skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
skládáme nápravu...
-> suri: tak to je logické, že to oslabuje...to je jak broušení...ale myslíš, že to bude tak drastický?..
-> krtecek: v tom že závitník aj očko ten závit ešte oslabí
-> hans1: a můžu vědět z jakého důvodu to nemám protahovat?? Mě to přijde právě logické to protáhnout...dráťákem to už mám skoro hotové...Chybí mí jen osy ramen a kozlíci..ale na nich je tolik tlumexu, že na tom nechám ruce...![8](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
![8](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
-> krtecek 03.04.19 10:30:56: Pokud není některý závit KO neprotahovat závitníky ani očky (!) řádně vyčistit dráťákem a odzkoušet matky-šrouby jdou li volně a řešit pouze problémové.
-> krtecek: Jo, tam M8 je normální. Což znamená M8x1,25.
-> Eidy: tak 8ka je normální ne? Co jsem si dělal výpis matic tak tam je akorát M12x1,5 ... M14x1,5 a ...M16x1..zbytek by měl být asi teda normální??
-> krtecek: Standard stoupání je dle průměru závitu. Potřebuješ ještě M8.
Jsou potřeba na protažení závitů šroubů a matek na té nápravě nějaké speciální závitníky když je tam u většiny spojováku stoupání 1,5?? Nebo jaké je standard stoupání?![7](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/7.gif)
![7](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/7.gif)
Takže, abych si to zrekapituloval a uložil do hlavy....rozdíl v domcích excentru
1) Pohled z hora - MB má díru na klínek 100ka nemá
2) Délka viz. šrouby - MB 48mm 100ka 56mm (bo tak nějak)
3) Vložky - MB mosaz 100ka teflon
4) Mazničky mají obě
![6](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
1) Pohled z hora - MB má díru na klínek 100ka nemá
2) Délka viz. šrouby - MB 48mm 100ka 56mm (bo tak nějak)
3) Vložky - MB mosaz 100ka teflon
4) Mazničky mají obě
![6](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
-> krtecek: Perioda závisí na tvé potřebě to mít užuž doma... ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Bukaj: a to by bylo velice milé....
a když jsme u toho...jaká je ta perioda připomínání se?
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> krtecek: Kdybys nesehnal, tak MB šrouby bych ti mohl přibalit k těm parabolám mlhovek...![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> Bukaj: no já právě dostal TIP, že kdybych nesehnal MB excentr tak prostě mám fiknout na soustruhu 100kový a šroub zkrátit ze strany od Matky, udělat nový závit a hotovo..a matky budou na obou stranách
-> Eidy: Aha, tak tohle je jasné, já jsem myslel záměnu a úpravu samotného excentru, nikoli šroubu s tisícihranem. Zatímco šrouby se občas podaří zachránit původní, tak ty excentry jsou snad vždy vyrezlé a přecejen stovkové excentry jsou dostupnější, než litří...
O použití stovkového čepu do litřího ramene jsem neuvažoval právě kvůli tomu, cos popisoval.
Prostě jsme si jen nerozuměli...![6](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
O použití stovkového čepu do litřího ramene jsem neuvažoval právě kvůli tomu, cos popisoval.
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Prostě jsme si jen nerozuměli...
![6](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
-> Bukaj: Že dosedací plocha hlavy je od drážkování na každým šroubu jiná. Takže stovkový delší šroub zajede do litřího ramena "hlouběji" a tudíž budou drážky taky dál. Drážkování v excentru se opře o tělo šroubu a ten si proto nesedne až na rameno. Jestli se to dá teď pochopit.
-> Eidy 30.03.19 11:14:54: Nevím, jak to myslíš s těmi podložkami - když bych použil stovkový excentr, seřízl bych jej ze strany bez tisícihranu na délku MB excentru, tak bude 100% pasovat na MB bez úprav dalších dílů.
-> krtecek 30.03.19 19:05:41: Pravý od levého poznáš podle drážky na pero svisláku - drážka směřuje dopředu![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
To, co popisoval -> Eidy 30.03.19 21:04:36: se týká domků na stovku a 742, které nemají v sobě kolík (doraz je součástí opracovaného odlitku) ani drážku na pero svisláku, takže to se MB netýká![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> krtecek 30.03.19 19:05:41: Pravý od levého poznáš podle drážky na pero svisláku - drážka směřuje dopředu
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
To, co popisoval -> Eidy 30.03.19 21:04:36: se týká domků na stovku a 742, které nemají v sobě kolík (doraz je součástí opracovaného odlitku) ani drážku na pero svisláku, takže to se MB netýká
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> krtecek: img.skoda-virt.cz/vase_au
ta_upload/.../3576_2015-02
-14_20-37-49_70.jpg
Nahoře starý - vlevo levý, vpravo pravý
Dole nový - vlevo pravý, vpravo levý
Prostě svislák musí mít záklon a je zvenku od excentru. Maznička jakože dolů a dovnitř.
Nahoře starý - vlevo levý, vpravo pravý
Dole nový - vlevo pravý, vpravo levý
Prostě svislák musí mít záklon a je zvenku od excentru. Maznička jakože dolů a dovnitř.
-> Eidy: teď už nemám jak...nejdřív zítra..jsem dělal jen 3 fotky
-> krtecek: Z týdle fotky poznám prdlajs. Vyfoť to zezhora od dorazů.
-> Eidy: abych se přiznal nevím jak to tam teď patří
já to odevzdal na rozborku a vrátilo se mi to v krabici...a deskriptiva mi na škole moc nešla
ale troufám si tipnout, že ten levý na fotce který to odnesl má tu poškozenou stranu ven...čili k SPZ
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> krtecek: Každá strana je jiná. Je jinak nabroušenej doraz řízení a úhel díry pro svislák. Jestli je to přední strana, tak se nic neděje, vzadu by to mělo taky vydržet. Ta plocha zachytavá reakci hlavně při brzdění. Výstupky zarovnej jehlovým pilníkem a pak vezmi na desku s jemným smirkem, aby to bylo hladký. To bude stačit.
Kucíí....v rámci rozborky a záchrany spodního ramene to odnesl krapet domek excentru..viz. foto...má to na funkci živočicháře nějakej vliv nebo to mám nechat být?
*detailnější foto na vyžádání ...a btw..rozlišuje se u tohoto dílu L a P strana? Přijdou mi, že jsou oba stejné
![6](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
-> Bukaj: Jsem to zblbnul s tím vrtáním. Myslel jsem navrtat díru pod mazničkou, pokud by ji to zakrylo.
Pod hlavu šroubu bys musel dát víc podložek, protože excentr pak nepůjde nasunout tak daleko, zřejmě.
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Pod hlavu šroubu bys musel dát víc podložek, protože excentr pak nepůjde nasunout tak daleko, zřejmě.
-> Eidy: Jinak šroub excentru 1000/100 se liší opravdu jen délkou - drážkování tisícihranu, průměr i závit jsou stejné...
...ten šroub s jiným tisícihranem byl asi z jiného vozu.![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
...ten šroub s jiným tisícihranem byl asi z jiného vozu.
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> Eidy: Jako myslíš do pouzder po nalisování a přestružení tu drážku pro rozvod maziva dodělat?
Je pravdou, že Baťu na 100/110 naštudovanýho nemám, tak jsem tento detail mohl minout ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![9](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/9.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> Bukaj: Ke mě se dostal jeden šroub na excentr, který byl stejný jako kilí, ale nešel zasunout do excentru samotného kvůli drážkování. Měl drážkování trochu hrubší nebo jemnější, už nevím. Takže předpokládám, že jsou trochu jiné. Pouzdra je potřeba po nalisování vrtnout. Ale o stejném průměru díry jsem netušil, dík. ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> Eidy: a ostatní:
Průměr MB a kilích excentrů je stejný, liší se jen délkou, stejně tak šrouby s tisícihranem (teoreticky by zkrácením kilího excentru vznikl excentr na MB). Taktéž domek má snad shodný průměr pro osazení pouzder, jen ta pouzdra s plastovou výstelkou nemají drážku pro rozvod maziva, jako pouzdra bronzová, takže nevím, jak funguje to mazání (mazací hlavici má jak 1000, tak 100 a ani excentr 100 nemá plošku pro rozvod maziva, jako například svislák).
A odřezáním krajů stovkového domku lze opět vyrobit domek použitelný na MB, takže i do MB lze nalákat novější nezeslabené svisláky ze škody 100-125...
Průměr MB a kilích excentrů je stejný, liší se jen délkou, stejně tak šrouby s tisícihranem (teoreticky by zkrácením kilího excentru vznikl excentr na MB). Taktéž domek má snad shodný průměr pro osazení pouzder, jen ta pouzdra s plastovou výstelkou nemají drážku pro rozvod maziva, jako pouzdra bronzová, takže nevím, jak funguje to mazání (mazací hlavici má jak 1000, tak 100 a ani excentr 100 nemá plošku pro rozvod maziva, jako například svislák).
A odřezáním krajů stovkového domku lze opět vyrobit domek použitelný na MB, takže i do MB lze nalákat novější nezeslabené svisláky ze škody 100-125...
-> krtecek: Ok no, tak třeba jo.
-> Eidy: cituji "Do úplné hlavice rejdového čepu stačí dát nové mosazné vložky a poté projet 24 výstružníkem. Po menších úpravách použitelné ze škody 100 které jsou teflonové a dát novou výsřední vložku"
Více zde: renovace-skoda1000mb.webn ode.cz/o-renovaci-skody-10 00mb
Více zde: renovace-skoda1000mb.webn ode.cz/o-renovaci-skody-10 00mb
-> krtecek: Ty teflonový pouzdra do litra určitě použít nejdou.
-> suri: no ty pouzdra o těch asi vím, že je v nich rozdíl..ale když je tam nemáš osazený tak poznáš asi prd
navíc jsem četl, že se ty teflonový dají aj použít do MB...takže to ještě víc mate
![6](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
-> krtecek: mazničku malo aj 100 , 100 má väčší priemer a teflonové púzdra , 1000MB mala menšie , na zvisláku tiež menší priemer a drážku na klinok a hlavne bronzové púzdra
-> krtecek: Jo tak hlavice nevím. První kila měly taky mazničku, ale litří mají snad větší větší díru na pouzdro a menší na svislák. Nějaký se ke mě před časem dostaly a nechal jsem je kámošovi, protože jsou jiný než kilí. Ale jestli jde celý svislák přehodit za kilí a pasuje to do spodního ramena, to nevím.
-> Eidy: a co se týče hlavic excentru...pokud to má mazničku je to automaticky MBčková?? Nebo jsou i nějaké verze kdy měla mazničku 100ka?..neřeším teď rozměr...ten vím, že má být 46mm...jde mi čistě o pohledovou záležitost..
a jaká je správná délka šroubu do excentru MB?
a jaká je správná délka šroubu do excentru MB?
-> krtecek: Tak ty jsou jiný v drážkování do excentru. Na první pohled to není vidět, ale zaměnit nejdou.
-> Eidy: ty co se strkaj do excentru...
-> krtecek: Myslíš spodní čepy do svisláku nebo k nápravnici? Sislákový jsou každopádně jiný, ty k nápravnici musí mít celkovou délku stejnou nebo velmi podobnou, protože montážní místa jsou identický. Maximálně se budou lišit o mm v rámci jiného roku.
Dnes opět jeden rychlý dotaz, bo jsem zas hledal a nenašel...spodní čepy excentru jsou u MB-100 stejně dlouhé? Nebo se liší kratší délkou jako rejd s excentrem?
...
*opraveno
![6](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
*opraveno
-> krtecek: tak,ono ty kroužky bych tam nechal vymyl vazelínu zadekloval plechem nechal opískovat,nalakovat,poté se starýma ložiskama nechat přetočit brzdovou plochu vše vyčistit,potom nakonec vyrazit ty kroužky a na finále tam dát nová ložiska.Tak jsem to dělal já.Jinak vyrazit to samozřejmě půjde i širokým šroubovákem postupně dokola s opatrností ať nezničíš plochu kde to dosedá.
-> hans1: díky..obávám se, že budu muset sehnat "patřičnou trubku"
jako vždy...nemam
![8](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
-> krtecek: ložiska vypadnou sami zůstanou tam pouze vnější kroužky které se vyklepnou vylisují patřičnou trubkou.
-> Jozka: ok...
uvidíme co pěkného nám přinese další práce..ložisko co je ve víku bubnu se dá nějak domorobo vytlouct?![6](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
![5](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/5.gif)
![6](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
-> krtecek 15.03.19 09:01:23: Ne že bych při rozebírání náprav na dobový snahy uzavřít (podložit /vyztužit plech) tyhle držáky taky několikrát nenarazil, ale vždycky to byly amatérský doplňky. Ono by to bylo v katalogu, kdyby to tam patřilo..
-> Eidy: no to jsem prolistoval všude i google a právě jsem nenašel nic...tak proto se ptám zdejších almanachů...
to s těma mazničkama byla jen poznámka k tomu, že to prostě není domo robo někým, ale origo továrna....to snad zítra nafotím
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> krtecek 14.03.19 19:40:53: M 12x1,5 CSN 021412-10K je značení podle staré normy. Ale je to označení pro korunovou matici nízkou.
Spíše se divím té pevnostní třídě, já měl za to, že na nápravě jsou šrouby klasické pevnosti čili 8.8. Vždyť i šrouby příčky motoru u 742 jsou 8.8 ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> krtecek: Ale ty renovuješ litrovku. Tam jsou maznice v pořádku. Na excentru byly ještě na prvních stovkách a eRkách.
Ta podložka pod stabíkem, na to musíš prolistovat katalog.
Ta podložka pod stabíkem, na to musíš prolistovat katalog.
-> Eidy: no, tak přesně to jsem tam měl...a vzhledem ke stavu, zatuhlosti a dalším vizuálním poznávacím znakům to tam bylo od výroby a nepřišlo mi, že krom té demontáže z auta to někdy někdo rozebíral...
a to je jedna z prvotních náprav...dokonce mám ještě mazničky na excentrech a kuláčích
![71](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/71.gif)
-> krtecek: Taková "podložka" tam ale být nemá, pokud vím.
-> Jozka: Ne ne...bavím se o tomto..Tohle je držák stabilizátoru...např. položka 43 v dílenské příručce přední nápravy..do toho dáš tu samotnou gumu, kterou pak provlečeš tyčku a namontuješ ke kastli..je to 1 samostatný kus. A to, co se mi rozpadlo v ruce byl ještě další protikus k tomu držáku. Plech, který to celé uzavíral. Nějaká podložka nebo co. Prostě kdyby sis vzal ten držák co ti na té fotce ukazuju, byla by v něm vložená guma a obkreslil by sis jeho obvod tužkou, tak takový to mělo tvar...
-> krtecek: Pokud matroš není moc okyslej, je dobrý resuscitovat - ono ne že by se nenechal spojovák stejně fční sehnat, ale prostě ten dnešní vypadá dost jinak - a originalisti jím opovrhujou..
Jsem línej jít pro katalog (=terminologii), ale stabilizátor má dva jednodílný držáky k plechu pod nádrž, na nápravě (resp. spodních ramenech) jsou držáky dvojdílný a zřejmě hovoříš o jejich dílech pohyblivých - takových těch "chňapkách", z jedný strany zaháknutých k pevný části obdélníkovým výřezem a na opačným konci přišroubovaných k rameni šroubem (tuším též M7).. no problém - ty se dají sehnat dodnes a od původních se liší jen nepatrně.
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Jsem línej jít pro katalog (=terminologii), ale stabilizátor má dva jednodílný držáky k plechu pod nádrž, na nápravě (resp. spodních ramenech) jsou držáky dvojdílný a zřejmě hovoříš o jejich dílech pohyblivých - takových těch "chňapkách", z jedný strany zaháknutých k pevný části obdélníkovým výřezem a na opačným konci přišroubovaných k rameni šroubem (tuším též M7).. no problém - ty se dají sehnat dodnes a od původních se liší jen nepatrně.