Elektromobilita

prohledat
1254 příspěvků (zobrazeno 101 až 150) od 04.09.2021 do 17.12.2024, založil/a Jirik_Tuňák1983
řadit dle data
17:43:11
02.10.2024
palinator
-> saskyn2:

Když nikdo nebude chtít bydlet na dědině, kvůli nedostupnosti veřejné dopravy a drahým autům, co se asi stane? Budou se prodávat byty a baráky. O kolik takovej barák nebo byt může kvůli tomu zlevnit? O milion? Za to si můžeš koupit těch aut deset.
17:24:54
02.10.2024
darklord
-> saskyn2: tak ale ona penazenka ludi donuti zase sa prisposobit ked nebudu mat na auta. Len ty to stale nechces nejak pripustit...
17:18:50
02.10.2024
saskyn2
-> darklord: Tvl to je zase výkřik do tmy. Peněženka, co asi jinýho. A nevím jak bys nadšeně výskal kdyby se ti do Blavy přistěhoval další milion lidí a ty si všude akorát čekal ve frontách...
17:02:33
02.10.2024
darklord
-> Tomaso435: a kto nuti ludi byvat po kdejakych prdeliach?
16:52:58
02.10.2024
palinator
-> Tomaso435:

Hádej 3



A třeba naše díra tyhle spoje má... a jsem v práci rychleji než autem, co mi trvalo v úterý 30 km přes hodinu.
upraveno 1x, naposled 02.10.2024 16:54:03
16:25:00
02.10.2024
Tomaso435
A ještě si uvědomte, že drtivá většina byť nízkopříjmmových lidí, má "jakýkoliv" auto jen kvůli takový blbosti, jako je ježdění do práce. Protože spoje tzv na ranní, školák, na odpolední, ze školy, z ranní, na noční, z odpolední a z noční, prostě jenom v naší demokratické republice již neexistují...







-> palinator: hele, ty tvoje metry textu tady, to tvoříš doma ve svém osobním volnu, nebo v práci protože tam nemáš co dělat? :-D
16:16:59
02.10.2024
Bukaj
-> saskyn2: Souhlasím s -> pavucina 02.10.24 15:07:51: 6

Nikdy tu nebylo tak "dobře", aby vlastnictví automobilu byla samozřejmost, ani tak "špatně", aby to byla nutnost...4

Asi "nejlépe" bylo (v tomto ohledu) začátkem milénia, kdy ojetinu šlo získat za pár šlupek nebo zadara a náklady na přihlášení (povinné ručení, poplatek státu, nebyla "ekodaň",...) a provozování (dostupnost servisu, levné služby a relativně levné PHM, nebyly placené zóny, parkoviště, nízká cena dálniční známky...) byly minimální.



V dnešní době tvoří náklady na "změnu vozu" už dost podstatnou částku, takže prodražují pořízení těch nejlevnějších ojetin a naopak podporují udržování starších vozů "dokud nás STK nerozdělí".



To, že přijde doba, kdy bude provozovaných aut méně, než dnes, bych nepovažoval za krok zpět, ale naopak - pokud lidé nebudou systémem nuceni auto vlastnit, bude to win-win. 4
15:34:53
02.10.2024
saskyn2
-> pavucina: To že nemají na nový je v pořádku, problém co jsme řešili že celkem podstatná část populace nebude mít nikdy ani na ojetý elektro4

A to že se nový spalováky daní a automobilky z nich musí platit emisní pokuty který pak promítnají do jejich ceny prakticky znamená že budeš jezdit za autem bez katu, kouřícíma starejma hovnama co nevideli seřízení od výroby ještě o to dýl, protože lidi na nový nemaj jak si sám podotknul.

A s tím ojebáváním stk sice asi šrouby přitáhnou, ale představa že to skončí je naprosto nereálná, však ti lidé jsou voliči a pokud jim vezmeš auto a nedáš na nový, tak budou setsakra nasraný voliči.
15:07:51
02.10.2024
pavucina
Je to špatný, ale proč se pořád řeší, že nové EV stojí tolik, a že na to lidi nemaj, no uprimne nemaj ani na nový spalovací a to už pekne dlouho, a když už teda mení stroj, tak si koupí ojetinu o který moc neví. A vubec s prominutím nemá smysl řešit, že na nové EV nemá člověk, co proste jezdí s autem za 50k a je to dokonce jeho presvedčení. To je už uplne nesmyslná diskuze.

Ale to je proste vývoj, dřív se jezdilo s benzinovou malorážkou, s TDI nebo velkobojemovým motorem taky nejezdil každej, to že se zvedla uroven lidí nebo auta zlevnily do nesmyslu, že si je lidi mohli dovolit se časem stane i u EV. A nebo možná ne a kompletne se zmení pohled na invidualní přepravu. Proste nemusí mít každý auto.

Ztráta hodnoty auta: ted ve firme resime první vážný problém s autem, je to Kodiaq 2,0TDI, kde prasklo DPF, šlo srát turbo, 2x EGR, hlava.. oprava vyčíslena 180k a není to finální cena. Najeto 140kkm 4 roky staré auto. Ano firma skudlila a nemelo to prodlouženou záruku. A ted co s tím ? Dát do toho 200k+ nebo to prodat -300k oproti trhu...

Do vývoje baterii do EV se pořádne šlape 10let, a to velmi intenzivne, stačí se podívat co jezdilo v 2014 a co jezdí ted, rychlosti nabíjení, dojezdy, výkony, váha/kapacita. A troufnu si říct, že nejsme ani v půlce co z toho pujde dostat. To jde ruku v ruce s nižší cenou.

To stejné je vývoj motoru, ano chápu tlačí se to do nesmyslu, ale opravdu mi vadí jezdit za autem bez katu, kouřícíma starejma hovnama co nevideli seřízení od výroby, to je špatně a ve výsledku lidi serou na udrzbu, tak se endá nic delat a zprisnuje se...

A ve výsledku jeden z pár duvodu proč nad tím lidi opovrhují je, že se to "přikazuje"... Já jsem docela ideální případ pro jezdeni EV, tak s ním jezdím, je to v součtu ekonomické, no není, pokud to srovnávam s 25let starou audi na plyn....

A co bych si mel koupit třeba 5-10let staré auto, abych nezahučel na případném servisu, když se neco vysere nebo to neprojde emisema a nebyl to totální sociál co vubec nejede (přece jen 50tkm za rok nechci jezdit v sociální výbavě)? Ale tohle lidem začne docházet, až se přestanou ojebávat kontroly emisí a STK, to bude velké mrzení.
upraveno 1x, naposled 02.10.2024 15:08:03
14:59:46
02.10.2024
palinator
-> saskyn2:

S DPH je to kolem 100 mld.



No myslim to tak, že pokud ti ve šrotě daj 100 tKč, tak nejlevnější auto na Bazoši bude stát 100 tKč. Pokud ti ve šrotě zaplatěj 10 tKč, bude nejlevnější auto na Bazoši stát 10 tKč.

Prostě dráždí. Berou to jako názorovej střet. Teď třeba soused má problém se 2 sousedama, který tvrděj že od tý doby co má fotovoltaiku, tak maj na mobilu slabej signál.



Koho zajímá že ten problém blbě sestavenejch hovorů je kvůli něčemu úplně jinýmu. Hlavní je si kopnout.
zvětšit Elektromobilita - obrázek od palinator vložen 02.10.2024 14:59:46
upraveno 1x, naposled 02.10.2024 15:02:47
14:40:49
02.10.2024
saskyn2
-> palinator 02.10.24 14:16:38: Ale já psal o daních z paliva, ne jen spotřební, no tak k tou připočti ještě dph co stát vybere z paliva a pouč mě na čem všem dalším má stát vyšší příjmy.

-> palinator 02.10.24 14:08:11: Nerozumím jak to myslíš, to auto musíš odevzdat na ekolikvidaci a představa že z toho někdo vytěží 100tkč a odevzdá ti je je úplně mimo. Jasně dostaneš za to asi víc jak za spalovák, ale nebude to žádnej velkej zázrak jak si myslíš. S tím zbytkem souhlas, nevím proč někomu něco vnucovat, tak at si to každý udělá podle sebe, kdo chce at si koupí elektro, kdo chce spalovák at si koupí spalovák, proč pořád něco nutit násilím...a to platí i pro stát. A už vůbec nevím proč by něčí auto mělo někoho dráždit, at si každej své finance vysolí za co chce ne? Někdo to vyhodí za auto, jiný investuje do pozemků nebo akcií, další projede ve forbesu...a dokud nikdo z nich nenatáhne prázdnou ruku ke státu potažmo všem ostatním spoluobčanům tak je to naprosto v pořádku a není na tom nic co by mě mělo nějak rozčilovat...
14:16:38
02.10.2024
palinator
-> saskyn2 02.10.24 14:03:54:

Tak to víš špatně, výběr spotřební daně na paliva je asi 70 mld. ročně, což dělá 4,5% daňových příjmů. Jen o málo míň udělá daň z cigár. 3
14:08:11
02.10.2024
palinator
-> saskyn2 02.10.24 13:57:43:

V takovém případě by se auto zase prodávalo za cenu šrotu a problém s nemajetnejma by byl vyřešen ne?

Já si teda myslim že se kolem toho dělá úplně zbytečnej flame, na kterým se hlavně živěj populisti. Chápu problém, že se automobilkám nevyplatí dělat spalovací Citigo, to je ekologicky kontraproduktivní a mělo by se s tím něco dělat.

Nechápu ale, kolik se kolem elektromobility motá mýtů, rozumů z clickbajtových článků a nenávisti od některých politiků.

Pak vzniká situace, kdy se hádají 2 osoby, stejného věku, stejného bohatství, stejného způsobu života, kde jen "jeden věří, druhý nevěří". Když jsem tu psal o tom, že jsem Éčko nasál v podstatě náhodou a jen se to zrovna hodilo, protože se mohlo poslat do píči nefungující Foržotvo, tak jste si ťukali na hlavu, že o tom povídám jako o experimentu. Abych měl osobní zkušenost. Riziko jsem si uvědomoval, naštěstí jsme to koupili pod tržní cenou od kámoše, kterej to vydražil od zaměstnavatele na kšeft. Třeba se nějakej průser stane, ale zatim je to zcela bez závad, baterka žádnou závratnou degradaci nemá a je to za 20 000 km jen pozitivní překvapení. Co jsem teda neočekával, jak moc to bude dráždit lidi.
14:03:54
02.10.2024
saskyn2
-> palinator 02.10.24 13:56:17: no já nemyslel spotřební daň na elektriku, ale i když i to je v nějaký částečný formě možné třeba nad nějako spotřebu, nebo nějakým poplatkem co je dneska oze. Ale spíš jak říkáš buď mýto, nebo vyloženě daň z vlastnictví auta, nicméně pokud vím tak v současné době je to druhý nejvyšší příjem státu a někde ho bude muset vybrat na 100pro
13:57:43
02.10.2024
saskyn2
-> palinator 02.10.24 13:32:54: se obávám že na ekolikvidaci se nažvejknou hlavně firmy který ji budou provádět a ne majitel vraku, stejně jako je to dneska u spalovaku 4

Jinak jo souhlas, než tu budou jezdit samý elektro bude ještě setsakra trvat, mnohem dyl jak si politici představují a když ne, tak dojde lidem trpelivost a vymění dřív politiky než to auto a oni to moc dobře vědí 3
13:56:17
02.10.2024
palinator
A ano, ze spotřební daně něco zmizí. Ale určitě nebude uvalena daň na elektřinu, protože by to byla echt gold zmrdovina, která by těžce zasáhla všechny krom bohatých. Stačí že se to děje s OZE už teď skrze distribuci a POZE.

Spíš je možné, že nastoupí něco jako ošlapné, tedy mýtné.



Jinak ještě k té ekonomice provozu. U EV je divnej trend, že to stojí na kolech jako kráva. 19" ve standardu. Dát 1500 nebo 5000 za gumu mi přijde celkem rozdíl. Bývá to všechno vybavený k prasknutí, což všechno akorát zdražuje provoz a spoustě lidem to nic nepřinese. Drahý povinný ručení, drahý havarijky, kvůli drahýmu plnění po nehodách. Docela hledám, co tam vychází levněji na provoz (mimo PHM). Jasně, není tam servis k motoru, při troše štěstí ten elektromotor přežije auto bez sáhnutí. Není tam spojka, je tam z převodovky jen stálej převod. Motory bejvaj vzadu, takže mohou být jednodušší hřídele, nápravy. Brzdy nevim jestli vydržej víc nebo dřív shnijou 3. Ale třeba ty gumy jsou poměrně častá položka.
13:43:00
02.10.2024
palinator
-> saskyn2 02.10.24 13:24:35:

Jenže ty baterky taky budou taková hrůza jako dneska, kde se to dá řešit prakticky jen s autorizákem. Jednak se budou dělat výzisky, druhak se toho chytne aftermarket a začne bouchat moduly ze soudobejch článků. V roce 2023 stály NMC baterky na úrovni packu pod 150 dolarů/kWh a cena dál klesá. LFP jsou ještě levnější. Takže půjde o to, kdo se nechá okrást a kdo toho naopak využije jako díru na trhu a začne to klepat neautorizovaně.

Takže baterka určitě nebude stát cenu auta, ale teď by vyšla třeba na 150 litrů, za 5 let to bude 150 litrů s dvojnásobnou kapacitou. A fakt si nemyslim, že by v prodeji byly auta jen kvůli tomu, že to má zdechlou baterku.
13:32:54
02.10.2024
palinator
-> saskyn2 02.10.24 12:30:15:

Baterky v mobilu nebo noťasu vůbec nesrovnávej. To jsou levný LCO mrdky, který jsou stavěný na maximální specifickou kapacitu, mají z principu zoufalý vybíjecí i nabíjecí proudy a přesto se používají rychlonabíječky. Přitom se to zahřívá jako prase i k 50°C a to nesnáší žádná běžná lithiová baterka. Navíc aby ty mobily něco vydržely a neměly zbytečně velké (a drahé) baterie, tak se to nabíjí na 4,3 V na článek, což je něco jako když ze 110kW motoru uděláš 150 kW bez změn na hardwaru.

Mimochodem, když už jsme u mobilovejch baterek, tak mám mobil přes 4 roky starej, trochu lepší Xiaomi a nepozoruju změnu ve výdrži. Od pátka do pondělí to zpravidla vydrží, když na tom nevisim. Zato u koloběžky pokles kapacity pociťuju (byť jde o NMC baterie, podobné technologie jako jsou u dražších EV), ale to je dané tim, že jí každej pracovní den dávám sodu, na kterou není stavěná. Z 16 A mám soft na 24 A, pálim to 10 minut do kopce téměř pořád na maximální proud, nahoře je baterka ohřátá o 20°C a sežere za tu dobu 35% kapacity.



Ano, auto za 50 v elektrice už nikdy nebude. Na druhou stranu je to určitej offset, stačí když ty peníze jednou někde seženeš a pak už je víckrát vydávat nebudeš, protože to dostaneš na šroťáku zpátky. Jinak bych trochu chtěl vidět, jak těm provozovatelům aut za 50 vychází náklady na servis. Po letech běžné praxe, kdy emisema prošlo všechno i se svítícíma chybama na diagnostice, se do toho začíná dost šlapat, což těm různejm vrakům začíná vystavovat stopku. Projdou akorát ty nejstarší s volnejma limitama a s jednotkou, která na sebe nic nebonzne.



Každopádně je to irelevantní, protože zákaz spalováku má bejt až ve 2035, a to je ještě vcelku pravděpodobné že se od toho ustoupí (a bylo by to dobře). Takže i v roce 2050 budou k mání krásné EURO8 auta za 50 a lidi budou spokojeně za pár korun jezdit.

Jen nevim proč se mi při tý představě vybavuje tahle hláška 3



Máš pravdu, Honimíre. Až na to, že vůbec
13:27:16
02.10.2024
saskyn2
-> Bukaj 02.10.24 13:15:31: jenže takových lidí bude celkem hodně a hodně z nich nebude mít komu ty náklady naúčtovat3
13:24:35
02.10.2024
saskyn2
-> Sita 02.10.24 13:14:47: Ano, to souhlas, ale nutno dodat že to co ušetřil tobě na provozu zase nevydělal stát na spotřební dani, což stát bude muset do budoucna při větším počtu elektromobilů nějak jinak vyřešit očesáním danového poplatníka jiným způsobem. A další problém je, že když si za těch čtvrt míče koupíš ten 10 letý fosil tak tak nějak počítáš že bez invetice dalšího čtvrt míče budeš dalších 10 let jezdit a pak to jako 20 leté ještě prodáš za 50 třeba Bukajovi, což u toho elektra ti tam hapruje výměna baterky v ceně půlky novýho auta, kterou bude muset někdo chca nechca zaplatit, aby to auto došlo jednou až k Bukajovi...
13:15:31
02.10.2024
Bukaj
-> saskyn2: Tak já budu asi nadosmrti jezdit škodovkama, případně jinejma autama v podobné cenové kategorii. Když bude dražší benzín, tak holt budu jezdit míň a účtovat vyšší kilometrovou sazbu...
13:14:47
02.10.2024
Sita
-> saskyn2 02.10.24 12:30:15: ale pro uplnost by bylo dobry dodat, ze fosilni golf se stejnou vybavou stal v 2014 cca 650-700 (?) a dnes bude taky za 1/4M (akorat s dvakrat vyssim najezdem) a taky ti ten egolf neco usetril na provozu, takze ten provar zase neni tak hroznej. Realne tak o 200.000 vic nez s fosilem, coz zase za 10 let neni takovy dramo...

EDIT: Mimochodem, bratranec v roce 2001 kupoval novou Fabii Combi 1.4 16V 74kW v trochu lepsi vybave (tusim Comfort?) za 450.000. Celou dobu ji meli v rodine (dojizdela ji mama), nenajeli na ni ani 200tkm a v roce 2021 ji prodali za 20.000, proste procentuelne vyjadreno ani fabie neni automaticky spasa...
upraveno 3x, naposled 02.10.2024 13:22:41
13:13:22
02.10.2024
saskyn2
-> Bukaj: No já bych to srovnával, protože budou tlaky na cenu a tudíž to ošidit tak aby to vydrželo záruku. Jo 80% po 10 letech je krásný, otázka jestli to je při ideáním používání a kolik to bude mít v reálu když lidi budou používat rychlonabíječky atd. A pořád jak psal Palinátor je to auto za 250 a přesně si uhodil hřebíček na hlavičku, jaký bude pro Tebe za 50t auto? Žádný, protože na nový mít nebudeš, 10 letý taky ne a kdyby náhodou si 250 uškudlil, tak tě i tak za 5 let čeká investice do nový baterky v nesmyslný ceně a logicky třeba 15letý nebo 20 letý s novou baterkou ti nikdo za 50 taky neprodá. Takže co si v tvém případě koupíš? Bud budeš jezdit mhd, nebo si setsakra připlatíš...
13:00:25
02.10.2024
Bukaj
-> saskyn2: S mobilama bych to nesrovnával. U mobilu jsou dneska ty dva roky plánovaná životnost (neříkám, že je to tak správně, ale je to tak), u aut je to něco úplně jiného. Tam je plánovaná životnost cca 10 let a i po těch deseti letech (alespoň co jsem porůznu četl) ty baterky jsou na 80% nové baterie, což mi nepřijde nijak katastrofické...4



Sám bych si i elektromobil ze zvědavosti pořídil, kdyby se nějaké na trhu objevovaly v kategorii jako ty mé škodovky (kolem 50 tisíc Kč), ale to je utopie. Pravda - kdysi jsem mohl mít za 40 tisíc Eltru bez baterek - ale baterky dalších cca 90...7
12:30:15
02.10.2024
saskyn2
-> palinator 02.10.24 10:31:51: No já bych s vývojem baterek nebyl zase takový optimista, podívej jakou má výdrž baterka na 2r starém mobilu. Ale těžko říct jak půjde vývoj, pokud jak říkáš, tak to samozřejmě bude mít smysl pro stále víc a víc lidí.

-> palinator 02.10.24 10:37:31: Jenže ceny aut za posledních 10 let výrazně vzrostly, takže ty starší se díky tomu prodávají taky dráž. Ale to je celkem jedno, i kdyby to bylo jak píšeš a cena za 10 let klesla jen o 860000 tak to je 86t ročně, což je pro většinu českých domácností jezdících v jedničkový fábii naprosto nepředstavitelné číslo, to si můžou dovolit lidi co dneska mají na nový auto, ale co si koupí ti, co dneska kupují auto za 50 a jezdí s ním dalších 10 let? Pro ty nic takového existovat nebude, protože na nový elektro přes mega ani na jetý kde bude investice do baterek prostě a jednoduše nikdy nenašetří.
11:19:11
02.10.2024
Jarda/felda
-> palinator: v tom dojezdu bylo geniální řešení v BMW I3 rex, škoda že už se to nevyrábí 8
10:37:31
02.10.2024
palinator
Jinak k ceně desetiletého auta, které už jako nové bylo pěkně blbě použitelné vzhledem k maličké baterce, titěrnému dojezdu, navíc s nechlazenejma baterkama tejranejma častým intenzivním dobíjením, takže jejich degradace jde mnohem rychleji.

Nebál bych se říct, že auto nahovno, skutečně jen na ježdění někde po městě. Ten náš facelift je o něco míň nahovno kvůli o 50% větší baterce.



Původní cena byla tuším kolem 1,1 milionu.



auto.bazos.cz/inzerat/... /volkswagen-e-golf-242-kwh .php
upraveno 1x, naposled 02.10.2024 10:39:20
10:31:51
02.10.2024
palinator
-> saskyn2:

V zásadě souhlas, jen bych to trochu parametrizoval.



Reálně si myslím, že baterky budou mít časovou životnost větší, než 10 let. To neznamená, že neodejde nějakej modul klidně i v záruce. To ale neznamená vyhodit celou baterku, prostě se to bude kanibalizovat a opravovat v ceně jako za složitější rozvody. Ale ano, pro tak malý nájezdy bych elektriku zatím neřešil.

S každým novým modelem je to auto čím dál vhodnější i pro lidi z paneláku. Dojezd 500 km prostě lidem bohatě stačí a je na nich, jestli jak trubky budou stát někde 20 minut na nabíječce a nebo to nabijou někde u Lídlu, v nákupáku, u bazénu nebo kdekoliv jinde. Uznávám, je na to potřeba myslet, stejně jako že to auto máš mrsknout někam na zahradu, pokud nemáš kabel u vrat.

S každým novým modelem je to auto čím dál vhodnější i pro velké nájezdy. Prostě k tomu průsečíku, kdy EV bude lepší už takřka úplně ve všem, dojde dříve, než si spousta lidí dokáže připustit. Kapacity baterek stále rostou, přitom koncové prodejní ceny klesají. A není důvod se domnívat, že by se ten trend měl zastavit.

S tím pádem hodnoty bych to taky zase tak nepřeháněl, protože specifickou věcí EV bude výrazně větší zbytková hodnota i úplného šrotu, protože je to obrovská sbírka kovů i nekovů. Vyměklé baterky, které zůstanou funkční, se pak budou prodávat do baráku k FVE. Radši teda do nějaké akumulátorovny 3

Další věc je, jakou rychlostí se vozový park obnovuje. Na to, abys dosáhl 20% podílu registrovanejch aut, budeš potřebovat řadu let a elektromobilky by klidně mohly jet naplno.

Pak teda nastává otázka, jestli bude dostatek materiálů pro baterky, dostatek mědi, přizpůsobená energetická infrastruktura, ozeleněná nebo ojádrovaná energetika, aby to celý dávalo nějakej smysl...
upraveno 1x, naposled 02.10.2024 10:32:28
10:12:35
02.10.2024
saskyn2
-> palinator: Já jsem se o tom ted bavil s kolegou na geometrii. Je to nadšenec do „novot“ a má na to úplně stejný názor jak já. Elektro je super svezení, ticho, skvělá akcelerace, ale prostě není pro každého. Říkal že za 10 let najezdil 39.000km. V reálu to bude tak cca životnost baterek a po těch 10 letech bude to auto prodejný tak za 1/10 svý původní ceny, to se mu vyplatí jezdit raději taxikem kterej mu bude každý den stát u baráku, otvírat dveře a říkat pane3

Elektro je pro lidi co jezdí pravidelně krátký trasy při který to může dobít. Není to pro lidi z paneláku, není to pro lidi co jezdí minimum km, není to pro lidi který jezděj extremně dlouhý trasy a není to ani pro lidi který jsou líný např zajíždět na zahradu kvůli dobíjení. Takže když to shrnu tak výhodný je to pro cca 20% populace. To teda neřeším ekonomiku, která je aktuálně zvrácena pokutama pro automobilky a dotacema pro elelktro a spotřební daní na benzín. Tahle výhoda pomine jakmile to bude mít dostatečný počet lidí, protože stát ty prachy někde brát musí. Stačí se podívat do minulosti, taky stát štědře dotoval plynový kotle a ted všichni budou platit povolenky...
09:59:27
02.10.2024
palinator
-> Jirik_Tuňák1983:

Udělal jsem edit...
09:57:52
02.10.2024
Jirik_Tuňák1983
-> palinator 02.10.24 09:53:52: To nic nemění na tom modelu, co popsal pán. Nebo z tvého pohledu ano?
09:53:52
02.10.2024
palinator
-> Jirik_Tuňák1983:

Jakože o 150 litrů levnější Karoq, v sociální výbavě a turbovaným litrem, to nějak vytrhne?



Já pořád nevim proč by si měli lidi s podprůměrným platem nárokovat nový auta. Aut je jako sraček v ceně od dvou tisíc do několika milionů, nikdo není existenčně ohrožen (ne)mobilitou a ještě dlouhý roky tomu tak bude dál. Jen to bude těžší o to, že jsou auta čím dál složitější a servisně nákladnější.

Hláška o ojetině z firmy je úplně mimo, protože stejnou optikou by se dalo nahlížet na trh spalováků, kde objevení toho že je motor roky tejranej je mnohem těžší, než zdiagnostikovat EV a koneckonců, dokázat ho vůbec nějakým macešským chováním zkurvit.
upraveno 1x, naposled 02.10.2024 09:57:24
21:29:32
01.10.2024
Jirik_Tuňák1983
Asi tak....



Pavel Pudil

Před 53 minutami

S cenou od 800 tisíc z toho žádný trhák nebude.

Ne v okamžiku kdy si cílová skupina, což je u mě střední třída má spořit na důchody, vychovat dvě a více dětí, zrekonstruovat bydlení na energetický neutrální ....... To se bavíme o investicích v řádu milionů a na to s průměrným platem 45 tisíc na který ještě dvě třetiny lidí nedosáhnou v životě nemůžete ušetřit. O nevěřím tomu, že se najde tolik šílenců, který si koupí ojetý elektromobil který drandil ve firmě. Iluze.



www.seznamzpravy.cz/clane k/tech-technologie-skoda-a uto-suv-elroq-cena-261784
upraveno 1x, naposled 01.10.2024 21:29:43
10:19:09
29.08.2024
palinator
-> pavucina:

Jo, to je dobrá otázka. 3 Jelikož člověk nenabíjí s elektroměrem a pokaždý má jinou cenu elektřiny, tak je to všechno dost odhad. Doma nabíjím celkem za 6,5 Kč/kWh v NT, teď by to mělo klesnout na 5 Kč/kWh. Když se mi podaří někde nasát elektřinu z FVE se spotem, tak řekněme mezi 0,50-2 Kč. Dlouhodobá spotřeba auta i se ztrátami a případným předtápěním bude někde kolem 15 kWh/100. Podle PC v letním půlroce i s klimatizací není problém jezdit za 11 kWh/100. Rychlost 100 km/h mimo obec, v obci podle potřeby, do 70 km/h. Dálnice nemám nikde v okolí. Samozřejmě když je trasa rychlá, tak se to tomu autu vůbec, ale vůbec nelíbí a spotřeba roste raketově. ID je na tohle prej mnohem lepší.

Pokud budu brát worst-case případ, tak dlouhodobě to vychází na cca 1 Kč/km v palivu. Servisní dokumentaci k tomu nevedu, protože klasické aplikace budou vykazovat nesmysly. Možná si udělám vlastní v Excelu. Každopádně to auto za 18000 km chtělo jen sadu letních kol 6000+11000 ALU (levnej rozměr 205/55 R16), občas to umejt, vyluxovat, jednou se měnila brzdovka 2480, dám tam novej pylák (350?) a zbytek jen prohlídky (1280?).

Takže za servis 1,17 Kč/km? 3 A když odečtu ty hliníkáče, tak 0,56 Kč/km? Au. 3



Jen pojistka je teda drahá jako prase. A samozřejmě až lehne baterka nebo to celý shoří.
upraveno 3x, naposled 29.08.2024 10:21:37
22:19:00
28.08.2024
Nwkt
-> Jarda/felda 28.08.24 20:46:55: záleží co vše s tím souvisí, pokud i kalibrace lidarů/kamer tak to neumí každý obyč servis
20:54:19
28.08.2024
pavucina
-> Jarda/felda: Tak muže, ale auto je do 80kkm v záruce, tak nehodlám řešit, že tam neco zkurvili, a pak nevymění něco na záruku. A jsem si jistý, že před koncem záruky, kdy to dám do servisu(nemusel bych), vymeni vsechny 4 tehlice, pulku ramen atd... Oni řikají, že když jsou siláče opotřebení na 20%(nevím jak to měří), tak je automaticky mění. To bych byl blbej to tam nedat.
20:46:55
28.08.2024
Jarda/felda
-> pavucina 28.08.24 19:16:58: a to tu geometrii nemůže udělat každý servis za nějakých 15 stovek ? 1
19:16:58
28.08.2024
pavucina
-> palinator: Za kolik ti to jezdí na km ?



Jinak střípek z provozu Tesly 3 Perfomance 2022:

Nacenení geometrie 6300,- To mě nasralo, reklamance na hlučný podvozek termín za měsíc, den předem posunutí o další měsíc 3 . Jak všichni rikají, ze to do serivsu nemusí, tak nemusí, ale když tam potřebujes, tak to stojí za to.
upraveno 1x, naposled 28.08.2024 19:17:27
08:06:39
28.08.2024
palinator
Střípek z provozu.. Rozšířená prohlídka + výměna brzdové kapaliny: 2480,-

Vloni normální prohlídka za cca 1300,-
08:49:07
23.08.2024
Borderer
-> Bukaj: Spíš zajímavý, že se tam dle všeho od roku 2019 nic moc nezměnilo a raketovej boom elektroaut se nekoná. Taky si pamatuju, že na dálnici E6, připadně i sinice "I. třídy" od Göteborgu na jih samá tesla, e-golfy atd. Ale severněji sme za celou dovolenou potkali jediného znuděného Teslistu, kterak se nudí na nabíječce....a po našem asi tříhodinovém výletu se tam stále nudil... 3
07:45:47
23.08.2024
vhml
-> Bukaj 23.08.24 07:32:37: to nějak i souhlasí s tímhle
Levná dovolená? Do Norska elektromobilem! Ujeli jsme 9500 km za 14 dnů
07:32:37
23.08.2024
Bukaj
Kdyby někoho zajímalo, jak to aktuálně vypadá s elektromobilitou ve Skandinávii...

(data nejsou statisticky věrohodná, pouze odpozorováno v provozu)2

Švédsko (a koneckonců i Dánsko) jsou na tom s četností elektromobilů asi na podobné úrovni, jako Německo a možná se k tomu částečně přibližuje i Česko - na venkově je elektrovůz spíše raritou, ve městech poměrně běžná záležitost.

V Norsku je elektromobilů (skutečných EV, ne hybridů) znatelně více, hlavně na jihu a tam, kde hustota osídlení nabízí i hustší síť dobíjecích stanic. V odlehlejších částech země je to podobné, jako všude jinde - spoléhá se hlavně na klasické spalováky.

Asi nejzajímavější je to ve velkých městech a na dálnicích na jihu země - tam už je poměr EV:fosil cca 1:1 (pokud počítám pouze osobní vozy, ne užitkové)...

...například v odpoplední špičce na průtahu skrz Oslo a navazujících dálnicích (takový ekvivalent pražské jižní/štěrboholské spojky a prvních 30 km D11 nebo D1) byly EV možná i v mírné převaze (cca 65:58 EV:fosil, pak mne přestalo bavit to počítat)... 9

Jinak mimo osobáků a speciálních vozů (jednoúčelová městská vozítka pro údržbu či rozvoz čehosi) je asi jediný seriový "neosobák" v provozu k vidění ten nový "tranďák" (myslím, že se to jmenuje VW ID-Buzz nebo tak nějak?)...
zvětšit Elektromobilita - obrázek od Bukaj vložen 23.08.2024 07:32:37
14:13:39
31.07.2024
David29
-> King: Spousty z nich hlavně ví, že auto bržděním dobíjí. Takže jízdní styl pomalu na 140 a pak brzdit taky není vyjímkou 3
19:39:47
30.07.2024
Tomaso435
-> gim 30.07.24 13:13:35: D11, tam se snad jinak nejezdí. Krom teda kraje od Čerňáku, kde pravý pruh je rychlejší a v levým jak vláček všichni střídavě zrychlují a prudce brzdí.



Jinak jezdím vždy prázdným pravým. Ty v levo beru už po těch letech jen jako překážku.
13:13:35
30.07.2024
gim
-> King: to mi stačilo minulý týden D11 cesta směr Krkonoše. Odpolední páteční provoz a polák v plachtovým Ducatu - od nájezdu u Ikea do Poděbrad v levém pruhu pevných 115 nebo méně. Nepřidal, neuhnul. Před sebou 2km místa v obou pruzích, na fotonovou léčbu nedočkavý, ani jejich troubení a posunky nereagoval, jel si svoji. V rámci ušetření nervů, jsem se zařadil u sjezdu na Č.Brod do pravého mezi kamčáky a do Poděbrad jsem ho souvislou jízdou asi 5x předjel. Předpokládám že takto pokračoval až do Jaroměře. Já to vzdal a jel jsem raději na Jičín.
12:36:49
30.07.2024
Jozka
-> King: Tímto stylem jsem kdysi absolvoval trasu Praha - Hannover jako spolujezdec v dodávce.. Dodnes tu jízdu vedu v top five mezi hororovými..3
12:14:15
30.07.2024
King
-> palinator 30.07.24 10:25:59: Ne, min to zere v pravym, kde se povesis za kamion a ten te za hubicku dotahne z Praheee az do Rise1
10:25:59
30.07.2024
palinator
-> King:

V levym to míň žere? 3
09:48:46
30.07.2024
King
Jenom takovej postreh z letnich sluzebek - co predvadej svatecni Nemci, Danove a Rakusaci treba na D8 na Dresden je hlina, ale ty pacienti v elektrovozitkach, co se dokazou batolit dlouhy kilometry 110-120 v levym - to je top. Ze se da jet treba kilometr vyrazne rychlejc v pravym - to nikoho nevzrusuje1
09:07:53
30.07.2024
palinator
-> pavucina:

Třeba se jednou dočkáme vozu "pro konzervativnější zákazníky".. 6



Dřív tuhle roli hrála právě Škodovka, který strohej a nezajímavej design byl vytýkán. Dneska je ta doba už pryč a je to automobilka, která se už od Hyundaie, Fordu nebo VW ničim neodlišuje. Alespoň tedy designovým a ergonomickým jazykem.
Extreme Tyres