skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Specifikace typů 742, prototypy
rok 1988 by seděl ten Oltcit je model 87 a Maluch je modelovej rok 88
-> michael 18.07.24 11:48:18: Záleží, odkud ta fotka je. Může to být Rapid 120 z BAZu. Ty měly totiž v barvách docela divočinu a v podstatě se tam stříkalo kde co, až by se chtělo říct, že to byl takový odpadkový koš pro vyřazené odstíny. Zelená světlá se tam stříkala až do konce výroby někdy v roce 1986 nebo 1987, takže je docela možné, že je to zrovna tenhle případ (vím asi o dvou s výrobou 1986 a registrací 1987, co to tak mají).
-> michael: Dataci fotky nemůžu potvrdit ani vyvrátit, ale proč by na fotce z roku 88 nemohly být vozy staršího data výroby?
A určitě ty škodovky jsou nanejvýše model 87 - obě mají ještě starší typ hranatějších zrcátek. To, jestli má ta bílá okapnicové lišty z leštěného nebo černě lakovaného nerezu, to z fotky nepoznám...
A určitě ty škodovky jsou nanejvýše model 87 - obě mají ještě starší typ hranatějších zrcátek. To, jestli má ta bílá okapnicové lišty z leštěného nebo černě lakovaného nerezu, to z fotky nepoznám...
-> Bukaj: Ta fotka by měla být z roku 1988
-> michael: Proč by ne? Třeba moje 130LPG je šípková (8125), která se oficiálně stříkala na vozy do modelu 85 (do července 1985) a přitom je to model 87 (vyrobena 27.12.1986) a setkal jsem se i se 125L v šípku. A ta zelená 5122 je stejný případ - pro model 85.
Navíc podle čeho soudíš, že ty vozy na fotce nejsou právě modelový ročník 85? Jestli podle pravého zrcátka, tak to už se sériově montovalo od začátku roku 85...
Navíc podle čeho soudíš, že ty vozy na fotce nejsou právě modelový ročník 85? Jestli podle pravého zrcátka, tak to už se sériově montovalo od začátku roku 85...
-> Bukaj: to vím, ale o měsíce a né o roky.
-> Bukaj:
![47](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/47.gif)
![47](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/47.gif)
![47](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/47.gif)
![47](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/47.gif)
-> michael: Tak zrovna vzorníky laků pro jednotlivé modelové ročníky je u škodovek něco, na co se vůbec nedá spolehnout ![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
-> minno: Stržená asfaltovo-filcovo-koženko
vá izolace z mezistěny mezi příručním zavazadelníkem a motorovým prostorem...
-> Tom Troll 18.02.24 16:19:17: A čo je to na fotke? Neviem sa v tom zorientovať![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> Tom Troll: Ona není "ipa" jako "ipa". Zatímco vodorovné odhlučňovací asfaltové panely (na "vaničkách" podlahy, pod zadními sedáky) byly natavené před olakováním karoserie, tak asfaltovo-hadrorecyklátov
é (střecha vzadu) a asfaltovo-hadrorecykláto-
koženkové (příruční zavazadlový prostor) odhlučňovací panely byly samolepící a instalovaly se až při nastrojování karoserie.![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Kdyby to někoho zajímalo, tak v pobočních závodech dávali ipu až po laku a dokonce ele svazku ![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> john simple 05.02.24 13:07:55: Sú eMkové.
-> minno: ty větší symboly na horním přístrojovém štítu mi taky příjdou jako užovkové.
u šipek ( ukazatelů směru ) je to asi nejvíce nápadné.
u mě leden 1985 malé šipky, viz foto.
u mě leden 1985 malé šipky, viz foto.
Nejde len o šípky, ale o všetky kontrolky. A veľké mali určite aj eMká.
Rozdiel vidieť na fotke v -> minno 31.01.24 13:52:37: . Na hornom obrázku (moja prístrojovka z aute) mám veľké symboly (okrem kontrolky sahary, to je homemade) a na spodnom obrázku sú malé symboly.
Rozdiel vidieť na fotke v -> minno 31.01.24 13:52:37: . Na hornom obrázku (moja prístrojovka z aute) mám veľké symboly (okrem kontrolky sahary, to je homemade) a na spodnom obrázku sú malé symboly.
-> john simple: Možné to je. Já jen vím, že v autě z února 86 mám větší symboly, ale tu přístrojovku jsem v minulosti několikrát předělával (naposledy snad 2006) a už si to nepamatuju, co tam bylo původně. Je možné, že v ní nakonec skončily kontrolky z naší M1 120L, kterou jsem upravoval nějak souběžně...
...a ve 130LPG (konec prosince 86) už byly na 100% malé symboly.
Tohle je první evoluce tuningu budíků v mé první škodovce krátce po koupi (prosinec 2003) - tam byly ještě určitě původní kontrolky, ale nepoznám, jestli je to malá nebo velká šipka (spíš mi přijde, že velká, ale jist si nejsem):
...a ve 130LPG (konec prosince 86) už byly na 100% malé symboly.
Tohle je první evoluce tuningu budíků v mé první škodovce krátce po koupi (prosinec 2003) - tam byly ještě určitě původní kontrolky, ale nepoznám, jestli je to malá nebo velká šipka (spíš mi přijde, že velká, ale jist si nejsem):
-> Bukaj: leden 1985 už menší rozměr šipek.
-> minno: Tohle je zrovna věc, ve které vůbec nemám jasno, protože těch změn bylo tolik - navíc budíky byly často měněný díl - že jsem se v tom nikdy nezorientoval.
Větší symboly jsou každopádně starší provedení - od užovek až po Mka, myslím, že menší symboly přišly v průběhu roku 86, ale jist si tím nejsem - ani na jedné škodovce už nemám panel s kontrolkami v původní konfiguraci...
Větší symboly jsou každopádně starší provedení - od užovek až po Mka, myslím, že menší symboly přišly v průběhu roku 86, ale jist si tím nejsem - ani na jedné škodovce už nemám panel s kontrolkami v původní konfiguraci...
-> minno: příjde mi, že větší šipky byly na užovkovém přístrojovém štítu. Původní užovkové symboly byly jiné a byly změněny k 2.10. 1978.
Že existujú 2 veľkostné verzie symbolov všetkých kontroliek viem, ale vie niekto, kedy došlo k zmene? Obidva typy by mali byť eMkové, resp. po r. 83/84...
Trubičkové matice kontroliek "štvorhran" sú z úžovky? Prvý raz som to dnes mal v ruke.
Dnes som dokončil renováciu "záložnej" prístrojovej dosky. Teplomer a palivomer som vyskladal z viacerých kusov (strojčeky bez zásahu, výmena len sklíčok a obrúč). Ručičky som lakoval, pred ich demontážou som si neznačil ich polohu.
Nakalibroval som ich podľa budíkov v aute (ukazujú dobre). Palivomer pri plnej nádrži a teplomer len v zapnutom stave, aby bola ručička v rovnakej polohe. Čiže obidva "nové" budíky ukazujú v zapnutomn stave to isté, čo prístrojovka z auta.
No a tu je rozdiel polohy ručičiek malých budíkov vo vypnutom stave
To, čo som písal v -> minno 29.01.24 21:24:19: .
Hore prístrojovka z auta a dole teraz vyskladaná prístrojovka.
Nakalibroval som ich podľa budíkov v aute (ukazujú dobre). Palivomer pri plnej nádrži a teplomer len v zapnutom stave, aby bola ručička v rovnakej polohe. Čiže obidva "nové" budíky ukazujú v zapnutomn stave to isté, čo prístrojovka z auta.
No a tu je rozdiel polohy ručičiek malých budíkov vo vypnutom stave
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Hore prístrojovka z auta a dole teraz vyskladaná prístrojovka.
-> Bukaj:
S tým palivomerom ma to tiež napadlo. Ale na koľko V je, to nezistím inak, ako pripojením na el. sieť. Vyskúšam. Ale myslím, že sa ku mne v minulosti dostal s celou škodováckou prístrojovkou.
A myslíš, že u tých budíkov (teplomer, palivomer) býval až tak veľký rozdiel v tolerancii súčiastok el. obvodov, aby ručičky mávali až tak moc rozdielnu kľudovú polohu (cca o 3 mm)?
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
A myslíš, že u tých budíkov (teplomer, palivomer) býval až tak veľký rozdiel v tolerancii súčiastok el. obvodov, aby ručičky mávali až tak moc rozdielnu kľudovú polohu (cca o 3 mm)?
-> minno 29.01.24 21:24:19: Jo, kalibrovali to na těch provozních 80°C - totéž palivoměry.
Ale třeba tachometry ukazují po letech nesmysly - sice taky byly jako nové kalibrovány, ale ukazatel rychlosti je závislý na té pružince na osičce a ta je různě unavená, vyhřátá atd.
Takže málokterý tachometr ukazuje aspoň plusmínus dobře. navíc do toho ještě hází vidle provozní teplota, takže v zimě třeba při 50 km/hod ukazuje 52 a poté, co se budíky ohřejí od tunelu rozvodu (teplého) vzduchu z topení, při stejné rychlosti ukazuje třeba 60...
Jinak různé úpravy během výroby byly běžné ve všech podnicích a PAL nebyl výjimkou. Víceméně pro každý modelový rok byly nějaké modernizace a drobné změny...
Jinak palivoměr s lakovaným rámečkem a hladkým sklem může být třeba z něčeho jiného, než ze škodovky - třeba z Avie, Desty, Zetoru atd. Není třeba na 24V?![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Ale třeba tachometry ukazují po letech nesmysly - sice taky byly jako nové kalibrovány, ale ukazatel rychlosti je závislý na té pružince na osičce a ta je různě unavená, vyhřátá atd.
Takže málokterý tachometr ukazuje aspoň plusmínus dobře. navíc do toho ještě hází vidle provozní teplota, takže v zimě třeba při 50 km/hod ukazuje 52 a poté, co se budíky ohřejí od tunelu rozvodu (teplého) vzduchu z topení, při stejné rychlosti ukazuje třeba 60...
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Jinak různé úpravy během výroby byly běžné ve všech podnicích a PAL nebyl výjimkou. Víceméně pro každý modelový rok byly nějaké modernizace a drobné změny...
Jinak palivoměr s lakovaným rámečkem a hladkým sklem může být třeba z něčeho jiného, než ze škodovky - třeba z Avie, Desty, Zetoru atd. Není třeba na 24V?
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
A ďalšia zaujímavosť taká, že jeden eMkový palivomer s kontrolkou a brzdenou ručičkou s čierne matne lakovanou obručou (chápem - kus z konca výroby), ale k tomu lesklé sklíčko (nechápem).
Teplomer s lesklým sklíčkom a vrúbkovanou obručou je asi Ok a je z úžovky, že.
Teplomer s lesklým sklíčkom a vrúbkovanou obručou je asi Ok a je z úžovky, že.
Budíky Š120 sa pri výrobe kalibrovali, alebo tam tie ručičky osadzovali, ako im prišlo pod ruku?
Dnes som rozobral 2 teplomery chladiacej kvapaliny (predtým boli bez zásahu) a každý mal ručičku v dosť odlišnej kľudovej polohe. A ten, čo mám v aute, má polohu ručičky niekde medzi. Čiže 3 kusy a každý ručičku inde![3](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Tak ja len že či je to tak nakalibrované a pod šťavou to ukazuje dobre (neskúšal som), alebo každý ukazuje inak.
Rozobral som aj 2 palivomery, porovnané s tretím kusom v aute a situácia s ručičkami rovnaká.
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Dnes som rozobral 2 teplomery chladiacej kvapaliny (predtým boli bez zásahu) a každý mal ručičku v dosť odlišnej kľudovej polohe. A ten, čo mám v aute, má polohu ručičky niekde medzi. Čiže 3 kusy a každý ručičku inde
![3](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/3.gif)
Tak ja len že či je to tak nakalibrované a pod šťavou to ukazuje dobre (neskúšal som), alebo každý ukazuje inak.
Rozobral som aj 2 palivomery, porovnané s tretím kusom v aute a situácia s ručičkami rovnaká.
-> minno: z netu
-> john simple: To je tvoj štít, alebo fotka z netu?
Skôr podľa dátumu OTK.
Skôr podľa dátumu OTK.
Neviete niekto, odkedy bola zavedená táto úprava?
Každopádne aj na prístrojovke s výstuhami som to mal v strede prasknuté na klasickom mieste.
Každopádne aj na prístrojovke s výstuhami som to mal v strede prasknuté na klasickom mieste.
Výstuha medzi krajnými budíkmi (moje dodatočné výstuhy a úpravy si nevšímajte):
Dostali sa teraz ku mne dve 120GLS/Rapid prístrojovky a zistil som zaujímavý detail.
Jeden štít prístrojov má výstuhy medzi otvormi na budíky a druhý štít ich nemá. Vedeli ste o tomto rozdiele vo výrobe? Ja teda nie![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
Výstuha medzi strednými budíkmi:
Jeden štít prístrojov má výstuhy medzi otvormi na budíky a druhý štít ich nemá. Vedeli ste o tomto rozdiele vo výrobe? Ja teda nie
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
Výstuha medzi strednými budíkmi:
-> minno: Tátova první láska dostala darem k osumnáctinám nové Garde... To muselo být tehdy něco...
Neviem kde inde dať. Spomenul som si na túto fotku
Zdena Studenková v Rapide. Kedysi dávno som to oscanoval z časopisu Stop.
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
-> Tom Troll: Existoval i prospekt s kousky vzorků látky jako to bylo třeba u prospektu na 722
-> Tom Troll: Já, jelikož ten leták mám už pár let doma
Ono vzhledem k tomu, jak málo bylo v modelovém roce 77 těch LSek vyrobeno, tak tenhle leták byl spíš jen zbožné přání soudruhů. A jestli mě paměť neklame, tak ta látka Uljana, je přesně ta, co je typická pro GLSy/Garde/Rapid. Prostě klasická kostka. Některý předsériový LSky na fotkách maj sedačky s nízkýma opěrkama a touhle látkou ![4](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Jinak mě fakt udivuje, v kolika různých odstínech se tenhle typ látky vyráběl. Ať už do auto průmyslu, nebo v nábytkářství. :-)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![4](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/4.gif)
Jinak mě fakt udivuje, v kolika různých odstínech se tenhle typ látky vyráběl. Ať už do auto průmyslu, nebo v nábytkářství. :-)
-> Tom Troll: Že ta 105S látka je Monza, to jsem slyšel, ale Uljana ani žádné další názvy jsem neznal :)
Tak schválně, kdo tady znal názvy látek v 742, a kdo kdy viděl bílou LS s červeným čalouněním? ![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
Máte někdo vysledované od kdy se reálně začal objevovat žlábek s prolisem na svazek dozadu doprava do nosníku, a otvor pro aretaci Supre-Rolů? Protože v knize se píše od modelu 80, kastle A2133265, a já to mám připravený na 2127XXX (ještě bez A! Expedice 28.09.79), a svazek vedený ještě středem, do průchodky v podlaze zadního zavazadelníku.. ![1](//img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)
![1](http://img.skoda-virt.cz/x-smajlici/1.gif)