skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
jak na buben 120???
-> K.D.B.: Naopak si myslím, že autogen by byl nejlepší. Potřebuješ rychle ohřát jen kroužek a ne poloosu.
-> Eidy:
i mě to zajímá.... mám pár adeptů na přelisování
Myslím, že stojí za to zkusit při lisování kroužek ohřívat (civilizovaně, ne autogenem). To by mělo usnadnit posun a neodírat plochy.
i mě to zajímá.... mám pár adeptů na přelisování
Myslím, že stojí za to zkusit při lisování kroužek ohřívat (civilizovaně, ne autogenem). To by mělo usnadnit posun a neodírat plochy.
-> hans1: Pokud tam neni vůle a čelo se dotýká, tak samozřejmě podložka nutná neni. Tzn.ideal je přelisovat/posunout kroužek a nezaměnit P/L buben. Jo mam teď jiný lis,je pravda že bych to někdy mohl zkusit..
-> MVM 24.01.23 09:34:37: asi špatnej lis... .Jinak ty podložky tuším 0,3mm nejsou určitě životně důležité nikdy jsem na ně v žádném autě nikdy nenarazil a určitě to bylo za ty desítky let x krát rozděláváno.Osobně to polisuju při go a potom při případné demontáži bubnu neřeším.
Dávám pod buben podložky(u),kdysi dávno jsem byl od lisování odrazen. Totiž buďto drží opěrný kroužek jak sviňa, můj lis s tim tenkrát nehnul. Nebo naopak držel podstatně míň, což jsem nechtěl riskovat že ho lisováním tam a zpátky (člověk neví kolikrát už tohle ten kroužek absolvoval) uvolnim. Ale pokud se vrací jeden a ten samý buben na stejnou stranu auta/poloosu cožje podstatný. Neni nutny s tim laborovat. Jen si hlidat dotažení. Já mam spasovany vždycky páry- buben a poloosu. I nahradni a funguje to.
-> minno 24.01.23 08:18:11: Souhlas v obou bodech ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
A otázku mám stejnou jako -> Eidy 23.01.23 22:48:14: , mám pocit, že reálně se tady do téhle akce moc lidí nepustilo![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
A otázku mám stejnou jako -> Eidy 23.01.23 22:48:14: , mám pocit, že reálně se tady do téhle akce moc lidí nepustilo
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> Robert 106: Fotka ala isti, chvíľu mi trvalo nájsť poloosu![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Ale sťahovák teda parádny![157](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/157.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Ale sťahovák teda parádny
![157](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/157.gif)
-> Robert 106: A jak moc lehce něbo težko to šlo?
-> SO545: Áno, to je oficiálny postup, ale v praxi málokedy realizovateľný. Teda ak človek nechce raz ročne prelisovávať krúžok![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
neviem ci si to pamatam dobre ale po demontazi bubna obnasalo nainstalovat jednu podlozku k lozisku ktora eliminovala axialnu volu medzi kruzkom loziskom a bubnom. Tie podlozky bolo mozne dat 3 a potom uz demontaz poloosi a prelisovanie kruzka....
Mam ich doma pre istotu par....![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Mam ich doma pre istotu par....
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> Robert 106: Aha. To kejvani je dany tim, ze poloosu mas chycenou jen v lozisku. Jakmile bude strcena i s kamenama v diferaku, tak by vule mela zmizet. Osobne bych teda lozisko a gufera vymenil. Jeste je tam dle me tesnici okrouzek u toho kryciho kloboucku, co drzi lozisko.
Pokud tam predtim axialni vule nebyla, tak tam nebude ani ted. Hlavne buben nasad a utahni dle prirucky.
Pokud tam predtim axialni vule nebyla, tak tam nebude ani ted. Hlavne buben nasad a utahni dle prirucky.
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Jo promiň bylo mě jasný že to nebude úplně zřejmé. Ta poloosa co mi jezdí buben axiálně sem a tam je pořád v autě. tohle je poloosa co jsem koupil axiální vůle je nulová a když byl na ní ještě buben tak taky neměl žádnou vůli, ale bylo přirezlé obložení a šlo mi právě o to naklápění jestli to takhle může plavat.
Teď teda zbývá otázka jestli to půjde zase složit zpět - utáhnout buben aby tam teď nevznikla vůle mezi bubnem a ložiskem.
Teď teda zbývá otázka jestli to půjde zase složit zpět - utáhnout buben aby tam teď nevznikla vůle mezi bubnem a ložiskem.
-> Robert 106: Jo shorts nefungujou, to Evza jeste neopravil... Uz jsem se na to podival... vidim, ze celou poloosou jakoby kyves. Axialni vule znamena, ze ta poloosa jezdi v lozisku dovnitr a ven. Lozisko uz asi bude horsi, to bych klidne vymenil, ale jinak to lozisko je naklapeci a pokud mas nohavici venku a nedrzi tu poloosu z druhy strany diferencial, tak se kyve normalne...
-> Matthes, záškodník z TechWebu: No jo ale osa nesmí v ložisku chodit volně
ten link mi nějak nejde zkopírovat dělá se tam mezera v shorts
www.youtube.com/
shorts/k97yuznaQu8
ten link mi nějak nejde zkopírovat dělá se tam mezera v shorts
www.youtube.com/
shorts/k97yuznaQu8
-> Robert 106: Video mi nejde prehrat... Axialni vule bude jen tim posunutym krouzkem... Ten lze prelisovat kousek zpet.
Tak jsem pročetl informace na fóru a protože mi kolo bez jakéhokoliv odporu chodí axiálně 0.5 cm dovnitř a ven tak jsem usoudil, že poloosa bude v háji, navíc nohavice je už dost hnilá.
Pořídil jsem jinou, ale nakonec mě to stejně neminulo, protože měla zase úplně přirezlé brzdy.
Sundal jsem buben obyč stahovákem a šlo to docela ok. V ložisku není žádná axiální vůle,
ale osa se v nohavici volně hýbe viz video.
Je to OK ?? Dle mě tam vždy vůle být musí a v autě to drží v převodovce.
Jsou dvě možnosti buď to teď očistím dám nové přední gufero, očistím kónus a budu doufat, že duben zase utáhnu bez vůle, nebo tady zajdu za klukama do servisu a budu doufat, že mi to vylisují dají nové gufero, posunou kroužek třeba o 1 mm ? a zase to nalisujou s novým ložiskem a já pak dám buben - možná nový a budu doufat, že mi ten kroužek vyleštili než to složili a že to bude ok.
Pořídil jsem jinou, ale nakonec mě to stejně neminulo, protože měla zase úplně přirezlé brzdy.
Sundal jsem buben obyč stahovákem a šlo to docela ok. V ložisku není žádná axiální vůle,
ale osa se v nohavici volně hýbe viz video.
Je to OK ?? Dle mě tam vždy vůle být musí a v autě to drží v převodovce.
Jsou dvě možnosti buď to teď očistím dám nové přední gufero, očistím kónus a budu doufat, že duben zase utáhnu bez vůle, nebo tady zajdu za klukama do servisu a budu doufat, že mi to vylisují dají nové gufero, posunou kroužek třeba o 1 mm ? a zase to nalisujou s novým ložiskem a já pak dám buben - možná nový a budu doufat, že mi ten kroužek vyleštili než to složili a že to bude ok.
-> Robert 106: Pokud to půjde celé ven a rozhodit, tak krom stahováku bubnu samotného asi nic speciálního nepotřebuješ myslím. Takovej ten komplikovanej stahovák se používá když chceš měnit ložiska, gufera atd na autě bez kompletní rozborky polonápravy.
-> minno: Díky už jsem koukal, ale nedošlo mi že ta boule na ose je posuvný kroužek mezi kterým drží ložisko.
Blbé je že na to nemám ani jeden stahovák.
Blbé je že na to nemám ani jeden stahovák.
-> Syny: Je potřeba hlavně nedávat novou matici poloosy :-D
-> Syny: Nepovídej ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Jen pozor na to, ze to obcas skonci rozborkou, vyvarenim a prodejem celeho auta ![109](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/109.gif)
![109](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/109.gif)
Už to chápu, díky za info.
-> Robert 106: Na poloose je nalisovaný kroužek, o který se při montáži opře ložisko (a případně ho o kousek popolisuje dál - buben tlačí na ložisko, to na kroužek). Pokud se buben sundá a následně vrátí, tak se může stát, že po dotažení si buben na kužel poloosy nesedne přesně jak byl před tím a zůstane trochu víc vylezlý - tím pádem vznikne v sestavě buben-ložisko-kroužek přesně ta vůle kterou popisuješ. Pokud je malá (řádově desetiny mm) dá se řešit podložkami mezi buben a ložisko.
V tvém případě je správné řešení demontovat celou polonápravu, poloosu vyndat a kroužek přelisovat kus zpátky. Při následné montáži si ho buben dotlačí na své místo.
V tvém případě je správné řešení demontovat celou polonápravu, poloosu vyndat a kroužek přelisovat kus zpátky. Při následné montáži si ho buben dotlačí na své místo.
-> Robert 106: Poloosa chodí v ložisku. Nestačí sundat buben, je potřeba rozpojit nohavici od převodovky a vytáhnout poloosu z nohavice ven. Přelisovat kroužek (třeba o 4-5 mm) a pak to zase složit. Při utahování bubnu posuneš kroužek na požadované místo. Je to trochu naprd práce, to jo.
-> Eidy: Mohl bys prosím rozvést ? sundavání bubnu jsem se vždy vyhýbal a u Rapida tam to je v pohodě tam jsem už i dělal ložiska.
Co jsem na to teď koukal na foto, tak to musí chodit v ložisku, nebo ložisko v "trubce" spíš ale poloosa v ložisku
Co jsem na to teď koukal na foto, tak to musí chodit v ložisku, nebo ložisko v "trubce" spíš ale poloosa v ložisku
-> Robert 106: To je “jenom” posunutej kroužek na poloose za ložiskem. Rozebrat, vrátit kroužek a složit. Ale kolo neuletí.
Ahoj,
dnes jsem měl poprvé zvednuté auto bez zabrzděné ruční brzdy a zjistil jsem,
že levý buben má axiální vůli dobře 3-mm a pohybuje se naprosto volně s poloosou.
Pravý sedí úplně na pevno a poloosa je evidentně měněná, takže asi už bylo kolečko pápá.
Levá poloosa naopak vypadá původně.
Předpokládám tedy, že vůle vznikla postupně a pokud s tím něco neudělám tak to kolo ztratím. Už jsem to jednou zažil :-)
dnes jsem měl poprvé zvednuté auto bez zabrzděné ruční brzdy a zjistil jsem,
že levý buben má axiální vůli dobře 3-mm a pohybuje se naprosto volně s poloosou.
Pravý sedí úplně na pevno a poloosa je evidentně měněná, takže asi už bylo kolečko pápá.
Levá poloosa naopak vypadá původně.
Předpokládám tedy, že vůle vznikla postupně a pokud s tím něco neudělám tak to kolo ztratím. Už jsem to jednou zažil :-)
-> SO545: Chce - bohužel celou sestavu mám na opačnou stranu..
A jo, je to tak podobný (soused měl KdF), že to mohlo bejt klidně stejný.
![8](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
-> Jozka 04.08.22 12:32:36: to asi chce novu poloos a bubon...
Preco to skodovka neokopcila od vewecka....to je brnkacka a bez stahovakov.
Preco to skodovka neokopcila od vewecka....to je brnkacka a bez stahovakov.
-> SO545: Mi povídej - kdysi jsem po zásahu do brzd asi po 150 km detekoval absenci závlačky - matice visela na necelých dvou závitech.. Aktuálně mám (podruhý za posledních zhruba 25 let) problémy s opakovaně se uvolňujícím bubnem a tentokrát bude muset všechno pryč..
-> Jozka 04.08.22 00:29:24: to chce cas...a sem tam to povoli aj samo
Stahujem tak variator u stvorkoliek....napruzim par x dostane tukes a necham tak....3 z 5 zliezu same
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
Stahujem tak variator u stvorkoliek....napruzim par x dostane tukes a necham tak....3 z 5 zliezu same
-> palinator 04.08.22 00:11:39: ![47](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/47.gif)
-> Jozka 04.08.22 00:29:24: Já taky ne "na živo", ale ten koncept mi není cizí...
![47](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/47.gif)
-> Jozka 04.08.22 00:29:24: Já taky ne "na živo", ale ten koncept mi není cizí...
-> dragon_cb_cz 03.08.22 21:57:58: Já ještě ne.. když to bude fungovat, jdou šroubovací na odpočinek - poslední dobou mě při každým odskoku bubnu hrozí ochrnutí..
-> dragon_cb_cz:
Když vezmu jak blbě jdou někdy mazat svisláky, překvapuje mě, že tím jde stáhnout buben.![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Když vezmu jak blbě jdou někdy mazat svisláky, překvapuje mě, že tím jde stáhnout buben.
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Jozka: Taky bych vsadil na hydraulický stahovák, už jsem to někde viděl.
-> Šediváček 03.08.22 19:00:37: V dohledný době nejspíš vyzkouším - a dám vědět.
-> Matthes, záškodník z TechWebu: no to nevim. Asi to nějak zmáčknout zpátky, jak říkám viděl jsem to na obrázku, na živo nikdy.
-> Jozka: jestli tam je staré mazivo tak by to mohlo bejt. pravda že ten pohyb asi nebude moc velkej.
-> Jozka: jestli tam je staré mazivo tak by to mohlo bejt. pravda že ten pohyb asi nebude moc velkej.
-> Šediváček: Když jsi to zmínil, tak se z paměti vynořilo, že jsem o něm kdysi (jen) slyšel.. A mohlo by být - tvary uvnitř jsou divný, zaschlý mazivo by tam taky bylo..
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Ona "komůrka", která (snad) vznikne nasazením na buben, asi nebude nijak velká = maziva nebude třeba mnoho?
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Ona "komůrka", která (snad) vznikne nasazením na buben, asi nebude nijak velká = maziva nebude třeba mnoho?
-> Šediváček: Zajimavy... Co pak ale s tim mazivem ve stahovaku? Jak se vrati zpet?
-> Jozka 03.08.22 16:47:08: jistě to nevím, ale asi to bude hydraulický stahovák. Kdysi jsem někde viděl obrázek. Nasadil se mazací lis na svisláky a tím jak se pumpovalo se stáhnul buben. Místo točení šroubem.
Tahle varianta stahováku funguje jak ? Maticí (s maznicí) jsem točit ještě nezkoušel, ale mate mě absence opěry proti otáčení, kterou mám na zbývajících..
-> MVM: Diky !
-> Borderer 12.06.20 06:46:00: Nic nebude povolený. Uz z principu zavitu - jakožto nakloněné roviny a pohybu po šroubovici vyplývá,že po vymezeni vůle (dotahneš matku/šroub treba rukou,nebo malým momentem) a teprve potom, utahovacim momentem ,za předpokladu že se šroub otáčí pusobiš osovou silou na kužel naboje v bubnu a ten "lisuješ" na kužel poloosy. Pokud ale povolujes uvolniš jen zbytkový přepětí.
(Jako když lisujes silentblok ve sveraku,utahovat jde těžce , uvolnit sverak potom jen lehce)
(Jako když lisujes silentblok ve sveraku,utahovat jde těžce , uvolnit sverak potom jen lehce)
-> minno: Schválně to zkusím změřit. Případně co by to mohlo být za problém, kdyby to bylo opravdu povolené? Natažený závit poloosy?
-> minno 11.06.20 14:11:50: moment je 170Nm a po najblizsiu dieru pre zavlacku...ale inac ako pises...
po najazdeni par 100km som vytiahol zavlacku a stale to drzi rovnako.
Ak to spravne drzi na kuzeli malo by to byt OK na 1x.
po najazdeni par 100km som vytiahol zavlacku a stale to drzi rovnako.
Ak to spravne drzi na kuzeli malo by to byt OK na 1x.
-> Borderer: To je OK. Pri povoľovaní akýchkoľvek matíc na to pocitovo treba menšiu silu a menej pootočiť kľúčom, ako pri uťahovaní.
Ak si nie si istý, pred povolením to otestuj momenťákom.
Ak si nie si istý, pred povolením to otestuj momenťákom.
Jak se ta dotažená poloosa má vlastně chovat? Už se mi podruhé stalo, že jsem poloosu dotáhl na 200 Nm, vše sedělo, necvakalo. Dal sem závlačku a šel od toho. Ale když jsem buben sundaval, matice byla rozhodně nebyla utažená na 200 Nm, povolil sem ji jednou ranou kladivem po trháku. Samotný buben už na kuželu držel celkem dobře - předepnout a rána palicí.
Chápu dobře, že si to pak sedne a proto je tam ta závlačka, aby se matice nepovolila?
Chápu dobře, že si to pak sedne a proto je tam ta závlačka, aby se matice nepovolila?
-> suri: Jenze ja jak mel pri stahovani tu matku opacne, tak mela nacatej zavit u dosedaci plochy na buben. A tim, ze jsem to pak na tu poloosu natocil, tak to pokurvilo zavit az k bubnu. A na tom jsem si jezdit nelajznul. Takova blbost a jak to dopadlo
No, alespon jsem se diky tomu naucil svarovat COckem ![40](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/40.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![40](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/40.gif)