
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Rozdíly Mbček - co je originál?
-> Jozka: cepy byly zesilene zmensenim vnitrniho prumeru uz od druhe serie, takze tezko az pri 1100 v roce 67 

Teď mě napadlo, kdepak asi jsou zbylý ojnice a vůbec všechno po GO motoru 16. série.. ty "zaručeně původní" skoro jistě byly..

-> dragon_cb_cz: Mě motor ke kuchnutí (ta poslední verze s číslem/7 kdysi zmizel omylem na šroťáku).. Tyhle dohady jsem zaznamenal cca v posledních třech letech, z počátku u motorů /7, pak u všech.. zatím posečkám ve svým omylu, než ho někdo vyvrátí (ale rozborka "zaručeně originálního" morou mě nejspíš nepřesvědčí
), neb souhrnnej katalog uvádí jen 3. druhy čepů (s dírou 13, s dírou 12 a pro 1100, Baťa tvrdí, že ojnice pro 1000 MB budou dodávany jen do vyčerpání zásob, pak že bude nutný použít kilí ojnice pro čep 20 mm s atypickým extra tlustým pouzdrem na vyrovnání rozdílu průměrů - a jiný info nemám..


-> Jozka: Jo, v tomhle jsem žil taky... ale kuchat motor abych zjistil co v něm mám se mi úplně nechce 

V těch čepech pístních je najednou nějakej chos.. jsem podle vlastních (nevelkých) poznatků, literatury a pamětníků žil v domnění, že MB = 18 mm (možná s vyjímkou 1100 - do těch jsem nedělal nikdy) a kilo = 20 mm. K zesílení čepů během výroby sice došlo, ale zesilovalo se zmenšováním otvoru v čepu (12 místo 13 mm snad, ale musel bych hledat), vnější průměr zůstal.. jak to teda je ?
-> Bukaj: nee. Urcite driv. Ted to ale z hlavy nevim. Po sichte zjistim. MBG je od 12te serie a tam byl rozdil v pistech s jednim a dvema zebry. Cili tutove uz byly 20ky.
-> Bukaj: To je pořád o sérii dřív než abych je potřeboval...
-> Petr98 09.03.15 19:08:29: Já zase mám dojem, že se to lámalo až od 16. serie - ty ojnice a čepy...
-> Martin14: By šlo... akorát to je ve skladu na jihu kam pojedu zas až za měsíc nejspíš :/
-> Petr98: Výměna má přednost, ale pokud tam budou dvě komplet, tak jsi druhý v pořadí
-> Petr98: Výměna má přednost, ale pokud tam budou dvě komplet, tak jsi druhý v pořadí

-> dragon_cb_cz: Můžeme vyměnit, mam s 20 čepem a potřebuju 18. Když tak SZ.
-> dragon_cb_cz: -> dragon_cb_cz: Jednu bych bral
-> Petr98: V tom případě mám takový pocit, že mám doma zcela navíc minimálně jednu, ale spíš dvě kompletní MB sady... a jednu nekompletní vrchem k tomu
Nechcete to někdo? A že mi teda tudíž asi jedna s 20mm čepem chybí 


-> dragon_cb_cz: Nee, s prichodem modernizace (zvyseni vykonu ze 42 na 48 koní) se to menilo.
-> Petr98: Pockej, čep 18mm skončil už v roce 66? Já měl za to, že je to záležitost všech MB...
-> Martin14: Ojnice by jsi musel vymenit pri prechodu na 20mm pistni cep.
-> Petr98: Dík, takže na MB64 můžu dát jen vložky a kroužky bez toho abych měnil ojnice? Nebo lze prohodit pouzdro a použít celou sadu na starých ojnicích?
-> Martin14: jj vsechny mely 5cm a i prvni stovky mely nizke ramena. Pistni sada je stejna od roku nejak 66 kdy se zvetsil pistni cep z 18ti na prumer 20mm. Jinak je stejna.
Panové, měli všechny MB podélná ramena jen 5cm vysoká nebo se to někde lámalo? U stovky jsem nikdy ty 5cm neviděl tam jsem vždy měl 6cm. A jak moc je záměnná pístní sada ze 100 na 1000MB. Někde jsem četl ze první série měli nějakou odlišnost, ale už jsem to nenašel. Dík
-> zralous 04.03.15 21:40:14: Jsem trochu zapátral v těch šroubech.. bohužel pro mě jsou starý normy na zápustný šrouby čočkový nahrazený a nedostupný, pro tebe jsem ale pozitivně zjistil, že šrouby dveřního kování od 18. série (katalogizovaný velmi ledabyle, dají se najít jenom u sedaních Z dveří, u předních ani u X zmíněný nejsou !) jsou skutečně M6x25 závitořezný, přitom doplňkový čísla (.05) znamenají zinkování..
-> zralous: Super - ze tří dva je dobrý skóre..
S těma šroubama je to na draka v tom, že než jsem stačil vybrakovat firemní knihovnu norem, tak prolítla komínem Malešický spalovny a tak jen vím, že 1. varianta je klasickej šroub se záp. čočkovitou hlavou (ČSN 02 1155), ale už ne matroš a další (podle doplňkových číslic). Pro tebe by mohlo být zajímavý, že šroub od 18. série (ČSN 02 1229) se základním označením shoduje se závitořezným šroubem třeba držáků slunečních clon - takže na tu tvou 1100 by mohl být OK.
S těma šroubama je to na draka v tom, že než jsem stačil vybrakovat firemní knihovnu norem, tak prolítla komínem Malešický spalovny a tak jen vím, že 1. varianta je klasickej šroub se záp. čočkovitou hlavou (ČSN 02 1155), ale už ne matroš a další (podle doplňkových číslic). Pro tebe by mohlo být zajímavý, že šroub od 18. série (ČSN 02 1229) se základním označením shoduje se závitořezným šroubem třeba držáků slunečních clon - takže na tu tvou 1100 by mohl být OK.
-> zralous: Super - ze tří dva je dobrý skóre..
S těma šroubama je to na draka v tom, že než jsem stačil vybrakovat firemní knihovnu norem, tak prolítla komínem Malešický spalovny a tak jen vím, že 1. varianta je klasickej šroub se záp. čočkovitou hlavou (ČSN 02 1155), ale už ne matroš a další (podle doplňkových číslic). Pro tebe by mohlo být zajímavý, že šroub od 18. série (ČSN 02 1229) se základním označením shoduje se závitořezným šroubem třeba držáků slunečních clon - takže na tu tvou 1100 by mohl být OK.
S těma šroubama je to na draka v tom, že než jsem stačil vybrakovat firemní knihovnu norem, tak prolítla komínem Malešický spalovny a tak jen vím, že 1. varianta je klasickej šroub se záp. čočkovitou hlavou (ČSN 02 1155), ale už ne matroš a další (podle doplňkových číslic). Pro tebe by mohlo být zajímavý, že šroub od 18. série (ČSN 02 1229) se základním označením shoduje se závitořezným šroubem třeba držáků slunečních clon - takže na tu tvou 1100 by mohl být OK.
-> Jozka: Jj, ze tří jsem udělal 2 
Já mám ten pocit, že jsem je odsud taky demontoval. Nicméně v katalogu je uvedena jen a pouze délka šroubu, ale v případě závitořezných to bývá uvedeno.. Pro případ, že by tam nepatřily, mám v záloze ty samé bez závitořezných drážek. Musím se podívat na šedivku, co tam patří, tam je to jistota

Já mám ten pocit, že jsem je odsud taky demontoval. Nicméně v katalogu je uvedena jen a pouze délka šroubu, ale v případě závitořezných to bývá uvedeno.. Pro případ, že by tam nepatřily, mám v záloze ty samé bez závitořezných drážek. Musím se podívat na šedivku, co tam patří, tam je to jistota

-> zralous: Takže použitelnej kus ? To jsem rád..
Tyhle šrouby do plechu už jsem u klik i viděl, ale byl to bolševickej standart ve všech možnejch rozměrech a myslím, že tam nepatří.. Mám do tohohle místa vybranej příslušnej počet neožvejkanejch "neželeznejch" (nějakej zinkohliník nebo co to je), ale taky si úplně na 100% jistej jejich originalitou
Tyhle šrouby do plechu už jsem u klik i viděl, ale byl to bolševickej standart ve všech možnejch rozměrech a myslím, že tam nepatří.. Mám do tohohle místa vybranej příslušnej počet neožvejkanejch "neželeznejch" (nějakej zinkohliník nebo co to je), ale taky si úplně na 100% jistej jejich originalitou
-> Jozka: A myslím, že ani ty závitořezný šrouby tam nepatří.. nebo že by jo?
-> Jozka: myslel jsem si to.. Tahle je z našeho rodinnýho MB, jsou na ní špatný Cu kontakty, ale zkusím rozletovat a vyměnit z té stovkové.. Nějak se mi ten hliník líbí ale hlavně potřebuju dát dohromady 2 startéry a víc cívek nemám. Jinak ještě jednou díky za dárce
Máš pravdu, chybí. Jenže jsem měl nazinkovanou jen jednu, a tohle je zrovna ta druhá. Až dám další závoz na Zn, detail doladím

Máš pravdu, chybí. Jenže jsem měl nazinkovanou jen jednu, a tohle je zrovna ta druhá. Až dám další závoz na Zn, detail doladím

-> zralous: AL se vyskytuje tak málo, že bude asi nejfousatější ze všech.. Nechybí ti pod nízkou matičkou M6 na čepu kliky vějířová podložka ? 

Přišly mi pod ruku dvě cívky startéru, jedna s plastovou, druhá s al. kontaktnicí, obě PAL. Ta al. je z 1000mb standard r.67. Tipuji al. bude dřívější provedení??
-> Bukaj: Zajímavý - všechny 100/1000 AL vany, co mi prošly rukama (5 ks), měly heliporty jak plechový, jen chycený 4. šroubama. Přitom 1x1000 MBG, 2x 110LS, 110R + kus z vrakáče - na pohled se nelišily, přesto číslama na odlitcích (který jsem si někam obkreslil) jo.. Bohužel z důvodu někdejšího rozkradení nemůžu dneska už porovnat a nakonec ani nevím, jestli to byly originální kusy z výroby na těch konkrétních autech/motorech.
-> Jozka: \
Díky
Plechové vany měly i Mkové 105ky - tedy 19 děr v bloku...
Jinak jo - MB vana má proti šplouchání jen "heliport" přes necelou půlku vany. Kilí neznám.
A co se týče hliníkových, tak MBG/X/1100 má jinak přepážky, než 110. A 742 měla tři typy hliníkových 18 dírových van, přičemž jeden z nich byl dle předčíslí 111 z doby kila...
Díky

Plechové vany měly i Mkové 105ky - tedy 19 děr v bloku...
Jinak jo - MB vana má proti šplouchání jen "heliport" přes necelou půlku vany. Kilí neznám.
A co se týče hliníkových, tak MBG/X/1100 má jinak přepážky, než 110. A 742 měla tři typy hliníkových 18 dírových van, přičemž jeden z nich byl dle předčíslí 111 z doby kila...
-> Bukaj: Jo, napsal jsem to blbě, neb jsem zapomněl, že ta menší byla chvilku montovaná už i z počátku výroby a přepisoval - a nějakej mamlas dole mi do toho zvonil, jak kdyby hořelo..
Ten Rekord řemen 13 mm dáš i do tý menší, ale blbě se "odvaluje" - zkoušel jsem to a ani po doplnění dalších podložek a maticí na pár závitech to moc nefungovalo.
Plechový vany pro MB a kilo mi přijdou identický a obě maj jako přepážku jen takovej ten "heliport", ne? Nějakej lehkej rozdíl je v hliníkových vanách 100 vs. 1000, resp. na 110 LS/R je víc druhů AL van.
A to existujou i plechový vany s 19ti dírama ?
Ten Rekord řemen 13 mm dáš i do tý menší, ale blbě se "odvaluje" - zkoušel jsem to a ani po doplnění dalších podložek a maticí na pár závitech to moc nefungovalo.
Plechový vany pro MB a kilo mi přijdou identický a obě maj jako přepážku jen takovej ten "heliport", ne? Nějakej lehkej rozdíl je v hliníkových vanách 100 vs. 1000, resp. na 110 LS/R je víc druhů AL van.
A to existujou i plechový vany s 19ti dírama ?
-> Jozka 01.03.15 11:17:58: Hele, nebude to spíš opačně? To, co píšeš, je hloupost, ne? Proč by tropická řemenice byla větší? To by přece při stejných otáčkách motoru byly nižší otáčky ventilátoru...
Nebo se ta "tropická" montovala jen v kombinaci s desetilistou vrtulí?
Jinak u té nejmenší řemenice (na hubenej klíňák) je právě problém v tom, že to osazení pro protikus řemenice je kratší - tudíž by se tam možná nevešel širokej řemen...
Vyštrachal jsem jednu zachovalou větší řemenici, takže zatím jsem v klidu, ale zajímalo by mne, jak to vše vlastně bylo a co si lze dovolit
-> Petr98 01.03.15 21:05:31: 19 děr vanu má opravdu až Mko od roku 84 (model 85).
A hliníkových 18 dírových van bylo docela dost typů, tak bacha na to. U plechových 18 d. si nejsem jist, jestli MB mělo stejnou, jako kila (vnitřní uspořádání přepážek), ale určitě jsou všechny záměnné až po 105ku modelu 84 (stejná hloubka, jen 105ka měla jiný šroub na vypouštění oleje - s těsněním namísto konického závitu...

Nebo se ta "tropická" montovala jen v kombinaci s desetilistou vrtulí?
Jinak u té nejmenší řemenice (na hubenej klíňák) je právě problém v tom, že to osazení pro protikus řemenice je kratší - tudíž by se tam možná nevešel širokej řemen...

Vyštrachal jsem jednu zachovalou větší řemenici, takže zatím jsem v klidu, ale zajímalo by mne, jak to vše vlastně bylo a co si lze dovolit

-> Petr98 01.03.15 21:05:31: 19 děr vanu má opravdu až Mko od roku 84 (model 85).
A hliníkových 18 dírových van bylo docela dost typů, tak bacha na to. U plechových 18 d. si nejsem jist, jestli MB mělo stejnou, jako kila (vnitřní uspořádání přepážek), ale určitě jsou všechny záměnné až po 105ku modelu 84 (stejná hloubka, jen 105ka měla jiný šroub na vypouštění oleje - s těsněním namísto konického závitu...
-> Nwkt: Nevím, nechávám si poradit
Znám (chci znát) jen embo 


-> Petr98: 19 má až Mko ne
Pánové, jak je to s vanama? Embo a stovka ma 18 děr a pak bylo už 19?
-> Fávo forever: Existoval i systém s chromovaným odlitkem a dírou v zadním čele, v podstatě těsně pod ohybem - ale to je pěšky jak za vozem a ještě se klika nasazovala trochu šikmo zdola..
-> Petr98: Škoda, že to nevymysleli jinak 

-> Fávo forever: Ano 

Když bych chtěl MB motor startovat ručně klikou, musím kvůli tomu znásilnit mřížku v zadním čele?
-> vhml: Jo, v šíři 9,5 (nebo 10) jo.
-> Jozka 01.03.15 11:17:58: sériovej řemen má 1050.
-> Bukaj 01.03.15 10:23:42: po snížení hlučnosti lze úspěšně použít řemen 1075 - alespoň u stovky. Nevím jak to mají 1000.
-> Bukaj 01.03.15 10:23:42: po snížení hlučnosti lze úspěšně použít řemen 1075 - alespoň u stovky. Nevím jak to mají 1000.
-> Bukaj:
Mý poznámky říkaj, že řemenice byla zkraje 113,5, pak ta obludná (a u dalších sérií tropická) řemenice měla průměr 129,5 mm (řemen 13x1030, dalo se i 1040), potom se zas vrátili k provedení s průměrem 112,5 mm nejobvyklejším (řemen má metr).
Ta poslední řemenice MB je shodná s většinou kil a erek a je to asi ta tvoje 10,7 mm. Jinak se asi se moc neliší, je u ní použitej jinej počet podložek, takže možná (?) má ten náboj kratší.
S délkama řemenů bych si starosti nedělal - nějakej vhodnej se vždycky najde, nicméně mě na tý malý kilí dělala šíře 13 mm neplechu. Ty starý křivý řemeny se na ní odíraly a přidíraly - všude gumový mračna.. Ale opačně to fungovalo, s 10 mm řemenem se řemenice na klice snáší celkem dobře.
Mý poznámky říkaj, že řemenice byla zkraje 113,5, pak ta obludná (a u dalších sérií tropická) řemenice měla průměr 129,5 mm (řemen 13x1030, dalo se i 1040), potom se zas vrátili k provedení s průměrem 112,5 mm nejobvyklejším (řemen má metr).
Ta poslední řemenice MB je shodná s většinou kil a erek a je to asi ta tvoje 10,7 mm. Jinak se asi se moc neliší, je u ní použitej jinej počet podložek, takže možná (?) má ten náboj kratší.
S délkama řemenů bych si starosti nedělal - nějakej vhodnej se vždycky najde, nicméně mě na tý malý kilí dělala šíře 13 mm neplechu. Ty starý křivý řemeny se na ní odíraly a přidíraly - všude gumový mračna.. Ale opačně to fungovalo, s 10 mm řemenem se řemenice na klice snáší celkem dobře.
Kolik je různých průměrů řemenic ventilátoru?
Z katalogu vyplývá, že tři pro MB (pro tropy menší průměr). Od 18 serie se lišila čím? A jaké byly varianty u stovek?
U modelu 68 (konec 15. serie), který dáváme dokupy, byla řemenice většího průměru (11,2 cm) poškozená a jako díl jsem sehnal dvě nové, ale obě menšího průměru (10,7 cm).
Nerad bych, aby vyšší otáčky ventilátoru měly vliv na hlučnost v autě - majitel si na to potrpí a chce dělat různé odhlučňovací úpravy. Dále otázka, zda je vůbec přípustné použití řemenice pro užší řemen (což předpokládám budou ty, které jsem sehnal) v kombinaci s širším řemenem? A co délka klínového řemene? Bude pasovat některý z používaných rozměrů?
Možná jsou mé obavy liché, ale...
Z katalogu vyplývá, že tři pro MB (pro tropy menší průměr). Od 18 serie se lišila čím? A jaké byly varianty u stovek?
U modelu 68 (konec 15. serie), který dáváme dokupy, byla řemenice většího průměru (11,2 cm) poškozená a jako díl jsem sehnal dvě nové, ale obě menšího průměru (10,7 cm).
Nerad bych, aby vyšší otáčky ventilátoru měly vliv na hlučnost v autě - majitel si na to potrpí a chce dělat různé odhlučňovací úpravy. Dále otázka, zda je vůbec přípustné použití řemenice pro užší řemen (což předpokládám budou ty, které jsem sehnal) v kombinaci s širším řemenem? A co délka klínového řemene? Bude pasovat některý z používaných rozměrů?
Možná jsou mé obavy liché, ale...

-> Jozka: Tomu věřím
Ale tahle džungle mě nejspíše nikdy nepotká.
Já jsem totiž na své vačce našel pozůstatky žluté barvy, ale kdo ví jak to ve skutečnosti je, jelikož v bloku byla jiná výbrusová sada (1100). Dle mě někdo udělal GO motoru a během provozu to zadřel. Otázkou je, co vše tehdy měnil.

Já jsem totiž na své vačce našel pozůstatky žluté barvy, ale kdo ví jak to ve skutečnosti je, jelikož v bloku byla jiná výbrusová sada (1100). Dle mě někdo udělal GO motoru a během provozu to zadřel. Otázkou je, co vše tehdy měnil.
-> Fávo forever: Ale třeba oproti džungli Spartakovsko-Octaviánský jsou MB pohoda..
Vačky netuším, myslím že ne - ale poslední motor jsem osobně řešil někdy v minulým století a to málo, co jsem tehdy ještě věděl, už je tak nějak pryč..

Vačky netuším, myslím že ne - ale poslední motor jsem osobně řešil někdy v minulým století a to málo, co jsem tehdy ještě věděl, už je tak nějak pryč..

-> Jozka: Nemůžu si pomoci, ale MB mi přijde tak nějak víc ..
Jinak to s tím kafíčkem vidím stejně.
Ještě mi to nedá.. Měly MB nějak barevně rozlišené vačkové hřídele?

Ještě mi to nedá.. Měly MB nějak barevně rozlišené vačkové hřídele?
-> Fávo forever:
Myslím že R a MB vyjde v tomhle nastejno.. R je líp zmapovaný, ale zas asi víc nuancí.
Když na se ty prvomodely, o který ti asi jde, namíchá šedá s nějakou žlutou, hnědou nebo zelenou, bude to dobře - viz třeba Zraloušovo "bílý kafe".. Přesnej odstín dobově nikdo neřešil - ani fabrika a už vůbec ne výrobce barev, nad tím se (už poměrně marně a zbytečně) bádá až dneska..

Když na se ty prvomodely, o který ti asi jde, namíchá šedá s nějakou žlutou, hnědou nebo zelenou, bude to dobře - viz třeba Zraloušovo "bílý kafe".. Přesnej odstín dobově nikdo neřešil - ani fabrika a už vůbec ne výrobce barev, nad tím se (už poměrně marně a zbytečně) bádá až dneska..

-> zralous: JJ,je tam trochu rozdíl,dík za změření.

Tak mám pocit, že renovace MB bude ještě větší záhul než renovace eRka
-> zralous: Děkuji za fotku.
-> Petr98: Jo takhle.
-> Jozka: Takže by byly dokonce 3 možnosti volby barvy?


-> zralous: Děkuji za fotku.

-> Petr98: Jo takhle.
-> Jozka: Takže by byly dokonce 3 možnosti volby barvy?
-> Tabi: celková délka 31mm z toho hlava o průměru 10 mm má 4 mm,závit 6 mm délka 10 mm a rovný hladký dřík je dlouhý 17 mm.