ano o tom uz se tady tyden bavíme. Jen se řešilo kde by mohla vzniknout teoreticky chyba,a v důsledku je toto gufero posledním členem ktery ten průnik může zachytit. Prvotně chrání ložisko pred bordelem z bubnu...
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> MVM: To áno, ale toto gufero nemá vplyv na tesnosť oleja z rozvodovky.
-> minno 22.09.21 17:38:21: Ja se bavim o tom vnějším guferu, které se nedolisovava do konce..
Pri plne dolisovanom gufere to po krúžku jazdilo v tejto polohe, takže OK. A aj tak tesnilo len krátky čas.
-> MVM: Prečo by to malo byť špatne? Tam moc manipulačného priestoru ani nie je, pretože tam ide hneď ložisko, takže ak by už o to šlo, gufero by sa mohlo nechať povysunuté max. len cca 1 mm. Ani Andrt nič také nespomína, citujem: "Do vyčistěné trubky polonápravy upnuté ve svěráku sa narazí narážačem MP 5-113 těsnicí kroužek britem do polonápravy". Vonkajšie gufero vo veku ložiska sa plne nedolisováva.
Btw. na fotke je gufero s prachovkou, ktoré som kedysi skúšal.
Btw. na fotke je gufero s prachovkou, ktoré som kedysi skúšal.
-> minno 22.09.21 17:01:09: No a právě nadoraz je špatně. Takže je těžké odhadnout tu hloubku a zůstat kolmo.
-> sep 22.09.21 15:56:58: Tak ona zas hriadeľ by mala byť v ložisku na pevno, čiže by to nemalo mať axiálny pohyb, ale je pravda, že je to celkom bežný jav, že to lieta. Mne šlo ložisko pri nových hriadeľoch naklepnúť vždy ťažko. Vždy to bolo bez axiálnej vôle a i tak to dlho netesnilo.
-> MVM 22.09.21 15:58:59: Gufero mi nikdy nešlo zatlačiť len palcami, vždy len naklepnúť cez nejakú podložku, naposledy lisom. A dotlačiť až na doraz.
-> MVM 22.09.21 15:58:59: Gufero mi nikdy nešlo zatlačiť len palcami, vždy len naklepnúť cez nejakú podložku, naposledy lisom. A dotlačiť až na doraz.
-> minno: Podle mě záleží jak hluboko a jak rovně to gufero v domečku nalisujes. Tam jde udelat chyba, protože jsem si téměř jistej že nikdo nepoužívá nějaký pripravek a prostě to gufero tam dotlačí. A někdy to jde jen dvěma palci - aspoň me to šlo. A chybu jsem tam taky udelal .. Teď mam poloosy nově zrepasovany tak uvidíme, a oleje v převodovce taky hodně...![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Jakmile je byť minimální vůle mezi ložiskem a kroužkem gufero to dlouhodobě nedá,má dost s radiálním těsněním,aby drželo i axiálně se od něj čekat nedá,u normálních aut se problémová místa sčítají,u škodovky násobí.-)
Já zatím tento problém také neměl. A moc to nechápu jak je to možné že to přestane těsnit. Vždyť přece třeba v Jawáckém motoru jsou hřídele klikovky těsněné jenom jedním guferem. Z jedné strany je v převodovém oleji a v druhém jsou na to gufero tlaky z klikové skříně. Navíc přímo v horkém motoru takže daleko víc namáhanější a přesto to funguje. Zajímavý to škodovácký jev. ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Borderer: Mňa sa nepýtaj :) U škodovky je veľa záhad.
-> minno: Mne by jenom zajímalo, co tam je po domácí rozborce jinak. Dyť vyloupnout gufero a vložit ho zpět bez poškození uložení nebo břitu je věc triviální.
Ono za svojej doby škodovky spravidla nemávali veľký nájazd, koľko áut skončilo v šrote s nájazdom do 100 tkm.
Z výroby to tak nejako držalo, kým do toho človek nezačal šprtať, potom to už tesnilo na náhodnom princípe, niekto mal štastie, niekto nie.
Z výroby to tak nejako držalo, kým do toho človek nezačal šprtať, potom to už tesnilo na náhodnom princípe, niekto mal štastie, niekto nie.
-> hans1: Na otcovej skodovke čo má najazdené niečo medzi 150-250000km to na jednej strane tieklo tak že bol mastný celý bubon aj puklice a dokonca aj celý disk![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Nevím co tam máte špatně ale s olejem v bubnech jsem se nikdy nesetkal,ani v autech co jsem vrakoval byl olej všude ale nikdy ne v bubnech...maximálně brzdovka.
-> MVM: :je tam šroub,viz ta fotka o kus výš.
-> minno: pekne, niva ma na odtok oleja kanalky pod lozisky kol, ja blbec si rikal, ze pri brodeni se mi tam dostane voda, tak jsem je zamazl silikonem a od te doby mi do bubnu tece olej, naposled pred stk jsem shodil bubny, vzal hadr s benzinem a cele to vycistil... no cumeli a asi za snahu to proslo :) pry neco takoveho tam jeste nevideli.
-> minno: aha, no tak toto je fakt hlupe ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Inak cca 12 rokov staré fotky. Bohudík![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> darklord 21.09.21 12:11:17: A takto to do seba zapadá. Možno to funguje, ak sa tam dostane 1 kvapka oleja. Ale ono keď to už začne tiecť, tak to tečie statočne a rozfrká to ten olej po brzde tak či tak...
-> darklord 21.09.21 12:11:17: A preto má kyvka na obvode domčeka ložiska aj tento navarený plech, ktorý zapadá do toho plechu v bubne. Vlečkový domček ten plech nemá.
-> darklord 21.09.21 12:11:17: Tento plech by mal ten olej odstredivo zachytiť a tou dierkou na bubne by mal vytiecť von mimo bubna. Lenže - nefunguje to ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Nefungovalo, ani keď som to nechal otvorené. Olej skončil vždy v brzde.
-> minno: nemas niekde fotky wtf "odtokovy plech na bubne"? Lebo sledujem tuto debatu, ale asi mam malo fantazie...
A toto bolo moje posledné zúfalstvo s kyvkou, ako som písal v -> minno 17.09.21 22:15:35: . 10 rokov dozadu, potom šla tá náprava preč.
-> sep 21.09.21 07:31:23: Ten odtokový plech na bubne mi nikdy nefungoval. Vždy to šlo do brzdy.
Ale podľa obrázku to vyzerá aj na inú prírubu nohavice a tiež matice sú z vonkajšej strany, inak bývajú zvnútra.
Ten vypušťák mali ešte aj prvé stovky. Obrázok mám v stovkovej knihe od Vincenta Baťu:
-> sep: Myslíš dirku někde na "nohavici" , dole u štítu brzdy. O tom jsem zaslechl, ale nikdy jsem to nepotkal. Tam je ta dirka ucpana šroubkem,nebo gumovym špuntikem?
Zkusím se podivat do příručky 1000MB..
Zkusím se podivat do příručky 1000MB..
-> vhml: :v manuálu na litra je krásná fotka,člověk se musí trefit přesně do místa přechodu v uložení ložiska ,zkusím pohledat jestli něco najdu.
Díru zevnitř kryje plech,zvenku by vidět být měla,mezi štefty blízko kuželu.
Díru zevnitř kryje plech,zvenku by vidět být měla,mezi štefty blízko kuželu.
-> sep 21.09.21 07:31:23: byla by někde fotka, kde přesně to je umístěné? Já to chtěl kdysi navrtat do stovky, ale nějak jsem na to nanešel vhodné místo v okolí ložiska.
Buben s plechem mám, ale nějak si vlastně nevybavuju, že by tam byla ta odtoková dírka v něm.
Buben s plechem mám, ale nějak si vlastně nevybavuju, že by tam byla ta odtoková dírka v něm.
-> vhml: :krom všeho co tu zaznělo tak úprava domečku ložiska ala první 1000MB s odtokem,sice to není řešení příčiny ale funguje to vcelku dobře,čas od času vypustíš olej z ložiska a jezdíš dál,1000ka tam měla nálitek ale jde to i bez něj,upravovali jsme takhle kamarádovi Mkové polonápravy a buben už dolů nikdy nešel,pravda oleje bylo minimum a za dlouhou dobu,kupovali jsme tehdy vnitřní gufero asi 150 kus ve speciálce.
Pak je otázka jaký máš buben,origo má ten odtokový plech který olej vytáhne ven z bubnu,druhoška ho už nemá.
Pak je otázka jaký máš buben,origo má ten odtokový plech který olej vytáhne ven z bubnu,druhoška ho už nemá.
Ak bol clovek v kondicii tak repas napravy bol za 2-3h na pohodu...
Tiez som si to uzival.
Tiez som si to uzival.
-> minno 19.09.21 20:50:23: jen u bubnu. Na rozebírání celého traktoru vskutku nemám chuť.
-> vhml: Dal nové vnútorné gufero?
Tak jsem proměřil buben, nic nenašel, dal nový gufero a šel od toho. Asi to prostě nemá nějaký dlouhodobý řešení.
-> vhml: Kým začne chcať vnútorné gufero, to na bubne sa za ten čas zatupí a už nedrží ani to
Ale je pravda, že ani po výmene len toho na bubne za nové to už netesní tak či tak... Možno chvíľu.
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> minno 17.09.21 22:15:35: je pravda že ve stovce mi to začlo téct asi taky až s pětikvaltem. Jeden čas ze začátku od toho byl úplně pokoj, pak to začlo a už nikdy nepřestalo.
-> MVM 17.09.21 22:18:51: no ale výsledku není důvod, aby i to samotné gufero na bubnu neudrželo celý. Jen se tak v praxi prostě neděje![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> MVM 17.09.21 22:18:51: no ale výsledku není důvod, aby i to samotné gufero na bubnu neudrželo celý. Jen se tak v praxi prostě neděje
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> MVM 17.09.21 22:18:51: No, veď to presne píšem.
-> minno: Ale pořád zůstává základ nepustit olej přes prvni gufero.
-> vhml 17.09.21 15:20:52: Neriešiteľné. V minulosti som skúšal všetko od A-Z. Guferá rôznych výrobcov, aj nové origo ČSSR guferá, aj guferá s prachovkami, nové hriadele, nové nohavice, bubny, krúžky na hriadeľoch leštil - aby tam nebol ani len najmenší škrabanec, premeriaval, skúšal všetko možné, vyskladával som to možno 5-6x, všetko menil, maximálne precízne všetko, lebo som už bol z toho na prášky, a ani tak to nevydržalo viac ako 20-30 tkm, čo bolo u mňa niekedy tak rok-dva. Guferá som skúšal pred montážou aj máčať v prevodovom oleji na určitý čas, aby si "zvykli", niekto tak radil.
Posledné štádium zúfalstva bol vyrobený odtok oleja z domčeka ložiska mimo štít. Nefungovalo ani to (hustý olej a odtok mal vnútorný priemer hadičky myslím cca 3-4 mm). Ak sa už ten olej dostal cez vnútorné gufero, bolo to vždy v brzde.... Vonkajšie gufero je len prachovka ložiska, na funkci nemá vlyf.
Kyvku som šmaril do p.... a už som 10 rokov šťastný![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
Čo som neskúšal, je radikálne znížiť hladinu oleja v prevodovke. Olej som skúšal myslím aj PP80, aj 75W90, už si nie som istý.
Problém sa začal objavovať od prestavby na 5q a po repase všetkého.
S 4q v pôvodnom stave to najazdilo cca 100 tkm bez oleja v brzde na jednej strane, druhá strana bola predtým menená po búračke a tam to potom tiež začalo tiecť, ale stav tejto polnápravy pri montáži bol neznámy.
Posledné štádium zúfalstva bol vyrobený odtok oleja z domčeka ložiska mimo štít. Nefungovalo ani to (hustý olej a odtok mal vnútorný priemer hadičky myslím cca 3-4 mm). Ak sa už ten olej dostal cez vnútorné gufero, bolo to vždy v brzde.... Vonkajšie gufero je len prachovka ložiska, na funkci nemá vlyf.
Kyvku som šmaril do p.... a už som 10 rokov šťastný
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
Čo som neskúšal, je radikálne znížiť hladinu oleja v prevodovke. Olej som skúšal myslím aj PP80, aj 75W90, už si nie som istý.
Problém sa začal objavovať od prestavby na 5q a po repase všetkého.
S 4q v pôvodnom stave to najazdilo cca 100 tkm bez oleja v brzde na jednej strane, druhá strana bola predtým menená po búračke a tam to potom tiež začalo tiecť, ale stav tejto polnápravy pri montáži bol neznámy.
-> vhml: Přesně.. blbá montáž klinku a natahne se to.
Jasně, prvotně musí držet malý gufirko v nohavici. A jak rikam, s petikvaltem chci trošku vic oleje, a zase se modlim at drží nohavice. Kdyz budeš mit sucho ve skrini, nepotecou bubny. Je to tzv.teoreticky řešení se " suchou" skříní![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Jasně, prvotně musí držet malý gufirko v nohavici. A jak rikam, s petikvaltem chci trošku vic oleje, a zase se modlim at drží nohavice. Kdyz budeš mit sucho ve skrini, nepotecou bubny. Je to tzv.teoreticky řešení se " suchou" skříní
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Vojťas 17.09.21 17:43:05: zkusim teda proverit.
Ale to ze to chcije z gufera bubnu uz je jen dusledek toho, ze to nedrzi ani gufero v nohavici. Co tam se nechá vymejšlet?
Ale to ze to chcije z gufera bubnu uz je jen dusledek toho, ze to nedrzi ani gufero v nohavici. Co tam se nechá vymejšlet?
-> vhml 17.09.21 17:40:07: me se to jednou povedlo kdyz sem pri skladani dal spatne klinek, respektive mi zajel moc dozadu, tak ze se to v tom miste vyboulilo...
-> MVM 17.09.21 15:57:26: no hele treba ten sisatej buben po guferem. Fakt se to deje? Nikdy jsem to nezkousel merit, ale to by musel být už nahovno vyrobenej, to se nestane věkem.
-> vhml: Řešil jsem to na svých kyvkách,je ovšem pravda že to najede hrozně moc málo kilometrů. Ale jak píšeš, a sam víš, nový gufera ( tam snad jen to v domečku se nesmi dolisovat do konce, to v nohavici zase davat bacha aby nespadla pružinka) . Buben nesmi mit vajíčko na ploše kde doseda gufero. No a v prevodovce mit oleje akorat . Ja mam poměrně kratky pruziny , takže jsou polonapravy do M a tak ten olej odtika do rozvodovky...
Ale asi nic co bys nevěděl...
Ale asi nic co bys nevěděl...