Elektromobilita

prohledat
1389 příspěvků (zobrazeno 51 až 100) od 04.09.2021 do 21.04.2025, založil/a Jirik_Tuňák1983
řadit dle data
10:59:23
23.02.2025
David29
-> pavucina: Jako co nabíjet během nakládky/vykládky?



Mixa určitě ne, a u toho kamionu záleží co a jak kam vozí. Jestli mu jen vymění kontejner nebo přepřáhne návěs, tak těžko
18:21:03
22.02.2025
pavucina
-> David29: A vis ze behem nakladky vykladky, to stačí nabijet 4



Me by spis zajimaly co to auto má za provozní naklady. To muze dost rozhodovat jestli se to vyplati a dokonce tomu neco prizpusobit nebo se jedná je o styl/trend...
12:22:13
21.02.2025
David29
-> Borderer: Podle mě nic, předpokládám že to bude natrvrdo v rámu, stejně jako je cokoliv jinýho



Jinak v Mělníku parkuje elektrický tahač Volvo, dojezd 300km. Jezdí pravidelnou trasu, za den 2x MB - Mělník. Tak to je dobrý, proč ne. Jen nesmí o ten kšeft přijít nebo dostat lepší s delšíma kilometrama
11:56:55
21.02.2025
Borderer
-> David29: Hele? Co ty baterie udělají s kabinou při čelním ťukanci? 3
17:35:39
20.02.2025
David29
Už je to tady 3

Tak jsem zvědav, až to někde potkám
zvětšit Elektromobilita - obrázek od David29 vložen 20.02.2025 17:35:39
14:35:17
11.02.2025
StepaNoFUN
-> Bukaj 11.02.25 13:35:54: pokud se bude jednat o ciste odporovej spotrebic, tak bude mit (chvilku, nez shori) o malicko vic jak 4nasobnej vykon.

Osobne vyzkouseno, kdyz jsem si jaksi neuvedomil, ze by mohlo bejt vyhrivani zrcatek Z700 i na 12V a sef si zase neuvedomil, ze mam 24V auto. :-D bylo mi divny, ze total namrzly zrcatko se rozehrejva po asi 3sec. No kdyz mi doslo proc, tak jsem to uz nestihnul vypnout a zase jsem jezdil celej den s popraskanym.

Pak jsem to schvalne pro tu prdel pocital. Vykon u odporovejch spotrebicu roste s druhou mocninou zmeny napeti. Samozrejme teoreticky. Protoze se zmenou teploty se meni i odpor...
14:29:57
11.02.2025
Jarda/felda
-> Bukaj 11.02.25 13:35:54: to jsem zkusil se starým PC zdrojem- přepnuto na 110V a akorát padla rána a už nešel 3 3 3 takže spotřebu měl nulovou 4
14:23:10
11.02.2025
Bukaj
-> Matthes, záškodník z TechWebu: No vidíš, alternativa spotřebičů se spínaným zdrojem s variabilním síťovým napětím (notebooky apod) mi nedošla3
13:47:06
11.02.2025
Matthes, záškodník z TechWebu
-> Bukaj 11.02.25 13:35:54: No pokud je to moderní elektronickej spotřebič se spínanym zdrojem, kterej umí pracovat od 110 V do 240 V, tak čím nižší napětí mu dáš, tim vyšší bude mít proudovej odběr, aby zůstal zachovanej jeho výkon.
13:35:54
11.02.2025
Bukaj
-> palinator: A když do 230 V sítě zapojíš 110 V spotřebič, tak bude žrát o půlku míň? 40
11:31:58
11.02.2025
palinator
-> Jarda/felda:

Jo tohle... tak 20V baterka v Lídlu je taky nesmysl, žejo.. 3



E: ale je to prostě zmrdovina a nechápu že to není klamání spotřebitele, vždy by se měla uvádět jmenovitá hodnota



To je jako kdybys prodával třináctivoltovou autobaterii že je lepší než dvanáctivoltová 3
upraveno 3x, naposled 11.02.2025 11:33:22
11:29:51
11.02.2025
Jarda/felda
-> palinator 11.02.25 10:57:14: o článek méně znamená že na "tabulkový hodnoty" počítají napětí plně nabitého článku, pak jim to papírově vyjde 8 na plácnu 21V bateii můžeš počítat 6 článků po 3.5V nebo taky jenom 5 článků po 4.2V 8 8
10:57:14
11.02.2025
palinator
-> gim:

Olovo v dnešní době nemá kromě startovacích akumulátorů žádný smysl.



"Účinnost" Li-Ion a LFP bude obecně stejná, ale jak správně píšeš, LFP mají plochou vybíjecí křivku. Co ale úplně nedává smysl, že by měly být LFP o polovinu menší, než Li-Ion. Pokud srovnáme většinu Li-Ion chemií, tak soudobý LFP akumulátor bude vždy větší, protože má menší měrnou kapacitu (3,2 V na článek). Bude ale samozřejmě záležet také na výrobci a konkrétním modelu.

Jinak nevím, co máš na mysli tím "o článek míň". Jako že baterie nesplňuje údaje, které má na štítku? Tzn. má buď menší napětí nebo kapacitu?
23:14:53
10.02.2025
gim
-> Matthes, záškodník z TechWebu: někdy z kraje léta, snad.
22:34:32
10.02.2025
Matthes, záškodník z TechWebu
-> gim 10.02.25 21:40:30: Rencek jo? Kdy dorazi? 140
22:05:33
10.02.2025
gim
-> palinator: táta teď v rámci VŘ testuje akumulátory pro záložní zdroje k jejich technologii. Celkem zajímavé výsledky, laicky přetlumočeno - olovo dává z udávané kapacity 53A jen 44A a výkon klesá od cca 60% vybití postupně dolů. Li ion dávají z 53A nějakých 48A a pokles výkonu je strmější od 80%. LiFePo při polovičních rozměrech a udávané nižší kapacitě 50A dala 54A. Prý drží do 95%. Tak asi má favorita. Jinak v rámci vybíjecích testů zjistil, že není úplně neobvyklé, že výrobci škudlí a dají o článek méně. To se potvrdilo až při destruktivním zkoumání, proč se tak rychle vybíjí.
21:40:30
10.02.2025
gim
-> Jumbo: pár let zpátky jsem měl na den a 800km výlet půjčenou XC90 v pluginu a byla to teda paráda. Jede velice slušně a postrky po městě na baterku fajn (dalo to skoro 60km na elektriku). Na těch kilometrech jsem se dostal na 7l spotřeby a to jsem se na dálnici neupejpal. Věřím, že teď jsou už jsou zase o výrazný kus dál, po těch pár letech.

Osobně bych chtěl zkusit něco od Hondy, jejich hybridy se mi moc líbí, ale nejsou pluginí.

Na firmě nám dosluhuje Citroen Zero, už má 10 let a cca 70tkm najeto. Baterka je kach, dojezd je necelých 70km z původních 130-140. Do šrotu asi zatím nepůjde, necháme ho na postrky kolem. Až odejde úplně, zkusíme vytěžit baterky na úložiště k fve, ale moc nevěřím, že seženeme nějakého nadšence co se do toho pustí. Objednali jsme R5, tak jsem celkem zvedavej, jaký to bude. K testovací jízdě jsem se bohužel nedostal.
09:56:33
10.02.2025
palinator
-> pavucina:

Tak předpokládal jsem, že těch 33 kW je trvalej výkon pro nějakej speciální případ (hustej materiál, zima, nevimco). Fakt nemám tucha kolik to bere běžně za provozu.



Co se týče toho zapojení. Vždyť je úplně jedno, jestli máš zapojení sériový nebo sérioparalelní. Záleží z jakejch článků to je a jakej dostaneš výsledek. Pokud z 10A (max. dovolený proud) článku taháš 10 A nebo z dvou paralelně řazených 5A článků taháš zase 10 A, je úplně jedno.

Pokud máš v zadání baterku, která má mít plácnu 10 kWh a dávat (krátkodobě) 100 kW, tak seš v prdeli ať to poskládáš jakkoliv, protože vždycky budeš omezenej hodnotama vybíjecího C - a nebo tu baterku uděláš větší, z nějakejch HP článků oproti HE. Někdo musel navrhnout, jestli motor bude na 400 V nebo třeba na polovinu (a s menším napětím ten motor bude vycházet při stejném výkonu větší a dražší), podle toho se pak všechno dimenzuje jak napěťově, tak proudově. Teoreticky můžeš poskládat baterku z velikánskejch prismatickejch článků, kde budeš mít všechno v sérii a pojede ti na to kamion.

Samozřejmě vstupujou pak do toho i další faktory, jako jak to poskládat, jak se to bude chladit, jak jsou ty články veliký - jak se ten pack dá natvarovat.

Takže bych to za mě shrnul tak, že problém baterky v plug-inu bude prostě v tom, že je mrňavá a že jí výrobce drtí víc, než by bylo zdrávo. Se zapojením článků to nemá co do činění.



Výše uvedené je spíš pro ostatní, kdyby je to zajímalo.



-> Jarda/felda:

Jenže ten zbytkovej výkon pálí ve veškerým svým příslušenství a v točení hřídelema v převodovce. A to je tak nějak k hovnu 3 Co je použitelné, je teplo na topení.
09:01:20
10.02.2025
Jumbo
-> pavucina: Souhlasím, ta baterka u té generace ja fakt malá... Když ale vidím tu novou generaci, tak mi to už docela smysl dává...

Servisně nevím, zatím je to v záruce, jakmile ta padne, tak půjde do světa a vezme se nový PHEV. Budu se asi muset projet a porovnat ty verze, je mi jasné, že to Volvo bude jízdníma vlastnostma úplně někde jinde, ale na koncern jsem si strašně zvykl a s tímhle Superbem jsem už taky najezdil dost, tak uvidíme, jaký bude rozdíl v nové generaci a pak porovnání s tou V60 T6 Recharge.

Napadá tě ještě někdo, kdo má rozumného Plug-ina? Nechci SUV, pokud by to nebylo hodně zajímavé cenově a bylo to 4x4, ale aby to mělo aspoň 80 km reálny dojezd na elektro...
22:20:37
09.02.2025
David29
-> pavucina: To je různý.. od 1m3 po 10m3, jak je potřeba.

Otázkou je, jak to ještě vychází na váhu. Já legálně vezmu 7,5m3, max. 8m3.

Kolik vezme legálně elektrika je otázka, kvůli baterkám bude asi těžší....
19:48:21
09.02.2025
Jarda/felda
-> pavucina 09.02.25 17:59:31: zase musíš vzít do úvahy i to že ten motor už produkuje nějaký "zbytkový" výkon i na volnoběh 4
17:59:31
09.02.2025
pavucina
-> palinator: Tak zrovna tobe asi nemusim rikat, ze kdyz je tam 33kW motor, tak že nejede porad na plnej výkon, ale parametry má takové. Jinak nafta má v 1l cca 10kWh, takze i kdybych vzal celých 3,7l na hodinu, vynasobil to ucinnosti 30% (coz si myslim, že při této zátezi bude i min nez 30%), tak jsme na 11kWh. Tak to asi nebude hlavni problém.



Phev, zvlaste ty 1,4TSI tzn Superb 3 atd, má docela malou baterku, ale musís se dostat na nejaky napetí, takze más malo clánku a aby jsi se dostal na napeti, tak jsou vsechny v serii, to znamena, že vybijeni a nabijeni dostavaj vsechny zabrat celkovým proudem. (vetsi baterie jsou v serioparalernim zapojeni). Do toho jsou docela tahaný jak na dolní, tak na horní mez napeti na clánku. To znamená, že rychle degradují. Puvodne jsme chteli pro ženu passata GTE, ne nového ale jetého, a to je proste okolo 150tis km, jak dojezdove, tak servisne nesmysl.
upraveno 1x, naposled 09.02.2025 19:52:50
10:46:13
09.02.2025
palinator
-> pavucina:

A 33 kW se udělá z litru a půl nafty navíc, co tu postoval David? Trochu pochybuju...



A povedzte Kefalín, čo si predstavujete pod pojmom "baterka zapojená seriově"?
upraveno 1x, naposled 09.02.2025 10:47:40
21:31:03
07.02.2025
pavucina
-> palinator: Elektricky mix od volva ma motor na buben 33kW. Uveze 7m3. Pak maji i 9m3.



-> David29: kolik vozis m3 ty ?



-> Jumbo: Jako narovinu, PHEV od koncernu je tak strasne nestastna konstrukce, ze to nechces jetý, rado tece gufero mezi elektromotorem a prevodovkou, to je rozebrani do prvocinitelu. Baterka je zapojena seriove, takze jde srat strasne rychle. rozhodne jsou lepsi PHEV, obecne jsou tam problemy obou technologii dohromady.
upraveno 1x, naposled 07.02.2025 21:33:56
18:26:53
05.02.2025
Tomaso435
-> msar 05.02.25 14:09:31: nebo obézní černý zrzavý asiat influencer a samozřejmě gáj 3
16:11:36
05.02.2025
David29
-> msar: Taková osoba nebude nikdy chodit do práce, kde by musela něco dělat. Vidím to na neziskovku a bojovat za práva čehokoliv
14:09:31
05.02.2025
msar
S trochou představivosti by mohli najít diskriminovanou menšinu, třeba černou lesbu, která by si chodila do práce na 4 hodiny, takže by ji dojezd elektromixu stačil. V Bruselu by hýkali blahem a betonárku ocenili za rozvoj diverzity a eurohodnot 3 3
12:38:43
05.02.2025
palinator
-> David29:

1,5 litru na hodinu udělá při jízdě kolik? +3 litry na 100 km? Ve městě víc, na dálnici míň. Pokud by ten pohon bubnu bral 7 kW (fakt netuším kolik ten buben potřebuje, ale odhaduju to ze spálené nafty), tak za těch 15 hodin je to něco přes 100 kWh, pokud by se točil pořád plnej.



Jednodušší ale bude sednout do toho elektrickýho mixu a prostě to vyzkoušet a změřit.
11:36:07
05.02.2025
David29
On ten dojezd limituje točení bubnem, který se točí od startu defacto furt, jen zátěž se mění. Ted jsem schválně koukl na hodinovou spotřebu při stání a volnoběhu:



bez bubnu: 2,2l

točení na prázdno (typicky před nakládkou, mytí atd): 2,7l

s betonem (což se bude měnit dle hustoty betonu a rychlosti točení): 3,7l
11:18:54
05.02.2025
David29
-> Jumbo: Plug-in je asi to jediný, v čem vidím smysl. Ovšem ty auta jsou "přechytračený" (stejně jako nový spalováky), takže stejně nic pro mě



K tomu mixu: Nevím kdo by si to připlácel, když to bude jezdit jen na jedný betonárně, protože navíc i přejezdy mezi betonárkama to prostě nedá. Navíc to uveze snad je 6m3, což vychází na nějakej malej základ pod malej plot a při betonáži fakt nechceš, aby se ti točil jeden mix - navíc tenhle to dá možná 3x, když to bude kousek 3
10:35:02
05.02.2025
Jumbo
-> palinator: Přesně proto bych si ojetý Plug-in nikdy nekoupil, vím jak jednoduše to dokáže běžný uživatel naprosto odpálit... Ale to dokáže skoro s každým autem, pokud ho nastartuje, šlápne a jede, jen u toho Plug-Inu je ta pravděpodobnost vyšší, protože většinou už neco na elektřinu ujel a dostal se do "otevřené krajiny", kde se dá jet rychleji...

Zase na druhou stranu ten Superb předehřívá v elektrickém režimu i chladící kapalinu, takže nestartuje úplně studený motor, počítám že to tak budou mít i ostatní. Rozdíl je, že Superb používá stejnou převodovku, pro elektro i pro benzín, kdy ten elektromotor vstupuje přímo přes spojku do převodovky, kdežto hromada ostatních (Volvo určitě, myslím že i Lexus) má koncepci "každý pohon na jedné nápravě, takže při jízdě na elektro ani nepoužívá převodovku, kde spíš ta může dostat docela ránu.

Ale jak říkám, když nekdo sedne do auta, nastartuje, dojede na křížovatku a s pištěním gum se napojuje na hlavní, tak budou ty rány pro ten motor hodně podobné...
10:23:39
05.02.2025
palinator
-> Jumbo:

Mně na nějakým plug-inu od Lexusu vyděsilo, když se předemnou tetelil běžnou jízdou, pak ho to asi přestalo bavit, tak na konci jedné vesnice za to vzal, zezadu se bíle zahulilo a začlo hulit tak, že pomalu zadek nešel vidět, šla cejtit taková spálenina - z toho usuzuju že ten motor byl studenej a dostal pěknou čočku. Jak to v takovým režimu dlouho vydrží?
10:13:47
05.02.2025
Jumbo
Tak se taky podělím se zkušenostma, sice je to jenom částečný elektromobil, ale "EL" značky to má taky. Už skoro rok sedlám v práci poděděného Superba Plug-in hybrid, model 2020, takže ještě s menší baterkou. Ze začátku jsem k tomu autu byl dost odtažitý, moc jsem to nechápal a až jsem se s tím naučil fungovat, tak najednou vidím ty benefity, které tahle kombinace má.

Nabíjím v práci, dojezd cca 35-40 km v zimě a létě a 40-45 jaro a podzim, rychlé elektrické topení a elektrická klima, která se dá zapnout i bez spuštění motoru, takže auto je vyhřáté nebo vychlazené když do něho sedám, pokud je v tu chvíli v zásuvce, tak to ani nejde poznat na baterce. Většinu měsíce se motám kolem Brna, občas delší soukromá cesta, kde není problém se motat kolem 6-7 l benzínu na 100 km, když v tom není moc dálnic. Už se mi hodněkrát stalo, že se mi povedlo dojet ráno do práce, nabít auto, pojezdit čistě na elektřinu pojížďky po Brně, vrátit se do práce a nabít, než pojedu domů. Jediné omezení je absence wallboxu a nutnost pomalého nabíjení z klasické zásuvky, ale to se změní s novou halou letos, kde wallboxy budou. Jediná neduha je vysoká spotřeba při rychlejším dálničním tempu, kdy kombinace 1,4 TSi a 6ti kvaltu prostě žere. Poslední služební cesta ČR - D - NL - D - ČR byla s průměrnou 8,7 l/100 km, ale zase s průměrnou rychlostí 115 km/h (v NL je maximálka 100), takže auto dostávalo celkem napít.

A reálně musím říct, že právě ty služebky po Evropě jsou asi jediný důvod, proč bych nemohl mít čistou elektřinu, pokud by tam nebyly, tak bych o ní možná i uvažoval jako o dalším služebním autě. Takhle půjdu pravděpodobně cestou opět Plug-ina, ve hře je nový Superb, nebo V60. Oba už mají velkou baterku s dojezdem 80-90 km, která už pokryje plně moje cesty do práce a domů, takže reálně většinu týdne pojedu na elektřinu.

Osobně musím říct, že i při jízdě čistě na elekro, kdy to auto má "jen" 80 kW, tak ani na těžkého Superba to není žádný problém, kombinace "BOOST", kdy zapne elektro+benzín je hodně luxusní na svezení a když vím, že mě třeba na konci delší cesty čeká poskakování po městě, třeba na konci služebky, tak ještě na dálnici dobiju baterku nucenou rekuperací a po městě pak jezdím čistě na elektřinu, což se mi líbí ne kvůli ekologii, ale hlavně že benzíňák může v klidu odpočívat...

Počítali jsme i možnost dobíjet občas mimo firmu, ale tam to nedává smysl, když ČEZ pro rychlé nabíjení, které už nové plug-iny umí, bere 13 Kč/kWh, takže při optimistické spotřebě 20 kWh/100 km je to 2,6 Kč/km, při stejném stylu jízdy se dostanu na benzín levněji, nebo obdobně. Pomalé nabíjení je 8 Kč/kWh, tam už je to zajímavější, ale vzhledem k rychlosti to nedává smysl například při nákupu, nebo podobně.

Ale abych to shrnul, asi už jsme se tu shodli, že elektromobil rozhodně není pro každého a pro každou situaci. Kdybych já nejezdil dálky po Evropě, tak bych nad ním možná uvažoval, ale to jen díky tomu, že bych měl možnost nabíjet v práci a nemusel řešit nabíjení mimo firmu, nebo jen občas, protože při veřejném rychlém nabíjení jde ekonomika provozu hodně rychle k šípku.

Nucení elektro a zákaz spalováků je nesmysl, ale stejně tak nadávání na ně, protože kupci se očividně najdou a i ta zmiňovaná betonárka není asi úplně hloupá, protože kdyby to pro ně nemělo nějakou přidanou hodnotu, tak to auto nekupují. A v dnešní době se najde dost lidí, kteří si za závoz betonu "ekologickým" mixem na elektřinu rádi připlatí...
09:04:41
05.02.2025
palinator
-> StepaNoFUN:

Souběh pračky a indukce vyřešíš omezením té indukce přímo v jejím nastavení ne?



Btw. tohle dost dobře neřeší ani fotovoltaika. Teda jak se to vezme. Sice ti nepadne jistič, protože tu pračku krmí měnič, ale špičky od indukce ti na FVE v hybridním režimu dost ochotně polezou ze sítě a naopak měnič se zpožděním smartmetru něco vyrobí zpět do sítě, takže na jeden peak nakupuješ a prodáváš zároveň. Pak záleží na smlouvě, jakou máš, zda platíš jen distribuci a nebo i poplatek obchodníkovi.

Jsou sice FVE které velice dobře umí offgrid (mají na výstupu obrovský toroid a jdou špičkově silně přetížit), ale co jsem tak slyšel, tak nějaké automatizované přepínání sítí je celkem problém a navíc to nese určitá rizika.
08:58:16
05.02.2025
David29
Jakousi baterkárnu na VZV si taky odněkud vybavuju, ale fakt nevím odkud. Jestli snad DHL, DC Globusu nebo jiného gigahypersupermegamarketu nebo tak něco....
08:24:18
05.02.2025
StepaNoFUN
-> palinator 05.02.25 07:18:23: tak samozrejme ze treba cirkularku vyresis softstartem, ale soubeh pracky a indukce v rezimu boost uz tezko.

A ta doba prijde. Uz dneska se u lepsich baraku taha vse oddelene a pouzivaj se ruzny prednostni rele. Je Ti asi jedno, ze nejakou minutu nepojede treba podlahova rohoz v koupelne, kdyz si nekdo zapne v kuchyni rychlovarnou konvici...
07:18:23
05.02.2025
palinator
-> StepaNoFUN:

U toho nabíjení přeci jen nejde až tak o nějaké špičky (btw. u baráku k cirkulárce je to asi mnohem efektivnější řešit frekvenčákem, aspoň jen pro rozběh), ale skutečně o to, že ti v řádu minut až desítek minut přípojka prostě nestačí. Koneckonců i domácí FVE mají funkcionalitu, že i kdyby nesvítilo slunce, můžeš nechávat nabíjet baterku ze sítě a používat jí s měničem jako PowerAssist.



Ono to je ve finále vcelku pochopitelné, proč se to používá. Někde, kde je problematické nebo drahé posilovat přípojku, ale má tržní potenciál tam prodat třeba 400kW nabíječku (dost často se navíc tento výkon sdílí mezi 2 porty, protože se nepředpokládá, že by to jelo moc často z obou), tak se tam dá tenhle bateriovej booster a je to. Ony se totiž taky prodává kWh za jiný peníze podle rychlosti nabíjení. Možná je to absurdní, jako by se platilo u kamioňáckýho stojanu víc za naftu, ale z principu činnosti to jinak nelze. A auta, který jezděj na 400kW nabíječku, nemaj lidi, který by nějak sralo jestli jedou za 0,50 nebo za 1,50 Kč/km, pro ně je podstatný, že než dožerou párek v rohlíku a dopijou kafe, tak maj na dalších 300 km vystaráno. Firmy to asi neřešej už vůbec.
upraveno 1x, naposled 05.02.2025 07:19:10
06:55:40
05.02.2025
StepaNoFUN
-> Bukaj 04.02.25 22:58:47: tam uplne nejde o to, ze dobijis baterku z baterky, ale o to, ze si vykrejes tou baterkou proudovy spicky napriklad pri rozbehu motoru a zaroven budes nejakym proudem dobijet to EV.

Ono to nebude trvat dlouho a bude to vcelku bezny. Postupem casu bude nejvetsi polozka v elektrine tzv. "Rezervovanej prikon", neboli hodnota hlavniho jistice. A bude jednodussi (a v delsim casovym horizontu i levnejsi) koupit tu baterku i treba domu a platit jistic 16A, misto toho, abys platil 25A, kvuli rozbehu cirkularky jednou za 14dni, nebo pusteni pracky zaroven se sporakem 3x do tejdne.

Ja si pamatuju uz pred vic jak 20ti lety, ze na jedny pile v okoli meli centralu, kterou spousteli a prifazovavali k siti kvuli rozbehu katru. Bylo to z toho duvodu, ze jim CEZ proste nepovolil takovej odber, jakej potrebovali. Teda oni by i povolili. Ale stalo by to tenkrat naprostej nesmysl, protoze vymena trafa, vymena vedeni a samozrejme chteli, aby se na tom zadatel financne podilel.

Nebo podobnej pripad v uplne malym u mne doma - mel jsem tu 12V zdroj, kterej dal cca 8A, ale potreboval jsem z nej spickove (treba pul hodiny denne, v kratsich intervalech) brat i 15A. Jinak byl odber v radu miliamper az 2A. Nez kupovat jinej zdroj za nesmysl, pripojil jsem k nemu paralelne autobaterii (vyrazenou), ta se trvale dobijela a vykrejvala ty spicky.

A k ty powerbance - to pochopis, az nebudes mit Nokii 3310, u ktery baterka vydrzi tejden. :-D

Proste nekdy neni v dosahu zasuvka a ten mobil potrebujes nabit. Tak hodis do kapsy powerbanku a nabijis.

Nebo v aute vozim powerbanku, ktera se nabiji z USB a kdyz je plne nabita, tak dokaze nastartovat auto s mrtvou 12V baterkou..
22:58:47
04.02.2025
Bukaj
-> palinator 04.02.25 10:47:23: Dobíjet baterku z baterky? 3 To je podobná úchylárna, jako všemožné powerbanky - tam taky nechápu, k čemu je to dobrý, kromě toho, když člověk jede na měsíc do divočiny a chce si nabít telefon/čelovku...
22:44:17
04.02.2025
Borderer
-> Jirik_Tuňák1983: Například jedna fabrika v Kněžmostu, vyrábějí nádrže pro celý koncern, léta páně 2018.
22:18:19
04.02.2025
Jirik_Tuňák1983
-> Tomaso435 04.02.25 14:00:14: Tak tohle muselo bejt taky dílo. 3 Nutně musím znát značku, typ vozíku a stáří nebo mth.
22:15:10
04.02.2025
Jirik_Tuňák1983
-> Borderer 04.02.25 13:22:59: To musel bejt ale zajímavej provoz, ten s těmi vozíky. V jakém že to bylo cca roce?
20:17:41
04.02.2025
Borderer
-> ajok: Byl, ale co vím, tak MPi motory vzaly za svý, protože elektrónky niet a nějakou dobu jeli na karburátorech. Nicméně to budou ty 1.7.
18:07:32
04.02.2025
ajok
-> Sita 04.02.25 12:07:02: tak to bych netvrdil, platilo tam takovy ekvivalent euro4 a vyrabeli auta casto splnujici i euro6 a presli ze dne na den na euro 04

-> Borderer 04.02.25 13:22:59: 1.5 snad ne, ty karby, co vozili do Kazachstanu jeste 2017 byly 1.74 jinak v Rusku uz byl nejaky ekvivalent E4
upraveno 1x, naposled 04.02.2025 18:18:03
14:34:41
04.02.2025
palinator
-> Borderer:

A jakej je ve smyslu toho, co jsem psal, rozdíl?
14:08:13
04.02.2025
Tomaso435
-> saskyn2 04.02.25 12:21:41: a jak tady začali platit odvoz odpadu na váhu, tak od té doby lidi nemají téměř odpad, v lesích se opět kupí bordel jako před 30 lety bylo běžné, po setmění cejtis v celý vesnici plasty a přetékají veřejné odpadkové koše. :-)
14:00:14
04.02.2025
Tomaso435
-> vhml 04.02.25 10:07:09: ale za to ma firma více baterií, který se jinou ještěrkou jen přehodí a dají se nabíjet a vozejk jezdí do 5 min dalších i 6 hodin na druhou baterii.



U nás byla elektrika taky, ale co rok a kus se menila baterk, která převyšovala cenu celého stroje. . . Ta baterka se za rok 600x vybila a 600x nabila. Z pravidla bylo po ní uz před obědem. Zatim co naftová se 2x týdně dolila a vrčela od 6h do 22h aby si řidič bud topil nebo klimoval. To u té elektro bylo zakázaný páč by se to nedozilo ani svačiny v 9h rano. Takže ee z ní stal stroj který se používal jen občas, když sis ze sedačky utrel vrstvu prachu...
13:22:59
04.02.2025
Borderer
-> palinator: Jenže když se podíváš, k čemu to vedlo, tak že u žigulíku přestali nabízet ABS, airbagy nebo elektrický okna a oživili karburátorovou jedna pětku do nivy. Rozhodně to neznamenalo, žeby couvli od "TSI s GPF k MPi s katalyzátorem".







-> vhml: V letech při VŠ sem přes léto jezdíval na montáže a světe div se, kde byly EV vozíky byla i hodně masivní dobíjecí stanice s pár záložními akupacky kdyby právě došlo k tomu, že se vozík vybije. Jenže tam se bavíme úplně o jiných kwh a tím i ceně. Jednou sem viděl, jak to měnili, jeden chlapík, jeden vysokozdvih do zásuvky a asi 5 minut práce.



-> pavucina: On je spíš problém v tom všeobecném násilném tlaku na lidi, ti se pak bouří a já to chápu. Jak sám uznáváš, EV není pro každého, ale systém je podsouvá všem . Vozový park asi nestárne z důvodu, že lidi baví jezdit starejma vránama (teda, až na pár exotů včetně mne), ale protože na nové nemají. Já třeba už delší dobu šilnám po e-citigu, protože 70% cest mám cca 10km z prdelákova do města, z prdelákova do práce atd., ale fakt nedám 300 tisíc + za něco 5 a víc let starýho s přiznaným SoH 80-90%. Taťkovi ve stejné situaci jsme radši místo toho koupili litrový Sandero z roku 2020 s nájezdem 10t km a ještě mu zbylo 80 tisíc na benzín, pojištění a servis.
12:50:18
04.02.2025
palinator
-> ajok:

Zapomněl a nezapomněl. V médiích sice proběhlo něco o tom, že dočasně se dělaj auta s nižšími legislativními požadavky, ale je tam jeden zásadní rozdíl. Nestalo se to kvůli tomu, že by to řadoví Rusové chtěli, ale že přišli o zdroj komponent, který k tomu potřebovali.
12:21:41
04.02.2025
saskyn2
-> palinator 04.02.25 10:45:24: Hele na chalupě to bylo asi vždycky že lidi topili na tuhý, ale tady v Praze je ten efekt celkem brutálně vidět jak zdražila elektrika/plyn tak přešlo spusta lidí z plynu na dřevo/uhlí a jak říkáš kolikrát mokrý dřevo, asi i odpad nebo nevím, v prdeli je že jeden takovej ti zasmrdí celou ulici. Fakt nějak od 2021 se to začalo zhoršovat, předtím byl každej línej a raději otočil knoflíkem na přímotopu.

Oni ty chudší si kupují samozřejmě auta z druhý ruky, ale ty taky podražili - když si málo lidí koupí nový tak zas chybí ojetiny, prostě ten trh je jen jeden a čím dražší jsou nový auta tím déle lidi provozují to co mají. Další věc je nejistota do budoucna, je to třeba jeden z faktorů který mě konkrétně prozatím odrazuje od koupě něčeho novějšího, prostě nedám půl míče za auto aby mi s ním pak nějaký kokot za 5 let zakázal jezdit do centra Prahy, to raději budu dojíždět popelnici a vyčkávat jak se to vyvrbí.
Extreme Tyres