![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
jak na buben 120???
-> minno 06.02.23 20:29:17: Historie se opakuje ve vlnách...
Starý zlatý virt![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> Bukaj: Podla andrta je u tej skrutky predpísaný moment 70nm,myslíš že tá tenučká trubka to ustojí?
Hele tak bokem. Mám lejstro datované cca léto 85, adresované autorizovaným opravnám škoda ve velké Británii. Je na něm psaná svolávací akce na všechny M auta od podzimu 83 do někdy právě 85, že je špatně technické řešení, hrozí upadnutí kola, všechny vozy dostanou zdarma x y technických úprav toto řešících.
Byla fakt tehdy nějaká změna na kyvce, nebo to byl psyop? Nikdy jsem o tom mimo té kopie daného lejstra co mám neslyšel, a vůbec ne u nás.
![34](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/34.gif)
Byla fakt tehdy nějaká změna na kyvce, nebo to byl psyop? Nikdy jsem o tom mimo té kopie daného lejstra co mám neslyšel, a vůbec ne u nás.
![10](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/10.gif)
![34](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/34.gif)
-> Bukaj 06.02.23 16:04:13: To mas pravdu, to je dalsi vec co moc nechapu :) Ze tam jsou ty gumy. Pak se to v tom prave krouti a dela u vlecky Acka. Jelikoz pokud je prilozka a sikmy rameno rozepreny o trubicky, tak podelny neni poradne utazeny. Dat tam lino, trubku zakratit aby se to nerozeprelo o ne a hotovo :) Aby to fungovalo fakt dobre tak jak pises, tak by trubicky, prilozky i podelny ramena musely mit nejak prisneji natolerovany rozmery na vysku + ta guma presny rozmer a tvrdost - a tomu (kor u druhosky) neverim ani trochu... Mimochodem, jestli si dobre pamatuju, tak kostka je mezi trubickama, ktere jsou zapadle v otvoru v prilozce a sikmem ramenu/nohavici a geometrie se steluje prave pohybem sestavy "prilozka, trubky, sikme rameno/nohavice". Trubicka dle me jen chrani sroub pred oprenim kostky o nej, pac pohyb (a pripadne razy) pri stelovani geometrie prenasi rovnou do prilozky a sikmeho ramene/nohavice, ne do sroubu.
-> Bukaj: Myslím si, že nechceš, aby se kostka opírala přímo o ten šroub. Mělo by to malou plochu na opření.
Ale to je jedno. Už mlčím. Nepředpokládám, že bych to za svýho života někdy na kile musel řešit a na LR i Rapidu je to všechno jinak. :-D
Ale to je jedno. Už mlčím. Nepředpokládám, že bych to za svýho života někdy na kile musel řešit a na LR i Rapidu je to všechno jinak. :-D
Pridám sa aj ja
Rozmer orig trubiek pre kyvku je 58mm a pre vlečku 39mm,hrúbka steny 1,5mmm.Myslím že funkcia trubiek je na 51% zoprieť kocku aby nemal vôlu medzi šrobmy a na 48% rozpera medzi nohavicou a ramenom.1% mi nie je známé![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> StepaNoFUN: Právě, že o kostku se ty trubky neopírají, mezi kostkou a trubkami je vždy nějaká vůle (aby bylo vůbec možné to bez komplikací složit) - nejsou tam pro to, aby vymezovaly (nejsou to "trubky vymezovací") polohu kostky - to dělá šroub, který ji drží v ramenu (a nějaký drobný náklon kostky nehraje v tom spoji roli). Kdyby tam trubky nebyly k rozpírání šroubového spoje, nemusely by tam být vůbec a to vodorovné vymezení kostky (v ose podélného ramena) by obstarala o něco delší kostka...
-> Bukaj: Ty trubky se opíraj o kostku a v ramenech je na ně vybrání, aby šrouby byly uprostřed trubky. V tom má Minno pravdu. Ty máš pravdu v tom, že kostka se posouvá na tý oválný díře. Ale celá, opřená o ty trubky.
-> Bukaj 06.02.23 16:02:46: Nechápeme sa. Ale vysvetľovať sa mi to nechce. Beztak sa to už zas zvrhlo![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Já si vždycky vzpomenu na téma "komiks" ...
img.skoda-virt.cz/forum_u pload/.../7_4_35665__2015- 08-11_10-05-07_100.gif
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
img.skoda-virt.cz/forum_u pload/.../7_4_35665__2015- 08-11_10-05-07_100.gif
-> dragon_cb_cz: Beztak hádka nebude, já zestárnul, je mi to u prdele a Honza tu není, tak se není s kým hádat na toto téma :-D
-> vhml: Jsi dospěl k názoru, že je tu nuda, co? ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Ať si to každej udělá jak uzná za vhodný. Jen si uvědomte, že když bude mít ta trubka vůli, tak tam logicky ani nemusí bejt žejo
Z technologickýho hlediska je píčovina, aby šroubovej spoj nebyl utaženej na doraz (na ty trubky) ale jen na gumu nebo lino.
-> vhml: Dělal jsem to tak, že jsem na zemi sešrouboval ramena k sobě i s tím linem, šrouby jsem utáhl na moment. Pak jsem změřil mezeru mezi šikmym ramenem a příložkou a podle toho upravil kyvkový trubičky na míru pro každej šroub solo.
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> vhml: Dělal jsem to tak, že jsem na zemi sešrouboval ramena k sobě i s tím linem, šrouby jsem utáhl na moment. Pak jsem změřil mezeru mezi šikmym ramenem a příložkou a podle toho upravil kyvkový trubičky na míru pro každej šroub solo.
-> Bukaj 06.02.23 15:40:41: přesně tak první co mě napadlo,proč to vymýšlet jinak než to má být...jinak na mb si vyrábím zkrácením delších novějších trubiček... tyto trubičky používám i jako rozpěrné pod kapky nárazníku (51,5-52mm)délku do ramena poznamenou nemám
-> Syny 06.02.23 15:59:25: Jenže ve všech seriových provedeních byla v tom spoji guma - která, pokud by spoj byl příliš dotažen bez "rozepření", vyhřezne ven...
-> minno: Cože? Ta kostka tam právě má mít v podélném směru vůli kvůli štelování geometrie - ten cca 1 cm je seřizovací rozsah (oválná díra v podélném ramenu minus 12 mm (šroub M12 skrz kostku). Po seřízení geometrie se spoje dotáhnou (kostku sevře v dané pozici šroub přes boky podélného ramene, rozpěrné trubky sevřou šrouby mezi šikmým ramenem (nohavicí u kyvky) a příložkou.
Dle mého názoru tam trubky mají dvojí smysl - jednak aby celek spoje šikmé rameno (nohavice)/příložka byl tužší a nekroutilo se to na šroubech a druhak aby vlivem přílišného dotažení šroubů nevyhřezla guma ve spoji ramen (což by se stalo v případě krátkých nebo žádných trubek).
Pokud by tuhost spoje byla zajištěna jiným způsobem - například použitím lina nebo ještě tužšího (nedeformovatelného) materiálu, pak tam skutečně trubky být nemusí...
Trubka, která není sevřena mezi ramenem (nohavicí) a příložkou je tam úplně k ničemu - neplní žádnou funkci.![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Dle mého názoru tam trubky mají dvojí smysl - jednak aby celek spoje šikmé rameno (nohavice)/příložka byl tužší a nekroutilo se to na šroubech a druhak aby vlivem přílišného dotažení šroubů nevyhřezla guma ve spoji ramen (což by se stalo v případě krátkých nebo žádných trubek).
Pokud by tuhost spoje byla zajištěna jiným způsobem - například použitím lina nebo ještě tužšího (nedeformovatelného) materiálu, pak tam skutečně trubky být nemusí...
Trubka, která není sevřena mezi ramenem (nohavicí) a příložkou je tam úplně k ničemu - neplní žádnou funkci.
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> vhml: No osobně bych řekl, že ramena k sobě mají být pořádně utažená, tudíž je blbost, aby se to namísto toho opřelo o trubky :)
-> Bukaj 06.02.23 15:36:56: Rozopierať má kocku v pozdĺžnom smere, bez trubičiek by tam tá kocka mala vôľu odhadom tak 1 cm a ani by tam potom nemusela byť.
Už to začíná
A jaký je teda správný rozměr na rapid vlečku?
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
A jaký je teda správný rozměr na rapid vlečku?
-> vhml 06.02.23 08:38:08: Já bych dodržel originální rozměry trubek a bude po problému
Jinak na kyvku byl po celou dobu (pokud nepočítám 1000MB a první kila, které měly nižší podélná ramena) jen jeden rozměr trubek, na vlečku s tím nějak laborovali - Garde má psanou jinou trubku, než pozdější modely...
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Jinak na kyvku byl po celou dobu (pokud nepočítám 1000MB a první kila, které měly nižší podélná ramena) jen jeden rozměr trubek, na vlečku s tím nějak laborovali - Garde má psanou jinou trubku, než pozdější modely...
-> Petrson 06.02.23 10:35:40: To tam pak ale vůbec nemusí bejt...
Myslím, že v jedné "debatě" jsme dospěli k tomu, že když se to jmenuje "trubka rozpěrná", tak to logicky musí "rozpírat", tudíž bez vůle...![5](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/5.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Myslím, že v jedné "debatě" jsme dospěli k tomu, že když se to jmenuje "trubka rozpěrná", tak to logicky musí "rozpírat", tudíž bez vůle...
![5](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/5.gif)
-> Milan 136 06.02.23 09:11:01: no právě![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> vhml 06.02.23 08:38:08: O tom tu byla nejedna tuneří hádka ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> vhml: Trubičku s vôľou. Stena trubičky má aj tak asi len 1 mm, to by si dotiahnutím príložky zdeformoval.
Mám to tak mnoho rokov a mnoho km a všetko OK.
Mám to tak mnoho rokov a mnoho km a všetko OK.
Hele když jsme u kostek - jak je to s těma trubičkama na šroubech u vlečky? Kdysi tu na to byly strašný hádky a vím hovno jak to zas má bejt. Trubičku udělat s vůlí? Nebo na ní musí příložka na rameni dosednout a zmáčknout?
-> Eidy: Aha. Tak to hej.
-> minno 06.02.23 08:10:47: Tak to si nerozumíme. Já měl na mysli horizontální šroub, který prochází kostkou.
-> Eidy: Hm. Ale aspoň vďaka za info. Doposiaľ som nikde o takomto probléme s plastovými kockami nepočul. Ja tie spoje doťahujem vždy na predpísaný moment, čo je u vystuženej vlečky s linom 100 Nm.
Hliníkové kocky som musel vtedy z bokov dosť obrusovať, aby vošli do vystuženého pozdĺžneho ramena. Ale to bude možno tým vystužením. Ramená boli CZ.
Hliníkové kocky som musel vtedy z bokov dosť obrusovať, aby vošli do vystuženého pozdĺžneho ramena. Ale to bude možno tým vystužením. Ramená boli CZ.
-> minno 05.02.23 18:05:09: neříkám, že to nejde. Ale jde to špatně. Ale posuzuju podle Zdrubákovo auta a on má tendenci všechno utahovat čtvrt otočky před utržením.
Já mám sehnaný druhoškový hliníkový.
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
Já mám sehnaný druhoškový hliníkový.
-> minno: Na rapidu trochu zmáčklé teda byly - ty plastové.
Palicí (gumovou) tím ale v pohodě hýbat šlo.
Palicí (gumovou) tím ale v pohodě hýbat šlo.
-> Eidy 04.02.23 22:00:05: Počkaj. Ale to isté sa predsa môže stať potom aj na vlečke.
Mal som plastové kocky na kyvke asi 3 roky a ok. Potom som chystal zástavbu vlečky a plastové som nezohnal, tak som tam dal AL a sú tam dodnes (12 rokov). A chcel by som ísť teraz na geometriu a rozmýšľam, či tam už nebudú tie hliníkové rozpadnuté. Že by som to rozobral a ešte pred geoškou ich nahradil plastovými.
Plastové som vtedy po demontáži kyvky vybral von s nič im nebolo, žiadna deformácia.
Mal som plastové kocky na kyvke asi 3 roky a ok. Potom som chystal zástavbu vlečky a plastové som nezohnal, tak som tam dal AL a sú tam dodnes (12 rokov). A chcel by som ísť teraz na geometriu a rozmýšľam, či tam už nebudú tie hliníkové rozpadnuté. Že by som to rozobral a ešte pred geoškou ich nahradil plastovými.
Plastové som vtedy po demontáži kyvky vybral von s nič im nebolo, žiadna deformácia.
-> Robert 106 04.02.23 21:17:45: může. Ale je to plast, takže ji šroubem zmáčkneš a vyvalíš stěny podélného ramene. A pak s tím nejde moc posouvat.
Plastová kostka se na kyvku bejt může ?
-> isti: Ale drželo to při sobě naprosto nevídaně.
-> Robert 106 04.02.23 21:01:09: Bežný stav
Tak mám zajímavý poznatek,
poloosa z ložiska doslova na volno vypadla, ale problém nebyl v poloose.
Nový ložisko na poloose drží dost na fetst a ještě jsem vyhrábnul jedno starší a taky je na těsno. Muselo to takhle na vlno chodit asi hodně dlouho než se posunul kroužek.
poloosa z ložiska doslova na volno vypadla, ale problém nebyl v poloose.
Nový ložisko na poloose drží dost na fetst a ještě jsem vyhrábnul jedno starší a taky je na těsno. Muselo to takhle na vlno chodit asi hodně dlouho než se posunul kroužek.
-> Robert 106: Dost mě překvapuje, že to ten závitový stahovák zvládnul. Já bych to rovnou nacpal pod hydrauliku. Na lisování hřídele a ložiska existuje škodovácký přípravek, ale ten už se dneska taky blbě shání.
-> minno: Teď jak mám víc rozděláno, tak občas hledám i auto.
-> Eidy: Ahoj,
šlo to pěkně blbě už jsem toho chtěl nechta protože to smrdělo destrukcí když lupnul a poskočil asi o 5mm dopředu. Ložisko jsem pak naklepal do nohavice.
Nejhorší bylo potom "nalisovat" poloosu do nového ložiska. Musel jsem použít sestavu: staré ložisko, řemenice z feldy a matka, když to dostatečně vylezlo tak už přes buben.
šlo to pěkně blbě už jsem toho chtěl nechta protože to smrdělo destrukcí když lupnul a poskočil asi o 5mm dopředu. Ložisko jsem pak naklepal do nohavice.
Nejhorší bylo potom "nalisovat" poloosu do nového ložiska. Musel jsem použít sestavu: staré ložisko, řemenice z feldy a matka, když to dostatečně vylezlo tak už přes buben.
-> minno: Pochopitelně Ty jsi se s tim asi najebal vic než kdokoliv. Ale jsou auta,kde to prostě s kyvkou být musi. Bohužel.
-> MVM: Ja áno. Uvádzam len, aby sa nezabudlo.
Ja už našťastie tento typ nápravy nikdy mať nebudem![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Ja už našťastie tento typ nápravy nikdy mať nebudem
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> minno: No a právě proto vždycky Musí být čelo náboje bubnu vždycky opřené o ložisko. To přece víš. ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Netreba zabúdať, že po správnosti sa ložisko na hriadeľ lisuje. Čiže by hriadeľ v ložisku nemal byť voľne axiálne posuvný. V takom prípade aj pri posunutom krúžku za ložiskom, resp. ak sa napr. mení bubon a ten si dobre nesadne na kužeľ a vznikne vôľa v časti krúžok - ložisko - bubon, nie je to poznať. Nebúcha to, nehýbe sa to, len to nie je OK, pretože bubon nie je opretý o ložisko a poloosa sa viac namáha a môže sa ulomiť.
Ale áno, existujú poloosi (hriadele), ktoré sú v ložisku voľne posuvné a v takom prípade, ak je tam axiálna vôľa, za jazdy to búcha. V takom prípade sa to dá aspoň ľahšie diagnostikovať.
S voľnejšími poloosami v ložisku som sa stretol hlavne u originálov.
Mal som niekoľko nových poloos, druhovýroba, resp. postprodukcia z '90 (fotky aj v článku skoda-virt.cz/cz/.../5353 -zborka-kyvadlovej-polonap ravy ) a tam šlo ložisko vždy len nalisovať, resp, naklepnúť trubkou.
Raz mi ložisko z takejto hriadele dokonca nešlo demontovať ani pod 30t lisom.
Ale áno, existujú poloosi (hriadele), ktoré sú v ložisku voľne posuvné a v takom prípade, ak je tam axiálna vôľa, za jazdy to búcha. V takom prípade sa to dá aspoň ľahšie diagnostikovať.
S voľnejšími poloosami v ložisku som sa stretol hlavne u originálov.
Mal som niekoľko nových poloos, druhovýroba, resp. postprodukcia z '90 (fotky aj v článku skoda-virt.cz/cz/.../5353 -zborka-kyvadlovej-polonap ravy ) a tam šlo ložisko vždy len nalisovať, resp, naklepnúť trubkou.
Raz mi ložisko z takejto hriadele dokonca nešlo demontovať ani pod 30t lisom.