skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Lpg pro lpgisty
-> MOLSO: Žádná magie to není. Reduktor se montuje, tak oby jeho osa byla kolmo na směr jízdy tzn. aby na jeho činnost neovlivňala setrvačnost velký membrány při akceleraci/brždění. Při razantnějším průjezdu zatáčkou (nejlíp vracečkou) ale působí na membránu odstředivá síla, takže podle směru zatáčky se směs buď hodně obohatí nebo ochudí, což vpřípadě volnoběhu může způsobit zdechnutí motoru. Osobně jsem s tím za celou lpg kariéru neměl problém, protože mám takovej zvyk před zatáčkou brzdit motorem a po jejím projetí přidat plyn. Zatáčky na volnoběh nějak nevedu :)
-> MOLSO: Tak to potom musíš mat nejaký prírodný úkaz ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> DuriQ: robi to aj s plnou nadrzou plynu .... ja si myslim ze by to robit nemalo, plyn je pod tlakom a od nadrze po reduktor je kurevsky dlhe vedenie na to aby sa to nejako "ulievalo" alebo "odlievalo"
MOLSO: taka sprosta otazka mas dost paliva :D :D :D
chlapci mám takú otázku ... je normálne že mi kolíšu volnobežné otáčky pri prudkých zmenách smeru ?
modelová situácia ... prejdem horizont, idem dole kopcom a je tam 180° vracák, mám vyradené do neutrálu, volnobeh, zatočím a otáčky padnú na cca 400 - 250 a klesajú a klesajú ... ak to stihnem vyrovnať a pokračujem rovno, tak to znova chytí mojich cca 950 otáčok ... ak neprestanem zatáčať dosť skoro, tak to zdochne
benzín určite neprisáva, benzínový systém je (dočasne) úplne odpojený.
modelová situácia ... prejdem horizont, idem dole kopcom a je tam 180° vracák, mám vyradené do neutrálu, volnobeh, zatočím a otáčky padnú na cca 400 - 250 a klesajú a klesajú ... ak to stihnem vyrovnať a pokračujem rovno, tak to znova chytí mojich cca 950 otáčok ... ak neprestanem zatáčať dosť skoro, tak to zdochne
benzín určite neprisáva, benzínový systém je (dočasne) úplne odpojený.
vhml: realne v zime natankujem viac, a ked som jazdil vela a motor nevychladol pod 25stupnov tak ten dojazd bol rozhodne dlhsi jasne neprepne mi to do plynu hned po nastartovani ako v lete, ale cca po 2km po rannom starte to uz bezi na plyn :) za ten cas to nezorere kto vie co ;)
-> DuriQ 17.11.13 19:04:42: ne, protože ti to déle jede na benzín
ja na sekvencom mam v zime dlhsi dojazd, to bude asi tym ze sa do tej nadrze dostane viac paliva ako v lete : ))
-> Vrba: Urcite bych to doladil.
-> vhml: To je teda pekne na prd,už aby bylo jaro :-)
-> Vrba 11.11.13 10:44:26: můžeš trošku obohatit aby to jelo stejně. Zimní složení se líp zapaluje, ale podává nižší výkon.
-> King: Je vhodné ten motor nějak přenastavit na použití jiné směsi a nebo to +- sedí a netřeba korigovat?
-> Vrba: U skodivky, se kterou jsem jezdil jenom dlouhy trasy, to moh bejt max. pullitr navic, ale normalne bych to videl i o litr vic. Ale spis je to dany, jak pise vhml, nizsima teplotama.
-> Vrba 11.11.13 08:08:02: Sharan v zimě žere míň, protože se zákeřně ohřejvá na benzín :-)
U felicie která jela na plyn pořád to byl nějakej půllitr-litr navíc. Ale ono hodně neudělá jen samotný složení ale obecně zimní provoz.
U felicie která jela na plyn pořád to byl nějakej půllitr-litr navíc. Ale ono hodně neudělá jen samotný složení ale obecně zimní provoz.
Jaké máte rozdíly ve spotřebě letní vs. zimní směsi LPG?
-> srdcar 120L: Ach so! :-) V jednu v noci jsem uz v nejakym utlumu, takze bych se taky primlouval za ty uvozovky.
Omluva z mé strany.
![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> srdcar 120L: treba používať úvodzovky, aby bolo vidieť, že je to citácia.
-> King: 06.11.2013 00:54:37 To se ti jen zdá, protože jsem zkopíroval část tvé reakce, aby to na sebe navazovalo.
-> Vrba: 100 km hore dole ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> MOLSO: Na 4000km uz to udělalo dost ![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> Vrba: odchylka 2,5 km / 100 km sa mi nejaka moc velka odchylka nezda ...
-> MOLSO: Mám prave stejne a jsou malé. Kdyz jsem jel na dovcu zaroven s felicii,takl jsem najel o spoustu kilaku vic. Aby to bylo realnejsi,museli by jsme obouvat OfRoad34 ![7](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/7.gif)
![7](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/7.gif)
-> Vrba: tak ked 175/70R13 su pre teba male kolecka .... tak uz neviem ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Vrba:
![47](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/47.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![47](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/47.gif)
-> MOLSO: No jo,máš malá kolečka,...ona ta realita bude jiná ![2](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/2.gif)
![2](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/2.gif)
-> Vrba: jo jasne ... este to nemam uplne doladene, tie gumičky na ventiloch si ešte sadajú.... zo začiatku to reagovalo na velmi uzky rozsah bohatosti, teraz sa to podstatne zlepšilo. Môj plán je dostať sa na povodnu spotrebu 7.3 - 7.6l /100km
-> MOLSO: Potom poreferuj jak se ti změnila spotřeba. Jámomentálně jezdím do 8L
-> srdcar 120L 06.11.13 00:08:14: neboj sa ty nič, najprv som si rozobral stary reduktor co som mal do nahrady pozrel ako to vyzera a funguje, diskutoval som s kingom a zistil som si všetko potrebne
reduktor som samozrejme vyčistil a dosadacie plochy očistil, vymenil som si aj filter, samozrejme po zložení som na všetkých spojoch overoval tesnosť mydlovou vodou.
Ono to nie je ťažké len človek čo to robí nesmie byť hovado.
auto teraz štartuje normálne a drží konečne stabilný volnobeh
týmto by som sa chcel ešte raz poďakovať kingovi za všetky informácie, ktoré mi poskytol![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
reduktor som samozrejme vyčistil a dosadacie plochy očistil, vymenil som si aj filter, samozrejme po zložení som na všetkých spojoch overoval tesnosť mydlovou vodou.
Ono to nie je ťažké len človek čo to robí nesmie byť hovado.
auto teraz štartuje normálne a drží konečne stabilný volnobeh
týmto by som sa chcel ešte raz poďakovať kingovi za všetky informácie, ktoré mi poskytol
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> srdcar 120L 06.11.13 00:16:47: Teď teda čumím jak puk! :) tenhle příspěvěk jsem psal Já jako reakci na Srdcaře, ale zobrazujese jako Srdcařova reakce na mě!![9](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/9.gif)
![9](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/9.gif)
-> srdcar 120L: Tohle varování tady v tématu proběhlo milionkrát - ano, než se pustím do repase reduktoru, zjistím si o tom maximum a ve finále si buď udělám zkoušku těsnosti nebo s tím zajedu k plynařovi. Detaily repase jsme s Molsem probrali přes SZ.
Osobně jsem dělal jako laik repasi 3x, x-krát jsem systém servisoval a jednou jsem přemontovával komplet LPG bordel do nový kasle. Věřím, že se najde kokot, kterej nemá vůbec páru, jak to funguje, co hořlavej plyn těžší než vzduch dokáže a může dojít k průseru, ale tak nějak dokážu z dotazu vytušit, komu radit při repasi a koho nasměrovat k plynaři. Není to žádná "rocket science", ale chce to trošku respektu. Osobně jsem se nikdy nesetkal s výbuchem ani požárem LPG auta ani jsem o tom v blízkým okolí neslyšel.
Osobně jsem dělal jako laik repasi 3x, x-krát jsem systém servisoval a jednou jsem přemontovával komplet LPG bordel do nový kasle. Věřím, že se najde kokot, kterej nemá vůbec páru, jak to funguje, co hořlavej plyn těžší než vzduch dokáže a může dojít k průseru, ale tak nějak dokážu z dotazu vytušit, komu radit při repasi a koho nasměrovat k plynaři. Není to žádná "rocket science", ale chce to trošku respektu. Osobně jsem se nikdy nesetkal s výbuchem ani požárem LPG auta ani jsem o tom v blízkým okolí neslyšel.
-> vhml: Ano :)
-> King: Vzhledem k tomu, že podtlakový systémy jsou hromádkou kompromisů nedá se moc generalizovat. Taky jsem to v určitý, pro mě nepříliš ekonomicky příznivý, době provozoval v režimu „extrémní kolenovrt“ a 105tka jezdila v zimě pod 6l/100 (třetina po Praze). Osobně jsem ale dával spíš přednost nějaký tý decce LPG navíc, hlavně, když to táhlo do maxima.
Když jsem měl původní 120-tku motor s tvrzenými sedly na výfukových ventilech a 4-kvalt převodovku, tak jsem jezdil taky kolem 6,5 l na dálky a po městě za asi 8,5 l. Holt větší obsah a větší výkon motoru chce trochu víc paliva, aby to jelo dobře.
Když jsem měl původní 120-tku motor s tvrzenými sedly na výfukových ventilech a 4-kvalt převodovku, tak jsem jezdil taky kolem 6,5 l na dálky a po městě za asi 8,5 l. Holt větší obsah a větší výkon motoru chce trochu víc paliva, aby to jelo dobře.
-> MOLSO: snažně tě prosím, nešťourej se sám v membránách, nech to na plynařovi, který ví, co s tím má dělat. ( Tedy pokud sám nejsi vyučený plynař )Není to jen o výměně membrán, tam se čistí celý vnitřek, včetně dosedacích ploch přepouštěcích ventilků, sundavají se přívodní plynové trubky, mění se plynový filtr ve ventilu a jako poslední se dělá kontrola těsnosti systému. Já sám mám měněné membrány potřetí a vždy jsem to nechal na plynařovi. Ten ti na to udělá hned i revizi a máš to všechno v cajku. A máš na to záruku, kdyby se přece jen s tím něco přihodilo. Pouze jsem se díval, co s tím všechno dělá. Bohužel jsem byl svědkem několika případů, kdy dotyční se v tom hrabali sami, utíkalo jim to všude a výsledek byl výbuch plynu za jízdy a skoro v tom uhořeli, jinému vybuchla garáž, když startoval a zařval tam, a pod.
Tomaso435: Tak kdyby někdo něco takového chtěl skutečně vyrobit, mohl by si systém velmi jednoduše nastavovat z kabiny potenciometrem ze součástek třeba elektrického sklápění světlometů (detaily ať rozvine někdo, kdo elektromechanice rozumí). Nastavení bohatosti pomocí "Nepérovy diody" a signálu z lambdy, ovšem to by ti tam mohl rovnou sedět mechanik a regulovat to. Když se nad tím zamyslíme, je to vlastně celé jedna velká blbovina. Jednou máme karbec, když chceme od systému lepší spotřebu, pořídíme si multivstřik, nebo vypínání dávkování při jízdě z kopce...
-> wattanen: Díky
To je datum kdy byla vyrobena takže ji maš na 10 let to jest do 2021
Ahoj, na bombě je datum 07 2011. JE to datum výroby bomby, nebo datum pouzitelnosti? dik :)
-> King 05.11.13 00:13:56: nemas ty lambdy naopak?
-> srdcar 120L: Ono to má i teoretický zdůvodnění - nejmenší spotřeby se dá dosáhnout někde kolem lambda=0,9, zatímco nejvyšší výkon je při lambda 1,1-1,2. Vzhledem k tomu, že podtlakový systémy jsou hromádkou kompromisů nedá se moc generalizovat. Taky jsem to v určitý, pro mě nepříliš ekonomicky příznivý, době provozoval v režimu "extrémní kolenovrt" a 105tka jezdila v zimě pod 6l/100 (třetina po Praze). Osobně jsem ale dával spíš přednost nějaký tý decce LPG navíc, hlavně, když to táhlo do maxima.
-> Tomaso435: No nechci ti brát iluze se spotřebou. Ale pokud vím, tak spotřeba plynu u karburátorové verze se odvíjí od toho, jak lehkou nebo těžkou nohu máš na plynovém pedálu. Máš větší podtlak v sání, více ti membána v reduktoru pustí plynu, ale ty ho zaškrtíš škrťákem. Ničeho tím nedocílíš, akorát jsi naštvaný, že když na to potřebuješ přišlápnout, tak ti tam jde málo plynu a netáhne. Otevři škrťák a stylem jízdy a s lehkou nohou docílíš stejnou spotřebu, pouze nebudeš muset řešit, jak za jízdy, kdy to nejvíc potřebuješ, ti tam jde málo. To jsem sám řešil, když jsem tahal velký vlek za škodulí, prostě jsem otevřel o 1/2 až 3/4 otáčky škrťák a nebylo co řešit. 136 fávo motor, 5-ti kvalt, mokré poloosy, diferák 4,22 a jezdí jak o život. Dálky s vlekem kolem 8,5 l na 100, sólo trochu přes 7 l. Po městě kolem 10 l. Asi tak.
-> King: přesně. v rámci spotřeby jezdim na ono nastavení, ale když někde jedu kopce a je nutno tomu šlapat tak se od určitejch otáček nedostává výkonu, protože tam jde celkem málo plynu.
-> Jarda/felda: ja nevim ale. vzduchu mám stále stejně. co si karb nasaje přez filtr... nic tam netlačím. reduktor mam vyštelovanej tak jak mám a dál s tím nehejbu. jediný s čim občas pootočim je ten na pruchod plynu.
-> MisakusX: a jak vyreguluju regulovatelnej škrťák aniž bych měl jednotku ? jde mi spíš asi o manuální zapnutí na určitou uroveň a následný vypnutí.
-> MOLSO: hééén vole héééén![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Jarda/felda: ja nevim ale. vzduchu mám stále stejně. co si karb nasaje přez filtr... nic tam netlačím. reduktor mam vyštelovanej tak jak mám a dál s tím nehejbu. jediný s čim občas pootočim je ten na pruchod plynu.
-> MisakusX: a jak vyreguluju regulovatelnej škrťák aniž bych měl jednotku ? jde mi spíš asi o manuální zapnutí na určitou uroveň a následný vypnutí.
-> MOLSO: hééén vole héééén
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> Jarda/felda: Tomaso tím asi naráží na to, že nastavení škrťáku pro minimální spotřebu malinko limituje max. výkon (v nejvyšších točkách).
-> Tomaso435 03.11.13 22:19:42: a k čemu ti bude víc plynu když nebudeš mít vzduch ?
No, to tě napadlo dost velká kravina, nehledě na to, že místo toho manuálního škrťáku můžeš na pokusy dát regulovatelný škrťák, který mají řízené systémy na stříkačky.
-> Tomaso435: zase si pozeral rychle a zbesile ? ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
tak mě napadla zase uplná kravina..
na fávu na plyn, mám onen štelovací šroub na pruchod množství plynu do karbce... tim si štěluju výkon i spotřebu... napadla mě kravina. jesli by šlo udělat rozdvojku před kohoutem kde by byl ventil na sepnutí vypínačem a za tim to zase zdvojita vrátit do jednoho. aneb jak tomu za jízdy mít možnost pustit víc... asi děsná kravina. ale... fungovalo by to ?
na fávu na plyn, mám onen štelovací šroub na pruchod množství plynu do karbce... tim si štěluju výkon i spotřebu... napadla mě kravina. jesli by šlo udělat rozdvojku před kohoutem kde by byl ventil na sepnutí vypínačem a za tim to zase zdvojita vrátit do jednoho. aneb jak tomu za jízdy mít možnost pustit víc... asi děsná kravina. ale... fungovalo by to ?
-> MOLSO: Hodně zjednodušeně by se to tak popsat dalo. Ovšem hlavním úskalím je alespoň hrubý nastavení volnoběhu, protože repasní sada po 10-15 letech od uvedení reduktoru na trh má jistý odchylky od původního provedení. To, co funguje ohledně výchozího nastavení volnoběžnejch štelovacích prvků u SEDRu, je u reduktoru naprd.
-> MOLSO: osobne som si to vzdy nechal urobit v lpg servise pre revizii, stalo to par supov tak nebolo o com