skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
skládáme nápravu...
-> ozzman1000: A na disky volit co? Mám dilema, jestli komaxit nebo to jen nechat opískovat a stříknout to barvou doma. Dvousložky základ i vrch. Teďka mam takovou zkušenost, že místní vyhlášená firma mi dva disky tak akorát zkurvila a nejen že je komaxit udělanej špatně, ale taky ho provedli ve stříbrný metalíze.... takže pohledová strana pujde opět pod písek a pak přemejšlím co s tím.
-> krtecek: zbytočne vymýšľaš už vymyslené... sprav ako radí Eidy -> Eidy 29.04.19 21:21:18: t.j. opieskovanie, základ + epoxid vrch. Ešte môžeš zvážiť dvojzložkový PUR. Po laku duté diely vyliať rezistinom a pokial si neodflákol technologický postup tak to máš s pohľadu radového virťáka večné ![5](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/5.gif)
![5](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/5.gif)
-> krtecek: Pokud nejsi originalista, tak galvanicky olivový chromát
Je to jen nepatrně dražší, než žlutý chromát a několikanásobná odolnost - furt je to jen tenká vrstva zinku, o to vhodnější je to pro přesné díly (šrouby, čepy apod)...
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> hans1: s dutými díly jsem se smířil...ty jsou mi jasné...ale ty ostatní...plošné..
-> krtecek 29.04.19 20:00:50: Nesmysl,nikdy to nezatěsníš jak dokola tak kolem misek pro pružinu.Stejně by to bylo hnusné a zamazané místa během zinkování se začly odlupovat a tam by to hnilo.Pokud ti deset z deseti lidí řekne že duté díly jsou problém tak co řešíš.Pokud to dáš na galvanický zinek tak se zevnitř stejně nepozinkuje +se zvýší riziko hnití ,pokud to dáš na žárový tak musíš udělat ještě nějaké otvory ať stihne vytéct počítat s větší váhou a kvalita vnitřního povrchu bude odpovídat tomu že stávající povrch je rezavý....
-> Jarda: sice jsem to nedokázal tak technicky popsat jak ty, ale ta moje myšlenka proč trvám na zinku pod barvu by korespondovala s tím, co jsi napsal na konci toho příspěvku.....až se vyčerpá zinek...koruduje samotné železo...
-> Eidy: řeším nejlepší a nejtrvanlivější ochranu..
-> kraska98 29.04.19 21:08:40: Zn epox od sincoloru, co doporucoval Tuner#2 je super, ale barvy na nem taky hur drzi, na zlutym rapidu na nem mam vetsinou jen alkyton, ted davam jeste mezivrstvu festB a vrch alkyton je zbytecnej, dobrej je treba i industrol
Ze zkusenosti tadle epoxidova barva musi prijit na perfektni opiskovany povrch nebo dobre obrouseny, pak drzi a nerezne to, ale jak se da na orezle, tak podrezne, na orezle, ocistene samo se mi osvedcilo festB nebo superkov to drzi a neloupe se a moc nepodrezava, ta barva je zaklad a zaroven vrch, ale neni na ni spatnej ten industrol treba nebo v dutinach rezistin, ktery to zakonzervuje. U zelenyho MTX mam predni napravnici galvanickej zinek, nejakou vodou reditelnou barvu na nezaoxidovanej zinek a na tom industrol a drzi to 13 let, ale jen necelejch 10tis.km
Jinak ja jsem pro zinkovani a zinkove barvy kvuli katodicke ochrane, napred se meni zinek na prasek a az kdyz se vycerpa, tak to teprv zacne naplno reznout. Zinek ani nemusi byt vsude, dobre je dat nazinkovat i nerezove srouby, jinak je korozne obetovane to, v cem jsou zasroubovane, ale kdyz jsou nazinkovane, tak je to v cem jsou zasroubovane, castecne chranene apod.
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Ze zkusenosti tadle epoxidova barva musi prijit na perfektni opiskovany povrch nebo dobre obrouseny, pak drzi a nerezne to, ale jak se da na orezle, tak podrezne, na orezle, ocistene samo se mi osvedcilo festB nebo superkov to drzi a neloupe se a moc nepodrezava, ta barva je zaklad a zaroven vrch, ale neni na ni spatnej ten industrol treba nebo v dutinach rezistin, ktery to zakonzervuje. U zelenyho MTX mam predni napravnici galvanickej zinek, nejakou vodou reditelnou barvu na nezaoxidovanej zinek a na tom industrol a drzi to 13 let, ale jen necelejch 10tis.km
Jinak ja jsem pro zinkovani a zinkove barvy kvuli katodicke ochrane, napred se meni zinek na prasek a az kdyz se vycerpa, tak to teprv zacne naplno reznout. Zinek ani nemusi byt vsude, dobre je dat nazinkovat i nerezove srouby, jinak je korozne obetovane to, v cem jsou zasroubovane, ale kdyz jsou nazinkovane, tak je to v cem jsou zasroubovane, castecne chranene apod.
-> krtecek: Řešit problémy je super, ale je taky potřeba zvážit všechny okolnosti. Takže otázkou je, jestli řešíš zinek a nebo nejlepší ochranu. A nejlepší ochrana podle mě je písek, epoxy základ a vrch. A dutiny voskem. To bude při občasném svezení přes léto na 100 roků. ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> krtecek: No jestli je pravda, co to pak dělá za bordel v dutinách, tak bych si to rychle rozmyslel. Navíc následující nátěry se potom na ten zinek hůře nanáší... Já asi zůstanu u osvědčené klasiky a nechám nápravnici a ramena udělat metodou písek-dvousložkový epox a polyuretan.
v galvanickym mam sikma ramena, dlouho jsem je vyplachoval, pak po vyschnuti jsem je naplnil olejem s rezistinem, obcas vyndam rezistinku a neco tam doleju, aby to bylo zive, tak jednou za 4 roky![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> kraska98: to je dobrá otázka
sám ti ani nevím..prostě tak nějak žiju v přesvědčení, že zinek = další trochu lepší ochrana proti rzi..![6](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![6](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
-> krtecek: A proč tak horlivě stojíš za tím zinkem na nápravnici ?
-> Eidy: no já nevím...radost budou mít určitě..
ale rád bych využil všechny možnosti a nápady...já jsem placený v práci za řešení problému tak mě musíš omluvit, že někdy melu sračky
![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> krtecek: Jak myslíš. Určitě z toho budou mít v zinkovně radost.
-> Eidy: tak to je mi jasný, že to bude plovák..ale tak tomu, aby se ponořil se dá pomoct ne?..nebo se to může otáčet? Myslím si, že není úplně nutný to ponořit celý...když ponoří půlku, pak to otočí a ponoří zas do půlky...to by mohlo fungovat ne??![7](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/7.gif)
![7](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/7.gif)
-> krtecek: Když zapatláš všechny díry a spoje v nápravnici, tak to bude plovák a neponoří se do lázně.
-> Bukaj: no tu co jsem tu řešil já s tím zaseknutým šroubem...tak byla 100% zinkovaná a jediný cín byl kolem té příruby na šroub...to mi kolega v práci opravoval...jinak po tom jezdil plamenem a nic...
-> krtecek: Nádrž není zinkovaná galvanicky, ale žárově. U MB možná spíš, než zinkovaná bude cínovaná, ale tím si nejsem 100% jist...
-> Tuner#2: no já spíš uvažuju nahlas jak to zapečetit, aby nešlo nic dovnitř...než jak to udělat zevnitř..
přece jenom nádrž je taky zinkovaná galvanicky a je to lepený...to dělali tehda jak??
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> krtecek 29.04.19 20:00:50: Jak to uděláš zevnitř?
-> krtecek 29.04.19 19:55:54: Nápravnice je dutá, taky jí mám v obyč synterice základ a pak 2 x Alkyton a i po 14ti letech OK. Zevnitř jednou za čas vzít dutinu voskem, proto je opět nevhodná na zinek. ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> hans1: a když se mezi ty spoje napatlá karosářský tmel?? ten to neudrží zacelený??
-> krtecek 29.04.19 19:55:54: jeden kus složený ze dvou sbodovaných prolisovaných plechů.
-> Bukaj 29.04.19 19:41:44: Já po dlouhém přemýšlení použil zinorex- černý.Aplikace super,vzhled hodně podobný originálu,bez nutnosti základu,jednosložkové,drž
í výborně.životnost se uvidí ale nepředpokládám problém při veteránském provozu.
-> Eidy: ale nápravnice je snad jeden kus ne??
tam by problém být neměl..chápu teda ty zadní ramena...tam už teď něco hrká co tam spadlo...
![71](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/71.gif)
![74](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/74.gif)
-> krtecek: Z dutin a z dvojitých plechů tu kyselinu nevypláchnou. To by sis možná musel dělat pro sebe a brát to nějak hadicí. Jinak to bude reznout. Já měl na nápravách obyčejnou základovku a na tom Alkyton. Šutry to místama odseknou, ale to je hlavně z okruhu. Při normálním letním provozu je to navěky. ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> Bukaj: s holým čistým kovem jsem si užil dost když jsem to rozebíral a čistil jak popelka...
-> Tuner#2: s barvou se počítá...dokonce jste mě už překecali z komaxitu na polyuretan
ale ten zinek bych tam chtěl mít..
pro sichr
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![6](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
-> kraska98 29.04.19 19:39:49: Na díly MB nápravy buď bílý zinek nebo dle originálu holý kov či černý lak smáčením. ;-)
-> krtecek 29.04.19 19:38:16: Tak můžeš, ale ne co má dutiny a stjně to budeš muset ošetřit barvou, která na zinku naopak hůř drží než na opískovaném. To samé jako na podvozek mě už nesmí "komaxit" neboli jakákoliv prášková vypalovací barva.
-> Bukaj: No, ale zrovna o žárovém zinku jsem se nedávno bavil s konstruktérem, který se specializuje na šroubové spoje a prý ho rozhodně nedoporučuje na součásti se závitem. Ten žárový zinek rapidně sníží mez pevnosti závitu.
Vy ostatní na díly jako jsou spodní excentry, čepy apod používáte jaký zinek ?
Vy ostatní na díly jako jsou spodní excentry, čepy apod používáte jaký zinek ?
tak to jste mě teda teď dostali
já měl za to, že to tam nechám vymáchat všechno![7](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/7.gif)
![7](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/7.gif)
![7](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/7.gif)
-> Tuner#2: Tak tak. Pro originalisty zinek ano (ale MB toho na podvozku moc v zinku nemělo), jinak jak píšeš.
A při celoročním provozu je zinek nesmysl - co jsem dal na auto vloni, je po zimě slezlé...
A při celoročním provozu je zinek nesmysl - co jsem dal na auto vloni, je po zimě slezlé...
-> krtecek 29.04.19 19:09:02: nikdo to z toho nedostane a stane se co jsem tady už psal: -> Tuner#2 - zrušená registrace 29.04.19 17:15:04:
-> Bukaj 29.04.19 19:25:52: zelený jsem taky na pár místech měl, zase není tolik mechanicky odolný a snadno se odře. Žlutý se pomalu zakazuje, už i vruty co prodáváme museli přejít na obyč stříbrný, aby jsme zůstali plodný
a tak je otázka zda díly vůbec zinkovat. Něco ano, ale z drtivé většiny je nejlepší písek, na to hned kvalitní dvou složkový základ a kvalitní vrchní barvu. Při provozu v létě je to stejně na věky... ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> Bukaj 29.04.19 19:25:52: zelený jsem taky na pár místech měl, zase není tolik mechanicky odolný a snadno se odře. Žlutý se pomalu zakazuje, už i vruty co prodáváme museli přejít na obyč stříbrný, aby jsme zůstali plodný
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> kraska98 29.04.19 19:23:55: galvanicky je napravnice blba, protoze to daji do kyseliny a ta se dostane do spoju, takze zvenku bude pekna, ale zevnitr bude vyhnivat :/ doufam, ze me nebudou vyhnivat spoje blatniku a cilka, co je na blataku nabodovane
A zarovej musi mit kudy vytect, jinak ta napravnice bude hodne vazit :)
A zarovej musi mit kudy vytect, jinak ta napravnice bude hodne vazit :)
-> Bukaj: tak já mám možnost jak žárový tak i galvanický...ale z toho žárového co jsem viděl kohosi tu nořit...mě to moc nepřesvědčilo..
to vypadal líp ten galvanický
![8](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
Nejlepší je údajně olivový chromát, ale stejně v solné lázni galvanický zinek prd vydrží. Ideálně žárový zinek a je to navěky
(Samozřejmě jen velké díly - ramena, nápravnice, štíty atd - a musí se počítat, že bude potřeba protáhnout montážní otvory, závity apod.)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Takže jestli to chápu, tak takové díly jako ramena zinkovat, ale třeba nápravnici ne ?
-> Kocvin: to jsem četl, že neobsahuje snad žádnej teď...že je to zakazany
-> krtecek: Žlutý chromát je kvalitnější, ale zase obsahuje škodlivý šestimocný chrom..
-> hans1: v čem by měl být žlutý lepší?? já myslel, že je to jen volba barvy...co s týče odolnosti to je spíš na vrstvě ne?
-> Eidy: a proč ne??
já to právě chtěl komplet.. ten chemickej sajrat se pak dá v těch dutinách vymýt a neutralizovat ne??
![9](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/9.gif)
-> krtecek 29.04.19 15:21:53: žlutý zinek by měl být lepší ale třeba já nezinkoval vůbec,na podvozek samotný je důležitá povrchová vrstva-barva
-> Eidy 29.04.19 17:17:23: NJ nekoukal jsem na auto. ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> Tuner#2: Ty taky. Ale na litru nejsou. ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> Eidy 29.04.19 15:40:03: To samé i šikmé. Prostě nic co má dutinu a tu kyselinu čím se to ošetřují před vlastním zinkováním z toho nikdo nedostane a shnije to zevnitř. ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> krtecek: Určitě bych chemicky NEzinkoval nápravnici a zadní podélný ramena. Jinak je to asi jedno jakej zinek. Hlavně to pak opatřit dobrým základem, aby se to neloupalo.
Tak se mi blíží den D....zítra vezu díly nápravy na písek a v pátek asi na zinek...Dá mi někdo nějakej tip a inspiraci co dát do modrého a co do žlutého zinku??
Lakovat ramena s nápravnicí budu asi černou RAL 9005..
![5](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/5.gif)
-> Borderer: Nějaké použitelné užovácké 13" disky bych tu někde měl mít, tak se někdy stav...![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> Bukaj: Užovácké náboje mám, takže tohle neřeším.
Jinak dva hezčí disky bych klidně nasál, vybral jsem dva nejlepší a ty jsou už na komaxitu. Jinak na originál kašlu, stejně na to nazuju nějaký rozumný gumy s moderním vzorkem...nějak nepotřebuju, aby mne to vypeklo 1 000km od baráku. ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![6](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/6.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)