
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Rozdíly Mbček - co je originál?
-> Jozka 04.02.14 21:01:52: Nerve mi to žíly 

A nemohlo ty obaly topení škodovce dodávat víc dodavatelů? To v archivu nevědí?
-> Jozka: Nemám sice 1000 MB, ale v mojí Š 100 (TP vystaven 9. 9. 1969) je topení v bílým laminátovým obalu. Je na 95% původní.
-> Bukaj: Já měl 07.07.1967 laminát, ale sešroubovanej dost moderníma vrutama, takže šíbovanej a tím neprůkaznej.. U té Levandulky je pravděpodobnost původnosti asi kolik % ?
A v Levandulce (TP vystaven 25.10.1967) mám také šedý "plast" (set)
Ovšem bez záruky původu. Respektive je tam určitě od doby, kdy bylo auto přestříkáno na tyrkysovou, neboť kryt topení je taky fouklý :-D

Ovšem bez záruky původu. Respektive je tam určitě od doby, kdy bylo auto přestříkáno na tyrkysovou, neboť kryt topení je taky fouklý :-D
-> skoda 120ls: Leda že bych se šel vrtat v tý bedně odloženil anebo natrefil na nějakej plonkovej.. Ale kdyby náhodou jo, tak teda jo..
A Géčko z kterýho měsíce 67..? A ten černej taky dobrý, to je další nezmapovanej přechod na kterej se názory různí...
-> doking: Takhle mezi svátkama.. To mohla bejt kvalitka..
. Ale blíží se to k mýmu, kdyby byla ještě nějaká z 20.12.67 taková, bylo by jasno - a já bych měl problém, pokud nějakej šedej nezapadl někam do škvíry, mám jen černý a laminátový..
-> Petr98: Já doteď myslel, že sériový motory čísloval nějakej džínovej fanda od č. 501.. S těma kastlema je to hodně zajímavý, ale při polomanufakturním náběhu výroby v podmínkách socialistický ekonomiky možná i logický (opravy, dolaďování..).
Ale ty z toho svého kousku ten neposkvrněnej originál prostě neuděláš nikdy..

A Géčko z kterýho měsíce 67..? A ten černej taky dobrý, to je další nezmapovanej přechod na kterej se názory různí...
-> doking: Takhle mezi svátkama.. To mohla bejt kvalitka..

-> Petr98: Já doteď myslel, že sériový motory čísloval nějakej džínovej fanda od č. 501.. S těma kastlema je to hodně zajímavý, ale při polomanufakturním náběhu výroby v podmínkách socialistický ekonomiky možná i logický (opravy, dolaďování..).
Ale ty z toho svého kousku ten neposkvrněnej originál prostě neuděláš nikdy..



-> Jozka 04.02.14 17:40:51: Já sice nemám předvánoční,já mám mezisváteční vůz mám v techničáku 27.12.1967 a mám tam šedej plastovej obal
Tak... Volal mi pan Nachtmann, jak je to s tou mojí károu a: Rozhodující bylo číslo motoru- to jelo od jedničky postupně a k těm motorům se přiřazovaly kastle. A k mojemu motoru byla přiřazena kastle 685 dle knihy. Ale já mám 585, tak se tam nejspíš pilo
i když říkal, že v tom měli docela pořádek. Někdo se upsal a spletl si 5ku s 6kou, protože tutově to nikdo netloukl znova a od pasu. Když mi říkal do telefonu čísla kastlí kolem mé, tak to nebylo třeba: já 1278, 585 a další třeba 1279, 586.... vůbec. Četl mi kastle kolem a : 554, 125, 618, 355. No úplně vůbec žádný systém.... Sám říkal- karoserie brali jak se jim dostaly do rukou
Přišlo mi to vtipné 



-> Jozka: ja ve svem velkym tp. mam v cisle kastle taky napsano i je to taka divna jednicka s znatelnou teckou na ni
.asi nad tim nikdo nepremyslel.
ja mam mbg 67 a je tam lamintovej dekl a mel sem rijen 68 a uz byl cernej plastovej

ja mam mbg 67 a je tam lamintovej dekl a mel sem rijen 68 a uz byl cernej plastovej
-> Jozka: ale prec jen kdyby ses ktomu prokousal tak dej vedet dik

-> Vojtisek:
To by na STK asi čuměli, nacpat Bendix nebo spíš mechanickej Kugelfisher (nebo jak se to píše) a vydávat to za origo na základě dobovýho zápisu..


-> saskyn2: tak "injection", to mě nanapadlo.. celkem pakárna teda..
Bych se taky klonil k tomu laminátu, ale jak je to nejspíš zas blízko přelomu, tak dle aut se moc nedá a jinými cestami jsem neuspěl - přes veškerý bádání v dobovým tisku, změnách v literatuře a dokonce i v nepříliš dostupných historiích výrobců obého. Dokonce mě přišlo, jak kdyby koncem 60.let byl laminát nějakej strategicky důležitej materiál = ticho po pěšině..

Bych se taky klonil k tomu laminátu, ale jak je to nejspíš zas blízko přelomu, tak dle aut se moc nedá a jinými cestami jsem neuspěl - přes veškerý bádání v dobovým tisku, změnách v literatuře a dokonce i v nepříliš dostupných historiích výrobců obého. Dokonce mě přišlo, jak kdyby koncem 60.let byl laminát nějakej strategicky důležitej materiál = ticho po pěšině..

-> saskyn2: Bendix!

-> Jozka 04.02.14 17:40:51: JJ, malej, pak myslím začaly ty rozkládací, tohle je jednolist, z druhý strany je uveden majitel.
Já mam v 67 laminát ale bůh ví jestli je to původní.
-> Jozka 04.02.14 17:51:50: taky dobrý to po tobě jednou budou chtít vstřikování když máš v TP "i"
Já mam v 67 laminát ale bůh ví jestli je to původní.
-> Jozka 04.02.14 17:51:50: taky dobrý to po tobě jednou budou chtít vstřikování když máš v TP "i"

-> dragon_cb_cz: No takhle už jsem to zkoušel zjistit.. ale nikam to nevedlo, je to vyměnitelnej náhradní díl a v dobách, kdy se ještě masívně jezdilo jen "na vodu" i často měněnej.. Laminát jsem vyndal i ze 110L 1970, přitom naše MB mělo (snad) z výroby šedej plasťák - dle mý paměti a taky i toho, jak mě táta v roce 1988 sjezdil, když mi to zamrzlo a při výměně potom praskl i ten kryt.. "to tam vydrželo 20 let, blbče..!"
.
Nějakej pramen.. nebo auto z 22. prosince 1967 v zaručeně originální nastrojení..

Nějakej pramen.. nebo auto z 22. prosince 1967 v zaručeně originální nastrojení..

-> saskyn2: Nebo ještě jeden veselej (a klasickej, kdy ještě nebylo č. karoserie kam zapsat) případ - soudružka, co vyplňovala, zřejmě dokonce tu jedničku za lomítkem považovala za malé "i".
A končím, je to hrozně pracný fota TP a štítků upravovat, což musím, neb už nevím, u kterých jsem slíbil, že se určitě nikdy neprokubou na veřejnost..
A končím, je to hrozně pracný fota TP a štítků upravovat, což musím, neb už nevím, u kterých jsem slíbil, že se určitě nikdy neprokubou na veřejnost..
-> Jozka: Moje je 68 a laminát pokud vím má...
-> saskyn2:
To je malej TP? Takovej jsem snad ani neviděl..
Nu, asi se nám povedlo oprášit pozapomenutej fenomén.. bude to malým počtem vyrobených a ještě menším počtem přeživších vozů.. a jestli to nezaznamenal ani Mr. Gereg (ale to nechci posuzovat, musel bych si tu partii přečíst znova), tak..
Ale dosti bolo čísílek - už někdo odhalil, do kdy se do MB montovaly radiátory topení v laminátovým obalu ? Resp. jakej obal patří do předvánočního embéčka z roku 1967..??


Nu, asi se nám povedlo oprášit pozapomenutej fenomén.. bude to malým počtem vyrobených a ještě menším počtem přeživších vozů.. a jestli to nezaznamenal ani Mr. Gereg (ale to nechci posuzovat, musel bych si tu partii přečíst znova), tak..



Ale dosti bolo čísílek - už někdo odhalil, do kdy se do MB montovaly radiátory topení v laminátovým obalu ? Resp. jakej obal patří do předvánočního embéčka z roku 1967..??
-> Jozka: Tady si to sepsal naprosto přesně. Ta tvá fotka TP je mezidobí kdy do čísla podvozku už zapisovali číslo karoserie co bylo nabodováno. Ale u TP do 1965 tam zapisovai číslo podvozku z šroubovaného štítku, což vlastně bylo číslo motoru.
To samé do OTP. Já myslel že se tohle mezi embéčkáři všeobecně ví a ono je to taková novina
To samé do OTP. Já myslel že se tohle mezi embéčkáři všeobecně ví a ono je to taková novina

-> saskyn2: Tak logicky z historie k registraci sloužilo číslo podvozku a protože ne vždy podvozek měl stejnýho výrobce, tak č. motoru.. Kdysi jsem věděl, ale už zapomněl, podle čeho se platilo clo za 1. republiky, ale mám dojem dle č. podvozku.. Z těhle důvodů to bylo uvedený zvlášť v dobách rámových karoserií, už jen kvůli záměnám. Že to AZNP měla shodný, je atyp (jak to bylo u Oktávek a starších?) a to u MB pojali takhle, nebylo moc šťastný, navíc to byl úplnej nesmysl u samonosný karosérie, který žádnej rám nemá.
-> Petr98: Čili cca 64-66 pěkná uchylárna :
číslo karosérie (z nabodovaného štítku) nebylo v TP vůbec uváděno - neb v nich na toto zcela chyběla kolonka..
číslo podvozku (rámu) v TP naopak zcela nesmyslně uvedeno bylo, a to opsáním čehosi ze štítku, co v AZNP nazvali podivuhodně "číslo vozidla" a shodovalo se (zpravidla vč. lomítka) s číslem motoru - který je jediný snad jasný..
Až v TP z roku 1967 se objevuje kolonka i pro číslo karosérie, ovšem už předtím v Boleslavi začínaj razit stejný čísla na plášť chladiče i na štítek a zapisovat je do TP, zpočátku do políčka číslo podvozku (rámu)..
Jinak ale jak je zvykem, tak na autech a v dokladech je k vidění ledacos..
číslo karosérie (z nabodovaného štítku) nebylo v TP vůbec uváděno - neb v nich na toto zcela chyběla kolonka..
číslo podvozku (rámu) v TP naopak zcela nesmyslně uvedeno bylo, a to opsáním čehosi ze štítku, co v AZNP nazvali podivuhodně "číslo vozidla" a shodovalo se (zpravidla vč. lomítka) s číslem motoru - který je jediný snad jasný..
Až v TP z roku 1967 se objevuje kolonka i pro číslo karosérie, ovšem už předtím v Boleslavi začínaj razit stejný čísla na plášť chladiče i na štítek a zapisovat je do TP, zpočátku do políčka číslo podvozku (rámu)..
Jinak ale jak je zvykem, tak na autech a v dokladech je k vidění ledacos..
-> Petr98: Já bych to trochu poupravil, dle mě prostě na začátku 60 letech číslo podvozku bylo číslo motoru, což mam takhle i uvedeno v tom OTP jak jsme se bavili, no a karoserie nikoho nezajímala, stejně jako je to dnes s číslem motoru. Někdy od 1965 se začaly do TP a na štítek uvádět čísla obě, a někdy v 80 letech začalo být auto bez čísla karoserie problém, tak správný postup byl úřední opravení čísla karoserie, resp. přepsání původního čísla podvozku číslem karoserie které do té doby v TP nebylo, bohužel někteří úředníci toto nesprávně zapsali jako výměnu karoserie což je tvůj případ. No a někteří majitelé místo boje s úředním šimlem vzali raznice do ruky a čísla sedí

-> Petr98: dobrá práce ;)
Takže po mírné rozepři chci shrnout pátrání po pravdě o číslování karoserií a motorů, prvosériových litrů. První série mají ve velkém TP a na štítku v motorovém prostoru jedno - stejné číslo. Z toho vyplývá, že vozy ze začátku produkce měly (některé do teď mají) v TP stejné číslo motoru a karoserie. Většina těchto aut má následně číslo karoserie přešktnuto a v poznámkách dále napsáno buď: výměna karoserie nebo úprava čísla karoserie (dle mých pátrání do těchto dní). Tím chci říct, že číslo karoserie, uvedené na plíšku nad chladičem je opravdu číslo karoserie. Toto číslo se následně vpisovalo do TP, právě jako výměna karoserie s tímto číslem. Údajně se toto dělo někdy po roce 80, kdy úřady a STK přestaly tolerovat stejné číslo motoru jako podvozku, když číslo podvozku- což je karoserie, bylo nad chladičem uvedeno. Z toho vyplývá, že informace o této problematice v Geregově knize jsou mylné. Doufám, že je to trochu srozumitelné a že jsem to aspoň trochu napsal, jak mi sdělil jeden z nejvyšších a to Lukáš Nachtmann z archivu Škoda Auto.
-> Jozka: Já naposledy sundaval poklice z MB asi před měsícem, když jsem dělal kamarádovi brzdy...
...a ty disky jsem kdysi dost pečlivě lakoval, takže bych je nerad orval
Příště schválně vyzkouším to s tím drátem
...a ty disky jsem kdysi dost pečlivě lakoval, takže bych je nerad orval

Příště schválně vyzkouším to s tím drátem

-> Bukaj: Tak to bude muset někdo jinej, mám sice i druhej pár karbů, ale ten je na dně obrovský bedny, na který je ještě větší hromada všeho možnýho..
Naše 120L je 1977 - ale ten klíč vůbec nemusí být původní.. Ono to tím originálem jde, když to je nasazený citlivě, zasune se a pak zapáčí příčně - jako v tečně k obvodu puklice. Měl jsem na to taky všelijaký finty, ale budu si muset osvěžit.. naposledy jsem měl chromovaný ufouny s mezikružíma nasazený v roce 2006..
Naše 120L je 1977 - ale ten klíč vůbec nemusí být původní.. Ono to tím originálem jde, když to je nasazený citlivě, zasune se a pak zapáčí příčně - jako v tečně k obvodu puklice. Měl jsem na to taky všelijaký finty, ale budu si muset osvěžit.. naposledy jsem měl chromovaný ufouny s mezikružíma nasazený v roce 2006..

-> Jozka: No, já jsem zjistil, že díly karburátorů mám také zaskladněny na dně skladu a sundavat to z novýho karbce se mi nechce...
V užovce (1978) jsme měli klíč na kola se zploštělým koncem na poklice
Já na to používám buď střední montpáku, nebo velkej šroubovák - obojí vždy obalím hadrem na konci a uprostřed, abych neorval poklici, ani ráfek. Asi nejlepší by bylo sundavat poklici hákem z pevného drátu (stejně, jako to mají moderní vozy), zasunutým do odvodňovací (odolejovací) dírky v poklici. Ale to by se muselo při nasazování poklice dbát na to, aby jeden z těchto otvorů byl v blízkosti jedné ze tří "boulí" na ráfku (nejlépe u ventilu, aby bylo jasno, kde je)
Jinak osobně u všech škodováckých poklic používám metodu, že nasazuji tak, aby když je ventilek dole, byla slepice vodorovně - vím pak, kde sundavat (u plechové), nebo které matky povolit jako první (u plastových)

V užovce (1978) jsme měli klíč na kola se zploštělým koncem na poklice

Já na to používám buď střední montpáku, nebo velkej šroubovák - obojí vždy obalím hadrem na konci a uprostřed, abych neorval poklici, ani ráfek. Asi nejlepší by bylo sundavat poklici hákem z pevného drátu (stejně, jako to mají moderní vozy), zasunutým do odvodňovací (odolejovací) dírky v poklici. Ale to by se muselo při nasazování poklice dbát na to, aby jeden z těchto otvorů byl v blízkosti jedné ze tří "boulí" na ráfku (nejlépe u ventilu, aby bylo jasno, kde je)

Jinak osobně u všech škodováckých poklic používám metodu, že nasazuji tak, aby když je ventilek dole, byla slepice vodorovně - vím pak, kde sundavat (u plechové), nebo které matky povolit jako první (u plastových)

-> skoda 120ls: Bude to muset zmáknout -> Bukaj: , já nad tím mám aktuálně čtvrt tuny plechařiny.. bez šance.
-> mirecek.666: Zejtra by se mohl ten placatej háček dostat pod ruku, když jo, pofotím..
-> dragon_cb_cz: Embéčka měly rukojeť kulatou řekl bych - a k snímání vehement.. špicu na konci jsem našel až ve 110LS a v užovce zas asi kulatej konec a ve výbavě znova háček.. Ale přes origo výbavu moc nejsem, tak brát s rezervou..
Ono stejně to jde stejně blbě jak háčkem, tak tím zplacatělým klíčem, vhodnější je fakt velkej šroubovák anebo speciální přípravky, který ve velkým vymýšleli čtenáři SM.. Ale s ozdobným mezikružím je na draka všechno..
-> mirecek.666: Zejtra by se mohl ten placatej háček dostat pod ruku, když jo, pofotím..
-> dragon_cb_cz: Embéčka měly rukojeť kulatou řekl bych - a k snímání vehement.. špicu na konci jsem našel až ve 110LS a v užovce zas asi kulatej konec a ve výbavě znova háček.. Ale přes origo výbavu moc nejsem, tak brát s rezervou..
Ono stejně to jde stejně blbě jak háčkem, tak tím zplacatělým klíčem, vhodnější je fakt velkej šroubovák anebo speciální přípravky, který ve velkým vymýšleli čtenáři SM.. Ale s ozdobným mezikružím je na draka všechno..

-> saskyn2: díky moc, zkusil bych ji nějak napodobit:-)
Někde v nářadí mam tu origo páku na sundávání poklic, když si vzpomenu tak nafotím
-> dragon_cb_cz: mám doma disky po laku tak bych si je nerad hned pokřtil, tu origo páku jsem nikdy neviděl, myslel jsem že to měli vymyšlený líp, já používám velkou mont páku
-> mirecek.666: Velkej šroubovák no... někdy to jde dobře, někdy na pikaču. A nebo mu prostě ten konec slízni na brusce.
-> dragon_cb_cz: joo tak to je přesně to co nemám:-)
-> mirecek.666: Klíč na kola v kilech a MB měl pokud vím placatý konec, přesně pro tento účel...
-> mirecek.666: ohlej šroubovák
nenašel by někdo ve svym archivu fotku páky co se s ní sundávaj plechový poklice? čim je sundávate vy?
-> Bukaj: no kdyby nahodou si to nasel budu rad

-> Jozka: jj to presne myslim..aj neslo by to driv?tahla uz sou objednane

-> skoda 120ls: Kam já to jenom...

-> skoda 120ls: Jestli myslíš tohle, tak jo.. ale až tak v dubnu..

zdravicko mam problem....byl by nekdo ochoten omerit a hodina papir obrazek na ovladani klapky karbecu na mbg. tahlovi mam a potreboval bych okopcit a vyrobit packu na ovladani klapky.dekuji

-> mirecek.666: A to já taky.. pokud není akutní nouze.. a taky že (krom neorigo nerezovejch) vznikne čistej kov.. Ovšem zrovna tenhle jsem aktuálně řezal, jednak byl na závitovým konci poškozenej demontáží matice, druhak půjde i tak na zinek a hlavně Treťjak - konečně jsem našel očko 14x1,5 

-> Jozka: prostě když to jde tak šrouby neřežu:-)
-> mirecek.666: Línej se mi teda nezdáš..
Ale chápu, taky mě některý a kolikrát i dost prostý operace prostě nebavěj..

-> Jozka: spíš jsem na tohle línej:-)
-> mirecek.666: ale to je škoda řezat, že ?



-> dragon_cb_cz: delší mám:-)
-> mirecek.666: Minimálně tam má kilí, které by jsi mohl zkrátit a doříznout závit - hlava bude stejná...
-> dragon_cb_cz: díky, zkusim to
-> Koblet: má větší hlavu a na nohavici je zarážka, ale už vim jak to vyřešim:-)