jack51/136GL jack51/136GL

komentáře | popis | fotky | jack51 | 07.07.13 17:03 | 238x v oblíbených
Popis:

Motor:

- blok 742.136, kompletně vyčištěn

- kliková hřídel + ojnice z Felicie MPI

- setrvačník MPI odlehčený na cca 5.8kg

- řemenice odlehčena na cca 720g

- T písty 77mm + přehonované vložky -> objem 1341ccm

- vačková hřídel 278/270°, zdvihy 6,9/6,7mm

- hlava MPI -97 (8mm ventily, válcové pružiny) v kompletní úpravě GR - zvětšené a slícované kanály, upravená vodítka ventilů, vyleštěno, sníženo, ...

- sací potrubí 742.136 - zvětšené a slícované kanály (GR)

- výfuk - svody 4-1 a nerezový příčný výfuk od B. Krejčího

- svody omotané páskou ThermoTec

- karburátor EDSR T613 difuzory 23/27mm, nucené otevírání 2. komory, osazení (tr./vzd.): 1.st - 130/180, 2.st. 165/140, volnoběh 60

- palivové čerpadlo Facet

- provoz min. N98 - většinou 100okt.

- zapalovaní - bezkontaktní s upravenou charakteristikou odstředivé regulace, podtlaková regulace nezapojena

- svíčky NGK BCPR7ES

- olej plně syntetický Q8 Formula F1 - SAE 10W50, API SM



Úpravy 2012:

- vačková hřídel 296/296°, zdvihy 7,5/7,5mm

- karburátor EDSR T613 difuzory 23/27mm, nucené otevírání 2. komory, osazení (tr./vzd.): 1.st - 130/170, 2.st. 170/140, volnoběh 80

- kontakní zapalování - upravená odstředivá regulace (Urbi)





Převodovka a spojka:

- převodovka 5q/SP 4.22, nová ložiska, zrušený a zaslepený převod pro rychloměr

- příprava pro snímač otáček setrvačníku a pro snímač rychlosti (z poloosy)

- olej Paramo Gyrol 80W90



- spojka odpružená 190mm z TAZ1500

- přítlačný talíř SACHS



Podvozek

- přední náprava - původní po kompletní GO, vyztužena podle L/A, pružiny 220mm/80kN (Tuner2), rozpěra mezi tlumiči, tlumiče GAZ shock

- ostřejší řízení (od Sakyho)

- upraveny odklony na 0°, sbíhavost 1,4mm

- podložky pod koly 20mm



- zadní náprava - podélná i úhlová ramena vyztužena podle L/A, pružiny z kyvadlove nápravy, tlumiče GAZ shock

- podložky pod koly 23mm



- disky kol KN Apollo + pneu 175/60 R13



Úpravy 2012:

- přední náprava - upravené odklony kol, záklony rejdových čepů

- stabilizátor 20mm

- tvrdé uložení ramen a řízení

- geomterie: odklony -1°30', záklony cca 6°, sbíhavost 1,5mm

- upravená rozteč na 4x100mm, podložky 8mm



- zadní náprava - podložky 32mm pro změnu rozteče na 4x100mm,



- disky kol BBS Mahle + pneu Toyo R888 185/60 R13





Brzdy:

- vepředu - rozšířené 4p třmeny + chlazené kotouče 247x20mm

- vzadu - duralové 4p třmeny + kotouče 259x9.5mm,

- HBV 19mm, rozvody originál Š130 - zapojení T-H



Úpravy 2012:

- hydraulická ruční brzda

- upravené brzdové desky LADA





Karoserie:

- kompletně vyvařená

- nové prahy, výztuhy a části vnitřních prahů

- nová podlaha

- nové přední blatníky, vršky podběhů a Psloupky

- nové zadní lemy a vnější část podběhů

- nové dveře, kapoty a čela

- nový lak - 8180 červená rallye

- nové přední okno se zeleným pruhem

- střešní okno

- plastové podběhy, zástěrky předních kol



Interiér:

- původní béžové tapece (bohužel lehce poškozené :()

- zadní sedačky původní, béžové

- přední sedačky béžové z rapida

- koberec šedý ze Š125L



Úpravy 2012:

- anatomy Sparco Sprint + pásy OMP



Elektrika:

- dána do pořádku po mnoha zásazích od předchozích majitelů

- přidána druhá pojistkovka (8 pojistek bylo opravdu málo :)) a několik relé

- příprava na přední mlhovky

- centrál + alarm

- baterka přesunuta do kufru





Plánuji:

- dokončit tu elektronickou hitparádu co jsem započal :)) - nějaký tachometr by se občas i hodil

jack51/136GL - komentáře:

22:36:44
25.10.2011
COL
-> jack51: Zajimavy... a kdyz nastavis elektricky rucicku na 4000 a pak ji treba tuzkou odtrcis na 0 nebo na 8000, tak se to vrati kam?



PWM: mne se to nejak popletlo, nejak jsem myslel, ze ta PWM ma 20 stavu, coz je blbost a tykalo se to tech ledek... Hm tak tady se z toho beznou civkou moc nenahoni... tak jen proste napocitej jinak ty odpory.
upraveno 1x, naposled 25.10.2011 22:41:04
21:41:45
25.10.2011
jack51
-> Marcius: Bingo pane, sak jsem to nekde uz psal - musel jsem ten system rozdelat celej, abych to tam napachal. Ovsem jak se ukazuje - nebyla to dobra cesta - by me zajimalo jak v te fabrice tehdy serizovali :/. Uz dva dny zkoumam ruzny nastaveni a nedari se - ma trpelivost je u konce ... na to pohupovani bych snad i reseni uz mel, ale zjistil jsem daleko horsi vec - v pripade, ze proud indikatorem postupne pomalu zvysuji od 0, tak napr. polohy 5000ot. dosahnu pri vyssim proudu, nez kdyz vybehnu na max. proud (rafickou dobehnu na 8000) a pak postupne snizuji tak, aby raficka byla opet na 5000ot. - jak kdyby tam bylo nejaky treni - rozdil tech proudu je cca 0,5mA - samozrejme chyba je pokazde jina, takze to nejde ani nijak kompenzovat - myslim, ze nema cenu pokracovat.



Jinak nad prodlouzenim osicek jsem tehdy uvazoval taky, ale to se zase hodne zvetsi hloubka celeho pristroje a uz to pak nevleze do obalu ...



Takze jsem experimentalne zjistil, ze tudy cesta nevede 8.
upraveno 1x, naposled 25.10.2011 21:43:52
21:20:54
25.10.2011
Tunerláďa #2 - zrušená registrace
-> jack51: me na plnou vychylku tech lumelackych systemu staci cca 1,85V ... mam celkem 3 ( 2 v autě a jeden doma na stole) a vsechny byly +- stejne ... ze tys tam nejak šachoval s těma napruženejma "šnečkama" drátovejma co ?2 abys tam napchal ty displeje... me napadla jeste druha finta, daly by se prodlouzit osky a systémy by se kuchat vůbec nemusely. jinak někde ještě mám video, jak běžel ten systém na PWM z AVR, můžu ti ho poslat na mail.
15:30:44
25.10.2011
jack51
-> COL: Frekvence PWM je maximalni mozna pri 12MHz krystalu a 10bit rozliseni PWM - f=12 000 000 / (1024+1) = 11 707Hz - snad to pocitam spravne.



No je fakt, ze snizeni ss. prenosu RC clanku o 10% je pro danou aplikaci asi zbytecny luxus, pro maximalni vychylku pristoje me staci cca 2.5V, takze i s poklesem prenosu o 50% je to porad v pohode. S odporem v RC na hodnote 100R by to jeste vyslo - asi ho tam hodim, at si ty hradla trochu odpocinou - nejak jsem to podcenil :( - sice to funguje, ale premyslim jestli to nepredelat radsi na RC + OZ.
13:33:50
25.10.2011
COL
-> jack51:

proc mas tu frekvenci pwm tak malou?



Pozadavek 10x vychazi z toho, aby jsi zatezi "moc" neovlivnil ten RC clanek a jeho vlastnosti. To "moc" je samozrejme relativni - zatizenim odporem 10xR treba uz snizis ss. prenos o cca 10%..... to muze byt nekdy moc, nekdy ne.....

Kdyz ho v tvem pripade zatizis odporem, bude vysledny prenos dan delicem sestavajicim z vnitrniho odporu hradel, odporu RC clanku a zatezonaciho odporu, pricemz uvazuj odber signalu na zatezovacim odporu. Tj. (Rz)/(Rz+Rc+Rh). A casova konstanta bude dana kapacitou a paralelni kombinaci souctu Rh a Rc s Rz tj. Tj C*( (Rh + Rc) * Rz) / ( Rh+Rc+Rz) ). Jinak nezapomen, ze to Rh muze byt klidne vic nez tech nasledujicich 15 Ohm, a to ikdyz mas tri hradla paralelne, takze Rh nelze zcela opominout. Navic vystupni cast hradel se pri velke zatezi bude chovat mozna spis jako zdroj proudu nez odpor (Rh).
upraveno 2x, naposled 25.10.2011 15:15:39
12:43:22
25.10.2011
jack51
-> COL: JJ, jas ridit budu - ve stadiu vyvoje jsem se napred snazil sladit jas vsech LED pomoci rezistoru, s tim, ze bych pak mel jednu PWM, ale nejak se nedarilo, takze jsem nakonec skoncil u varianty, kdy si muzu ridt jas kazde LED zvlast - sice jen ve 20 stupnich, ale aspon neco :).



Jinak na R 15ohm nijak netrvam - vyslo to z pozadavku, kterej jsem nekde nacetl a sice, ze odpor v RC clanku ma byt 10x mensi nez odpor zateze - nevim jestli je to bezpodminecne nutne? Indukcnost by se tam snad i vlezla - ted je tam klasicky R velikosti 0207 - horsi jakou zvolit :/.
23:31:37
24.10.2011
COL
-> jack51:

mimochodem, pokud budes ridit jas, chce to mit pro kazdou skupinu barev jednu PWM. Pro tu pitomou zlutou je to naprosta nutnost.



Hele, furt nechapu, proc trvas na tom odporu 15Ohm... Nemuzes tam dat treba 100? Nebo se vykvakni na odpor a dej tam primerenou indukcnost, pokud se vleze... nakonec ten odpor tam bude taky, ale jako odpor jejiho vinuti...
21:29:01
24.10.2011
jack51
-> COL: Aha, tak to mas sofistikovanejsi :) - ja tam mam spinany stabilizator 5V a pres nej valim vsechno.



No asi si to uzivaji, ale zvladaji to statecne - jsou na to tri :), mel jsem tam radsi dat nejaky OZ - holt vyvoj - neni to jedina vec co bych zmenil :(. Kdyz to tak sleduji, tak bych se stejne uz vydal cestou krokovych motorku - i kdyz jak si psal, taky to neni bez problemu.
21:15:25
24.10.2011
COL
-> jack51:

Ja mam vsechny LED proti napeti baterie, ktere rovnez merim a podle toho upravuju jas LED, nechtel jsem je zbytecne napajet pres nejaky DC/DC.



Nad temi 15 Ohm jsem pozastavil proto, ze vystupy tech hradel budou dostavat celkem cocku....
upraveno 1x, naposled 24.10.2011 21:15:47
21:06:13
24.10.2011
jack51
-> COL: LED mas seriove? takze mas vice napetovych hladin v systemu? Ja jsem se vydal cestou vse na 5V, takze mam 6x LED paralelne, ale rozhodne cenna informace, ze to odchazi - musim tedy vyresit sviceni jen v noci.



Jj 15Ohm - no bude tam spis "na jistotu" :), ale fungovat to funguje pekne - zkousel jsem to na osciloskopu pri zatezi 30mA a zvlneni bylo 30mV. Kondenzator chci vymenit za 220u - uz kvuli tomu ze f PWM se me nepodarilo dosahnout takovou jakou jsem puvodne chtel - ted mam 11,7kHz - generovano pomoci casovacu.



Ale mam takovou obavu, ze uz jsem asi zjistil pricinu meho zklamani - a tou jsou vlastni systemy - kvuli seskladani displeju jsem musel systemy podrobit nemalym upravam - no asi jsem to uz nesladil tak jak by to melo byt. Bohuzel nemam zadny origo LUMEL pro porovnani chovani. Ale nasel jsem system GANZ z tachografu z autobsu a ten funguje daleko kultivovaneji - takze to maji bud madari vyreseny lip, nebo jsem ro rozrypal na N-tou :(.

Holt to je tak, kdyz se clovek k necemu vrati po pul roce a pak to zkouma defakto znovu ... 8
20:31:51
24.10.2011
COL
-> jack51:

Ne, zaclo to obcas blikat, pak furt a a pak zhasla cela skupina. Mel jsem vzdy 3 seriove.

15 Ohm? v to RC clanku, to se vystupnim odporu tech hradel ztrati, ne? Zvysil bych tenhle R, snizil C a vynechal ten nasledny. PWM mas generovanou softwarem nebo z casovacu... jakou ma frekvenci?
19:28:09
24.10.2011
jack51
-> Čokin: 3 - no taky si rikam, jestli jsem to neprehnal, priste si to poradne rozmyslim jestli se do neceho takovyho pustim.
19:26:13
24.10.2011
jack51
-> COL: Mam PWM vystup z AVRka posileny paralelni kombinaci 3hradel 74HC14, za tim RC clanek (15ohm/100uF) a z nej pres R napojeny merici system - hodnota R je zatim ve hvezdach - puvodne jsem pocital nejakych 100ohm.



K tomu Fi(p) - to je pro me tak nejak spanelska vesnice :( - tak vedecky pristup bych asi nezvladl.



A barvy LED - hodne to zkreslila fotka - ve skutecnosti je tam cervena a oranzova - na fotce se to tvari stejne :(. Jinak vyber LED byla pekna lahudka a jak rikas - nejhorsi byly zlute - ty me taky sviti nejmin - ale to dorovnam regulaci jasu (pokud se tak daleko dohrabu). Jinak jsem nakonec taktez skoncil u 2ks LED na jednu kontrolku.

Ty bile LED - to neni moc prijemna zprava :( - jak to odchazeni probihalo? Postupne klesal jas?
19:12:31
24.10.2011
jack51
-> Risan: Diky - no snad se me to nejak podari dokoncit :). Predelavet DPS zatim neplanuji - ale jak to tak sleduji - nevim jak to dopadne ...
00:42:57
24.10.2011
Čokin
-> jack51: -> COL: Chlapci vy jste magoři,,,,,,,,pro nás truhláře co umí poskládat seriovou škodovku + nějaký ten tuning je tohle španělská vesnice,,,,,,,,, :)))
00:03:42
24.10.2011
COL
-> jack51:

Koukam na novy obrazek. Co to, ze to ma vse stejnou barvu? Vyzkousel jsem, ze do cervenejch kontrolek musi by opravdu tmave cervene LED a do zlutych/oranzovych zlute - a tam je potiz sehnat ty zlute, ktere dost sviti, sehnal jsem cervene, zelene, modre, co svitily jako drak, ale zlute byla potiz.... Chce to mit dve LED na kontrolku, jednak aby to melo rezervu v jasu a taky, aby se kuzely svetla prekryvaly a na symbolech nebyly svetelne mapy. Zlute bych tam zkusenostech dal 3-4 na kontrolku. A pozor na bile LED (podsvetleni), v horku mi odchazely - tak jsem to vyresil tak, ze je zapinam az pri nizsim svetle v okoli a pak jas snizuju. Ale plne pecky, kdyz je v aute 60-80C = postupna smrt bilych ledek...
23:29:53
23.10.2011
COL
-> Risan:

S tema krokacema to byla maximalni pakarna.

1) podcenil jsem to, krokac ma 8 kroku na otacku a prevod asi 1:40, ale pokud se jelo po krocich, melo to hrozneho "parkinsona". Takze jsem musel zavest interpolaci, kdy rychle prepinam sousedni kroky (v podstate PWM mezi dvema krokama), ke zvyseni plynulosti

2) Vliv neurcitosti pocatecni polohy byl pomerne velky. Takze jsem zvolil nouzovku, motorem se busi do dorazu a pak se nastavi jeden z 8mi zakladnich kroku, o kterem se experimetalne zjisti, ze je blizko dorazu (tj. kotva motoru pri jeho nastaveni neskoci o 180 st.) a tato poloha se bere jako vychozi.

Ty pristrojove stity ten motorek zrejme ani neridi jako krokace, ale spis jako synchronni motor a doraz asi zjistuji podle hodnot proudu na napeti - zjisti, ze se prestalo indukovat napeti, protoze motorek narazil...
upraveno 1x, naposled 23.10.2011 23:31:03
23:18:18
23.10.2011
COL
-> jack51:

To bys koukal, jaka je to zmena, kdyz to zkusis napajet ze zdroje napeti a ze zdroje proudu.... nebe a dudy. Nezapomen, ze jedouci rucicka take indukuje napeti....

Jak to teda mas? PWM a RC clanek?

SW to muzes zlepsit tak, ze zkusis aproximovat prenos inidkatoru (buzeni-poloha) soustavou druheho radu a identifukujes jeji prenos. Tim ziskas nejaky prenos Fi(p) a v MCU pak implementujes prenos 1/Fi(p). Pricemz casova konstanta filtru PWMka (pokud ho tam mas misto DACu) musi byt zanedbatlena proti konstantam toho prenosu. Pokud ne, musis prenos filtru zahrnout do Fi... Potiz bude indentifikovat ten indikator, protoze mne zatim nenapada, jak jednoduse merit polohu rucicky... No, mozna treba nejkou webkamerou, 30fps by mohlo stacit. Udelas skok PWM (treba z nuly na 1/2 vychylky) a na snimcich odectes polohu v jednotlivych casech a z takto ziskanou prechodovou charakteristiku paroximuje prenosem (bud 2. nebo 3. radu).
upraveno 1x, naposled 23.10.2011 23:32:53
19:49:49
23.10.2011
Risan
-> jack51: Máš to moc pěkný. Držím palce. Kdybys to chěl celý předizajnovat (třeba na SMD s opravením chyb na desce), mohl bych pro Tebe možná udělat desku třeba i oboustrannou s prokovama. I osazení by se dalo řešit.



-> COL: Prosímtě, jak se teda řeší ta výchozí poloha těch krokových motorků? Přišel jsi na něco? Samotného by mě to taky zajímalo. Jinak perfektní práce, ty Tvoje budíky.
15:27:46
23.10.2011
jack51
-> COL: No ja ja jsem chtel komunikaci vyresit co nejjednoduseji, takze jsem se vydal cestou M/S - i za cenu vetsiho objemu komunikace - i kdyz vzhledem k filozofii rozlozeni jednotek a jejich nizkemu poctu to nebude nic hrozneho - u vetsiho poctu slave MCU by ten rozdil byl markantnejsi.



Jinak s tim rizenim indikatoru si me docela nasadil brouka do hlavy - ted uz toho sice moc nezmenim, ale znovu to zkoumam z ruznych stran a rekl bych, ze nejvetsim problemem je setrvacnost celeho systemu - tu ani tvrdy zdroj nema sanci zatlumit - ale to jsem mel a mam v planu resit softwarove - vhodne omezit maximalni zmenu hodnoty za jednotku casu, navic skokova zmena hodnoty v praxi stejne neprichazi v uvahu. Nejak to uz budu muset dokoncit a uvidim co to bude delat v provozu.
Extreme Tyres