skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
skládáme nápravu...
-> krtecek 14.01.19 18:52:27: Nevím jestli si rozumíme .Když koupíš celou nápravu tak stejně většinu dílů musíš sehnat novou.Teď tam máš jakou nápravu?
-> Jozka: no to, že to má bubny a kotouče byl pro mě do teď asi jeden z mála rozdílů, který nejdou přehlídnout...to jsem četl, že je tam rozdíl v šířce toho horního ramene pro čep a dole excentr?..říkam to dobře? nebo montuju hrušky s jabkama ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Jozka: nojo , ono aj zameniť brzdiacu 1000 bubnovku za nebrzdiace kotúče je pokrok :D
-> krtecek: Jako náhrady embéčkovýho kompletu můžeš použít jak užovku (zmíněný "opěry" se snadno zbavíš), tak kus ze 100/110 - akorát oboje má na rozdíl od 1000MB kotoučový brzdy. Ale v nejjednodušší variantě je pro napojení na původní jednookruh potřeba jen lehce si pohrát s hadicema.
Jinak mezi originální nápravou a novějšíma variacema existujou ty už v podstatě zde vyřčený mičurinovský mezistupně, daný víceméně použitím jedný ze tří variant spodních ramen..
Jinak mezi originální nápravou a novějšíma variacema existujou ty už v podstatě zde vyřčený mičurinovský mezistupně, daný víceméně použitím jedný ze tří variant spodních ramen..
-> hans1: protože celá náprava mě vyjde daleko levněji než kdybych to měl kupovat po částech
a taky čistě edukativních důvodů ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> krtecek 14.01.19 18:13:54: No zásadní je ten rozdíl že mb má bubnovou nápravu a 100ka a novější kotoučovou.Proč sháníč celou nápravu?sháněj díly většina bude stejně KO.
-> Bukaj 14.01.19 16:10:18: no číslem dílu jiné ale jinak 100% záměné a vzhledově stejné- horní ramena s uložením,spodní na nápravnici(horní a spodní čepy trochu jiné)svislák nemá drážku na wodrufovo pero,to co má číslo dílu začínají 110 je záměné.
-> Bukaj 14.01.19 16:10:18: no číslem dílu jiné ale jinak 100% záměné a vzhledově stejné- horní ramena s uložením,spodní na nápravnici(horní a spodní čepy trochu jiné)svislák nemá drážku na wodrufovo pero,to co má číslo dílu začínají 110 je záměné.
-> Bukaj: opět děkuji za vyčerpávající odpověď
..prdele už..vždycky když se něco někde najde použitelného tak je to kdesi u čecháčků co to nechcou poslat a mě se nevyplatí proto jet...a když je tu něco kolem tak buď je to drahý jak kráva nebo zrovna to co mi tam nepasuje...
takže hledat 1000-110r (nebo u 110r je to taky jiné?)
![5](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/5.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> hans1 14.01.19 15:44:03: S originálním MBčkem na této nápravě jsou shodné tak zajišťovací kroužky čepů ramen a pár šroubků - jinak nic![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> krtecek 14.01.19 15:35:47: Ono je to s těmi nápravami trochu jinak:
Pro zadomotorové škodovky jsou dva (tedy tři - vysvětlím později) typy nápravnice (neberu v potaz varianty pro pravostranné řízení):
1) pro maticové řízení
2) pro hřebenové řízení
Dále je možno nápravy dělit na "úzké" a široké" (neboli "eMkové")
To, jaké má náprava řízení je dáno typem nápravnice (maticová a hřebenová nápravnice mají stejné montážní rozměry, ovšem navařené jiné úchyty pro převodku řízení.
První typ nápravnice (1000MB/100) je pro šnekové (maticové) řízení (držák převodky, díra pro čep pomocné páky)
Druhý typ nápravnice (105-120) je taktéž pro šnekové řízení, oproti předešlému typu má navíc navařen doraz pro opírání rezervy (MB a kilo mělo rezervu "v kufru", 105/120 pod podlahou kufru na nápravnici)
Třetí typ nápravnice je nápravnice hřebenová.
Na libovolnou nápravnici přišroubuješ libovolná ramena.
Ramen jsou 4 druhy spodních ramen:
1) úzká ramena 1000MB - 64-69
2) úzká ramena 100/110 -69-76
3) úzká ramena 100/110/105/120 -76-83
4) široká ramena (eMková) -83-90
a 2 druhy horních ramen:
1) úzká (100MB-105/120 1983)
2) široká (105-136 1983-1990)
To na fotce je široká hřebenová náprava, z té použiješ na MBčko maximálně nějaký spojovací materiál
...tedy pokud nechceš řezat do kastle a přestavovat MBčko na hřebenové řízení...![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Pro zadomotorové škodovky jsou dva (tedy tři - vysvětlím později) typy nápravnice (neberu v potaz varianty pro pravostranné řízení):
1) pro maticové řízení
2) pro hřebenové řízení
Dále je možno nápravy dělit na "úzké" a široké" (neboli "eMkové")
To, jaké má náprava řízení je dáno typem nápravnice (maticová a hřebenová nápravnice mají stejné montážní rozměry, ovšem navařené jiné úchyty pro převodku řízení.
První typ nápravnice (1000MB/100) je pro šnekové (maticové) řízení (držák převodky, díra pro čep pomocné páky)
Druhý typ nápravnice (105-120) je taktéž pro šnekové řízení, oproti předešlému typu má navíc navařen doraz pro opírání rezervy (MB a kilo mělo rezervu "v kufru", 105/120 pod podlahou kufru na nápravnici)
Třetí typ nápravnice je nápravnice hřebenová.
Na libovolnou nápravnici přišroubuješ libovolná ramena.
Ramen jsou 4 druhy spodních ramen:
1) úzká ramena 1000MB - 64-69
2) úzká ramena 100/110 -69-76
3) úzká ramena 100/110/105/120 -76-83
4) široká ramena (eMková) -83-90
a 2 druhy horních ramen:
1) úzká (100MB-105/120 1983)
2) široká (105-136 1983-1990)
To na fotce je široká hřebenová náprava, z té použiješ na MBčko maximálně nějaký spojovací materiál
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
...tedy pokud nechceš řezat do kastle a přestavovat MBčko na hřebenové řízení...
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> hans1: aha...tak to je na pytel...kua...zrovna ten dotyčný je tak blízko...jsem v tom čul nějakej zádrhel..![8](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
![8](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
-> krtecek 14.01.19 15:35:47: Z MBčkem pokud tam máš original nápravu jsou stejné pouze horní ramena s uložením,tlumiče svislák,uložení spodních ramen na nápravnici .
Můžu se zeptat (přiznám se a omlouvám se nechce se mi to hledat) jaký je rozdíl mezi nápravami u 1000MB a dalších? Nebo co je M náprava?? Vidím tu inzerát a docela mě zajímá.. Je tohle na MB? Docela mě tam mate to řízení, ale to by snad mělo jít vyměnít ne??![6](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
![6](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
-> Eidy: No jo vlastně , ale bylo to myšleno spíš tak že tyto ostatní věci by se daly poměrně jednoduše zrenovovat po sehnání staré nápravy...
-> rafilik: To bys musel sehnat nejen správný šrouby a válečky, ale i spodní domečky svisláků a spodní ramena. ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> stepan: Díky za rady , vypadá to že to bude origo a nemusím shánět excentrické válečky ;)
04/76
od karoserie 1 561 280
Zavedení nové přední nápravy (dále pro řadu Š 105/120) – redukce mazacích míst na dvě, nový materiál brzdového obložení.
skoda.panda.cz/clanek.php ?id=487
od karoserie 1 561 280
Zavedení nové přední nápravy (dále pro řadu Š 105/120) – redukce mazacích míst na dvě, nový materiál brzdového obložení.
skoda.panda.cz/clanek.php ?id=487
-> rafilik: Řekl bych, že s nástupem užovek se stejná náprava používala i pro eRko, takže originál.
-> rafilik: To už niekto prerobil![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Ahoj ve spolek. Mám 110R 1978. Na předním svisáku dole mám už gumový silentblok s excentrickým šroubem. Je to tak správně nebo by tam měl být správně ten excentrický váleček ? Děkuju za rady ;)
-> stepan: 1x silná hore,2x slabá dole![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Jak je to s pouzdrama svisláku? Silná stěna nahoře 1ks nebo dole 2ks?
-> MVM: díky ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> T: Minno to na 100% má v hlave.
-> T 22.12.18 21:29:37: Vnitřní 100/venek 80 podle DP (cca)
má někdo v hlavě kolik g vazelíny do vlečkových poloos ?
-> tomvm: to máš asi něco špatně. to není Pemitovo vada. Mě třeba vrže uložení vzadu na polyuretanu a vrzne si horní uložení tlumičů, ale jinak nic.
To vrzání je děsný, zvlášt když jedu někde v na parkáču u obchoďáku.Utahoval sem silenty až když auto stálo na zemi. Takže je to takhle v pořádku jo ? To tam asi fakt nacpu sériový, pač ty zvuky z nápravy mi vadí ![8](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
![8](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
-> tomvm 04.12.18 22:53:47: Vrzání je normální, to není vada a utahovat se to musí při zatížení. Já nemám ani po letech problém.
Chtěl bych se zeptat, jestli někdo máte v přední nápravě gumy od pemita ? ...I když už nevím jak se mi to podařilo matky dorvat aby se jízdou nepovolovali, pořád z přední nápravy se ozývají zvuky. V zimě při větším propružení tam něco jak kdyby přeskočí, prdne v nápravě, taková ranka tupá a v létě po délší jízdě začnou vrzat. Setkal ste se s tím někdo nebo máte nějakou radu ? ... Jinak vypadá že zase rozeberu a dám sériové uložení.
-> Pavel P.. 27.11.18 20:19:30: Také jsem toho dojmu. Ale vzhledem k tomu, že je to jen dojem, tak jsem raději mlčel. Každopádně Isti má recht - na škodovku od MB po Rapida je jen jeden typ gumy...
-> stepan: pokud se nepletu tak na zadomotorové škodovky je ta první guma vlevo.. ty další dvě jsou podle mě stará octavie a 1203...
-> stepan: Podla mňa u M-ka a užovky sa to nelíší![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Jak to je s gumama do horních ramen? Vlevo emko, vpravo úzká a zaměnit nejdou?
Ahoj. Někdo tu před časem nabízel renovaci suchých poloos na vlečku. Netušíte, kdo to byl? Nějak to v nabídkách nemůžu najít. Děkuju
-> Jarda - zrušená registrace 22.10.18 21:29:54: Už je to neaktuálne, ale dík.
-> krtecek: Tak všechny gumový věci včetně SB od pemita budou možná za 1000. svisláky cca 1000, šrouby do nich 200, ložiska 600, kotouče 500, destičky 200, kuláky a pánve axiálních čepů 400, novej hřeben (ne celý řízení) 400, tryskání třeba 500, prášek 1000 (dvouvrstvý), nějaký šrouby 100, zinek na čepy ramen 100, benzin/nafta 500, poštovný 500, pístky a gumičky do brzdičů 600, brzdové hadice 200. Ceny jsem nastřelil od boku, tak mě nechytejte za slovo, ale máme to krásných skoro 8 tisíc. Plus k tomu X svojí hodin práce.
-> krtecek: 1000MB ročník 68 cca 10tis.
-> Eidy: no vlastní práci nepočítám..leda, že bys někomu zaplatil za to, že to demontuje smontuje...vím, že záleží na tom, co tam měníš..ale tak dejme tomu, že ramena a nápravnice je původní a měníš max ty svisláky a gumy...a to jsou korunový položky (gumy)
-> krtecek: To si počítáš i vlastní čas? Záleží, co všechno měníš (kotouče, ložiska atd.). Pár tisíc to rozhodně bude.
-> minno 06.09.18 10:02:54: nekde je mam nazinkovane na dratku, tak jestli je najdu, tak omerim![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Počítá si někdo na kolik (odhad) ho vyšla rekonstrukce nápravy? Tzn. demontáž, odrezivění, výměna poškozených dílů, zinek, komaxit, složení, montáž?![6](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
![6](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
Aké sú originál rozmery tých veľkých podložiek upevnenia prednej nápravy do karosérie? Nemáte niekto možnosť to pomerať?
Podľa katalógu tam majú ísť 4 ks jeden typ a 4 ks druhý typ.
Podľa katalógu tam majú ísť 4 ks jeden typ a 4 ks druhý typ.
-> Eidy: Buď bez obav,chuťovka je to skoro všude,na tlumičích,většinou je to ve spojení ještě uibal + vložka,buď jsou nalisovaný a jde to měnit -seegrovka, Anebo tz, nafurt -měníš celý rameno ..
-> MVM: To máš asi pravdu, jenže měnit to na přední nápravě na škodovce není zrovna to, co bych nazval snadným úkonem. ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Eidy: To prostě tak je.. necháš suchý-jde to ztuha.Namažeš vznikne brusná pasta vydřou se .. Hodně záleží jaký jsou výstelky těch unibalů. Já už to spíš jen stříknu sprejem,vafoknu vzduchem a otřu utěrkou.. -zjistil jsem že čím míň mažu - tim delší dobu to vydržeo .. Ale po dešti to je potřeba vymýt důkladně .. -no a průběžně měnit
![10](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/10.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![10](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/10.gif)
-> MVM, MISCHO: doteď jsem na přadní nápravě jezdil krytovaný ložiska (8 nebo 9 let, cca 15kkm) ocel/ocel a není jim vůbec nic. Občas jsem domazal, ale pak jsou ramena zamaštěný a špinavý a prát tam vodu vapkou se mi zase nechce. Proto koukám na samomazný. Naopak "otevřený" ložiska na stabíku jsou po kratší době volný. Bohužel krytovaný oka jsem nenašel.
-> Eidy: Za dva roky co som jazdil iba na zrazy ,, najazd cca 5 tis km a unibal KO mal som znackove .
-> Eidy 03.09.18 21:11:31: No čtu to až teď - každopádně učitě zakrytý unibaly,i když vim že o to pečuješ - tak si ušetřiš vydřený unibaly a vznikající vůle. To je zočin. Těch odkrytých jem si na motokárách a pak na formulích užil ![8](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
![8](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
-> Eidy 29.08.18 23:44:06: Nakonec jsem vzal tu čínu. Má dle dokumentace nejvyšší dynamické zatížení a kupodivu je vyšší než u ložisek ocel/ocel. Statické zatížení je naopak poloviční, ale to mě beztak netrápí.