skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Kamioňáci :-)
-> Pavel P..: Chtěl retarda do auta
-> petr s: kde si našel Matthesovu fotku?![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> palinator: No tak nejak jo.
Pomocnik nevzbuzuje duveru
A nechci retarder z nakladaku ![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
Pomocnik nevzbuzuje duveru
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> Matthes, záškodník z TechWebu:
A ty máš elektro vzdělání?
A ty máš elektro vzdělání?
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Elektrickej retarder má u náklaďáku odhadem něco kolem 3/4 tuny... :-D
-> Stepan FUN: No mame tu i kopce kde to kvalt nezvlada a musi se pribrzdovat
Pak kdyz jedes s vlekem...
Samozrejme ten retarder by byl malinkej a ne ten z nakladaku![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![8](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
Samozrejme ten retarder by byl malinkej a ne ten z nakladaku
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Tak si tam máš nechat kvalt. :-) Bez toho by Ti stejně byla motorovka k ničemu... A o retardéru u tunovýho auta? No nevím jestli bych si chtěl přidat na auto něco, co váží 2-3 metráky kvůli tomu, abych zastavil něco, co je bez toho ztařízení tak lehký... :-D
Edit: NAvíc dynamika toho auta s retardérem by byla někde v pr... :-D
Edit: NAvíc dynamika toho auta s retardérem by byla někde v pr... :-D
-> Stepan FUN: Ale bylo by to fajn z kopce odlehcovat ![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
Pánové koukám, že začínáte vymejšlet pěkný pikačoviny... :-D To vám u osobáku nestačej brzdy??? :-O
-> palinator: Ale nebrzdi :-D Takze to je myslenka na hovno a kdo vi co by na to rekl klinak
Mohlo by se to zkusit u litru s dynamem.
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Matthes, záškodník z TechWebu:
Tolik ne, ale zato alternátor neshoří.![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Tolik ne, ale zato alternátor neshoří.
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> Bobesh: Tedy nejvetsi brzdnej ucinek je pri max buzeni, tzn zkrat
Treba takhle se zastavuje motorek steracu pri dobehu.
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> palinator: tak retarder je docela jednoduchy - mas tam tonu kablov elektromagnety a na kardane taky kotuc co sa podoba na pritlacak a su tam lopatky co mieria k stredu , packov pod volantom ( ma okolo 4-6 stupnov ) zapinas postupne elektromagnety okolo toho kotuca a tie pribrzduju ten kotuc - nic tam o seba netrie a je to schopne docela dobre ubrzdit plny autobus... zapina sa vacsinou ked ides z kopca kde by si musel mat neustale nohu na brzde ale niektory lenivi soferi to zapinaju aj ked nachadzaju k zastavke... potom byvaju zadrete pakne aj kluce na brzdach ale to uz je OT , olejovy retarder ti vlastne zenie olej do trisiek ktore ti striekaju na tie lopatky olej tak ze to ten kotuc volako ubrzdi.
tusim byva retarder nejako napojeny aj na RJ motora aby sa dalo ubrzdit aj ked niekto necha nohu na plyne![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
tusim byva retarder nejako napojeny aj na RJ motora aby sa dalo ubrzdit aj ked niekto necha nohu na plyne
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> palinator: Jen to přestane vyrábět proud. Generátor víc zatěžuje motor tím víc,čím je sám zatěžovanej.
-> palinator: Tak to nebude brzdit...
-> Matthes, záškodník z TechWebu:
Třeba kdybys omezil buzení...
Třeba kdybys omezil buzení...
-> palinator: V podstatě ano,zavře ti odvod výfukových plynů a motor funguje jako kompresor,navíc čerpadlo zavírá naftu. Tady máš ještě Jake Brake:translate.google.cz/trans
late?hl=cs&...
-> palinator: No vono by slo brzdit i tim, ze by se zkratoval alternator, ale nevim co by na to rikal
![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Matthes, záškodník z TechWebu:
Udělej rovnou rekuperaci a máš hybrid.![47](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/47.gif)
Udělej rovnou rekuperaci a máš hybrid.
![47](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/47.gif)
No eletrickej retarder bych chtel i do skodovky, ale kam ho napojit sakra?
Melo by to fungovat na principu virivych proudu.
![8](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
-> palinator: Retardér je buď olejovej, nebo elektrickej. Ale to si snad radši najdi na googlu. :-D Elektrickej brzdí elektormagnetickým polem, olejovej v podstatě protisměrnejma tryskama... Ale to mě nejak nenapadá jak to vysvětlit. :-D
-> Stepan FUN:
Co já pozoroval jednu z posledních Karos LC řady 700, tak mě to právě přišlo zvláštní, že Lucasem na palubce posunul do nějaké polohy a pak když ťuknul o brzdu, tak motorovka zaduněla, ale když vymáčk spojku, tak otáčky padly, autobus se rozklepal, protože padnul pod volnoběh, ale udržel ho.
A retardér je co? Nějaká brzdící hydraulika?
Co já pozoroval jednu z posledních Karos LC řady 700, tak mě to právě přišlo zvláštní, že Lucasem na palubce posunul do nějaké polohy a pak když ťuknul o brzdu, tak motorovka zaduněla, ale když vymáčk spojku, tak otáčky padly, autobus se rozklepal, protože padnul pod volnoběh, ale udržel ho.
A retardér je co? Nějaká brzdící hydraulika?
-> palinator: Jak u kterýho auta. Zavře Ti to naftu a ucpe vejfuk. Tomu se říká odlehčovací brzda. A potom ještě existuje brzda opravdu motorová, která má ve válcích ventilky aby ten tlak co Ti tam zůstává nepomáhal pístům zase dolů... Tím se zvýší účinnsot. U některejch aut máš třeba motorovku 2 i vícestupňovou...
Ovládání jak kde. Někde páčkou pod volantem, někde při lehkým položení nohy na brzdu, někde "pedálem" (většinou tlačítko na nohu)... A u většiny moderních aut je blokovaná tak, aby se Ti vypla pokud Ti otáčky spadnou do volnoběhu (třeba u starý Liazky se motorovkou auto chcípalo a mohlo by se stát že třeba na sněhu by Ti to při ťuknutí o motorovku zdechlo), nebo pokud sešlápneš plyn...
Ovládání jak kde. Někde páčkou pod volantem, někde při lehkým položení nohy na brzdu, někde "pedálem" (většinou tlačítko na nohu)... A u většiny moderních aut je blokovaná tak, aby se Ti vypla pokud Ti otáčky spadnou do volnoběhu (třeba u starý Liazky se motorovkou auto chcípalo a mohlo by se stát že třeba na sněhu by Ti to při ťuknutí o motorovku zdechlo), nebo pokud sešlápneš plyn...
-> Stepan FUN:
To platí i u osobáků. A jak je to s motorovkou? Jak vlastně funguje? To je klapka na vejfuku? Ovládá se spešl pedálem?
To platí i u osobáků. A jak je to s motorovkou? Jak vlastně funguje? To je klapka na vejfuku? Ovládá se spešl pedálem?
-> palinator: Pokud šlápneš a brzdu držíš, tak naženeš určitý množství tlaku do brzd (jde tam pořád, ale pokud Ti neutíkají nikde pistony nebo hadice, což by byla chyba, tak při tom jednom brždění Ti to další vduch nespotřebovává). A při puštění pedálu ho odfoukneš pryč... NIcméně stát na brzdě "od vrchu dolů" je blbost... To ty brzdy odhořej. Ideální je stát na motorovce (pomíjím retardér - to je o něčem jiným) a brzdou si to korigovat - např chceš jet max. 50, takže zbrzdíš intenzivnějc třeba na 30, brzdu pustíš, počkáš až se Ti to rozhoupe znova k 50ti a znovu to opakuješ. Je lepší brzdit intenzivnějc a krátce, než položit lehce nohu na brzdu a držet ji dlouho. Tím sice spotřebuješ víc vzduchu, ale neohřeješ tolik brzdy...
-> Stepan FUN:
A ten tlak jde přes brzdy pryč jen když se šlápne-pustí nebo i když se brzdí kontinuálně?
Jo, spletl jsem se, máš pravdu.
A ten tlak jde přes brzdy pryč jen když se šlápne-pustí nebo i když se brzdí kontinuálně?
Jo, spletl jsem se, máš pravdu.
-> palinator: Tak první stovky považuju za vylepšenýho matesa. :-D To mělo ještě pevnou boudu... 110 už měly kabinu sklopnou a ty měly turbo pokud vím všechny... ;-)
Tak pokud by Ti klesnul tlak pod 7, tak je někde něco špatně.... Ale vyšlapat si vzduch můžeš. Pokud je horší kompresor a auto nedržíš v otáčkách (motorovka funguje nejlíp těsně před maximálníma otáčkama), tak se Ti to povede bez větších problémů. Samozřejmě ta minimální hranice je u každýho auta jinde (někde 6, někde 7 - je to různý) a záleží na tom, jestli by to bylo v jednom (poškozeným) okruhu nebo v obou... Nicméně i s tlakem mezi 6-7 bar se dojet nechá. Nedorovnáš nápravy, nefunguje Ti sedačka, spojka jde na ho... ale dojet to jde. Jednou mi na bejvalý aralce (dneska OMW) na konci Teplický odešel komresor (vylítlo těsnení mezi sáním a výtlakem, takže to foukalo na ho..) a dojel jsem s tím až domů. Nicméně je pravda, že jsem brzdu za celou cestu použil asi 5x.
Tak pokud by Ti klesnul tlak pod 7, tak je někde něco špatně.... Ale vyšlapat si vzduch můžeš. Pokud je horší kompresor a auto nedržíš v otáčkách (motorovka funguje nejlíp těsně před maximálníma otáčkama), tak se Ti to povede bez větších problémů. Samozřejmě ta minimální hranice je u každýho auta jinde (někde 6, někde 7 - je to různý) a záleží na tom, jestli by to bylo v jednom (poškozeným) okruhu nebo v obou... Nicméně i s tlakem mezi 6-7 bar se dojet nechá. Nedorovnáš nápravy, nefunguje Ti sedačka, spojka jde na ho... ale dojet to jde. Jednou mi na bejvalý aralce (dneska OMW) na konci Teplický odešel komresor (vylítlo těsnení mezi sáním a výtlakem, takže to foukalo na ho..) a dojel jsem s tím až domů. Nicméně je pravda, že jsem brzdu za celou cestu použil asi 5x.
-> Stepan FUN:
Ještě se zeptám.. jak je možný, že při tom brždění z kopce by se mohlo stát, že by tlak v okruhu klesl pod 7 bar?
A jinak pokud vím, tak první 100 a 110 turbo neměly.
Jinak škoda že se neujal bájný motor LIAZ M2, který měl mít oproti M1.2C vyšší životnost a efektivitu. Licenci koupilo ČKD Naftové motory a chtěli to dávat do lokomotiv, ale nějak to krachlo, jako skoro všechno v 90. letech.
Ještě se zeptám.. jak je možný, že při tom brždění z kopce by se mohlo stát, že by tlak v okruhu klesl pod 7 bar?
A jinak pokud vím, tak první 100 a 110 turbo neměly.
Jinak škoda že se neujal bájný motor LIAZ M2, který měl mít oproti M1.2C vyšší životnost a efektivitu. Licenci koupilo ČKD Naftové motory a chtěli to dávat do lokomotiv, ale nějak to krachlo, jako skoro všechno v 90. letech.
-> Stepan FUN: motorovku to mělo tak pěkně že když sem jí chtěl použít tak sem si vždycky musel skoro vykloubit nohu ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Stepan FUN: jako kruzky by v prdeli nemali byt - kompresory co z karos vyhadzujeme vyzeraju omnoho horsie a pritom by mohli slapat kludne dalej , ten moj je aspon zvonka jak novy ale hlavu som dole este nemal tak neviem jako vypada zvnutra ale takto rukou ide dost lahko , neviem budem ho musiet este pozriet![8](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
![8](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
-> Stepan FUN: takže jako škodovky
tam taky dali co jim přišlo pod ruku ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> alpin: Jestli Ti to tlačí vzduch do kliky, tak jsou v pr... kroužky. :-) Ale to že si to trošku oleje cucne je normální. Kolik by měla bejt náplň vážně netuším...
-> Jarda/felda: Nedá... To byly v podstatě stejný motory a řekl sis jakej chceš výkon. Ale nejběžnějších bylo těch 330HP (optimální spotřeba, životnost...). Těch 410 už bylo na tenhle motor skoro moc. :-/ To už byl pak lepší Detroit 400. Ale to bys poznal. Ten měl třeba 3 stupňovou motorovku, byla u toho jiná plaubka a navíc se tímhle motorem rozhodně netajili... Ne většině aut bylo z boku napsáno "Detroit 400". Ale ani nevím, jestli je do valníků dávali. Spíš jsem se zajímal o tahače. A převodovky byly to samý. Mohl sis vybrat jakou jsi chtěl. Tahle řada už byla stavebnice na přání. :-)
-> Stepan FUN: tlakovy spinac mam na 1megapaskal :) a ta trvala napln by mala asi kolko mat objem ? a zda sa mi to alebo sa vzduch fakt zenie aj cez klukovu skrinu ? potom by to znamenalo ze si taha aj trocha oleja to vzduchoveho odvodu nie ?
-> Stepan FUN: jj osobáky nestíhaly
nikdy nezapomenu jak blbec s otevřeným oknem zastavil vedle mě na světlech
fakt se to nedá nijak poznat ? byl to valník (dřevěnej) dlouhá kabina s tim motorem a převodovkou jak sem psal ![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> alpin: Na tohle bych viděl něco minimálně kolem 2,5kW (1440ot), pokud vyřešíš odfuk po vypnutí tlakáče. (kvůli rozeběhu kompresoru do tlaku). Pokud bys ho rozebíhal proti tlaku, tak bude to 4,5kW akorát. Jinak kompresor z Karosy tlačí 16bar a je konstruovanej na trvalej provoz (při 16ti barech se přestanou vracet ventilky). Ale já osobně bych ho kvůli životnosti, stejně vypínal někde kolem max. 10ti. Na chlazení by Ti měla stačit otevřená expanzka (pozor na odvzdušnění tý hlavy) - takže Ti voda dosáhne max. 100°C a pak se začne odpařovat. To ten kompresor snese, jen do něj budeš muset tu vodu občas dolejt. Na mazání by měla stačit trvalá olejová náplň...
-> Jarda/felda: Jestli se nepletu, tak stojáky měly od 290 do 410 koní... Záleželo na typu motoru (nicméně stejně se to lišilo v podstatě jenom čerpadlem). Ale nejběžnějších bylo 330 koní. Dalo by se to poznat jedině z označení. Třeba 18.33 bylo 18 tun, 330 koní... :-) Každopádně stoják motor a tahle převodovka v kombinaci s prázdným autem - raketa... :-D To muselo bejt jako když jsem se se samotným tahačem honil v kopci s nějakým BMW. :-) Když nepochopil to, že jsem to pustil na měchách dolů, abych si zatížil zadní nápravu a nehrabalo to, a nejel hned za odbočkou, tak pak do kopce už neměl šanci. Skončil někde daleko v hromadách sazí, který se z toho asi 12cm laufu hrnuly po kýblích. :-D
-> Jarda/felda: a keby na 380v motor tak jaky velky ? mam 4,5kw ale to by bola zbytocnost asi...
-> alpin: tak zase nebude mít kompresor otáčky ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
-> Jarda/felda: ani keby bol dobry prevod cez remenice spraveny ?
-> alpin: pračka ti to neutáhne ![8](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
![8](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
-> Stepan FUN: hmm este mam otazku - mam doma kopresor z karosy a 220voltovy motor s pracky by to mohol tocit bez problemov ? a este jak tam mam vyriesit mazanie a vodu ked to chcem tocit elektromotorom ? vodu by som aj vedel vyriesit ale neviem jak na to mazanie aby mi tam ta kluka necaptala v oleji ale aby sa tam aj jako rozprsknut![8](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
![8](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
-> Stepan FUN: víc už o tom nevim
nevíš jak to bylo výkonný ? se mi zdálo že ten motor s prázdnou cvičil pěkně ![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![8](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/8.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> Stepan FUN 25.12.10 22:31:03: Co člověk v nouzi nevymyslí. :o))
-> alpin: Přesně jak říkáš... Dvoupísťák, mazanej z motoru a navíc chlazenej vodou z chladícího okruhu...
-> Jarda/felda: Vida další informace. Takže to byla nová. :-D Protože to mělo stoják motor. V těch starších (od Matesa vejš - ten měl stoják taky) byl ten samej motor, ale položenej...
-> Jarda/felda: Vida další informace. Takže to byla nová. :-D Protože to mělo stoják motor. V těch starších (od Matesa vejš - ten měl stoják taky) byl ten samej motor, ale položenej...
-> Stepan FUN: jo a byl to řadovej šestliválec 12litrů
co si pamatuju tak motor stál kolmo jak ve starej oktávce ![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> Stepan FUN: hele ty sa vyznas , jak ma liazka spraveny kompresor ? je to jak si myslim ? 2valcovy s holou klukou, zasrobovany do bloku a oblievany olejom z klukovej skrine ?
-> Jarda/felda: Turbo měly Liazky všechny. :-D Teda mimo matesa (Škoda 706MTSP). Ale i do toho jsme motor s turbem nacpali a pak to byla raketa. Tomu díky použitejm převodům (byly to auta s předkama a ty maj kratší převodovky) pak liazky v kopcích nestíhaly. :-D
Ale každopádně to o čem byla debata - závěr je nejasný. Liazka prostě předvolby může, ale nemusí mít. Záleží na konkrétním typu. Rozhodně starý 100 a 150tky s klasickou převodovkou jako měly matesy (5rychlostí v půlkách, jedna řada) tuhle funkci nemaj... Dokonce je u nich lepší na přepnutí půlky vyřadit do neutrálu a znovu zařadit...
Ale každopádně to o čem byla debata - závěr je nejasný. Liazka prostě předvolby může, ale nemusí mít. Záleží na konkrétním typu. Rozhodně starý 100 a 150tky s klasickou převodovkou jako měly matesy (5rychlostí v půlkách, jedna řada) tuhle funkci nemaj... Dokonce je u nich lepší na přepnutí půlky vyřadit do neutrálu a znovu zařadit...
-> Stepan FUN: já se o to nikdy nezajímal
já akorát přišel hodinu a půl se s tim povozil a zase odešel
jediný co o ní vim dalšího že měla turbo a vzduchovej filt jako škodovka ale asi 1000x větší ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)