skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Rozebrání a smontování motoru
15:03:29
06.12.2004
06.12.2004

Labros
-> Martin: jestli jsi to koupil novy, tak to mas nejaky hodne levny? Vzdyt normalne to stoji 4 nebo 4,5 tisice?
13:26:51
06.12.2004
06.12.2004

Martin
-> Labros: Hmmm tak to ti skoro závidím, já sehnal novou sadu pístů s kroužkama a čepama za 2,2tis a jsem rád, že jsem to vůbec sehnal, aniž bych musel kupovat i vložky.
O víkendu jsem trošku něco udělal. Vyndal jsem zbylé ventily postupem nejdřív kladivo, aby to povolilo a pak už přípravkem. Všechny ventily jsem vyleštil a pomalu se pouštím i na hlavu. Zatím jsem jí jen očistil. Všude je děsnej nános karbonu.
Takže teď ještě přemýšlím, zda se mám pouštět do nějakého leštění a úpravu kanálů nebo ne.
Ještě mi jeden dobrý člověk doporučil vyměnit simeringy na ventilech, to asi není blbej nápad, co ? Je v tom nějakej problém ? Nebo to jde jen vytáhnout a narazí se tam novej ?
Zde je pár fotek www.skodaweb.wz.cz/index. php?co=akce&am...
O víkendu jsem trošku něco udělal. Vyndal jsem zbylé ventily postupem nejdřív kladivo, aby to povolilo a pak už přípravkem. Všechny ventily jsem vyleštil a pomalu se pouštím i na hlavu. Zatím jsem jí jen očistil. Všude je děsnej nános karbonu.
Takže teď ještě přemýšlím, zda se mám pouštět do nějakého leštění a úpravu kanálů nebo ne.
Ještě mi jeden dobrý člověk doporučil vyměnit simeringy na ventilech, to asi není blbej nápad, co ? Je v tom nějakej problém ? Nebo to jde jen vytáhnout a narazí se tam novej ?
Zde je pár fotek www.skodaweb.wz.cz/index. php?co=akce&am...
10:22:55
06.12.2004
06.12.2004

Labros
ja jsem ted sehnal komplet vnitrek hodne malo jetyho motoru za 1300Kc, takze mam problem pistu vlozek a kliky snad vyresen... Takze brzo zacnu mit stejny problem jako Martin
15:35:35
02.12.2004
02.12.2004

Martin
Já momenťák mám, ale moc mu nevěřím, není to žádná extra kvalita a při té kompresi si myslím, že na dotažení hodně moc záleží. Je fakt, že zatím to řešit moc nemusím...
-> **R@ZOR**: Toho jsem si hned všiml, takže šipka na pístu ukazuje směrem k vačce a ojnice jde ostřikovacím kanálkem (či co je to na ní za ďouru) opačně. A oko ojnice jde zámkama proti sobě. Kroužky otočené vzájemně po 120°.
-> **R@ZOR**: Toho jsem si hned všiml, takže šipka na pístu ukazuje směrem k vačce a ojnice jde ostřikovacím kanálkem (či co je to na ní za ďouru) opačně. A oko ojnice jde zámkama proti sobě. Kroužky otočené vzájemně po 120°.
14:47:24
02.12.2004
02.12.2004

Roupik
Martin:být tebou tak si ten momenťák na utažení šišky určitě pujč a nebo řekni nějakému zkušenému kmetovi aby ti to přitáhl
. Ale utahování šišky v nejbližší době asi ještě v plánu nemáš...

08:22:33
02.12.2004
02.12.2004

BEYER - zrušená registrace
Martin: s kamosom sme dotiahli sisulu na felde bez momentaku... netvrdim ze je to dobre ale zrejme sa to da... kedze mu to zatial ide... proste sme to dotiahli tak primnezene(rucne) a potom uz podla postupu... ale ak nemas inu moznost tak
ale ak budes moct pozicaj si momentak...

23:53:59
01.12.2004
01.12.2004

R@ZOR
-> Martin: Taky nezapomeň na polohu pístů ve válcích, aby jsi je nedal špatně. Jsou značený šiplou. Utahování hlavy je asi to nejmenší, teda když máš momenťák.
19:29:53
01.12.2004
01.12.2004

Martin
-> Labros: No to se spolehni, předpokládám, že budu mít ještě spoustu dotazů, než dojde k akci, popř. v průběhu celé akce.
Teď čekám, co kde seženu za písty a válce. Až to seženu, půjde se na věc
.
Vždy se pohnu jen o víkendech, kdy se dostanu na chatu, kde autíčko přebývá, takže to jde poměrně hodně pomalu.
Teď čekám, co kde seženu za písty a válce. Až to seženu, půjde se na věc

Vždy se pohnu jen o víkendech, kdy se dostanu na chatu, kde autíčko přebývá, takže to jde poměrně hodně pomalu.
18:55:12
01.12.2004
01.12.2004

Labros
-> Martin: Kdy se na to chystas? Pochlubis se nam pak s vysledkem?

17:07:28
01.12.2004
01.12.2004

VeTeV
-> Martin: ale bacha aby se Ti kostičky nerozkutálely
16:20:39
01.12.2004
01.12.2004

Martin
-> Saky: No nejvíce se obávám přesahů vložek a utáhnutí hlavy, to jsou dvě věci, na které si momentálně netroufám.
Jak namontovat píst, ojnici či šály snad podle knížky zvládnu. Navíc všechno si znamenám, jak to tam bylo.
A stejně všechny rady nejprve prokonzultuji s odborníkem, abych neudělal nějakou botu. Vím, že si člověk musí dávat pozor na spoustu věcí, ale ve výsledku je motor stejně takové přerostlé lego ;-)
Jak namontovat píst, ojnici či šály snad podle knížky zvládnu. Navíc všechno si znamenám, jak to tam bylo.
A stejně všechny rady nejprve prokonzultuji s odborníkem, abych neudělal nějakou botu. Vím, že si člověk musí dávat pozor na spoustu věcí, ale ve výsledku je motor stejně takové přerostlé lego ;-)
16:05:14
01.12.2004
01.12.2004

Saky
ze ti to skoukne potom nejakej mechanik je sice pekne-) nicmene treba pokud bych ja neco po nekom kontroloval tak bych to stejne asi zase radsi rozebral-) proste jestli si dal krouzky spravne mechanik nepozna jestli si dal spatne saly taky nepozna jestli mas spravne utahovaci momenty taky nepozna atd.. tim jako nechci rict ze to udelas spatne ale jen to ze tim ze na to koukne ani sebelepsi mechanik nema sanci moc veci poznat pokud uz to bude slozeny a nebo pred slozenim, zalezi teda jakej stupen pred slozenim myslis-) ale to je jen tak na okraj.. samozrejme vim ze kazdej si radsi vsechno udela sam a teprve az skurvi prvnich par motoru tak zjisti kde je zakopanej pes-) a pokud to budes delat napoprve jen podle literatury tak vsechno delej radsi dvakrat.. a rady nekterejch expertu tady ber taky s rezervou.. web ma spoustu vyhod vzdycky nekdo nejak poradi, ale taky obrovskou nevyhodu.. nepoznas ktera rada je skutecne dobra a ktera je likvidacni.. tim opet nemluvim o nikom konkretne ale obecne a nehledejte v tom zas nekdo ze nekoho napadam.. tim ted treba narazim na takove experty co maji moment v ruce atp..
15:28:39
01.12.2004
01.12.2004

Martin
-> jb: Kolem té měrky to začlo vyhazovat olej teprve nedávno a hned poté jsem motor rozkuchnul, abych věděl, co se s ním děje.
-> VeTëV: Jak to tak vidím, tak z toho bude seriál na pokračování.
-> VeTëV: Jak to tak vidím, tak z toho bude seriál na pokračování.
14:29:05
01.12.2004
01.12.2004

VeTeV
-> Martin: clovece tak to drzim palce a pak zajdem an jednotku a budes mi vse bravite licit :-)
13:35:04
01.12.2004
01.12.2004

Pepino RS
-> Luděk: jo jo presehy jsou dobra je.....cka !

13:25:43
01.12.2004
01.12.2004

jb
kolem merky na olej ??? tak to bych uz tenkrat panikaril
11:52:46
01.12.2004
01.12.2004

Martin
-> Luděk: Jo, tak na to jsem také zvědavej, jak to zvládnu. Ale neboj, sám to snad dělat nebudu, před finální montáží si to nechám zkontrolovat známým automechanikem. Ale nechce se mi ho moc otravovat, tak co můžu zvládnout sám, to chci udělat.
Motor toho oleje moc nežral, spíše vytékal kolem vany a měrky na olej.
Jinak motor jsem nidy neupekl, dokonce jsem s tím ani nikdy nevařil.
Myslíš, že se do toho raději nemám pouštět ? Zatím jenom sbírám informace, tak snad jich seženu tolik, abych se do toho mohl pustit.
Motor toho oleje moc nežral, spíše vytékal kolem vany a měrky na olej.
Jinak motor jsem nidy neupekl, dokonce jsem s tím ani nikdy nevařil.
Myslíš, že se do toho raději nemám pouštět ? Zatím jenom sbírám informace, tak snad jich seženu tolik, abych se do toho mohl pustit.
11:20:34
01.12.2004
01.12.2004

Luděk
jo a podle fotek mi to připadá připečený,kolik to bralo oleje a nepřehřálo se to někdy?
11:18:40
01.12.2004
01.12.2004

Luděk
když už probíhají tyhle odborné porady,tak jsem nepostřehnul,jestli tu někdo napsal,že každý pístní kroužek má polohu ve který musí být daný na píst buď šipkou,nebo nápisem top nahoru.Pak další věc,že výměna kroužků není totéž,co výbrus,protože kroužek má malou plochu a válec velkou,tudíž pokud je opotřebený válec,tak Ti nový kroužky nepomůžou.Na konec a asi zřejmě hnedle počáteční záležitost: v Tvých amatérských podmínkách a prakticky s nulovýma praktickýma zkušenostma si nedokážu představit,jak se Ti podaří usadit znova vložky do bloku a nastavit přesahy...
10:30:50
01.12.2004
01.12.2004

Martin
-> Petr P: A můžeš mi prosím říct, kde si sehnal tu 77čkovou sadu a za kolik ? Nebo si nechával dělat výbrus původních vložek a sehnal si pouze písty a kroužky ?
Je v tom trochu problém, ty pístní kroužky jsem ještě nikde nesehnal, že by je prodávaly samostatně, vždy jen v sadě :-/
Je v tom trochu problém, ty pístní kroužky jsem ještě nikde nesehnal, že by je prodávaly samostatně, vždy jen v sadě :-/
08:35:07
01.12.2004
01.12.2004

BEYER - zrušená registrace
Martin: prebehni si prstom HU valca ak je to tam od kruzkov vycvachtane bolo by dobre to asi vymenit... malo by to byt citit ak bude stena rovna... tak ich nechaj...
23:39:51
30.11.2004
30.11.2004

Petr P
Kdybys chtěl, mám písty z 135 s těma bys i dohnal rozumnou kompresi. Mají naježděno jen 15000, tak kdybys jim dal nové kroužky, bylo by to v pohodě.. Já jsem je vyměnil za průměr 77, tak mi tyhle zbyly.
14:56:18
30.11.2004
30.11.2004

Martin
-> BEYER: Ty válce vypadají celkem bez újmy, ale vidím to tak, že je asi budu měnit. Uvidíme, jak to půjde a co kde seženu.
12:55:06
30.11.2004
30.11.2004

BEYER - zrušená registrace
Martin: mno xcem sa ta spytat predpokladam ze budes menit aj valce... lebo mne sa nezda ze by si to odniesli len tak bez ujmi ci hej ?... mno a ked tam budes davat tie piesty tak sa ich tam snaz dat tak aby si snimi uz nehybal (nekrutil) do stran kvoli kruzkom... to len tak informativne

10:37:41
30.11.2004
30.11.2004

Martin
-> Palic: Dík, minimálně mě si tím pomohl

08:24:09
30.11.2004
30.11.2004

Palic - zrušená registrace
-> Martin: a pak ten ventil zabrus do sedla....... dle knizky.......... nejlepsi je i projet sedla frezou a pak zabrousit..........
jinak ten one bazmek staci z nejakyho pevnejsiho plechu a tenhle byl po ruce (myslim ze je to pozinkovanej plech)..... vyrobeny je to za par minut a pouzitelny ihned, neni potreba kupovat zbytecne stahovak krouzku............ jinak ty krouzky na pist dostanes pres plechy....... vem nejakou plechovku (treba od hrachu, nebo neceho podobneho.... co ma plochy steny), a nastrihej si prouzky (cca 5X30mm)...... jeden vem a priloz na pist (delsi stranou presdrazky na krouzky) pak vem krouzek a polozho jednou casti zamku na ten plech ny vrchu pistu a pliskama kolem dokola nasadkrouzek tak jako ten privni (staci 4-5 plisku) pakten krouzek sun po plizkaz az k patricne drazce a pak jeden plisek po druhym vytahuj a zandavel krouzek do drazky.......... timto postupem neposkrabes pist a krouzky mas nasazeny na pistu za par minut............. pak uz je jen natocis zamky po 120 stupnich (jak uz tu zde nekdo rikal) a muzes pist davat do valce................. snad jsem to nepsal zbytecne a nekomu to pomuze...... :))))
jinak ten one bazmek staci z nejakyho pevnejsiho plechu a tenhle byl po ruce (myslim ze je to pozinkovanej plech)..... vyrobeny je to za par minut a pouzitelny ihned, neni potreba kupovat zbytecne stahovak krouzku............ jinak ty krouzky na pist dostanes pres plechy....... vem nejakou plechovku (treba od hrachu, nebo neceho podobneho.... co ma plochy steny), a nastrihej si prouzky (cca 5X30mm)...... jeden vem a priloz na pist (delsi stranou presdrazky na krouzky) pak vem krouzek a polozho jednou casti zamku na ten plech ny vrchu pistu a pliskama kolem dokola nasadkrouzek tak jako ten privni (staci 4-5 plisku) pakten krouzek sun po plizkaz az k patricne drazce a pak jeden plisek po druhym vytahuj a zandavel krouzek do drazky.......... timto postupem neposkrabes pist a krouzky mas nasazeny na pistu za par minut............. pak uz je jen natocis zamky po 120 stupnich (jak uz tu zde nekdo rikal) a muzes pist davat do valce................. snad jsem to nepsal zbytecne a nekomu to pomuze...... :))))
06:49:49
30.11.2004
30.11.2004

TUNER
-> Martin: Dej si ho do vrtačky (nejlépe stolní) a jemnym šmirglem z něj obruš ty humusy a až to bude jakž takž čistý,tak vem nějakou brusnou pastu a vylešti to do zrcadlovýho lesku...

16:28:01
29.11.2004
29.11.2004

Martin
-> Palic: Super, díky za radu, henten bazmek jsem už někde viděl, ale nenapadlo by mě ho vyrábět z okapu ;-)
Jo ještě jedna otázka, co ty ventily ? Mě se zdá ta dosedací plocha nějaká zaneřáděná, neměla by náhodou být krásně lesklá ?
Jo ještě jedna otázka, co ty ventily ? Mě se zdá ta dosedací plocha nějaká zaneřáděná, neměla by náhodou být krásně lesklá ?
15:18:07
29.11.2004
29.11.2004

Palic - zrušená registrace
foto onebazmeku.........
15:16:50
29.11.2004
29.11.2004

Palic - zrušená registrace
jinak k nasazeni pistu do valce s krouzkama jsem pouzil plech co se dava na okapy, udelal jsem pribliznej valec a konce jsem ohnul o 90 stupnu.... viz obrazek, pak uz jen stacilo poskladat spravne krouzky pist vlozit spravne do valce nasadit tento plech stahnout to klestema a gumovou palickou binkat do pistu a on tam pomalinku sklouzaval..........
jinak nez tam ten pist budes davat tak vem krouzky a vloz je do valce, pistem ho vyrovnej a pak zmer merkama vuli v zamku, podle knizky by mala bejt u novyho valce a krouzku od 0,20-0,50 (asi), pokud je vetsi tak uz ma neco ten valec za sebou, pan tata mi poradil koupit vybrusovy krouzky a zamky opilovat na 20 merku...... pak to bude ok, ja to tak udelal a po 7000km bylo cejtit jak vykon stoupa, zatim mam necelejch 9000 a vykon pomalu a jiste jde nahoru (neni to zmereno je to jen dojem)...
jinak nez tam ten pist budes davat tak vem krouzky a vloz je do valce, pistem ho vyrovnej a pak zmer merkama vuli v zamku, podle knizky by mala bejt u novyho valce a krouzku od 0,20-0,50 (asi), pokud je vetsi tak uz ma neco ten valec za sebou, pan tata mi poradil koupit vybrusovy krouzky a zamky opilovat na 20 merku...... pak to bude ok, ja to tak udelal a po 7000km bylo cejtit jak vykon stoupa, zatim mam necelejch 9000 a vykon pomalu a jiste jde nahoru (neni to zmereno je to jen dojem)...
14:46:38
29.11.2004
29.11.2004

Martin
-> Baghira: V tu dobu, co jsem ten motor kupoval, jsem autům téměř nerozumněl, ale nakonec jsem to koupil jen díky rovnoměrným tlakům ve válcích (vše kolem 16,5 atm). Takže při koupi bych řekl, že to bylo ok. Ten motor se v pohodě točil i do 6tis, samozřejmě s citem. Vůbec vyšší otáčky se mu líbily, asi díky odlehčenému setrváku.
Když tedy snížím KP na těch 10,5 nebude to nějak výrazně znát na výkonu ?
Když tedy snížím KP na těch 10,5 nebude to nějak výrazně znát na výkonu ?
10:10:18
29.11.2004
29.11.2004

TUNER
-> Martin: Do těsnění kroužkama bych nešel.Rozhodně ne na normální ježdění.A tu kompresi bych trochu sundal buď pístama nebo bombírunkem v hlavě....Vidíš že to funguje.Já měl do vrtačky udělanej přípravek velice jednoduchej.Normální asi osmička kulatina a na konci navařený mezikruží s průměrem 20/30 mm....

10:05:34
29.11.2004
29.11.2004

Baghira
-> Martin: A jsi si jistej, že když si ten motor kupoval, že nebyli ty písty načatý? Co když to někdo honil trvale přes 5000 ot.?
08:36:48
29.11.2004
29.11.2004

Martin
Ještě se chci zeptat, je nějaká možnost udržet stávající KP ? Je to opravdu tak hodně, na TW jsem se dočetl, že 11,5 je nevýhodnější (dle úprav 130L/A) pro motory š130. Také tam psali, že těsnění pod hlavou už nedostačuje a je zapotřebí těsnit měděnými kroužky, ale já tam měl na férovku standardní těsnění a drželo to.
08:28:17
29.11.2004
29.11.2004

Martin
-> **R@ZOR**: NO udělal jsem si přípravek, jako že to sundám na stojanu k vrtačce, ale nešlo to ani náhodou. Takže jsem skončil u způsobu jak psal Sep a Tuner, tzn. oříšek a kladivo.
23:30:22
28.11.2004
28.11.2004

R@ZOR
135ka má tušim 8.7:1 a 136ka 9.7:1, takže by jsi měl KP 10.5, což je dobrý, to už by mělo na správně seřízeným motoru vydržet.
Jak ti to šlo rozebrat? :-)
Jak ti to šlo rozebrat? :-)
23:25:55
28.11.2004
28.11.2004

Honzik
-> Saky: tahle hlava je taky z feldy
19:54:06
28.11.2004
28.11.2004

Saky
pokud das 135kovy pisty tak dostanes kompresi mensi o rozdil 136-135 ted nevim kolik to je mam nejake okno-) a nebo dat novou hlavu kdyz das z feldy jeste si polepsis..
18:22:14
28.11.2004
28.11.2004

Martin
Ventily 4. válec
18:21:48
28.11.2004
28.11.2004

Martin
Hlava 4. válec
18:20:59
28.11.2004
28.11.2004

Martin
Ještě pár fotek demontovaných částí...
První píst :
První píst :
18:14:17
28.11.2004
28.11.2004

Martin
Tak, je po dalším víkendu a já mám zase pár novinek a taky otázek...
Takže jsem vydal ventily na 4. válci, abych zjistil o kolik je hlava snížená a výsledný KP (viz skoda.panda.cz/clanek.php 3?id=43). Zjistil jsem, že hlava je snížená tak o 1,5mm a výsledný KP se pohybuje kolem 11,5. To se mi zdá celkem dost, takže je asi velmi pravděpodobné, že díky tomu ty písty nevydržely.
Takže se naskýtá otázka, co s tím ?
Novou hlavu se mi kupovat nechce, lze udržet tento KP nějakými normálními písty ? Popř. jaký píst by to udržel (a jak dlouho) a přibližně za jakou cenu ?
Další alternativou je snížit KP třeba 135tkovými písty, ale zase nevím, jaký vliv by to mělo na výkon ? S tímto KP to jelo pěkně, celkem jsem si nemohl ztěžovat.
Takže jsem vydal ventily na 4. válci, abych zjistil o kolik je hlava snížená a výsledný KP (viz skoda.panda.cz/clanek.php 3?id=43). Zjistil jsem, že hlava je snížená tak o 1,5mm a výsledný KP se pohybuje kolem 11,5. To se mi zdá celkem dost, takže je asi velmi pravděpodobné, že díky tomu ty písty nevydržely.
Takže se naskýtá otázka, co s tím ?
Novou hlavu se mi kupovat nechce, lze udržet tento KP nějakými normálními písty ? Popř. jaký píst by to udržel (a jak dlouho) a přibližně za jakou cenu ?
Další alternativou je snížit KP třeba 135tkovými písty, ale zase nevím, jaký vliv by to mělo na výkon ? S tímto KP to jelo pěkně, celkem jsem si nemohl ztěžovat.
18:05:58
28.11.2004
28.11.2004

Martin
-> VeTëV: Konec ledna ? To je dost daleko, to už bych chtěl mít motor v kupě, ale neboj, všechno fotím ;-)
10:22:18
24.11.2004
24.11.2004

VeTeV
-> Martin: beru za slovo...klidne Ti i pomuzu...ale tak konec ledna
10:21:56
24.11.2004
24.11.2004

VeTeV
-> Saky: zatim ne :-))) ale ono to prijde !!!

21:13:52
23.11.2004
23.11.2004

Saky
ty delas jak kdybyses pred statnicema ucil-)
19:21:11
23.11.2004
23.11.2004

Martin
-> VeTëV: Myslím, že to klidně stíháš, než já se do toho pustím, zatím sháním informace...
13:17:42
23.11.2004
23.11.2004

VeTeV
-> Martin: cece ja nemit pred statniema azkouskama, tak to du delat s tebou abych se priucil...

20:16:17
22.11.2004
22.11.2004

Martin
Na této fotce je 4. píst, první vyfocený nemám, ale dopadnul přesně stejně jako tento 4. ale ještě nerupnul ten kroužek
20:14:57
22.11.2004
22.11.2004

Martin
-> Saky: Myslím, že je to standardní 136tkovej píst, 75,5mm. Bude ti stačit tato fotka ?